Holdet 2024 2g Sa/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jacob Østergaard Houlberg
Hold 2024 2g Sa/1 (2g Sa/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Ulighed og det multikulturelle Danmark
Titel 2 Forløb 2: USA's udfordringer
Titel 3 Forløb 3: Kriminalitet og straf
Titel 4 Forløb 4; Velfærdsstatens udfordringer
Titel 5 Forløb 5: Køn og ligestilling
Titel 6 Forløb 6: Den danske økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Ulighed og det multikulturelle Danmark

Faglige mål i fokus:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion
- Ulighed i Danmark (i forhold til helbred, forventet levealder, økonomi, uddannelse
        mm.)
- Kvantitativ empiri om ulighed i Danmark

2) Social ulighed og Karl Marx
- Klassekamp
- Arbejder versus arbejdsgiver
- Merværdi og udbytning
- Det danske klassesamfund 2024?

3) Pierre Bourdieu
- Økonomisk, kulturel og social kapital
- Social arv og social mobilitet
- Omfanget af social arv i Danmark
- Social arvs betydning for individets livsforløb

4) Perspektiver på ulighed
- John Rawls og uvidenhedens slør samt frihedsprincippet, mulighedsprincippet og
        differensprincippet
- Liberalismens og socialismen syn på økonomisk ulighed

5) Ulighed mellem kønnene
- Ulighed mellem kønnene herunder indkomst, uddannelse, barsel mm.
- Kønsarbejdsdeling (vertikal og horisontal)
- Forklaringer på kønsarbejdsdelingen
- Perspektiver på ligestillingsdebatten i Danmark

6) Indvandring i Danmark
- Integration, assimilation og segregation
- Indvandrer og efterkommere
- Flygtning og migrant
- Frygten for indvandring og udvalgte partiers syn på dette

7) Er integrationen lykkedes?
- Forskelle mellem indvandrere og etniske danskere i forhold til a) indkomst, b) kriminalitetsrate, c) uddannelse, d) tilknytning til arbejdsmarkedet mm.
- Forklaringer på disse forskelle
- Barriere for integration

8) Hvorfor er integration svært?  
- Axel Honneths teori om anerkendelse herunder anerkendelse i den private sfære,
        den sociale sfære og den retslige sfære.
- Indvandreres kamp for anerkendelse i det danske samfund

9) Ideologiske perspektiver på integration
-      Partiernes syn på integration herunder a) hvorvidt indvandring er et problem og
       hvorfor, b) hvem der har ansvaret for integration, c) og hvilken vej skal vi gå i
       fremtiden?

Materiale:

Grundbogsmateriale:
Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup ’Samf på B’ (2. udgave 2019) side 55-82

Supplerende materiale:
DR-dokumentar ’En syg forskel’ (2016), afsnit 1. Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20En%20syg%20forskel&orderby=title&SearchID=e9471a60-c6b3-4547-96b0-f43002587ec2&index=1

DR-udsendelse ’Det splittede Danmark’ (2020), afsnit 1. Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Det%20splittede%20Danmark&orderby=title&SearchID=8707c9d4-7a3f-43e4-a886-e9c3db8e58f7&index=1

DR-udsendelse ‘Fordi du er kvinde – bestyrelsen skal ikke være en hønsegård’ (2020). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/fordi-du-er-kvinde_-bestyrelsen-skal-ikke-vaere-en-hoensegaard_218852 (43min).

DR2-udsendelsen ’Debatten – hvem forhindrer integration?’ (2017). Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=29&pageSize=6&search=emneord:%20integration&orderby=title&SearchID=9c788ea1-7fdd-4ea2-84a4-eac46c8242f2&index=2 (23:15: 42:20)

DR-udsendelse ’180 dage i Ghettoen: Velkommen i Gellerup’ (2019). Link:  https://www.dr.dk/drtv/episode/180-dage-i-ghettoen_-velkommen-i-gellerup_138157 (43min)

Lars Kolind ‘Derfor er økonomisk ulighed nødvendigt’ (2019). Artikel bragt i Kristeligt Dagblad (2 ns)

Kim Brinckmann: ’Jeg er ligeglad med, at folk vælter sig i penge. Problemet er, at de også bruges til at skabe ulighed’ (2024). Artikel bragt i Politiken (3 ns)

8-marts redaktionen:  ’Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?’ (2020). Artikel bragt i Information. Link: https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar (2ns)

Kristian Villesen ’Unge indvandrer-drenge kæmper for anerkendelse’ (2007). Artikel bragt i Information. Link: https://www.information.dk/2007/06/unge-indvandrer-drenge-kaemper-anerkendelse (3ns)

Knud Holm Andersen ‘Psykolog: Jeg var fattig som barn. Vejen ud af fattigdom var, at jeg fik hjælp til at yde, ikke penge’ (2019). Bragt i Kristeligt Dagblad (2ns)

Artikel af Mads Fjord Jørgensen og Sofie Agnete Bislev ’Tænketanken DEA: SU’en løser ikke alle ulighedsproblemerne i uddannelsessystemet’ (2014). Bragt i Altinget (2ns)

Artiklen af Jeppe Falk ’Nu vil uligheden stige igen. Det bør vi juble over’ (2014). Artikel bragt i Jyllands-Posten (3ns)

Dansk Folkepartis udlændingepolitik. Link: https://danskfolkeparti.dk/maerkesager/stram-udlaendingepolitik/

Liberal Alliances udlændingepolitik. Link: https://www.liberalalliance.dk/politik/udlaendingepolitik/

Statistisk om det danske klassesamfund: ’Hvem er klasserne’ af klassesamfund.dk. Link: https://klassesamfund.dk/hvem-er-klasserne



Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: USA's udfordringer

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politisk meningsdannelse og medier


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har været igennem i forløbet:

1) Introduktion til forløb
- USA’s udfordringer (herunder økonomisk ulighed, paramilitære grupperinger, politisk polarisering og risiko for fremtidig borgerkrig)

2) Det politiske klima i USA
- USA som føderation
- Føderalister versus antiføderalister
- Abortspørgsmålet i USA (herunder Roe V. Wade og nutidig abortlovgivning)  

3) Magtens tredeling i USA
- Den udøvende, lovgivende og dømmende magt i USA
- Det præsidentielle system
- Checks and balances
- Betydningen af lobbyisme og penge i amerikansk politik

4) Demokratiopfattelser i USA
- Eastons model over det politiske system
- Konkurrence- vs. deltagerdemokrati
- Pluralisme vs. Elitisme

5) Demokraterne og republikanerne
- Fordeling- og værdipolitik
- Partiernes funktion i USA
- Forskelle mellem demokrater og republikanere i forhold til bosted, erhverv, værdier, religion mm.
- Vælgergrupper i amerikansk politik

6) Præsidentvalget
- Valgsystemet i USA (valgmænd, svingstater, ’winner takes it all’)
- Undersøgelse af meningsmålinger fra udvalgte svingstater

7) Polarisering i USA
- Negative partisanship og negative campaigning
- Polariseringens selvforstærkende logik i amerikansk politik

8) Trumps inderkreds
- Politisk magt
- Politisk adfærd og kommunikation

9) Medier og politisk kommunikation
- Polarisering i det amerikanske mediebillede
- Konspirationsteorier fx om ’deep state’ som anvendes af Donald Trump
- Fastholdelse versus erobringsstrategien

10) Vælgertyper  
- Kernevælger, issuevælger, klassevælger og marginalvælger
- Forskellige grunde til at folk stemmer på Trump  

11) Parti og vælgeradfærd
- Downs rational choice model
- Medianvælgermodellen
- Michigan-modellen (partiidentifikation)
- Forklaringer på Donald Trumps popularitet

Materiale:

Grundbogsmateriale
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen ’USA’s udfordringer’ (4. udgaven, 2024). Forlaget Columbus. Side 46-50, 50-52, 53-57, 84-91, 100-104, 109-113, 120-124, 124-127 & 128-134.


Supplerende materiale:
DR-udsendelse ’Staten vil eje min gravide krop’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753 (27min)

DR-udsendelse ’Trump vs. Harris – donationer og skjulte dagsordener’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-donationer-og-skjulte-dagsordener_480268

Youtube-video af Assoosiated Press ‘Democratic and Republican voters reflect on issues important to them ahead of Election Day’ (2022). Link: https://www.youtube.com/watch?v=-1Cl0MpiOJ8 (17min)

Youtube-video af Jubilee ’Democrats vs Republicans 2024 | Middle Ground‘ (2024), hvor demokrater og republikanere debatter udvalgte emner. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=YfxOZViD_DI

Youtube-video ‘Why people think the Trump shooting was a conspiracy | If You’re Listening | ABC NEWS’ (2024) af ABC News. Link: https://www.youtube.com/watch?v=UpYvLr03KAg&ab_channel=ABCNewsIn-depth

Youtube-video ‘Arizona Trump Rally’ (2024) af Channel 5. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=4k5GqsOA7vk (15min)

Youtube-video ‘Vice President Kamala Harris grilled on pivotal issues as election nears on 'Special Report'’ af Fox News (2024). Link: https://www.youtube.com/watch?v=80DaR2CVNNk  

Genstart-afsnit ’USA mod undergangen’ (2022) Link: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-usa-mod-undergangen-11802200219 (2022)

Genstart afsnit ’Harris’ herlige honeymoon’ (2024). Link: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-harris-herlige-honeymoon-11802450321

Dokumentarfilm ’A Storm Foretold - det amerikanske oprør’ (2023) af Christoffer Guldbrandsen.

Maya Nissen ’USA's Højesteret omstøder historisk abortafgørelse ’(2022). Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/usas-hoejesteret-omstoeder-historisk-abortlovgivning (2 sider)

Benjamin Ask Popp-Madsen ’Demokrati er ikke kun en tilskuersport. Det overser kritikerne af klimaaktionen på Folkemødet’ (2022). Artikel bragt i Information. Link: https://www.information.dk/debat/2022/06/demokrati-kun-tilskuersport-overser-kritikerne-klimaaktionen-paa-folkemoedet

Jørgen Øllgaard ’Fremmede i eget land I: Forstå Trumps oversete og fastlåste vælgere’ (2022). Artikel bragt i POV. Link: https://pov.international/trumps-vaelegere-fremmede-i-eget-land-1/

Meningsmålinger fra Svingstaterne af NPR (2024). Link: https://www.npr.org/2024/10/15/nx-s1-5153420/swing-state-map-donald-trump-kamala-harris-polls

Pew-Research ‘As Partisan Hostility Grows, Signs of Frustration With the Two-Party System’. Statistisk om den politiske polarisering I USA. Link: https://www.pewresearch.org/politics/2022/08/09/as-partisan-hostility-grows-signs-of-frustration-with-the-two-party-system/

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Kriminalitet og straf

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Kvantitativ og kvalitativ metode


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion
- Hvad er kriminalitet?
- Forskellige former for kriminalitet
- Omfanget af kriminalitet herunder mørketal og domsfældelse
- Forklaringer på faldende ungdomskriminalitet

2) Udvikling i kriminalitet
- Forklaringer på faldende ungdomskriminalitet
- Online-kriminalitet med fokus på opbevaring og deling af nøgenbilleder
- Årsager til og konsekvenser af deling af nøgenbilleder
- Umbrella-sagen

3) Hvem er de kriminelle?
- Centrale kendetegn ved den ’typiske’ kriminelle
(fx uddannelse, opvækst bopæl, etnicitet, køn, alder mm.)
- Ungdomskriminalitet herunder årsager til og håndtering af unge kriminelle

4) SNAP-modellen
- Primær og sekundær socialisering
- Kriminalitetsfaktorer (S-, N-, A-, og P-faktorer)
- Kriminalitetsformer (overlevelseskriminalitet, opvisningskriminalitet, oplevelseskriminalitet og organisk kriminalitet)

5) Kriminalitetsteorier  
- Mertons kriminalitetsteori
- Sutherlands kriminalitetsteori
- Hirschis kriminalitetsteori
- Anvendelse af kriminalitetsteorier på virkelige cases

6) Hvordan straffer vi?
- Betingede versus ubetingede domme
- Samfundstjeneste
- Fodlænke
- Ungdomssanktionen og ungdomskontrakter
- Fordele og ulemper ved fængselsstraf

7) Hvorfor straffer vi?
- Straffeteorier herunder repressiv straffeteori, syndebukkemotivet, almen prævention, Individuel prævention og resocialisering
- Straffeteorier i praksis

8) Partiernes syn på straf
- Hvad partierne mener om kriminalitet og straf (fx DF og Enhedslisten)
- Sammenhængen mellem de politiske partier / ideologier og straffeteorierne
- Forskellige perspektiver på hvordan kriminalitet skal bekæmpes og hvilket formål straf skal have
- Effekten at hårdere straffe  

9) Tema: Narkokriminalitet i København
- Udviklingen i politiets rolle i forhold til stofmisbrugere på Vesterbro i København (fra politibetjent til socialbetjent)
- Legalisering versus afkriminalisering af stoffer
- Argumenter for og imod afkriminalisering af stoffer i København

Materiale:
Grundbogsmateriale
Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov (2017). ’Fra drengestreger til bandekrig’ s. 11-37 & s.102-105

Eva Smith ’Kriminalitet og retfærdighed’ (2012) s. 43-52. Forlaget Columbus.

Hans Hansen ’Kriminalitet’ (2000) s. 66-70. Gyldendal.

Supplerende materiale
DR-udsendelsen ’Kriminelt – politibetjentens dagbog’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-politibetjentens-dagbog_475193 (29min)

DR-udsendelse ’Debatten – forbrydelse og dobbelstraf?’ (2023). Link:  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Forbrydelse%20og%20dobbeltstraf?&orderby=title&SearchID=dc245c49-bd9a-45b2-914a-52577912d018&index=1 (2:00 til 35:00)

DR-udsendelse ’Ung, nøgen og udstillet’ (2016). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/ung-noegen-og-udstillet_64860 (42min)
DR-udsendelsen ’Langt fra Borgen – skal vi straffe hårdere?’ (2017). Link:  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Skal%20vi%20straffe%20h%C3%A5rdere?&orderby=title&SearchID=40f7f082-70ce-4c9d-8741-81eff5424661&index=1 (28min)

DR-udsendelse ’Dommer for en dag’ afsnit 1 ’Tilfældig vold’ (2014). Link:https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Dommer%20for%20en%20dag&orderby=title&SearchID=dd7afa0d-ad31-4a45-ba08-ae82aa5f76fa&index=6 (29min)

DR-udsendelse ’Unge kriminelle’ (2021) Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Unge%20kriminelle&orderby=title&SearchID=0abbb58a-7aea-4053-af84-2e3ab3181e21&index=1 (45min)

DR-udsendelse ’Født til fængsel’ afsnit 1 (2017). Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20F%C3%B8dt%20til%20f%C3%A6ngsel?%20(1)&orderby=title&SearchID=da9d49b8-450e-4860-b71d-d67308ece5ec&index=1 (42min)

Tobias Kammersgaard og Esben Houborg (2017) ’Afkriminalisering af stoffer kommer de mest udsatte stofbrugere til gode’. Artikel bragt i Information. Link: https://www.information.dk/debat/2018/10/afkriminalisering-stoffer-kommer-mest-udsatte-stofbrugere-gode  

Niels Peder Ravn ’K i København: Det er lemfældig omgang med retsstaten at afkriminalisere hårde stoffer’ (2023). Artikel bragt i Altinget. Link: https://www.altinget.dk/social/artikel/konservative-det-er-lemfaeldig-omgang-med-retsstaten-at-afkriminalisere-haarde-stoffer-i-koebenhavn

Louise Damløv og Mikkep Stephensen ‘Unge deler nøgenbilleder som aldrig før’ (2016). Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/unge-deler-noegenbilleder-som-aldrig-foer

Et uddrag fra artiklen ’Interview: Barndommens gade forsvinder ind i cyberspace’ (2017) af Emil Arenholt Mosekjær. Bragt i Politiken.

