Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Martin Lærkes
|
Hold
|
2024 bk/11 (1g bk/11)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Denne første beskrivelse indeholder først nogle generelle betragtninger om undervisningen, samt beskrivelse af grundforløbet. For nogle elevers vedkommende blev grundforløbet varetaget af en anden lærer, men indholdet har overordnet set været det samme - om end der ikke er blevet lavet samme afsluttende portfolioopgave.
***GENERELT OM SKOLEÅRET***
KUNSTHISTORIE: Vi har arbejdet med fremkomsten af, samt de fysiske/stilistiske kendetegn på følgende 3 perioder: Renæssance, modernisme og det postmoderne (primært konceptkunsten (defineret bredt))
ANALYTISK: Vi har fokuseret på grundigt analytisk arbejde med problemstillinger om stil (formalanalytisk) og budskab/fortælling (betydningsanalytisk). Socialanalyse er berørt kort, som en mulig konklusionstype, der dog bør baseres på formalanalytiske og/eller betydningsanalytiske observationer. Vi har lagt vægt på at en konklusion skal være begrundet i konkrete analytiske observationer - ellers er den bare en påstand eller endnu værre et gæt.
KUNSTNERISKE STRATEGIER: Vi har skelnet mellem at Gengive (naturalisme) og Forandre (ikke-naturalisme) og talt om at ikke alle værker kan dækkes af denne todeling.
GRUNDBOG: I frustration over fagets mest udbredte grundbog har jeg skrevet dokumentet Billedkunst C, der har fungeret som holdets grundbog. Den ligger som pdf i Google drevet. Denne grundbog fremsendes naturligvis til censor.
GOOGLE DREV/FÆLLESPORTFOLIO: Holdets google drev mappe er delt i to:
Dels "Afleveringer" - herunder individuel elektronisk portfolio - hvor eleverne har kunnet uploade materiale både til fælles brug og til personlig brug.
Dels "Materialer", underinddelt efter forløb, hvor jeg har lagt alt anvendt materiale - dvs. læste tekster, anvendte PowerPoints og øvelsesbeskrivelser. I denne mappe findes også opgavebeskrivelser til de 3 større "portfolioopgaver", som eleverne har løst, samt beskrivelsen af eksamensprojektet og "min" portfolioopgave fra grundforløbet.
I materialemappen ligger et excel-ark, der er en oversigt over alle de værker vi har set i PowerPoints, pdf'er eller artikler i løbet af året. (Billeder i grundbogen er ikke inkluderet).
Samme sted ligger en PowerPoint med de ca. 55 værker fra excel-arket, som vil være gjort tilgængelige i både forberedelseslokalet og eksamenslokalet.
VIGTIGT: På første slide i denne powerpoint findes en huskeliste over individuelle værker, som man selv skal sørge for at have med!
KONKRET MATERIALE
*Grundbog: Billedkunst C. Omtalt ovenfor.
*Uddrag af Le Corbusier; Menneskenes Bolig [10 sider]
*Filmen "livet mellem husene" om Jan Gehl
*Besøg på Nørrebro/Superkilen for at se street art
*Besøg på Nikolaj Kunsthal for at se gruppeudstillingen Super High End Underground samt Bycatch (Rune Bering).
*For nogle elever i grundforløbet: Netflix program om Olafur Eliasson (Det Abstrakte).
PORTFOLIO
Eleverne har ud over den digitale portfolio på Drev en individuel fysisk portfolio (mappe), og endelig er alt fællesmateriale på holdets drev at betragte som fælles portfoliomateriale. Der ud over er alt ekstra materiale, som eleven måtte ønske at medbringe, også en del af deres portfolio..
PORTFOLIOOPGAVERNE
Ud over diverse mindre praktiske øvelser, har eleverne som afslutning på hvert forløb løst en større praktisk opgave - med mulighed for formativ feedback og frivillig genaflevering. Det sidste forløb blev afsluttet med eksamensprojektet.
Opgaverne er som følger:
0. Symbolik og iscenesættelse => GRUNDFORLØB - IKKE ALLE ELEVER. På baggrund af udført/filmet ikonografisk analyse genformidles et værks fortælling/budskab. Dette gøres med bevidst brug af iscenesættelse og symbolik.
1. Graffiti/Street Art => Street Art opgave, der dels immiterer graffiti-stil, dels indtænker indirekte kommunikation (lateral thinking) om en aktuel problematik, og endelig indtænker placeringens betydning.
2. Kunstneriske Strategier => På baggrund af fremlagt formalanalyse anvendes de tekniske virkemidler fra det analyserede modernistiske billede til at gen-skildre motivet fra et selvvalgt naturalistisk billede. På den måde ændres den kunstneriske strategi fra at Gengive til at Forandre
3. Arkitektur => 3d-computermodel i SketchUp, hvor der designes et kollegium til Gladsaxe Gymnasium, med inspiration fra funktionalismen, Jan Gehl og le Corbusiers (som hans tanker fremstår i 'Menneskenes Bolig')
4. Eksamensprojekt (4 moduler): Samtidskunst => Eleven undersøger, ved teoretisk, praktisk og analytisk arbejde hvorledes man med et værk kan skabe opmærksomhed om et aktuelt emne. Eleven skal søge inspiration i et professionelt værk. Eleven planlægger og så vidt muligt udfører og dokumenterer værket.
=====================================================================================
FORLØB 1: GRUNDFORLØBET (13 moduler)
Eleverne blev gennem lektier og praktiske øvelser introduceret for de virkemidler, der især bruges til iscenesættelse: lys-skygge, farver, komposition. Herefter overvejede eleverne forskellige slags spørgsmål man kan stille til et værk, og så hvordan forskellige analytiske metoder, kan føre til forskellige svar/konklusioner.
Vi fokuserede herefter på betydningsanalysen, og eleverne arbejdede med hvordan både symbolsystemer og iscenesættelse af symboler kan anvendes til at kommunikere - og tilsvarende til analytisk at undersøge en kommunikation. I undervisning/grundbog er nævnt Vanitas, Antikke Attributter, Personlig symbolik (Edvard Munch som eksempel), Samtidssymbolik og Kristen symbolik - Kristen symbolik også i ikke oplagt religiøs kontekst. Forståelsen af symboler/symbolsystemer er kulturelt/historisk betinget.
I forløbets sidste del trænede eleverne deres betydningsanalytiske evner med formativ feedback fra hinanden og læreren og sluttede af med i grupper at fremlægge en betydningsanalytisk undersøgelse af et værk, med det formål at finde frem til værkets budskab eller fortælling.
Efterfølgende skulle eleverne i en større praktisk opgave formidle det samme budskab/indhold på en ny måde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Street Art
FORLØB 2: STREET ART
Forløbet begyndte med en ekskursion til Superkilen (relationel kunst af Supeflex) og det omkringliggende område for at se og dokumentere Street Art, og for at arbejde induktivt med Graffiti-stil. Efterfølgende samtale om værker af danske street artists, samt Banksy. Afslutningsvis overvejelser om betydningen af placering af værket både mht. til kommunikation og udseende, samt anvendelsen af ord - og vi gjorde os (svære) overvejelser om "lateral thinking", dvs. et forsøg på ikke at kommunikere alt for direkte.
Forløbet blev afsluttet med tre modulers praktisk arbejde, hvor eleverne skulle lave et Graffiti-inspireret street art værk, der omhandlede en aktuel problematik på en indirekte måde. Værket blev malet på pap (som "paste-up"), men skulle så vidt muligt imitere ægte spray-malet graffiti-stil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stil
FORLØB 3: STIL
Forløb om stilbegrebet - både knyttet til enkeltpersoner og til historiske perioder.
Først teoretisk og praktisk arbejde med virkemidlerne rumillusion og 'streg og teknik', samt de to kunstneriske strategier at Gengive of at Forandre.
Vi ser på modernismen og renæssancen - både periodernes opståen, og kunstens konkrete udseende, og vi arbejder med formalanalyse som metode til at afdække stil.
Overvejelser om kameraets rolle i kunsthistorien - samt overvejelser om kameraets objektivitet eller skjulte redigeren af virkeligheden. Eleverne analyserer og fremlægger (én live og én filmet) analyse af et selvvalgt modernistisk maleri og en tilfældigt tildelt skulptur. Vi eksperimenterede også med AI-genereret kunst som en kunstart, hvor kunstneren ikke har fuld kontrol over strategien/resultatet.
Afsluttende portfolioopgave, der forsøgte at efterligne den analyserede kunstners stil og kunstneriske strategi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktionalisme
FORLØB 4: ARKITEKTUR:
Kortere forløb, med større selvstændig portfolio-opgave.
Vi så på hvordan bygninger kan undersøges/analyseres - først og fremmest formalt, og arkitekturens stiltræk blev forsøgt koblet til tendenserne i renæssance og modernisme. Vi arbejdede teoretisk med funktionalismen, og læste et originalt uddrag af Le Corbusiers "Menneskenes Bolig", for at finde ud af både hvordan hans arkitektur skulle se ud, samt grundene til netop dette udseende. Vi så også programmet "Livet mellem husene" om Jan Gehl og diskuterede hans tanker.
Mht. alle tre talte vi om, hvordan arkitekturen (på hver sin måde) forsøgte at skabe et bedre liv for mennesket.
I portfolioopgaven skulle eleven designe et computertegnet kollegium til Gladsaxe Gymnasium i 3D-tegneprogrammet SketchUp. Computermodellen skulle forsøge at tage højde for tankerne fra Jan Gehl, Le Corbusier og funktionalismen generelt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samtidskunst/Eksamensprojekt
FORLØB 5: SAMTIDSKUNST (OG EKSAMENSPROJEKT)
Temmelig kompakt forløb. Introduktion til den postmoderne periode og kunst, med fokus på konceptkunsten (bredt defineret) - og den udvikling i kunstbegrebet som tager sin begyndelse allerede i modernismen. Vi har set nogle centrale historiske værker, nogle provokerende værker og nogle få eksempler på relationel kunst . Vi var også på udstilling i Ordrupgaards skulpturpark, hvor eleverne så diverse installationer. Afslutning med eksamensprojekt, der skulle undersøge, hvordan man kan skabe opmærksomhed om et vigtigt emne ved hjælp af et konceptuelt kunstværk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449085492",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449085492",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449085492"
}