Holdet 2024 sa/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jacob Østergaard Houlberg, Sophia Wathne
Hold 2024 sa/b (1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Forløb 1: Politik og medier
Titel 3 Forløb 2; Køn og ligestilling
Titel 4 Økonomi og samfund
Titel 5 Velfærdsstaten kort

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb - identitet

Grundforløb samfundsfag

I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget med sociologi har fuldt mest.
Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”

Kernestof:
Politik:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning

Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode.

Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet


Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,

108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Politik og medier

Oversigt over emner, perspektiver, pointer, begreber og teorier som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion + styreformer og demokratiopfattelser
- Deltagelsesdemokrati
- Konkurrencedemokrati
- Direkte og indirekte demokrati
- Eastons model


2) Pligter og rettigheder i det danske repræsentative demokrati
- Statsborgerskab og medborgerskab
- Civile, politiske og sociale rettigheder

3) Magtopfattelser og magtbegreber:
- Lovgivende, udøvende og dømmende magt
- Direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende, diskursiv og institutionel magt


4) Parti- og politikeradfærd:
- Molins model
- Strøms model
- Downs om medianvælgere og rational choice-tilgang

5) Vælgertyper og vælgeradfærd
- Kernevælger og marginalvælger
- Partiidentifikationsmodellen, den sociologiske model og rational choice forklaringen på vælgernes adfærd.
- New politics (identitetspolitik) vs. old politics (realpolitik)
-  Abortspørgsmålet i USA som eksempel på identitetspolitik

6) Medier og deres rolle i demokratiet:
- Sociale medier vs. klassiske medier
- De fem nyhedskriterier
- Journalistidealer: Den ’nøgne’ versus den ’påklædte’ journalist

7) Politisk kommunikation og brug af sociale medier i politik:
- Framing og priming
- Offensiv-, defensiv-, proaktiv- og reaktiv spin

8) Debatten på sociale medier
- Danskernes forbrug af sociale medier
- Sociale medier og den demokratiske dialog på SoMe
- Bobler, shitstorme og ekkokamre

9) Demokratiet i krise
- Demokratisk repræsentativitet og politisk deltagelse i udkantsdanmark

Materiale:

Grundbogsmateriale:
Brøndum, Peter, & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Columbus 2017, 3. udgave (s. 125-133, 147-173). 48ns
Boserup Skov, Oliver, m.fl.: Samf på B. Columbus 2021 (side 192-202). 10ns


Supplerende materiale – artikler, statistik, film m.m.:
DR-udsendelse: ’Trumps USA – hvad vil Trump med magten?’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/trumps-usa_-hvad-vil-trump-med-magten_484907 (28min)

DR-udsendelse ’Staten vil eje min gravide krop’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753 (27min)

DR-udsendelse: ’Stemmer på Kanten’ afsnit 1 (2013). Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Stemmer%20p%C3%A5%20kanten&orderby=title&SearchID=814625ee-33ed-4207-a624-e2e1991d62a5&index=1

Youtube-video ’Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen’ (2013) af Morten Fremming. Link:https://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI&ab_channel=MortenFremming (13min)

Youtube-video ’Systime – Det politiske system i USA’ (2013) af Systime. Link: https://www.youtube.com/watch?v=9gPa2LA2Hso (4min)

Korsgaard, Lea: ’Den der råber, lyver’ (2020). Artikel fra Zetland. Link: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271 (6ns)

Udvalgt statistisk fra rapporten ’Medborgerskab i Danmark – regeringens arbejde for bedre integration’ (2021)

DR-Artikel ’Socialdemokratiet begraver slogan om velfærd frem for skattelettelser’ (2023) af Anders Byskov Svendsen, Morten Henriksen, Mette Viktoria Pabst Andersen & Søren Larsen. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-begraver-slogan-om-velfaerd-frem-skattelettelser (4ns)


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 2; Køn og ligestilling

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- ligestilling mellem kønnene
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Materiale:
Grundbogsmateriale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) side 13-20, 22-26 & 72,77. Forlaget Columbus.
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave) side 62-65, 74-80 & 146-157. Forlaget Columbus.

Andet:
DR-udsendelse ’Mænd ifølge kvinder’ afsnit 2 ’Fra patriark til familiefar’ (2016)
DR-udsendelse ’Dødelige drømmekroppe’ afsnit 1 ’Fuck om jer dør ung’ (2023).
DR-udsendelsen ’Fordi du er kvinde’ afsnit 6 ’Bestyrelsen skal ikke være en hønsegård’ (2020).
DR-udsendelse ’Debatten – langt fra ligestilling’ (2024). 0:00 – 30:00.
TV2-udsendelse ’Regina er tyk-aktivist: Kæmper for retten til at være tyk’ (2022)
TV2 ‘Sofie Linde deler Metoo-øjeblik: Du ved godt hvem du er’ (2020).

Manu Sareen (2011): ’Moderne Ligestilling er også for mænd’. Artikel bragt i Information.
Sofie Hvemon ’DA: Mænd og kvinder har lige muligheder i Danmark’ (2019). Altinget
Linda Overgaard ’Nej, kvinder og mænd har ikke lige muligheder for at blive ledere’ (2019). Djøfbladet
8 marts-redaktionen ’Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?’ (2020). Artikel bragt i Information.
Ladbible ‘Ten boys vs ten girls were left unsupervised in house for a week and the results are absolute chaos’ (2022).

Modul oversigt

1 Køn sociologisk lys
- Forskelle i kønsroller
- Hvordan socialiseres børn til at blive drenge og piger? ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) s. 13-20

Ladbible ‘Ten boys vs ten girls were left unsupervised in house for a week and the results are absolute chaos’ (2022).
Link: https://www.ladbible.com/community/documentary-social-experiment-boys-girls-house-alone-646807-20221214  
2 Kønsopfattelser
- Køn som socialt konstrueret versus køn som biologisk determineret
- Patriarkatet ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave) s. 62-65

DR-udsendelse ’Mænd ifølge kvinder’ afsnit 2 ’Fra patriark til familiefar’ (2016)
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/maend-ifoelge-kvinder_-fra-patriark-til-familiefar_118544 (29min)

3 Køn i det senmoderne samfund
- Øget refleksivitet
- Kulturel frisættelse
- Formbarhed
- Kropsnormer  
- Tykaktivisme ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) s. 72-77

DR-udsendelse ’Dødelige drømmekroppe’ afsnit 1 ’Fuck om jer dør ung’ (2023).
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/doedelige-droemmekroppe_-fuck-om-jeg-doer-ung_366903

TV2 artikel ’Regina er tyk-aktivist: Kæmper for retten til at være tyk’ (2022). Link: https://www.tvmidtvest.dk/video/klip/19tykaktivist

4 Køn i politologisk perspektiv (Kønsproblematikker)
- Feminisme (de 4 bølger)
- Barsel
- Ligeløn
- Metoo og krænkelseskultur ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) s. 22-26

8 marts-redaktionen ’Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?’ (2020). Artikel bragt i Information.
Link: https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar

TV2 ‘Sofie Linde deler Metoo-øjeblik: Du ved godt hvem du er’ (2020).
Link: https://www.facebook.com/tv2nyhederne/videos/354739329257691/  

5 Ideologiernes syn på kønsdebatten
- Liberalfeminisme
- Socialistisk femisme
- Kønskonservatisme
- Ideologiske syn på kønskvoter ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave). s. 146-157

DR-udsendelse ’Debatten – langt fra ligestilling’ (2024).
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823 (0:00 : 30:00)
6 Køn og arbejdsmarkedet:
- Valg af uddannelse og karriere
- Vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling
- Indkomstforskelle og løngab mellem kønnene ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave) s. 74-80

DR-udsendelsen ’Fordi du er kvinde’ afsnit 6 ’Bestyrelsen skal ikke være en hønsegård’ (2020).
Link: https://www.dr.dk/drtv/serie/fordi-du-er-kvinde_218813

7 Ligestilling – de glemte mænd?
- Mændenes ligestilling Manu Sareen (2011): ’Moderne Ligestilling er også for mænd’. Artikel bragt i Information.
Link: https://www.information.dk/debat/2011/11/moderne-ligestilling-ogsaa-maend?lst_srs

8 Opsamling (jeopardy)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og samfund

Økonomi fylder meget i vores hverdag – det er økonomi når vi køber ind og når vi går i biografen, men er det også økonomi når vi er frivillige lektiehjælpere? Og hvorfor er politikkerne så fokuseret på finansloven?

Formålet med dette forløb er at opnå en generel forståelse af sammenhængene i dansk økonomi og at opbygge et økonomisk begrebsapparat, som gør det muligt at kunne diskutere fordele og ulemper ved forskellige samfundsøkonomiske prioriteringer.

Forløbet vil behandle det følgende kernestof:
- Forskellen på stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Forløbet vil behandle følgende temaer:
- Kan behovspyramiden forklare hvorfor vi er så lykkelige i Danmark?
- Hvad er økonomi og hvad er et marked?
- Hvad er civil samfundet, og hvad kan det?
- Hvordan hænger politiske ideologier og økonomiske modeller sammen?
- Hvordan påvirker politikkerne økonomien?
- Hvordan påvirker en lønstigning for offentligt ansatte det økonomiske kredsløb?
- Hvornår er økonomi bæredygtigt?
- Hvad betyder økonomiske udsving for vores hverdag?
- Hvornår giver det mening at bruge penge-, finans- eller strukturpolitik?
- Hvordan påvirker en højere eller lavere skat det økonomiske kredsløb?
- Globalt forbrug: Hvordan produceres de varer vi køber, og hvordan er arbejdsforholdene og miljø konsekvenserne?

Kernebegreber:Behovspyramiden, betalingsbalance, blandingsøkonomi, markedsøkonomi, planøkonomi, BNP, eksport, import, mangelbehov, vækstbehov, varer, tjenester, udbud, efterspørgsel, markedsmekanismen, bæredygtig økonomi, markedet, civil samfundet –pengepolitik, kontraktiv finanspolitik, ekspansiv finanspolitik, strukturpolitik, stramningsstrategi, opkvalificerings strategi -  arbejdsløshed, lavkonjunktur, højkonjunktur, økonomisk vækst, økonomisk magt, lineær økonomi, cirkulær økonomi, velstand, velfærd, produktivitet, økonomisk kredsløb, inflation

Forløbet vil benytte følgende materiale:
- Anna Danielsen Gille (2023): Mange børn i udsatte familier må undvære julegaven i år: ’Værre end nogensinde’, 3. dec 2023, DR.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/mange-boern-i-udsatte-familier-maa-undvaere-julegaven-i-aar-vaerre-end-nogensinde
- Folketinget (2017) Dit Demokrati | Finansloven, https://www.youtube.com/watch?v=wmVKBzA2lqo
- Johan Gudmandsen (2023): Nyt, grønt BNP giver naturen en stemme i Danmarks økonomi: Økonom og lektor siger, det nye, grønne regnestykke vil give et mere retvisende billede af BNP'et, Videnskab.dk, https://videnskab.dk/kultur-samfund/nyt-groent-bnp-giver-naturen-en-stemme-i-danmarks-oekonomi
- Jakob Dall (2017) Doughnut-modellen: En ny økonomisk model for det 21. århundrede, Information (Uddrag)
- Karen og Huxi Økonomi for Dummies (2014), Multiplikatoreffekt og finanspolitik https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
- P3 Essensen (2021): Derfor bliver alting dyrere, 18. nov 2021 https://www.youtube.com/watch?v=5v-vy59RfMQ
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen (2015): Luk Samfundet Op! 3. udgave, kapitel 8, side 174-200
- Peter Nedergaard (2017): Klimapolitik – Et samfundsperspektiv, s. 37-42, eller figurer på s 36 og 38-31
- The Today Show: Denmark Is Considered One Of The Happiest Places In The World, 16. Oktober 2017 https://www.youtube.com/watch?v=TH9vdMTbRG4
- Vibeke Mikkelsen Hansen (2023): Hvad handler konflikten om store bededag om?, DR.DK, https://www.dr.dk/ligetil/hvad-handler-konflikten-om-store-bededag-om

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærdsstaten kort

Vi tager tit vores velfærdsstat for givet, men hvad er en velfærdsstat egentlig? I forlængelse af økonomi forløbet skal vi have et kort forløb om velfærdsstaten.
Formålet med dette forløb er at opnå et kendskab til forskellige velfærdsmodeller og de interne udfordringer som den danske velfærdsstat står overfor, for derigennem at kunne diskutere, hvordan den danske velfærdsstat bør indrettes nu og i fremtiden.
Forløbet vil behandle det følgende kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Forløbet vil behandle følgende temaer:
- Hvilken slags velfærdsstat har vi i Danmark?
- Hvilke velfærdsmodeller findes der, og hvad kendetegner dem?
- Hvad er sammenhængen mellem de forskellige politiske ideologier og de forskellige velfærdsmodeller?
- Hvilke interne udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
- Hvor går grænsen mellem hvad, der er individets ansvar og velfærdsstatens ansvar?
- Hvilke løsninger findes der på velfærdsstatens udfordringer, og hvad er deres konsekvenser?

Kernebegreber:
Brugerbetaling, demografisk udfordring, forsørgerbyrde, gensidig forsørgerpligt, korporativ velfærdsmodel, nedskæringsstrategi, outsourcing, overførsler, progressivt skattesystem, residual velfærdsmodel, serviceydelser,  sort arbejde, subsidiaritetsprincip, velfærdsmodel, velfærdsstat, udlicitering, udvidelsesstrategi, universel velfærdsmodel, øget individualisme, den danske model, flexicurity

Forløbet vil benytte følgende materiale:
- Peter Brøndum og Thor Banke Sørensen (2015) Luk Samfundet Op, 3. udgave, s. 201-208
- Peter Brøndum og Thor Banke Sørensen (2021) Luk Samfundet Op, 4. udgave, s. 204-211, 214-217
- Jakob Sorgenfri Kjær (2023) ”Kommuner om bred mangel på hænder: »Det skræmmende er, at det kun lige er begyndt og bare bliver værre herfra«”, Politikken, 16. marts https://politiken.dk/indland/art9259769/Kommuner-om-bred-mangel-p%C3%A5-h%C3%A6nder-%C2%BBDet-skr%C3%A6mmende-er-at-det-kun-lige-er-begyndt-og-bare-bliver-v%C3%A6rre-herfra%C2%AB
- P3 Essensen (2018): Hvad er den danske model? Danmarks Radio, https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw
- Invest in Denmark (2014) The Danish Flexicurity System, Udenrigsministeriet, https://www.youtube.com/watch?v=4jrtWjlpXr4
- DR (2018) Dilemma: Skal dyr medicin være gratis for alvorligt syge patienter?, Danmarks Radio, https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerden-under-pres
- DR (2018) Dilemma: Skal der spares på hjælpen til demente? Danmarks Radio, https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerden-under-pres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer