Holdet 2024 bi/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jonathan Riber Hedetoft Røder, Peter Windfeldt
Hold 2024 bi/t (1t bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er liv?
Titel 2 Mikroorganismer & Bioteknologi
Titel 3 Kost og Sundhed
Titel 4 Gener og genitalier
Titel 5 På GG's grønne gren
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er liv?

Forløbet omhandler cellebiologi samt udvalgte cellulære processer.

Materiale:
- Biologi i udvikling 1. udg, s. 9-21

Øvelser:
Osmoseforsøg kartoffel
Demoforsøg med elever - diffusion

Nøgle fagbegreber:
- Prokaryote-, eukaryote celler, cellemembran, ribosomer, endoplasmatisk retikulum (ER), cytoskelet, cellevæg
- Bakterier: grampositive, gramnegative, plasmider
- Passiv transport: diffusion, faciliteret diffusion, osmose
- Aktiv transport, herunder endo- og exocytose





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mikroorganismer & Bioteknologi

Biologi til tiden:  141-147

Øvelser:
Gæring og temperatur afhængighed (pust din ballon op med gær)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og Sundhed

Biologi i udvikling: 75-101

Øvelser:
Fordøjelse af fedt

Udsendelser:
Tarmbakterier og sundhed/sygdom
Fordøjelsen



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pust ballon op med gær 09-01-2025
Osmose 31-01-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gener og genitalier

Der er i forløbet: genetik og genitalier arbejdet med følgende kernestof:
- Makromolekyler: proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, nedarvningsprincipper (+ eksempel på evolutionsmekansime: blodtype og malaria)
- Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
- Sundhed og sygdom (supplerende)

Materiale:
- BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 168-172, 179-194
- https://www.vucdigital.dk/bio_film/proteinsyntese.html (proteinsyntesen forklaret)
- https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/ (blodtyper i DK)
- https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA (blodtyper forklaret)
- https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU (menstruationscyklus)

Øvelser:
- Nedarvnings af egenskaber
- Blodtypebestemmelse vha. antistoffer
- Graviditet og tests

Nøgle fagbegreber:
- Celle, kromosom, DNA, nukleotid, baseparringsprincip
- Gen, genom, proteinsyntesen, transkription, translation, RNA, den genetiske kode
- Allel, genotype, heterozygot, homozygot, fænotype
- Krydsningsskema, dominant nedarvning, recessiv nedarvning, monogen nedarvning (et-gens nedarvning)
- Endokrine kirtler, hormoner og feedbackmekanismer
- Kønsorganer, kønshormoner, menstruationscyklus, forplantning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 På GG's grønne gren

Der er i forløbet: på GG's grønne gren, arbejdet med følgende kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- Bæredygtighed og miljøbeskyttelse (supplerende)

Materiale:
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/ (økosystemers opbygning)
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/ (energi og vækst)
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/4-stofkredsloeb/ (stofkredsløb)
- https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c/ (introduktion til biodiversitet)

Øvelser:
- Bestemmelse af artsdiversitet i HG park

Nøgle fagbegreber:
- Økosystem, abiotiske- og biotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter, fødekædetyper
- Fotosyntese og respiration, fotoautotrof, heterotrof, begrænsende faktor og energistrømme
- Biodiversitet, økosystems-, arts- og genetiskdiversitet, Shannon-indeks
- Kulstofskredsløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer