Holdet 2024 2g Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Natacha Bjerre, Tobias Frykman
Hold 2024 2g Bi/1 (2g Bi/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1  Hvordan kan man blandt andet overleve et jordsk
Titel 2 2 Kan DNA fortælle os alt?
Titel 3 3. Hvorfor er vi så forskellige?
Titel 4 4. Hvorfor ændrer vi os med tiden?
Titel 5 Søvn, sanser og stoffer
Titel 6 Mikroorganismer: sygdomme og stofskifte
Titel 7 Insulinproduktion og genmanipulation
Titel 8 Træning og muskler
Titel 9 Noter fra mundtlig undervisningsevaluering
Titel 10 Naturen omkring os
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Hvordan kan man blandt andet overleve et jordsk

Jordskælv

Eleverne introduceres til bakterier, håndtering af fødevarer, membrantransport her under diffusion, fedtstoffers opbygning og funktion

De introduceres for den naturvidenskabelig metode herunder kontrolvariabel, hypotese, kvalitativ og kvantitativ, induktiv og hypotetisk deduktiv.

Øvelser: vand fra forskellige områder på petriskåle
Øvelse: hvordan kan mad holde sig i lang tid?

Artikler:
Bakterier i hverdagen (LINK)
Drik køligt vand - og undgå bakterierne. (LINK)

Biologi i fokus s. 7-18

Aflevering i grupper:
Vand fra forskellige områder
Hvordan kan mad holde sig i lang tid?

Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Kan DNA fortælle os alt?

Kan DNA fortælle os alt?

kromosomer, kromatider, proteinsyntesen, genmutationer, epigenetik, bioetik , replikation

Biologi i fokus s. 69-93

Øvelser -
Proteinsyntese med perler og piberenser - Det centrale dogme

Afleveringer:
Det centrale dogme

Artikel:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/den-fascinerende-forbindelse-mellem-tarmbakterier-og-hjernen/


Kernestof:
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og nucleinsyrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Hvorfor er vi så forskellige?

Hvorfor er vi forskellige?

Eleverne introduceres til Mendels 1. og 2. lov, stamtavler, krydsningsskemaer, meiosen, non-disjunction

Biologi i Fokus s. 121-130

Øvelser:
Genetiske træk som øjenfarve, rulle med tungen, øreflip
PTC test

Afleveringer
PTC test
Resultater fra genetiske træk

Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/livsfarlig-sygdom-angriber-faeringe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Hvorfor ændrer vi os med tiden?


Naturlig selektion, betydning af variation, artsdannelse, sex, Darwin og Wallaces teorier og observationer, eksempler på evolution

Biologi i Fokus: s. 107-130

Øvelse:
Variation og selektion hos den_egyptiske_origamifugl Øvelsesvejledning
Fokus på mutationer der danner variation der skaber naturlig selektion

Aflevering
Journal over forsøget

Film:
Filmen ‘ The making of the theory’ https://www.youtube.com/watch?v=XOiUZ3ycZwU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Søvn, sanser og stoffer

Om hjernen, nervesystemet, med undersøgelse af søvn, koffein o.a.

Centrale og perifere nervesystem
Motoriske, sensoriske og autonome nervesystem (sympaticus+parasympaticus)
Neuroner, synapser og gliaceller
Aktionspotentialet/nervesignaler
Euforiserende stoffer

Biologi i fokus: 43-54 (minus s. 50)

Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi (https://www.sst.dk/da/udgivelser/2005/Rusmidlernes-biologi---om-hjerne-sprut-og-stoffer), udvalgte sider:
Kokains virkning på CNS, s. 91/92
s. 7-31 generelt om nervesystemet om rusmidler.



Forsøg:

Søvn-undersøgelse
Nervesignalers hastighed
Sansecellers tæthed på kroppen
Find dit blinde punkt + optiske illusioner
Koffein og nikotins påvirkning af dafniers puls
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mikroorganismer: sygdomme og stofskifte

Om bakterier og deres vækst, samt deres mekanismer til at opnå resistens (fagligt stof fra Biotech Academy)
Bakterier: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier/
Antibiotika og resistens: https://www.biotechacademy.dk/antibiotika-og-resistens/
Biologi i fokus: 107-114

Overordnet om immunsystemet, samt om hvordan vacciner virker.

Forsøg:
Forskellige bakteriers resistens mod forskellige antibiotika
Test af hvidløg m.m.s antibiotiske effekt
"Klamme kolber" - synlig bakterie vækst i forskellige medier, samt måling af deres CO2-produktion.





Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Insulinproduktion og genmanipulation

Det virtuelle laboratorium: insulinproduktion - genmodificering af gærceller


Artikel om GMO-afgrøder: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2015gmo.pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træning og muskler

Biologi i fokus 35-36
Aerob og anaerob respiration
Muskeltræning

Aktuel naturvidenskab: Når musklerne ældes
Videnskab.dk om muskelømhed: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-er-mine-muskler-oemme-efter-traening/
videnskab.dk om kondition og hvilepuls: https://videnskab.dk/krop-sundhed/passer-det-at-man-er-i-god-form-hvis-man-har-en-lav-hvilepuls/



Små forsøg med træning og muskler i træningscentret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Noter fra mundtlig undervisningsevaluering

Quiz/tests uden hjælpemidler fungerer godt
Margretheskål er sjovt
blandet noteskrivning og tavlegennemgang a la d. 25 marts fungerer godt

I vil have: mere, dybere gennemgang af stoffet, flere quizlets og mere tegneri ligesom i efterårets nerveforløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Naturen omkring os


Kapitel 1-3 fra: https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/

Biologi i fokus s. 131-157

Undersøgelse af forskellige frugter
Mikroskopiering af planter (grønkorn, spalteåbninger, sikar og vedkar, pollen m.m.)
Undersøgelse af biotoper på Gladsaxe Gymnasium
Undersøgelse af biodiversitet på forskellige biotoper i Hareskoven
Makroindeks i GG's sø og søer i Hareskoven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition

Osmoseforsøg
Lidt hjerte og lidt lunger
Hormoner og menstruationscyklus - Biologi i fokus s. 57-65 (minus side 59 og 60)

Opsamling og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer