Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jørgen Ravn Christiansen
Hold 2024 sa/z (1z sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og ideologier i Danmark
Titel 2 Mediernes indflydelse
Titel 3 Økonomi og velfærdsstat
Titel 4 Repetition af grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og ideologier i Danmark

Vi har arbejdet med de tre grundlæggende ideologier, socialisme, liberalisme og konservatisme samt forskellige udspringere af ideologierne. Holdet har arbejdet med forskellige politiske partier, og de har gennemført en partipolitisk debat. Holdet har arbejdet med den politiske beslutningsproces, og endeligt har holdet arbejdet med demokrati og demokratiske udfordringer.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling på Grundforløbet 14-11-2024
Partipræsentation 05-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Mediernes indflydelse

Holdet har arbejdet med indflydelsen fra forskellige medier på borgerne. De har både arbejdet med klassiske og digitale massemedier samt de sociale medier.

Eleverne har set filmen 'Kongekabale', og har med filmen som empiri arbejdet med forskellige samfundsfaglige begreber om medierne.

Eleverne har ligeledes udarbejdet egen empiri, hvor de gruppevis skulle udarbejde statistik over unge danskeres medieforbrug.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Økonomi og velfærdsstat

Holdet har arbejdet med grundlæggende samfundsøkonomiske begreber og med økonomiske politikker. Holdet har diskuteret forskellige økonomiske mål og hvad god økonomi er.

Holder har arbejdet med forskelige velfærdsmodeller, og har afsluttet forløbet med parvis at udarbejde et projekt om den danske velfærdsstats udfordringer. I projektet skulle eleverne debattere med udgangspunkt i forskelige ideologiske holdninger. Eleverne har ligeledes skulle anvende og inddrage både kvalitativ og kvantitativ empiri.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Velfærdsstatens udfordringer 01-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde