Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anna Grann, Karen Bjerregaard
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb samfundsfag
I dette grundforløb har vi overordnet arbejdet med, hvordan forskellige elementer i samfundet har betydning for hvordan vi opfatter os selv socialt og samfundsmæssigt - vores identitet i bred forstand. Forløbet har introduceret til de tre hovediscipliner i samfundsfag (politik: politisk identitet/ holdninger, økonomi: identitet som forbruger, sociologi: socialisering, køn mm.), men med primært fokus på sociologi, herunder de særlige aspekter ved det senmoderne samfund og hvordan disse sætter særlige rammer om identitetsdannelsen. Vi har også arbejdet med samfundsfaglig metode, herunder forskellen på det kvantitative og det kvalitative.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
kvantitativ og kvalitativ metode.
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,
108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
Supplerende materiale:
Barndom på bistand, DR 2016, sæson 1, afsnit 1
Materiale fra Sex & Samfund (2021): Unges forhold til og forståelse af samtykke i seksuelle relationer
De perfekte piger, DR 2018, sæson 1, afsnit 1
http://poltest.dk/index.php
Økonomi for dummies DR 2014, afsnit 1: vækst og inflation
Blod, sved og t-shirts, DR afsnit 3
Den grønne optur, DR 2022, sæson 2, afsnit 2
”Et helt menneske” DR 2022, sæson 1, afsnit 1
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
https://nyheder.tv2.dk/2022-02-04-unge-har-sex-selvom-de-ikke-har-lyst-det-er-ikke-saa-nemt-at-sige-nej
"Elever: Frygten for at vælge forkert får unge til at gå i stå", Politiken 17102018
Danmarks Naturfredningsforening: https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/baeredygtighed/cirkulaer-okonomi/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem har magten i Danmark?
I dette forløb har vi undersøgt, hvem der har magten i Danmark. Det altoverskyggende fokus har været på den politiske magt, så forløbet har også handlet om hvordan politisk magt i et demokrati kan bruges til at påvirke holdninger, gennemføre lovgivning osv. Vi har således både arbejdet med forskellige magtbegreber og med, hvad det danske repræsentative demokrati er tilrettelagt (ideelt og konkret), herunder fx institutionerne i magtens tredeling osv. Vi har kort sammenlignet den demokratiske styreform med andre styreformer, fx. det autoritære styre. En del af forløbet har også handlet om, hvad det vil sige at være politisk uenige. Her har vi undersøgt de klassiske ideologiske positioner og hvordan de kobler sig til de eksisterende partier. Vi har set på, hvordan fordelingspolitik og værdipolitik kan udgøre ret forskellige skillelinjer i politiske uenigheder.
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ ̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Anvendt materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, 3. udgave. 4. oplag 2018. Forlaget Columbus.
- Politiske ideologier (herunder fordelingspolitik og værdipolitik), s. 108-118
- partier og ideologier, s. 118-123.
- Politik, det politiske system og forskellige styreformer, s. 125-131
- Magt i politik, s. 132-133
- Valg og vælgere, 133-135
- Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser, s. 135-137
- lovgivningsprocessen s. 138-142
- EU's betydning for dansk lovgivning s. 142-145
- Politisk deltagelse, rettigheder og pligter s. 147-154
Partifilm om demokrati og medborgerskab
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-demokrati-og-medborgerskab
Supplerende stof:
Grundloven
https://www.youtube.com/watch?v=hTpbLHPbeQw
Styreformer
https://www.youtube.com/watch?v=O8CfvHH7VOE
Regeringen
https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw
Fra ide til lov
https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
Lovforslag:
https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/lovforslag
Regeringen
https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw
Fra ide til lov
https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
Mandatfordeling valg 2022:
https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2022/11/valgresultat-2022
Statsministerens nytårstale
https://www.dr.dk/drtv/episode/statsministerens-nytaarstale_-statsministerens-nytaarstale_496088
Indfødsretsprøve
https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kan vi frit vælge identitet i det senmoderne?
I dette forløb beskæftiger vi os med forskellige samfundstyper, og hvordan de har sat forskellige rammer for individdets identitetsdannelse. Vi undersøger muligheder og udfordringer for individet i det senmoderne samfund og kigger i den forbindelse på, hvordan og i hvilket omfang den enkelte selv konstruere sin identitet i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvordan sociale medier påvirker den måde, vi opfatter hinanden og os selv på, og hvordan både kulturelle og sociale forhold (og forskelle) har betydning for hvordan vi socialiseres og danner vores identitet. Vi har på den måde både arbejdet videre med senmodernitetens frisættelse af individet og med en problematisering af dette: at sociale og kulturelle forhold fortsat sætter rammer og begrænsninger for individets udfoldelsesmuligheder, identitetsmæssigt og socialt.
