Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Natacha Bjerre, Tobias Frykman
|
Hold
|
2024 2g Bi/1 (2g Bi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Hvordan kan man blandt andet overleve et jordsk
Jordskælv
Eleverne introduceres til bakterier, håndtering af fødevarer, membrantransport her under diffusion, fedtstoffers opbygning og funktion
De introduceres for den naturvidenskabelig metode herunder kontrolvariabel, hypotese, kvalitativ og kvantitativ, induktiv og hypotetisk deduktiv.
Øvelser: vand fra forskellige områder på petriskåle
Øvelse: hvordan kan mad holde sig i lang tid?
Artikler:
Bakterier i hverdagen (LINK)
Drik køligt vand - og undgå bakterierne. (LINK)
Biologi i fokus s. 7-18
Aflevering i grupper:
Vand fra forskellige områder
Hvordan kan mad holde sig i lang tid?
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Hvorfor er vi så forskellige?
Hvorfor er vi forskellige?
Eleverne introduceres til Mendels 1. og 2. lov, stamtavler, krydsningsskemaer, meiosen, non-disjunction
Biologi i Fokus s. 121-130
Øvelser:
Genetiske træk som øjenfarve, rulle med tungen, øreflip
PTC test
Afleveringer
PTC test
Resultater fra genetiske træk
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/livsfarlig-sygdom-angriber-faeringe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Hvorfor ændrer vi os med tiden?
Naturlig selektion, betydning af variation, artsdannelse, sex, Darwin og Wallaces teorier og observationer, eksempler på evolution
Biologi i Fokus: s. 107-130
Øvelse:
Variation og selektion hos den_egyptiske_origamifugl Øvelsesvejledning
Fokus på mutationer der danner variation der skaber naturlig selektion
Aflevering
Journal over forsøget
Film:
Filmen ‘ The making of the theory’ https://www.youtube.com/watch?v=XOiUZ3ycZwU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Søvn, sanser og stoffer
Om hjernen, nervesystemet, med undersøgelse af søvn, koffein o.a.
Centrale og perifere nervesystem
Motoriske, sensoriske og autonome nervesystem (sympaticus+parasympaticus)
Neuroner, synapser og gliaceller
Aktionspotentialet/nervesignaler
Euforiserende stoffer
Biologi i fokus: 43-54 (minus s. 50)
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi (https://www.sst.dk/da/udgivelser/2005/Rusmidlernes-biologi---om-hjerne-sprut-og-stoffer), udvalgte sider:
Kokains virkning på CNS, s. 91/92
s. 7-31 generelt om nervesystemet om rusmidler.
Forsøg:
Søvn-undersøgelse
Nervesignalers hastighed
Sansecellers tæthed på kroppen
Find dit blinde punkt + optiske illusioner
Koffein og nikotins påvirkning af dafniers puls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Noter fra mundtlig undervisningsevaluering
Quiz/tests uden hjælpemidler fungerer godt
Margretheskål er sjovt
blandet noteskrivning og tavlegennemgang a la d. 25 marts fungerer godt
I vil have: mere, dybere gennemgang af stoffet, flere quizlets og mere tegneri ligesom i efterårets nerveforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Naturen omkring os
Kapitel 1-3 fra: https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/
Biologi i fokus s. 131-157
Undersøgelse af forskellige frugter
Mikroskopiering af planter (grønkorn, spalteåbninger, sikar og vedkar, pollen m.m.)
Undersøgelse af biotoper på Gladsaxe Gymnasium
Undersøgelse af biodiversitet på forskellige biotoper i Hareskoven
Makroindeks i GG's sø og søer i Hareskoven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Osmoseforsøg
Lidt hjerte og lidt lunger
Hormoner og menstruationscyklus - Biologi i fokus s. 57-65 (minus side 59 og 60)
Opsamling og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726549264",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726549264",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726549264"
}