Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Carina Dreier-Hansen
|
Hold
|
2024 dr/bpuxy (1g dr bpuxy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Realisme vs Episk teater
Stanislavskij og Brecht
Stainslavskij:
Med fokus på Stanislavskijs system, ser vi på en psykologisk realistisk spillestil og tilegnelse af rollen, der traditionelt passer godt til naturalismens iscenesættelse principper, men som også kan anvendes i andre teatertraditioner.
Begreber fra Stanislavskij:
Det magiske hvis
De givne omstændigheder
Stemningserindring
Motivering
Fysiske Handlinger
Undertekst
Vi har også arbejdet med begreberne 4. væg, naturalisme, realisme,
Vi har arbejdet med forskellige konfliktakser i forbindelse med karakterarbejde:Indre konflikt: konflikt med sig selv / Interpersonel konflikt = konflikt med en anden /
Ydre konflikt = med samfundet/normer
Eksempel på øvelser:
Læs breve med fokus på stemningsændring (motiv)
Taget en jakke af og på (øve realisme)
Gået ind og ud af rum (motivation)
Arbejde med monolog fra Et dukkehjem + dialog med fokus på: Givne omstændigheder, har din rolle? Afklaring af hv-? Hvad er motivering for rollens replikker og handlinger i scenen? Hvilke konflikter ligger der til grund?
Brug det magiske hvis, og din stemningserindring: hvordan ville du reagere, hvis du var Nora/Helmer? Kan du trække på lignende eller tilsvarende erfaringer, for at forstå din rolles opførsel?
Læst i Sørensen Karen: DRAMATIK- en grundbog (udgivet 2011) s. 27-28 (undertekst) + 68-71 (stanislavskij/det dramatiske teater)
Bertolt Brecht:
I lærer om Brechts teori om det episke teater, og de teknikker man kan anvende som skuespiller/ i iscenesættelsen af en tekst.
Kendetegn og begreber:
Et politisk udgangspunkt med ønske om at forandre verden.
Bevidstgørelse sker i det episke teater i kraft af Verfremdungsteknikker:
Dvs. fx.
Anti-illusionsteater i form af montage (dramaturgien), direkte henvendelser, fortæller, songs, synlig orkester og kulisseskift, lys som rum, lysbilleder/tekst, få/nødvendige rekvisitter, skilte…
Arbejdet med begreberne: verfremdung, at bryde med den 4. væg.
Skuespilteknik: demonstrere og have afstand til rollen fx vha. at 1) omsætte rollen til tredje person 2) omsætte rollen til fortid 3) læse regibemærkningerne og kommentarerne med. 4) Gestus: Et kropsligt udtryk, der rummer essensens af rollens situation
Eksempler på øvelser:
Parvis øvelse i demonstration:
Du har netop været udsat for et overfald og har nu besøg af en politimand. Politimanden spørger hele tiden: Hvad skete der? – og du må demonstrere overfaldet for ham
Parvis øvelse i at distancere sig til rollen:
Forestil dig, at du er en skuespiller, som er ved at prøve på et stykke. Din person har en karakteristisk kropsholdning og taler drevent jysk. Hver gang du har sagt en replik, henvender du dig som skuespiller til din instruktør for at få vejledning. Hvad sker der?
En spiller en handlingen og den anden er voiceover der forklare hvad der sker
I har fremvist et udklip af ”STING” af Anthony Neilson efter den fremvisende spillestil
Læst i Sørensen, Karen: DRAMATIK- en grundbog (udgivet 2011) s. 74-76 (fremvisende spillestil og verfremdung)
Vi har set de første 12 minutter af den store premiere “Du lille tingest" om et dukkehjem (fra CFU)
Har set:
Video om Bertolt Brecht teater (på engelsk): https://www.youtube.com/watch?v=c7fqMPDcKXM
Klip fra filmen dogville, som eksempel på brug af Verfremdung: https://www.youtube.com/watch?v=wQKZlps9W0k
Der har været fokus på at sammenholde Brecht overfor Stanislavskij
I har arbejdet med et udklip af et dukkehjem, III akt, og analyseret det efter dramatisk spillestil (de givne omstændigheder, det magiske hvis, motivering). Bagefter analyserede I den samme tekst, efter hvordan man kunne vise det efter den fremvisende spillestil. I lavede en scene over teksten efter den fremvisende spillestil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Commedia dell´arte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Forårsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449148986",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449148986",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449148986"
}