Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Tobias Frykman
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sundhed og kroppen
Kort repetition af makronæringsstoffer fra NV
Fordøjelsessystemet
Enzymer og proteinstruktur (det sidste kursorisk)
Osmose og membrantransport
Cellers opbygning
Blodsukkerregulering
Respiration
Hjerte-lungekredsløbet
Musklernes opbygning (kort)
Biologi til Tiden: s. 14-18 (celler), 24-30 (fordøjelse, blodsukker), 36-44 (respiration, hjerte, lunger, blod),
Biologi i udvikling s. 17-20 - osmose og transport. Ligger som pdf "Osmose og transport" på modul og på drev.
Forsøg:
Vitalkapacitet
Blodtryk
Forsøg med hånden/underarmens størrelse vs. muskelkraft
Proteinforsøg (bromelain og gelatine)
mikroskopiering af celler
osmoseforsøg
Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
enzymer: overordnet opbygning og funktion
fysiologi: [fordøjelsessystemets] opbygning og funktion
hormonel regulering (blodsukkerregulering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anonym skriftlig evaluering
Generelle holdninger:
Mange føler at de lærer mest ved at lave forsøg (ok - jeg putter så mange forsøg på som jeg kan, men der er nogle ting der er meget svære at gøre i praksis)
Nogle føler at de lærer mest når ting bliver forklaret godt og man får lov at tegne til
Mange føler at de lærer mest når de selv er aktive (helt enig - jeg vil prøve at aktivere jer så meget som muligt)
Næsten alle hader når der bliver talt i for lang tid ad gangen (det forstår jeg, og jeg vil meget gerne øve mig i at tale kortere tid ad gangen. Jeg har prøvet at aktivere jer med tegnetavlen og spørgsmål undervejs, men I oplever det åbenbart stadig som meget lange monologer - jeg tror lige, at vi kan tage en snak om hvordan I så tænker at vi skal komme igennem nyt stof, for de fleste skriver også, at bogen er meget svær at læse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gener, sex og evolution
DNAs opbygning
Mutationer
Genetik (krydsningskema + analyse af stamtavle)
Mitose og meiose
Sexologi
Hormoner
Menstruationscyklussen
Graviditet
Fosterdiagnostik
Evolution: naturlig, seksuel og kunstig selektion (kursorisk)
Det biologiske artsbegreb (kursorisk)
Artsdannelse og beslægtethed (kursorisk)
Biologi til Tiden: 72-82 (Sexologi m.m.), 83-100 (graviditet og børn), 101-111 (Genetik)
Forsøg:
DNA-ekstraktion
Blodtypeundersøgelse
Monogene træk hos mennesket
Kernestof:
overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturen og mennesket
Fotosyntese og respiration
Fødekæder og fødenet
Trofiske niveauer, respirationstab og biomagnifikation
Kulstofkredsløbet (=carbonkredsløbet)
Nedbrydning, kvælstofkredsløbet
Biodiversitet
Biologi til Tiden: 117-129 (grundlæggende økologi, nedbrydning og livet i vand), 132-140 (forurening af å og sø, makroindeks-undersøgelse)
Biologi i fokus: s. 153-157 (om kulstof- og kvælstofkredsløbet) - findes som pdf på drev.
Vandkvalitet i en sø - elevvejledning: https://geobio.dk/wp-content/uploads/2019/12/Vandkvalitet-i-en-sø-elevvejledning.pdf og som pdf på drev
Forsøg:
Undersøgelse af biodiversitet
Makroindeks-undersøgelse
Sammenligning af biotoper
Kernestof:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458642249",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458642249",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458642249"
}