Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Bo Nørgaard Evers
|
Hold
|
2024 bi/k (1k bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Underemner: Livsformer, celletyper, transport over cellemembran, celleorganeller, celledelinger (mitose, meiose), energiformer hos celler
Forsøg: Mikroskopi af celler, osmoseforsøg med kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik og bioteknologi
Genetiske grundbegreber: gener, kromosomer, allele gener, krydsningsskemaer, geno- og fænotyper, stamtavle-analyser, DNAs struktur og kopiering, proteinsyntesen, mutationer: genmutationer og kromosomtalsmutationer, gensplejsning.
Øvelse: Biotech academy: Virtuel gensplejsning - insulinproduktion.
Øvelse: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evolution
Evolutionsteorien, artsbegrebet, opståelse af nye arter, Darwins opdagelser.
Øvelse: Tur til zoo, hvor vi lavede evolution og genetikforløb hos skoletjenesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
I forløbet arbejdes der med sexologi.
Fokus inden for sexologien er på såvel forståelsen af den hormonelle regulering, forskellige faktorer som kan påvirke fertiliteten, meiose/mitose samt meningen med sex ud fra et biologisk synspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kønsorganer anatomi.pdf
-
De mandlige og kvindelige kønsorganer.docx
-
AfsnitMenstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
-
Hormonregulering og menscyklus.pdf
-
Menstruationscyklussen Spørgsmål.docx
-
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
-
Sexologi Figurgennemgang.docx
-
1k grupper
-
Figurer fra bogen
-
alberte, julius, esias, hjaltehalfdan, vibeke, laura, bertramanna, ida h, elias, magnusoskar, anne, maxine, mikkelkaya, mia, anna louise, ida sMathilde, selma, anton, runeSalah, emilie, storm, mieGustav, Oscar, oliver
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN 2.udgave (udgivet 2005/2006), Nucleus; sider: 20-34, 36-44, 46-50, 78-82
-
Sexologi. Hormoner, prævention og kønssygdomme.docx
-
Organiske stoffer 13 rigtige.docx Afsnit
-
Organiske stoffer 13 rigtige.docx
-
FORDØJELSE.docx
-
Øvelse Puls og Blodtryksmålinger .docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fysiologi: Kost og fordøjelse. Blodkredsløb
Fordøjelsessystemet, optagelse og nedbrydning, enzymer, organiske stoffer: kulhydrater, fedt, protein, blodsukker-regulering, sukkersyge. Samt blodkredsløbet.
Forsøg:
Puls og blodtryksmålinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN 2.udgave (udgivet 2005/2006), Nucleus; sider: 20-25, 36-44, 46-50
-
Organiske stoffer 13 rigtige.docx
-
FORDØJELSE.docx
-
Øvelse Puls og Blodtryksmålinger .docx
-
I dag skal vi arbejde med at præsentere resutater for puls og blodtryksmålinger fra sidst. Samt arbejde med at præsentere figurer fra kapitlet.
-
Figurgennemgang GOODTOKNOW.docx
-
alberte, julius, esias, hjaltehalfdan, vibeke, laura, bertramanna, ida h, elias, magnusoskar, anne, maxine, mikkelkaya, mia, anna louise, ida sMathilde, selma, anton, runeSalah, emilie, storm, mieGustav, Oscar, oliver
-
Hjertet og blodkredsløbet.docx
-
Mikroskopisk liv Bakterier .pdf
-
Bakterier og arkæer Spørgsmål.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Økologiske grundbegreber, økosystemer, energitransport, fødenet og kæder, søen som økosystem, iltforhold, fotosyntese og respiration, nedbrydning.
Forsøg: Søen som økosystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458643247",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458643247",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65458643247"
}