Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Jonathan Riber Hedetoft Røder, Peter Windfeldt
Hold
2024 bi/t (
1t bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvad er liv?
Titel 2
Mikroorganismer & Bioteknologi
Titel 3
Kost og Sundhed
Titel 4
Gener og genitalier
Titel 5
På GG's grønne gren
Titel 6
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvad er liv?
Forløbet omhandler cellebiologi samt udvalgte cellulære processer.
Materiale:
- Biologi i udvikling 1. udg, s. 9-21
Øvelser:
Osmoseforsøg kartoffel
Demoforsøg med elever - diffusion
Nøgle fagbegreber:
- Prokaryote-, eukaryote celler, cellemembran, ribosomer, endoplasmatisk retikulum (ER), cytoskelet, cellevæg
- Bakterier: grampositive, gramnegative, plasmider
- Passiv transport: diffusion, faciliteret diffusion, osmose
- Aktiv transport, herunder endo- og exocytose
Indhold
Kernestof:
Biologi i udvikling.pdf s.9-16
Lav spørgsmål færdig fra 1. modul. Læselektie: samme pdf som sidst: s. 17-21
Samme lektie som til modul 1.
Lektien om cellemembranen er sent lagt op, så I prøver bare at skimme den: s. 17-21.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mikroorganismer & Bioteknologi
Biologi til tiden: 141-147
Øvelser:
Gæring og temperatur afhængighed (pust din ballon op med gær)
Indhold
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kost og Sundhed
Biologi i udvikling: 75-101
Øvelser:
Fordøjelse af fedt
Udsendelser:
Tarmbakterier og sundhed/sygdom
Fordøjelsen
Indhold
Kernestof:
God dag og velkommen til et forår med biologi.HUSK at tage en god bog med.1. Kort præsentation af hinanden - PeW2. Fordybelseslæsning i 45 min i en god bog3. Opsamling på det I har været igennem vha figurer fra bogen4. En snak om hvad vi skal igang m
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank G Jørgensen, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 75-101
Vi skal i gang med "Kost og Sundhed"Kort snak om 1. karakterergivning1. Mindset, Læring & Karakterer - lille oplæg2. Kort intro til emnet & måden vi arbejder på. Vores læringsrum3. Arbejde med dagens tekst s. 75-78m. Spørgsmål til dagens tekst lig
1. Udsendelse om Tarmbakterier og Sundhed 17 min2. Vi arbejder videre med dagens nye tekst s.78-82 Spørgsmål på drev. Tarmbakterier og sundhed 17 min
1. Kort opsamling fra sidst2. Lave øvelsen "Osmose" - del 13. Vi arbejder videre med tekst s.78-82 (begreber på papir) Spørgsmål på drev.
1. Lave øvelsen "Osmose" - del 22. Starte på rapport i grupperne. Afleveres som grupperapport d. 31/1
1. Lille demo-øvelse med elever - dvs jer :-)2. I får gærings-rapport tilbage - I retter den i gruppen (15 min) --> kort fælles snak om øvelsen2. Se udsendelse om fordøjelsen - 5 min3. Arbejde med dagens tekst s. 82m-85BIOLOGI I UDVIKLING. Kost&S
Gøg&Gokke kl 9.50-10.301. Arbejde videre fra sidst s. 82-85 -sp. 5-82. Se udsendelse om Tarmbakterier 17 minTarmbakterier 17 min
1. Vi ser lille video om fordøjelsen sammen 4min30sek2. Arbejde med udleveret figur & dagens tekst s. 86-89 Spørgsmål til tekst på drev3. Se lidt af udsendelse om tarmbakterier&sygdomme Tarmbakterier og sygdomme 28 minFordøjelsessystemet 4.min30s
Så skal det handle om enzymer.1. Vi ser lille udsendelse om enzymer sammen 6 min2. I skal arbejde med siderne 90-93 både parvis og i jeres grupper (fremgår af spørgsmål på drev)Enzymer 6 min
Sexualundervisning i uge 6 1.t.pptx
1. I får Osmoserapport tilbage --> rette den til i gruppen2. Kort opsamling af teksten fra sidst s.90-933. Arbejde med dagens tekst s. 93-95m - spørgsmål på drev
Vi mødes i B1Vi skal idag arbejde med fordøjelse af fedt ved forskellige temperaturer. Dvs se på hvordan temp. påvirker lipase.Vejledning ligger på jeres drev.Hold 1-4 laver øvelsen i B1Hold 5-8 arbejder med dagens tekst s. 95-100 i lok 69Fælles opsa
Vi mødes i B1Vi skal i dag arbejde med fordøjelse af fedt ved forskellige temperaturer. Dvs se på hvordan temp. påvirker lipase.Vejledning ligger på jeres drev.
Vi mødes i lokale 671. Fælles opsamling af side 95-100 sammen vha figurer.2. Arbejde på VIDEO :Fordøjelse af fedt Lav "drejebog" færdig, så I har styr på, hvad I vil sige og hvem der siger hvad. Vejledning ligger på drev.3. Så er I klar til at
Afsnit
I dag er sidste gang jeg skal undervise jer i biologi. Fremover skal I have Jonathan, som er tilbage fra barsel. Vi skal i dag arbejde med Diabetes I og II vha bog og nettet.Dernæst samle op på hele kapitlet vha vigtige figurer.1. Gruppe 1-3 arbejder
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Pust ballon op med gær
09-01-2025
Osmose
31-01-2025
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Gener og genitalier
Der er i forløbet: genetik og genitalier arbejdet med følgende kernestof:
- Makromolekyler: proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, nedarvningsprincipper (+ eksempel på evolutionsmekansime: blodtype og malaria)
- Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
- Sundhed og sygdom (supplerende)
Materiale:
- BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 168-172, 179-194
-
https://www.vucdigital.dk/bio_film/proteinsyntese.html
(proteinsyntesen forklaret)
-
https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/
(blodtyper i DK)
-
https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA
(blodtyper forklaret)
-
https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU
(menstruationscyklus)
Øvelser:
- Nedarvnings af egenskaber
- Blodtypebestemmelse vha. antistoffer
- Graviditet og tests
Nøgle fagbegreber:
- Celle, kromosom, DNA, nukleotid, baseparringsprincip
- Gen, genom, proteinsyntesen, transkription, translation, RNA, den genetiske kode
- Allel, genotype, heterozygot, homozygot, fænotype
- Krydsningsskema, dominant nedarvning, recessiv nedarvning, monogen nedarvning (et-gens nedarvning)
- Endokrine kirtler, hormoner og feedbackmekanismer
- Kønsorganer, kønshormoner, menstruationscyklus, forplantning
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank G Jørgensen, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 168-172, 179-194
TEGNESERIE proteinsyntesen
Proteinsyntesen figur.jpg
Proteinsyntesen forklaret
OPGAVE: analyse af nedarvning I.docx
Ekstraopgaver: stamtræer
Tjekliste for nedarvningstyper i stamtræsanalyse.pdf
RESULTATER 1t (blodtype)
Ø blodtypebestemmelse vha. antistoffer.docx
Øvelse: fordøjelse af fedt
Blodtype ABO forklaret
Blodtyper i DK
De som ikke har afleveret journalen for blodtypebestemmelsesøvelsen, skal lave den færdig og aflevere under opgaver
Arbejdsspørgsmål, mandens kønsorganer og hormoner.docx
DAGENS TEKST
Menstruationscyklus
Medbring biologibogen!
QUIZ - tip en 13'er (klik på linket og se nederst på siden)
Ø graviditet og tests.docx
Evaluering
Repeter forløb efter behov (læs noter, PowerPoints, læs tekststykker, se videoer osv.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
På GG's grønne gren
Der er i forløbet: på GG's grønne gren, arbejdet med følgende kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- Bæredygtighed og miljøbeskyttelse (supplerende)
Materiale:
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/
(økosystemers opbygning)
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/
(energi og vækst)
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/4-stofkredsloeb/
(stofkredsløb)
-
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c/
(introduktion til biodiversitet)
Øvelser:
- Bestemmelse af artsdiversitet i HG park
Nøgle fagbegreber:
- Økosystem, abiotiske- og biotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter, fødekædetyper
- Fotosyntese og respiration, fotoautotrof, heterotrof, begrænsende faktor og energistrømme
- Biodiversitet, økosystems-, arts- og genetiskdiversitet, Shannon-indeks
- Kulstofskredsløbet
Indhold
Kernestof:
Økosystemers opbygning - WWF Danmark
Energi og vækst (opgave 1).docx
Energi og vækst (opgave 2).docx
3.Energi og vækst - WWF Danmark
Ø Bestemmelse af artsdiversitet i HG park.docx
Heste, okser og biodiversitet?.jpeg
Introduktion til biodiversitet
4. Fokusspørgsmål stofkredsløb.docx
4.Stofkredsløb - WWF Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition
Indhold
Kernestof:
I modulet har i tid til at færdiggøre jeres Artsbestemmelsesrapporter (Artsdiversitet i HG park) i jeres grupper. Jeg foreslår at i, I jeres gruppe, opretter et google-meet/zoom-møde eller lignende, hvor i kan diskutere og færdiggøre jeres rapporter
Om biodiversitet (materiale til rapport)
Kun de (heldige) 15 elever, som har trukket biologi, skal møde op til modulet. Vi snakker om hvordan eksamen foregår og tager de spørgsmål der måtte være og spiller repetitions-hint til sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459531136", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459531136", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65459531136" }