Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Tine Baage Mikkelstrup
|
Hold
|
2024 bk/111 (1g bk/111)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ekspressivitet
Problemstilling: Hvordan formidles stærke følelser i maleri?
Kunstneriske strategier:
1) Superrealisme
2a) Realisme
2b) Idealiseret naturalisme
3) Ekspressiv
4) Abstrakt
5) Non-figurativ
”At gengive”
”At forandre”
Ekspressive virkemidler
Analyse og fortolkning af Anna Bjerger: "Reeds", 2020
Barok
Ekspressionisme som kunsthistorisk retning
Ekspressiv fortolkning af Giorgine: "Judith og Holofernes", 1505
Elevoplæg om ekspressionistiske kunstnere:
1) Van Gogh
2) Edvard Munch
3) Ernst Ludwig Kirchner
4) Egon Schiele
5) Max Beckmann
6) Emil Nolde
Kort introduktion til kunstneren.
2 eksempler på kunstnerens malerier med redegørelse for virkemidler og effekten af dem.
Maleprojekt med temaet ’Et mareridt’. Temaet kan fortolkes frit, men der skal anvendes ekspressive virkemidler.
Skriftlig formidling af eget maleri og dets virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
"Et hjørne af Paradis" - Islamisk kunst
Problemstilling: Hvordan formidles forestillinger om skønhed, perfektion, paradis og guddommelig evighed? (Nonfigurativt)
"Vejen til Paradis" ("Paradise found"), 103 min.
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321012192150
Karakteristika i islamisk kunst.
Harmonisk komposition
Geometriske eller organiske former
Arabesker eller blomstermotiver
Symmetri
Kalligrafi som særlig kunstart
Gengivelse af Guds skønhed og perfektion
En ”smagsprøve” på det kommende paradis
Billedforbuddet
Hver elev udarbejder en akvarel, som tilsammen bidrager til en frise/mosaik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gør GG Great aGain!
Problemstilling: Hvordan kan vi med plakaten som medie forbedre adfærd på GG?
Visuel kommunikation
Reklame og innovation
AIDA
Målgruppe
Fascinationstegn
Elevprojekt: En plakat, som forbedrer adfærd på GG (udformet med digitale virkemidler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
En drøm om mig...
Iscenesættelse af selvportræt i et drømmeunivers
Stilladsering af det processuelle arbejde
Problemstilling: Hvordan kan man arbejde med kunsteriske strategier for at iscenesætte en stemning i en selvportræt som "forstyrret virkelighed"?
Den kunstneriske strategi realisme
Collageøvelse med elementer, der "forstyrrer" realismen
Surrealisme
Symbolisme (ekskursion til Ordrupgaard m. udstillingen "Drømmenes port")
Stemningen fra et af værkerne fra udstillingen indarbejdes i selvportrættet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stedsspecifik skulptur
Problemstilling: Hvordan påvirker en skulptur et sted og omvendt?
Mary Thomas: “I am Queen Mary” (2018)
Ekskursion til Ordrupgaards skulpturpark:
Thomas Saraceno: "Omega Centauri 3.9", (2018),
Carsten Höller: "Giant Triple Mushroom", (2014)
Henry Krokatsis: "Confiteor" (2015)
Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky: "Pinecone Pavilion" (2017)
Jeppe Hein: "Semicircular Mirror Labyrinth II" (2013)
Skulpturanalyse
Benvenuto Cellini: “Perseus med Medusas hoved” (1545)
Niels Hansen Jacobsen: “Skyggen” (1897)
Henry Moore: “Mor og Barn” (1983 – St. Pauls)
Michelangelo: “Pietà” (1499)
Jeff Koonz: “Jeff and Ilona (Made in Heaven)” (2007)
Jørgen Haugen Sørensen: “Mens vi venter” (2007)
Ikonografisk analyse
Stedsspecifik skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Transformation af et selvvalgt værk fra Statens Museum for Kunst
Problemstilling: Hvordan kan dit valgte værk fra SMK gøres nutidigt relevant?
Du skal aflevere:
Et foto af dit projekt – giv det en titel
En oversigt over din proces ud fra følgende trin:
a) Præsentation
(Kunstner, titel, årstal) + kort analyse af dit udvalgte kunstværk (formalanalyse og betydningsanalyse)
b) Idéudvikling
Brainstorm/mindmap, farve - form og materiale-eksperimenter, min. 3 skitser, der viser, hvordan du har arbejdet med udviklingen af din idé fra den første skitse til det færdige projekt
c) Evaluering
En beskrivelse af dit projekt og hvorfor, du har fremstillet det sådan?
Hvordan adskiller dit projekt sig fra det originale værk?
Hvordan er dit projekt nutidigt relevant?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449090668",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449090668",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449090668"
}