Holdet 2024 bi/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jacob Damgaard
Hold 2024 bi/s (1s bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen og dets transportprocesser
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Sex, køn og genetik
Titel 5 Mikrobiologi og bioteknologi
Titel 6 miniforløb om Evolution
Titel 7 Økologi - Læren om naturens sammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kost og sundhed

I forløbet opnår eleverne viden om den kemiske opbygning og funktion af makronæringsstofferne; kulhydrat, fedt og protein samt hvordan den menneske fordøjelse bearbejder, fordøjer og optager disse.
Eleverne opnår herunder også en basal forståelse af hvad enzymer er, hvordan de er opbygget og fungerer samt hvilke faktorer som påvirker aktiviteten af disse.
Elever arbejder i den forlængelse også med en forståelse for hvad mikronæringsstoffer er, deres funktion i den menneskelige organisme samt hvordan et forkert indtag af makro- og mikronæringsstoffer kan påvirke vores sundhed.
Her gennemgås specifik type 2- diabetes som et eksempel herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krop og træning

I forløbet arbejdes der overordnet med hvad der sker med vores krop når vi motionerer og effekterne af motion på kredsløb og muskler.
Herunder gennemgår elever lungernes og blodkredsløbets opbygning og funktion, respirationsprocessen, kondital, aerob og anaerob energiproduktion, hjertets arbejdsevne inkl. puls, slagvolumen og minutvolumen, blodtrykket og dets faser samt årsager til for højt blodtryk, musklernes opbygning og funktion, samt en basal forståelse for effekten af styrketræning på musklernes funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex, køn og genetik

I forløbet arbejdes der med sexologi og genetik.
Fokus inden for sexologien er på såvel forståelsen af den hormonelle regulering, forskellige faktorer som kan påvirke fertiliteten, meiose/mitose samt meningen med sex ud fra et biologisk synspunkt.
I genetikdelen arbejdes der med en basal forståelse af genetiske grundbegreber samt nedarvningsprincipper ved monogene egenskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikrobiologi og bioteknologi

I forløbet arbejdes der med elevernes forståelse for hvad mikroorganismer er, hvilken måde de vokser på og de betingelser som kan påvirke deres vækst samt hvordan vi kan bruge dem til vores fordel f.eks. i fødevareproduktion eller i produktionen af enzymer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 miniforløb om Evolution

I forløbet arbejdes der med en simpel forståelse af evolutionære grundbegreber som variation, selektion og mutationer. Eleverne har desuden set eksempler på evolutionær udvikling ved Darwins finker samt birkemålerlarven i England.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi - Læren om naturens sammenspil

Der arbejdes i forløbet med en forståelse af hvad et økosystem er, hvordan forskellige arter i økosystemet påvirker hinanden samt en indsigt i hvordan mennesket påvirker naturen og dets økosystemer på forskellig vis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer