Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Bo Nørgaard Evers
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Underemner: Livsformer, celletyper, transport over cellemembran, celleorganeller, celledelinger (mitose, meiose), energiformer hos celler
Forsøg: Mikroskopi af celler, osmoseforsøg med kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik og bioteknologi
Genetiske grundbegreber: gener, kromosomer, allele gener, krydsningsskemaer, geno- og fænotyper, stamtavle-analyser, DNAs struktur og kopiering, proteinsyntesen, mutationer: genmutationer og kromosomtalsmutationer, gensplejsning.
Øvelse: Biotech academy: Virtuel gensplejsning - insulinproduktion.
Øvelse: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evolution
Evolutionsteorien, artsbegrebet, opståelse af nye arter, Darwins opdagelser.
Øvelse: Tur til zoo, hvor vi lavede evolution og genetikforløb hos skoletjenesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
I forløbet arbejdes der med sexologi.
Fokus inden for sexologien er på såvel forståelsen af den hormonelle regulering, forskellige faktorer som kan påvirke fertiliteten, meiose/mitose samt meningen med sex ud fra et biologisk synspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kønsorganer anatomi.pdf
-
De mandlige og kvindelige kønsorganer.docx
-
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstestAfsnit
-
Hormonregulering og menscyklus.pdf
-
Menstruationscyklussen Spørgsmål.docx
-
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
-
positiv og negativ feedback
-
arb grp:
-
Figurer fra bogen
-
Aryannah, Kamile, Asker og Tobias Aurelle, Laura og DenisaKarl, Olivia og Sofie NielsenLouie, Freja, Ida og JosephineAisha, Aaliyah, Noah og JonathanFrederikke, Sofie Hesdam og ValdemarJulia, Caroline og TildeLukas, Mateusz og Mattias
-
Sexologi Figurgennemgang.docx
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN 2.udgave (udgivet 2005/2006), Nucleus; sider: 20-36, 78-82
-
Sexologi. Hormoner, prævention og kønssygdomme.docx
-
Aryannah, Kamile, Asker og Tobias Aurelle, Laura og Denisa, GustavKarl, Olivia og Sofie NielsenLouie, Freja, Ida og JosephineAisha, Aaliyah, Noah og JonathanFrederikke, Sofie Hesdam og ValdemarJulia, Caroline og TildeLukas, Mateusz og Mattias
-
Organiske stoffer 13 rigtige.docx
-
OBS.:Lektien virker måske stor, men halvdelener fra sidstemodul(det I sku læse hjemme) og derudover er meget repetition fra nv ;-) Husk at fokusér på figurer.
-
bogens figurer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fysiologi: Kost og fordøjelse. Blodkredsløb
Fordøjelsessystemet, optagelse og nedbrydning, enzymer, organiske stoffer: kulhydrater, fedt, protein, blodsukker-regulering, sukkersyge. Samt blodkredsløbet.
Forsøg:
Puls og blodtryksmålinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN 2.udgave (udgivet 2005/2006), Nucleus; sider: 20-44, 46-50
-
OBS.:Lektien virker måske stor, men halvdelener fra sidstemodul(det I sku læse hjemme) og derudover er meget repetition fra nv ;-) Husk at fokusér på figurer.
-
Organiske stoffer 13 rigtige.docx
-
bogens figurer
-
Øvelse Puls og Blodtryksmålinger .docx
-
Aryannah, Kamile, Asker og Tobias Aurelle, Laura og Denisa, GustavKarl, Olivia og Sofie NielsenLouie, Freja, Ida og JosephineAisha, Aaliyah, Noah og JonathanFrederikke, Sofie Hesdam og ValdemarJulia, Caroline og TildeLukas, Mateusz og Mattias
-
Medbring jeres puls og blodtryksresultaer fra sidste modul.
-
Figurer I skal have styr på:
-
OBS:
-
Hjertet og blodkredsløbet.docx
-
Mikroskopisk liv Bakterier .pdf
-
Bakterier og arkæer Spørgsmål.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Økologiske grundbegreber, økosystemer, energitransport, fødenet og kæder, søen som økosystem, iltforhold, fotosyntese og respiration, nedbrydning.
Forsøg: Søen som økosystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458632308",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458632308",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458632308"
}