Et uddrag fra et interview med Jon som har en kriminel fortid foretaget af Aarhus Universitet (2016). Link: https://projekter.aau.dk/projekter/files/239492097/Bilag7Jon.pdf

Udvalgt statistisk fra rapporten ’Ungdomskriminalitet – de mest kriminelle’ (2017) af Anne-Julie Boesen Pedersen & Tanja Tambour Jørgensen.

Et uddrag fra DR-artiklen ’Virker hårdere straffe? Fire fagfolk giver deres svar’ af Anne Bollerslev (2019)

Et uddrag fra artiklen ’DF: Ofres retsfølelse vejer tungere end unge på ret kurs’ (2024) af Theis Lange Olsen

Et uddrag fra artiklen ’Retsfølelse er bare et andet ord for hævntørst – og det er farligt at lade den herske’ (2019) af Gry Inger Reiter. Bragt i Information.

AAU-interview med Robert, som er tidligere kriminel (2021). Link:https://projekter.aau.dk/projekter/files/239492095/Bilag5Robert.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4; Velfærdsstatens udfordringer

Faglige mål i fokus:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- formulere faglige problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå

Kernestof:
- Politiske ideologier
- Demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion til forløb + Ideologier
- Socialisme, liberalisme og konservatisme fx a) menneskesyn, b) syn på statens rolle, c) politiske partier i Danmark som har dette ideologiske ståsted
- Ideologiernes syn på den danske velfærdsstat  

2) Velfærdsmodeller
- Stat, marked og civilsamfund
- Selektiv, universel og residuale velfærdsmodel  
- Liberal Alliances holdning til den danske velfærdsstat

3) Ret og pligt i velfærdsstaten
- Typer af rettigheder (civile-, politiske-, og sociale rettigheder)
- Den ansvarlige medborger (herunder den personligt og socialt ansvarlige medborger)
- Den demokratiske medborger (herunder den loyale og kritiske medborger)

4) Velfærdsstatens udfordringer
Interne klemmer:
Forventningsklemmen og krævementalitet
Demografiklemmen (herunder ‘ældrebyrden’ og ‘integrationsbyrden’)

Eksterne klemmer:
Globalisering (herunder outsourcing og ‘brain drain’)
EU-klemmen (herunder velfærdsturisme)
Flygtningeklemmen

5) Løsninger på udfordringerne
- Brugerbetaling
- Udlicitering
- Privatisering
- Frivillighed
- Velfærdsværnepligt
- Øge arbejdsudbuddet (fx afskaffelse af store bededag, hæve pensionsalderen, sænke dagpengeperioden, øget indvandring)
- Laffer-kurven
- Brain Drain vs. Brain Gain  

6) Fra velfærdsstat til konkurrencestat
- Velfærdsstaten versus konkurrencestat
- Konkurrencestatens tilblivelse, formål og fremtid
- Konkurrencestaten som løsning på velfærdsstatens problemer?
- Præstationspres, sammenligning og konkurrence blandt unge (fx i uddannelsessystemet)

7) Velfærdsstatens fremtid
- Velfærdsstatens udfordringer nu og i fremtiden
- Mulige løsninger på velfærdsstatens udfordringer
- Hvordan ser den danske velfærdsstat ud i fremtiden?

Materiale:

Grundbogsmateriale:
Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup ’Samf på B’ (2016, 2. udgave) side 147-183. Forlaget Columbus.

Jakob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum ’Politikbogen’ (2022, 2. udgave) s. 201-208. Forlaget Columbus.

Lene Niebuhr Andersen, Jakob Sinding Skött ’Økonomibogen’ (2021, 2. udgave) s. 262-264. Forlaget Columbus

Supplerende materiale:
DR-Udsendelse fra 2020: ’Realitytjek - Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager’ (29min).

DR-udsendelse ’Explainer – hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?’ (2023)

DR-udsendelse ’Deadline - Kan velfærdsstaten holde?’ (2023).

Youtube-video ’Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen’ (2012).

Aske Hedegaard Boye ’Landmåleren og dramadronningen’ (2019). Artikel bragt i Weekendavisen.

Emilie Agner Damm & Marie Lund Andersen ’Kriser koster ufaglærte job permanent’ (2020).

Knud Aarup ’Velfærdsværnepligt skal hjælpe os til at genfinde fællesskabet’ (2011). Artikel bragt i Information.

Jonathan Tyberg ’Konkurrencestaten får cirka skylden for alt. Din genvej til at forstå tidens største prygelknabe’ (2017). Artikel bragt i Zetland.

Cæcilie Dohn Christensen ’17-årig tog study drugs for at præstere i gymnasiet: - Bivirkningerne stopper. Karaktererne vil følge mig hele livet’ (2021). Artikel bragt i tv2.dk

Martine Amalie Krogh & Louise Schou Drivsholm ’Er velfærdsstatens fremtid virkelig så dyster, som Mette Frederiksen siger?’ (2023). Bragt i Information.

’Velfærden i tal – nøgletal for ikke-offentlig velfærd’ af Dansk Erhverv (2023) og ’Velfærdssamfundet belyst’ af KL (2024)

Lisbeth Knudsen ’Middelklassens forventninger er ved at æde velfærdssamfundet op’ (2023). Artikel bragt i Altinget.

Mathias Sonne Mence ‘Eksperter: Velfærdsstaten skal nok overleve’ (2020). Artikel bragt i Kristeligt Dagblad.

Claes Kirkeby Theilgaard ’Debat: Vi må indstille os på, at velfærden skal privatiseres’ (2023). Artikel bragt i NetavisenPio.

Enhedslistens ’Tryg velfærd for alle’ (2025). Link: https://enhedslisten.dk/politikomraade/tryg-velfaerd-for-alle/

Det Konservative Folkeparti ‘Velfærd’ (2025). Link: https://konservative.dk/politik/politikomraader/velfaerd/

Liberal Alliance ‘Velfærd. En mere værdig velfærd’ (2025). Link: https://www.liberalalliance.dk/politik/velfaerd/

Video om Liberal Alliances holdning til Store Bededag (2023). Link: https://www.facebook.com/watch/?v=1578887815961514


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Køn og ligestilling

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå

Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- ligestilling mellem kønnene
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Kønsopfattelser
- Køn som socialt konstrueret versus køn som biologisk determineret
- Produktivt vs. reproduktivt arbejde
- Patriarkatet
- Udviklingen i mandens rolle og identitet i hjemmet og samfundet generelt

2) Kønssocialisering i barndommen
- Kønsnormer og kønsroller
- Primære og sekundære socialisering
- Dobbeltsocialisering (sommerfuglemodellen)
- Kønsneutral opdragelse og pædagogik i Sverige

3) Køn og uddannelsesvalg
- Kønsforskelle i uddannelsesvalg og forklaringer herpå
- Kønsroller og kønsforventninger på uddannelsesinstitutionerne
- Social reproduktion

4) Køn og arbejdsmarked
- Valg af uddannelse og karriere for mænd og kvinder
- Vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling og forklaringer herpå
- Indkomstforskelle og løngab mellem kønnene

5) Feminisme
- De 4. feministiske bølger herunder historisk kontekst, formål og væsentligere personer
- Feminisme i dag herunder 4. bølge feminismen i Danmark og den sociale bevægelse #Metoo  

6) Ideologiernes syn på kønsdebatten
- Liberalfeminisme
- Socialistisk femisme
- Kønskonservatisme
- Ideologiske syn på kønskvoter

7) Øremærket barsel til mænd
- Ideologiernes syn på lighed (formel-, chance- og resultatlighed)
- Positiv særbehandling
- Argumenter for og imod øremærket barsel til mænd

8) Ligestilling – de glemte mænd?
- Formel versus reel lighed
- Mandlige kønsproblematikker

Materiale:
Grundbogsmateriale:
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave). Forlaget Columbus. Side 24-36, 62-65, 74-80, 111-117, 146-163

Andet:
DR-udsendelse ’Mænd ifølge kvinder’ afsnit 2 ’Fra patriark til familiefar’ (2016)

DR-udsendelsen ’Fordi du er kvinde’ afsnit 6 ’Bestyrelsen skal ikke være en hønsegård’ (2020).

DR-udsendelse ’Debatten – langt fra ligestilling’ (2024). 0:00 – 30:00.

TV2 ‘Sofie Linde deler Metoo-øjeblik: Du ved godt hvem du er’ (2020).

Dokumentar ’’Raised without Gender’’ (2018) af VICE.

Manu Sareen (2011): ’Moderne Ligestilling er også for mænd’. Artikel bragt i Information.

DR-klip ’Møde med Nikita Klæstrup og Twerk Queen Louise | Tæt på sandheden | DR2’ (2018).

Rapporten ’Forstå hvad der er op og ned i barselsdebatten’ (2022) af Equalis.

Udvalgt statistisk fra rapporten ’Rapport fra ekspertgruppen om køn’ (2024) Link: https://shorturl.at/We94F
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Den danske økonomi

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion til økonomi
- Hvad er økonomi?
- Udbud/efterspørgsel
- Økonomiske systemer (plan-, markeds- og blandingsøkonomi)
- Økonomiens menneskesyn (’homo economicus’)

2) Det økonomiske kredsløb og konjunkturer
- Det simple økonomiske kredsløb
- Det udvidede økonomiske kredsløb
- Konjunkturer (lav vs. høj, opgang- vs. nedgangskonjunktur)
- Hvad der sker i økonomien ved forskellige scenarier fx a) indførelse af amerikansk told eller b) outsourcing af store danske virksomhederne  

3) De økonomiske mål (1)
- Økonomisk vækst
- Bæredygtig udvikling
- Målkonflikten mellem økonomisk vækst og bæredygtighed
- Bæredygtigt landbrug herunder CO2 afgift

4) De økonomiske mål (2)
- Lav arbejdsløshed (herunder forskellige former for arbejdsløshed)
- Balance på de offentlige finanser
- Økonomisk lighed (herunder Gini-koefficient)
- Stabil og lav inflation (herunder risici ved høj inflation eller deflation)
- Multiplikatoreffekten

5) Finanspolitik
- Hvad er finanspolitik og hvilket formål har det?
- Forskellige former for finanspolitik (ekspansiv vs. kontraktiv)
- Økonomien i Argentina (herunder udfordringer og mulige løsninger)

6) Penge-, valuta og strukturpolitik
- Ekspansiv vs. kontraktiv pengepolitik
- Valutapolitikk (herunder revaluering og devaluering)
- Strukturpolitik herunder forskellige strukturpolitiske tiltag (nedskæring i dagpengeperioden, SU-lån på kandidaten, hæve pensionsalderen mm).

7) Finanskrisen 2008
- Hvad skete der før, under og efter Finanskrisen?
- Hvilken betydning havde Finanskrisen 2008 for almindelige mennesker?


Materiale:

Grundbogsmateriale:
Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup ’Samf på B’ (2016, 2. udgave) side 215-231 og 236-242. Forlaget Columbus.

Lene Niebuhr Andersen, Jakob Sinding Skött ’Økonomibogen’ (2019, 2. udgave) side 22-23. Forlaget Columbus

Supplerende materiale:
DR-udsendelsen ’Jorden kalder’ afsnit ’Kan en svinebonde leve af linser?’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-kan-en-svinebonde-leve-af-linser_475211 (29min)

DR-udsendelse ’Økonomi for dummies ’ afsnit 1. Link: https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8 (28min)

DR-udsendelsen ’Milei – Præsidenten med motorsaven’ (2025). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-milei-_-praesidenten-med-motorsaven_502136 (28min)

DR-udsendelsen ’Debatten – mindre velfærd for mere militær?’ (2025). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-mindre-velfaerd-for-mere-forsvar_512002 (0:00 - 30:10).

DR-udsendelse ’Grænser for grådighed’ (2018). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/graenser-for-graadighed_226918 (43min)

Youtube-video ’Finanskrisen 2008 - En kort gennemgang’ af HHX Mentor. Link: https:/linkcuts.org/28b5vum3 (12min)   

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer