Holdet 2024 2g Sa/111 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anna Grann
Hold 2024 2g Sa/111 (2g Sa/111)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social ulighed
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Valg i USA - Hvilke udfordringer står USA overfor?
Titel 4 Politik
Titel 5 Ideologier og velfærd
Titel 6 Samfundsøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social ulighed

Social ulighed

Vi har beskæftiget os med ulighed på flere forskellige måder. Vi har bl.a. kigget på social ulighed. Har alle lige muligheder i det danske samfund?
Vi har kigget på ligestilling mellem kønnene, og vi har undersøgt, hvordan det går med integrationen i det danske samfund.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
• Er social ulighed et problem for samfundet?
• Hvad er social ulighed i senmoderniteten?
• Er negativ social arv stadig et aktuelt emne?
• Hvorfor kan det være svært at bryde den negative sociale arv?
• Hvor langt er vi med ligestilling mellem kønnene?
• Hvad betyder den voksende indvandring for Danmark?
• Er integrationen lykkedes i Danmark?

Kernestof:

- Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, 2. udgave, 2016, Forlaget Columbus og forfatterne

De præcise sider følger herunder:

Social ulighed – er alle lige i Dk?
S. 55-71

Kulturelle mønstre – hvad betyder den voksende indvandring for Dk?
S. 72-82


Supplerende materiale:

Er du mors lille dreng, tv2.dk, (dokumentar fra CFU)

Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet, Beskæftigelsesministeriet, 2024:
https://bm.dk/media/hlmntg22/kvinder-og-maend-paa-arbejdsmarkedet-2024.pdf (Eleverne har undersøgt udvalgte statistikker fra rapporten. Vi har ikke læst hele rapporten)

Ligestilling og længere tid i trøjen – forstå den nye værnepligt, dr.dk, 2024:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ligestilling-og-laengere-tid-i-troejen-forstaa-den-nye-vaernepligt

Kvindelig værnepligt, youtube, 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=v6_Vs0wPTjw

Hvornår er man en ægte dansker?, Youtube, 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=Y8YqXH314bg

Centrale begreber:

Social ulighed
Klassesamfundet
De tre former for lighed
Ressourcebeholdere
Habitus
Økonomisk kapital
Kulturel kapital
Social kapital
Felt
Social arv
Social mobilitet
Integration
Assimilation
Segregation
Behovet for anerkendelse (privat sfære, solidarisk sfære og retslig sfære)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund

I dette forløb har vi beskæftiget os med, hvordan identitet og fællesskaber har udviklet sig fra det traditionelle samfund til nutidens senmoderne samfund.
Vi har kigget på, hvilke muligheder der er for individet i det senmoderne samfund og hvilke udfordringer, der også kan være ved aftraditionalisering, kulturel frisættelse og den øgede individualisering.

Vi har blandt andet beskæftiget os med følgende problemstillinger:
• Hvem og hvad påvirker din identitet?
• Hvordan er mennesket blevet formet i de forskellige samfundstyper (det traditionelle samfund, industrisamfundet og det senmoderne samfund)?
• Er det stigende antal valgmuligheder, der præger det senmoderne samfund, alene noget positivt?
• Er det hårdere at være ung i dag end for 50 år siden?
• Hvilke samtidsdiagnoser kan bruges om det senmoderne samfund?  
• Hvordan påvirkes vi af de sociale medier?

Bøger:

- Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, 2. udgave, 2016, Forlaget Columbus og forfatterne.

De præcise sider følger herunder:

Individ og samfund – hvordan formes vi mennesker?
s. 17-26 (Indtil overskriften: jeg’et og mig’et)

De tre forskellige samfundstyper
s. 27-34

Det senmoderne samfund - 4 bud på samtidsdiagnoser
s. 35-40 (indtil Richard Sennet) + 42-47 (Hartmut Rosa)

Sociale medier – hvordan påvirkes du?
s. 48-54

Supplerende materiale:


Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel i samfundet, dr.dk, 2022:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget

Det er blevet sværere at være ung, dr.dk, november 2016:
https://www.dr.dk/levnu/boern/det-er-blevet-svaerere-vaere-ung

Det er hårdt at være ung, og det er okay, Jyllandsposten, Marts 2024:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16897290/det-er-haardt-at-vaere-ung-og-det-er-okay/

Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit, Politiken, august 2015:
https://politiken.dk/debat/profiler/dennisnormark/art5586511/Vi-bliver-ikke-lykkeligere-af-at-kunne-v%C3%A6lge-frit?srsltid=AfmBOorG53Ot2BaA55VcVxM3ZGKyTziXKf1s12lsgmM21DlkiPKmqGgb (ligger som pdf i mappe på drev)


Centrale begreber:

Normer
Socialisering (forskellige former)
Identitet
Referencegrupper
De tre samfundstyper
Familietyper i det senmoderne samfund
De tre forskellige samfundstyper
Anthony Giddens: aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejringsmekanismer, refleksivitet, ontologisk usikkerhed
Thomas Ziehe: kulturel frisættelse, øget refleksivitet, formbarhed, individualisering, potensering
Hartmut Rosa: Højhastighedssamfundet, tre former for acceleration, konkurrencelogikken, social kappestrid
Stress
Sherry Turkle
Erving Goffman: frontstage og backstage, ‘identiteten er en social konstruktion’


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Valg i USA - Hvilke udfordringer står USA overfor?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Politik

Politik

I dette forløb har vi beskæftiget os med dansk politik bredt set.
Vi har kigget på demokrati og magt. Vi har bl.a. kigget på, hvordan magten er fordelt i det politiske system. Vi har også kigget på, hvem der ellers har magt i det danske samfund. Vi har set på, hvordan de politiske partier har ændret sig fra at være klassebaserede til at være mindre ideologiske. Og vi har kigget på vælgeradfærd.

Vi har beskæftiget os med følgende problemstillinger:

• Hvad er politik?
• I hvilket omfang kan styreformerne i Danmark og i EU karakteriseres som demokratiske?
• Hvordan fordeler magten sig i samfundet? Er magten spredt på mange eller få hænder?
• Hvem er magtens centrale aktører?
• Udspringer al magt af folketingets suverænitet?
• Hvordan foregår lovgivningsprocessen?
• Hvilken roller spiller medierne i den politiske meningsdannelse?
• Hvor stor en rolle spiller EU for dansk lovgivning?
• Hvordan kan man forklare partiers ageren?
• Hvordan kan man forklare vælgernes adfærd?


Bøger:

- Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, 2. udgave, 2016, Forlaget Columbus og forfatterne.

De præcise sider følger herunder:

Politik – hvad er det?
s. 83-86

Hvordan kan et demokrati se ud?
s. 87-97

Magt
s. 98-102

Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling
s. 103-109 (indtil overskriften: valgmåder)

Retssystemet
s. 113-114

Lovgivningsprocessen
s. 115-122 eller https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o

Medier og politisk meningsdannelse
s. 123-127

EU’s institutioner og politisk beslutningsproces
s. 127-141

Politiske skillelinjer
S. 184-191

De politiske partiers adfærd
S. 192-198

Vælgeradfærd
S. 198-202

Minervamodellen
S. 209-213

Supplerende materiale:

Kontrol med regeringen:
https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw

Hvad er et politisk parti?:
https://www.youtube.com/watch?v=DEmDf8D1ngQ

Politikerens arbejde:
https://www.youtube.com/watch?v=6FxnLWbOOmg

Indfødsretsprøve:
https://indfodsretsprove.dk/spoergsmaal/indfoedsretsproeven-den-27-november-2024/

21 søndag, maj 2015 om magteliten (de 423 som er med i landets mest indflydelsesrige netværk), FCU

Statsministerens nytårstale 31. december 2024:
https://www.dr.dk/drtv/episode/statsministerens-nytaarstale_496088

Mandatfordeling valg 2022
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater eller:
https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2022/11/valgresultat-2022

Oversigt over folketingssalen
https://www.ft.dk/da/folketingssalen/salsoversigten#/Oversigt?date=20241204

Indefra med Anders Agger, Forsvarsadvokat
https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-forsvarsadvokat_54396

Dit demokrati – politik og medier
https://www.youtube.com/watch?v=M4cAbtrYRJk

Dit demokrati – hvad bestemmer EU?
https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY

Centrale begreber:
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Inputs
Outputs
Feedback
Styreformer
Repræsentativt demokrati
Direkte demokrati
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Deliberativt demokrati
Den lovgivende, udøvende og dømmende magt
Parlamentarisme
Den parlamentariske styringskæde
Byret, landsret og højesteret
Lovgivningsprocessen (de tre faser)
Mediernes indflydelse på meningsdannelse
Fjerde statsmagt
Spin
Framing
EU’s institutioner
Den frie bevægelighed
EU – demokratisk underskud
Politiske skillelinjer
Det klassiske firepartisystem
Klassepartier
Catch all-partier
Medianvælgermodellen
Kaare strøms model
Kernevælger
Marginalvælger
Minervamodellen





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ideologier og velfærd

Ideologi og velfærd – hvem gør hvad?

I dette forløb har vi beskæftiget os med, hvilken betydning de forskellige politiske ideologier har vi indretningen af vores velfærdssamfund.
Vi har bl.a. beskæftiget os med følgende problemstillinger:
• Stat, marked og civilsamfund – hvem gør hvad?
• Hvordan ser de forskellige ideologier på statens rolle?
• Velfærdsmodeller – hvem skal levere velfærden?
• Vi har undersøgt forskellige partiers holdning til velfærdsstaten
• Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
• Hvordan skal disse udfordringer løses i fremtiden?


Bøger:

- Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, 2. udgave, 2016, Forlaget Columbus og forfatterne.

Politiske ideologier
S. 147-158

Velfærdsmodeller
S. 159-168

Den danske velfærdsstats udfordringer
168-172

Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne?
173-183

Supplerende materiale:
Farvelfærd, dr.dk, 2013 (CFU)
(Hvordan skal vi prioritere i vores velfærd?)

I aner ikke hvor unik jeres velfærdsstat er, Politiken.dk, 2013
https://politiken.dk/debat/art5637530/I-aner-slet-ikke-hvor-unik-jeres-velfærdsstat-er

Her er Alex Vanopslags velfærdssamfund 2.0: Find din police frem, Berlingske 2023
https://www.berlingske.dk/oestergaards-salon/her-er-alex-vanopslags-velfaerdssamfund-20-find-din-police-frem?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYMdzw00QzTSD44a9iTC2pZXPPZikb3vztLQC2jFGTtNfkpFg8h3VsqA&gaa_ts=67b781cc&gaa_sig=ZT0J6OwDAEsKlrCieJEX6QRUM1N152keSiq307X6hs9gZuKZy_mKgosaUGsIOp_T15qnz5B-nWEHLjm8SpiNFw%3D%3D

Centrale begreber:
Liberalisme
Socialisme
Konservatisme
Socialliberalisme
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Fordelingspolitik
Stat, marked og civilsamfund
Den liberale velfærdsmodel
Den konservative velfærdsmodel
Den socialdemokratiske velfærdsmodel
Omfordeling
Progressiv skat
Konkurrencestat
Interne klemmer
Eksterne klemmer
Brugerbetaling
Privatisering



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundsøkonomi

Økonomi

I dette forløb har vi beskæftiget os med vigtige begreber indenfor samfundsøkonomi. Mere konkret har vi bl.a. kigget på:

• Hvad er økonomi?
• Hvordan kan vi bruge det økonomiske kredsløb til at forklare, hvordan økonomien fungerer?
• Konjunkturer
• De samfundsøkonomiske mål
• Økonomisk politik – Hvad kan man gøre for at styre samfundsøkonomien?
• Hvad er den offentlige sektors opgaver ?
• Globaliseringens betydning for dansk økonomi


Bøger:

- Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, 2. udgave, 2016, Forlaget Columbus og forfatterne.
-
Hvad er økonomi?
S. 214-219

Det økonomiske kredsløb
S. 220-223

De samfundsøkonomiske mål
S. 223-235

Økonomisk politik (finanspolitik og pengepolitik)
S. 236-240

Den offentlige sektor
S. 253-261

Globaliseringens betydning for dansk økonomi
S. 262-267

Supplerende materiale:

Økonomi for dummies 1:8
https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8

Økonomi for dummies 4:8
https://www.youtube.com/watch?v=-II__Mbg7Cs

Danmarks økonomi ridder fortsat på bølgen, dr.dk, april 2025
https://www.dr.dk/nyheder/penge/danmarks-oekonomi-rider-fortsat-paa-boelgen-det-er-ikke-kun-novo-der-traekker-laesset

Told rammer danske virksomheder og koster job, dr.dk, april 2025
https://www.dr.dk/nyheder/penge/organisationer-told-rammer-danske-virksomheder-og-koster-job

Konkurrencebarometer, Danskerhverv.dk
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer