Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jacob Damgaard
|
Hold
|
2024 bi/s (1s bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen og dets transportprocesser
I forløbet arbejdes der med basal cellebiologi samt med centrale former for cellulær transport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
I forløbet opnår eleverne viden om den kemiske opbygning og funktion af makronæringsstofferne; kulhydrat, fedt og protein samt hvordan den menneske fordøjelse bearbejder, fordøjer og optager disse.
Eleverne opnår herunder også en basal forståelse af hvad enzymer er, hvordan de er opbygget og fungerer samt hvilke faktorer som påvirker aktiviteten af disse.
Elever arbejder i den forlængelse også med en forståelse for hvad mikronæringsstoffer er, deres funktion i den menneskelige organisme samt hvordan et forkert indtag af makro- og mikronæringsstoffer kan påvirke vores sundhed.
Her gennemgås specifik type 2- diabetes som et eksempel herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
I forløbet arbejdes der overordnet med hvad der sker med vores krop når vi motionerer og effekterne af motion på kredsløb og muskler.
Herunder gennemgår elever lungernes og blodkredsløbets opbygning og funktion, respirationsprocessen, kondital, aerob og anaerob energiproduktion, hjertets arbejdsevne inkl. puls, slagvolumen og minutvolumen, blodtrykket og dets faser samt årsager til for højt blodtryk, musklernes opbygning og funktion, samt en basal forståelse for effekten af styrketræning på musklernes funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex, køn og genetik
I forløbet arbejdes der med sexologi og genetik.
Fokus inden for sexologien er på såvel forståelsen af den hormonelle regulering, forskellige faktorer som kan påvirke fertiliteten, meiose/mitose samt meningen med sex ud fra et biologisk synspunkt.
I genetikdelen arbejdes der med en basal forståelse af genetiske grundbegreber samt nedarvningsprincipper ved monogene egenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi og bioteknologi
I forløbet arbejdes der med elevernes forståelse for hvad mikroorganismer er, hvilken måde de vokser på og de betingelser som kan påvirke deres vækst samt hvordan vi kan bruge dem til vores fordel f.eks. i fødevareproduktion eller i produktionen af enzymer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
miniforløb om Evolution
I forløbet arbejdes der med en simpel forståelse af evolutionære grundbegreber som variation, selektion og mutationer. Eleverne har desuden set eksempler på evolutionær udvikling ved Darwins finker samt birkemålerlarven i England.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi - Læren om naturens sammenspil
Der arbejdes i forløbet med en forståelse af hvad et økosystem er, hvordan forskellige arter i økosystemet påvirker hinanden samt en indsigt i hvordan mennesket påvirker naturen og dets økosystemer på forskellig vis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459165621",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459165621",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459165621"
}