Faglige mål:
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
-sociale og kulturelle forskelle.
Anvendt materiale: Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, 3. udgave. 4. oplag 2018. Columbus.
S. 53- 60
S. 61-62
S. 63-67
S. 67-74
S. 74-77
Supplerende materiale:
"Det er blevet sværere at være ung", Politiken, november 2016
https://www.dr.dk/levnu/boern/det-er-blevet-svaerere-vaere-ung
"Det er hårdt at være ung - og det er okay", Jyllandsposten, Marts 2024
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16897290/det-er-haardt-at-vaere-ung-og-det-er-okay/
Doggystyle, DR 2018, 1. afsnit
Macho, DR 2021, sæson 2, 1. afsnit
Hvem styrer dit liv? DR 2022, introduktionen
Medborgerskabsundersøgelsen 2024 (udvalgte tabeller: 'Har du indenfor det seneste år kontaktet en politiker...", "I hvilken grad føler du, at din familie har givet dig lov til frit at vælge din nuværende ægtefælle?" og "Hvor enig er du i, at mænd har mere ret til arbejde end kvinder (hvis der ikke er jobs til alle)"
Rockwool-Fonden: Den usynlige tråd: https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på et nyt tema: Identitet i det senmoderne samfund. I den forbindelse skal I have læst s. 63-67 om de forskellige samfundstyper. Vh Anna
-
I skal hjemme have læst s. 67-74 om refleksivitet i det senmoderne samfund. Hav bogen med til timen. Vh Anna
-
Det er blevet sværere at være ung
-
Det er hårdt at være ung – og det er okay
-
Læs s. 53-60 Erving Goffman og sociale medier. Vh Anna
-
Opgave til Doggystyle.docx Afsnit
-
DRTV - Doggystyle
-
Kære 1.a. Jeg hedder Karen og er jeres nye samfundsfagslærer. Jeg glæder mig til at lære jer at kende og blive klar til sommereksamen sammen med jer. Jeg håber, I er med på en navnerunde (for min skyld). Som lektie skal I genlæse en bid fra jeres gru
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus; sider: 44-49, 61-62, 74-77, 95-98, 101-104
-
Arbejdsseddel Ziehe 190225
-
Hej 1.a! Vi skal arbejde videre med spørgsmålet, om vi bare kan vælge vores identitet helt frit. Læsefokus: hvad betyder kulturelle forskelle for identitetsdannelsen?
-
Arbejdsseddel til modulerne
-
Læs fra s. 95 nederst fra sætningen: "Minervamodellen er inspireret af den franske sociolog Pierre Bourdieu". Læsefokus: hvordan har sociale forskelle betydning for ens identitet?
-
Hej 1a! Vi skal videre med, spørgsmålet om, hvorvidt vi frit kan vælge vores identitet. Læs lektien hjemmefra så I er klar på nogle lidt udfordrende faglige begreber. Vi ses!
-
Arb-seddel til modulet Bourdieus begreber
-
Hej 1.a. I skal læse en smule mere om social arv, som vi samler op på. Også skal vi lave en begrebsliste til forløbet. Husk jeres bog!
-
Begrebsliste til Identitet i det senmoderne samfund
-
arb-seddel social arv og begrebsliste
-
Vi skal gøre begrebslisten færdig og træne et par af begreberne ud fra empirisk materiale. Ingen nye lektier, men husk bogen!
-
arb seddel 120325 slutoplæg
-
begrebsliste
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Har vi råd til (at undvære) velfærdsstaten?
I dette forløb har vi arbejdet med velfærdsstatens økonomi. Vi har undersøgt, hvad forskellige velfærdsmodeller går ud på og har især fokuseret på den universelle model, der kendetegner det danske velfærdssamfund. Med afsæt i et overblik over velfærdstatens udfordringer, har vi undersøgt, hvordan forskellige former for økonomiske politik kan være mulige løsninger på disse udfordringer. Vi har kigget på de samfundsøkonomiske mål og på hvad det betyder, at samfundsøkonomien kan bevæge sig i forskellige konjunkturer. I forlængelse af dette har vi arbejdet med finans- og pengepolitik som mere kortsigtede former for politisk indgriben i økonomien. Vi har dog også undersøgt de langsigtede perspektiver i økonomisk politik: reformer af velfærdssamfundet: strukturpolitikken. Her har vi særligt haft fokus på arbejdsmarkedspolitikken, herunder den seneste kontanthjælpsreform og det såkaldte 'ungeløft'. Vi har set på forskellige arbejdsmarkedspolitiske strategier og på, hvordan valget af disse strategier ofte kan kobles til politisk-ideologiske holdninger.
Faglige mål:
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
̶ sociale og kulturelle forskelle.
Anvendt materiale:
Luk samfundet op, 3. udg. Columbus (2017) s. 177-198, 201-208, 217
Vores samfund, 1. udg. Columbus (2024) s. 60-65
Supplerende materiale:
DR-udsendelse: Reality-tjek 12/3-2020 - A. Vanopslagh på besøg hos kontanthjælpsmodtager
DR-Debatten, 20/3 2025: Mere forsvar - mindre velfærd? (første 15 min.)
DR-Nyheder 13/10-2023: Ny kontanthjælpsaftale giver ro i systemet - men 10.000 falder i ydelse
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: Erhvervslivet har en unik chance for at gøre en forskel for udsatte unge, 29/1-2025
Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering: Undersøgelse af kontanthjælpsmodtagere (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.a. I får den første del af modulet (45 min.) til at færdiggøre jeres afslutningsvideoer, så kom til tiden og være klar til at gå i gang. Derefter skal vi i gang med det næste forløb om velfærdsstatens økonomi. Læselektien er lidt lang, men I sk
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus; sider: 177-198, 201-208, 217
-
Arb seddel 1.a opstart vfs økonomi
-
Hej 1.a. Med begreberne stat, marked og civilsamfund i baghovedet, skal vi undersøge, hvordan forskellige velfærdsmodeller kan se ud. Læs lektien hjemmefra med følgende fokus: hvordan adskiller den universelle velfærdsmodel sig fra de andre modeller?
-
arb seddel vfs-modeller
-
Mappen velfærdsmemes
-
Vi skal undersøge, hvordan velfærdsstaten er udfordret. I skal hjemmefra læse s. 60-65 i den vedhæftede fil (Vores samfund). I timerne skal I lave præsentationer om velfærdsstatens udfordringer.
-
Vores samfund; sider: 60-65
Brøndum og Berg Carlsen, Columbus 2024
-
Vores samfund
-
arb-seddel - vfs udfordringer 270325
-
Vi samler op på de begreber, der ind til videre er dukket op i dette velfærdsøkonomiforløb. Og så skal vi arbejde med, hvordan den nuværende velfærdstat (som kan betegnes som en konkurrencestat) hænger tæt sammen med 'god samfundsøkonomi'. På s. 217
-
arb seddel 020425 samf økon mål
-
Vi skal have afklaret, hvad det økonomiske kredsløb går ud på, og hvorfor økonomien svinger. Læs de angivne sider hjemmefra og husk bogen!
-
arb seddel 030425
-
Vi skal samle op på jeres arbejde med konjunkturbegreberne og undersøge, hvad politikere kan gøre ved disse økonomiske udsving - hvis de vil! Jeres læsefokus er: hvad går finanspolitik ud på? Hvad går pengepolitik ud på? Hvad går strukturpolitik ud p
-
arb-seddel finans-penge-strukturpolitik 090425
-
Vi fortsætter arbejdet med struktur-politik - ingen nye lektier!
-
arb seddel 100425 strukturpolitik
-
Vi skal samle op på jeres arbejde med kontanthjælpsreformen, som vi ikke helt fik landet inden påskeferien. I skal derfor hjemmefra kigge på jeres noter og besvarelser fra sidste gang. Og så skal I læse den artikel, der er linket til her. Vi skal afs
-
ARTIKEL: Erhvervslivet har en unik chance for at gøre en forskel for udsatte unge
-
arb seddel 1a sa 250425
-
Vi går i gang med at gøre jer klar til eksamen. Vi skal lave begrebslister - og så tager vi en lille eksamensøvelse. Husk jeres bog: Luk samfundet op!
-
arb-seddel 1a sa 010525
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397752400",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397752400",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397752400"
}