Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Tobias Frykman
Hold 2024 bi/b (1b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sundhed og kroppen
Titel 2 Anonym skriftlig evaluering
Titel 3 Gener, sex og evolution
Titel 4 Naturen og mennesket

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sundhed og kroppen

Kort repetition af makronæringsstoffer fra NV
Fordøjelsessystemet
Enzymer og proteinstruktur (det sidste kursorisk)
Osmose og membrantransport
Cellers opbygning
Blodsukkerregulering
Respiration
Hjerte-lungekredsløbet
Musklernes opbygning (kort)

Biologi til Tiden: s. 14-18 (celler), 24-30 (fordøjelse, blodsukker), 36-44 (respiration, hjerte, lunger, blod),
Biologi i udvikling s. 17-20 - osmose og transport. Ligger som pdf "Osmose og transport" på modul og på drev.

Forsøg:
Vitalkapacitet
Blodtryk
Forsøg med hånden/underarmens størrelse vs. muskelkraft
Proteinforsøg (bromelain og gelatine)
mikroskopiering af celler
osmoseforsøg






Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
enzymer: overordnet opbygning og funktion
fysiologi: [fordøjelsessystemets] opbygning og funktion
hormonel regulering (blodsukkerregulering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Anonym skriftlig evaluering

Generelle holdninger:

Mange føler at de lærer mest ved at lave forsøg (ok - jeg putter så mange forsøg på som jeg kan, men der er nogle ting der er meget svære at gøre i praksis)

Nogle føler at de lærer mest når ting bliver forklaret godt og man får lov at tegne til

Mange føler at de lærer mest når de selv er aktive (helt enig - jeg vil prøve at aktivere jer så meget som muligt)

Næsten alle hader når der bliver talt i for lang tid ad gangen (det forstår jeg, og jeg vil meget gerne øve mig i at tale kortere tid ad gangen. Jeg har prøvet at aktivere jer med tegnetavlen og spørgsmål undervejs, men I oplever det åbenbart stadig som meget lange monologer - jeg tror lige, at vi kan tage en snak om hvordan I så tænker at vi skal komme igennem nyt stof, for de fleste skriver også, at bogen er meget svær at læse).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gener, sex og evolution

DNAs opbygning
Mutationer
Genetik (krydsningskema + analyse af stamtavle)
Mitose og meiose
Sexologi
Hormoner
Menstruationscyklussen
Graviditet
Fosterdiagnostik
Evolution: naturlig, seksuel og kunstig selektion (kursorisk)
Det biologiske artsbegreb (kursorisk)
Artsdannelse og beslægtethed (kursorisk)

Biologi til Tiden: 72-82 (Sexologi m.m.), 83-100 (graviditet og børn), 101-111 (Genetik)

Forsøg:
DNA-ekstraktion
Blodtypeundersøgelse
Monogene træk hos mennesket


Kernestof:
overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
forplantning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturen og mennesket

Fotosyntese og respiration
Fødekæder og fødenet
Trofiske niveauer, respirationstab og biomagnifikation
Kulstofkredsløbet (=carbonkredsløbet)
Nedbrydning, kvælstofkredsløbet
Biodiversitet

Biologi til Tiden: 117-129 (grundlæggende økologi, nedbrydning og livet i vand), 132-140 (forurening af å og sø, makroindeks-undersøgelse)
Biologi i fokus: s. 153-157 (om kulstof- og kvælstofkredsløbet) - findes som pdf på drev.
Vandkvalitet i en sø - elevvejledning: https://geobio.dk/wp-content/uploads/2019/12/Vandkvalitet-i-en-sø-elevvejledning.pdf og som pdf på drev

Forsøg:

Undersøgelse af biodiversitet
Makroindeks-undersøgelse
Sammenligning af biotoper


Kernestof:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer