Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jacob Østergaard Houlberg
|
Hold
|
2024 sa/u (1u sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I dette grundforløb har vi overordnet arbejdet med, hvordan forskellige elementer i samfundet har betydning for hvordan vi opfatter os selv socialt og samfundsmæssigt - vores identitet i bred forstand. Forløbet har introduceret til de tre hovediscipliner i samfundsfag (politik: politisk identitet/ holdninger, økonomi: identitet som forbruger, sociologi: socialisering, køn mm.), men med primært fokus på sociologi, herunder de særlige aspekter ved det senmoderne samfund og hvordan disse sætter særlige rammer om identitetsdannelsen. Vi har også arbejdet med samfundsfaglig metode, herunder forskellen på det kvantitative og det kvalitative.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
kvantitativ og kvalitativ metode.
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,
108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
Supplerende materiale:
Barndom på bistand, DR 2016, sæson 1, afsnit 1
Materiale fra Sex & Samfund (2021): Unges forhold til og forståelse af samtykke i seksuelle relationer
De perfekte piger, DR 2018, sæson 1, afsnit 1
http://poltest.dk/index.php
Økonomi for dummies DR 2014, afsnit 1: vækst og inflation
Blod, sved og t-shirts, DR afsnit 3
Den grønne optur, DR 2022, sæson 2, afsnit 2
”Et helt menneske” DR 2022, sæson 1, afsnit 1
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
https://nyheder.tv2.dk/2022-02-04-unge-har-sex-selvom-de-ikke-har-lyst-det-er-ikke-saa-nemt-at-sige-nej
"Elever: Frygten for at vælge forkert får unge til at gå i stå", Politiken 17102018
Danmarks Naturfredningsforening: https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/baeredygtighed/cirkulaer-okonomi/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Politik og medier
Faglige mål i fokus
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønste
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Oversigt over emner, perspektiver, pointer, begreber og teorier som vi har arbejdet med i forløbet:
1) Introduktion + styreformer og demokratiopfattelser
- Deltagelsesdemokrati
- Konkurrencedemokrati
- Direkte og indirekte demokrati
- Eastons model
2) Pligter og rettigheder i det danske repræsentative demokrati
- Statsborgerskab og medborgerskab
- Civile, politiske og sociale rettigheder
3) Parti- og politikeradfærd:
- Molins model
- Strøms model
- Downs om medianvælgere og rational choice-tilgang
4) Vælgertyper og vælgeradfærd
- Kernevælger og marginalvælger
- Partiidentifikationsmodellen, den sociologiske model og rational choice forklaringen på vælgernes adfærd.
- New politics (identitetspolitik) vs. old politics (realpolitik)
- Abortspørgsmålet i USA som eksempel på identitetspolitik
5) Medier og deres rolle i demokratiet:
- Sociale medier vs. klassiske medier
- De fem nyhedskriterier
- Journalistidealer: Den ’nøgne’ versus den ’påklædte’ journalist
6) Politisk kommunikation og brug af sociale medier i politik:
- Framing og priming
- Offensiv-, defensiv-, proaktiv- og reaktiv spin
7) Debatten på sociale medier
- Danskernes forbrug af sociale medier
- Sociale medier og den demokratiske dialog på SoMe
- Bobler, shitstorme og ekkokamre
8) Demokratiet i krise
- Demokratisk repræsentativitet og politisk deltagelse i udkantsdanmark
Materiale:
Grundbogsmateriale:
Brøndum, Peter, & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Columbus 2017, 3. udgave (s. 125-132, 147-173). 48ns
Boserup Skov, Oliver, m.fl.: Samf på B. Columbus 2021 (side 192-202). 10ns
Supplerende materiale – artikler, statistik, film m.m.
DR-udsendelse ’Staten vil eje min gravide krop’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753 (27min)
DR-udsendelse: ’Stemmer på Kanten’ afsnit 1 (2013).
Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Stemmer%20p%C3%A5%20kanten&orderby=title&SearchID=814625ee-33ed-4207-a624-e2e1991d62a5&index=1
Youtube-video ’Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen’ (2013) af Morten Fremming. Link:https://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI&ab_channel=MortenFremming (13min)
Korsgaard, Lea: ’Den der råber, lyver’ (2020). Artikel fra Zetland. Link: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271 (6ns)
Udvalgt statistisk fra rapporten ’Medborgerskab i Danmark – regeringens arbejde for bedre integration’ (2021)
DR-Artikel ’Socialdemokratiet begraver slogan om velfærd frem for skattelettelser’ (2023) af Anders Byskov Svendsen, Morten Henriksen, Mette Viktoria Pabst Andersen & Søren Larsen. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-begraver-slogan-om-velfaerd-frem-skattelettelser (4ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2; Køn og ligestilling
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- ligestilling mellem kønnene
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Oversigt over centrale emner, perspektiver, spørgsmål, begreber og teorier som vi har arbejdet med i forløbet:
1) Køn sociologisk lys
- Kønsnormer, kønsroller og kønssocialisering
- Spørgsmål: Hvordan socialiseres børn til at blive drenge og piger?
2) Kønsopfattelser
- Køn som socialt konstrueret versus køn som biologisk determineret
- Patriarkatet
- Udviklingen i mandens rolle i hjemmet og samfundet fra 1950 til i dag
3) Køn i det senmoderne samfund
- Øget refleksivitet
- Kulturel frisættelse
- Formbarhed og kropsdyrkelse
- Kropsnormer
- Tykaktivisme
4) Køn i politologisk perspektiv
- Feminisme - herunder de 4 bølger
- #Metoo-bevægelsen
- Forskellige perspektiver i ligestillingsdebatten
5) Ideologiernes syn på ligestilling
- Liberalfeminisme
- Socialistisk femisme
- Kønskonservatisme
- Lighedsopfattelse (formel lighed, lige muligheder, resultatlighed)
- Ideologiske og partipolitiske syn på kønskvoter
6) Køn og arbejdsmarkedet:
- Kønsforskelle i valg af uddannelse og karriere
- Vertikal og horisontal kønsarbejdsdeling og forskellige forklaringer herpå
- Indkomstforskelle og løngab mellem kønnene
7) Ligestilling – de glemte mænd?
- Mændenes ligestilling (uddannelse, selvmordrate, hjemløshed mm.)
Materiale:
Grundbogsmateriale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) side 13-20, 22-26 & 72-77. Forlaget Columbus.
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup ’Køn og ligestilling – i samfundsfagligt perspektiv’ (2017, 2. udgave) side 62-65, 74-80 & 146-157. Forlaget Columbus.
Andet:
DR-udsendelse ’Mænd ifølge kvinder’ afsnit 2 ’Fra patriark til familiefar’ (2016)
DR-udsendelse ’Dødelige drømmekroppe’ afsnit 1 ’Fuck om jer dør ung’ (2023).
DR-udsendelsen ’Fordi du er kvinde’ afsnit 6 ’Bestyrelsen skal ikke være en hønsegård’ (2020).
DR-udsendelse ’Debatten – langt fra ligestilling’ (2024). 0:00 – 30:00.
Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1136856&s=43648934&n=1&o=hits
TV2-udsendelse ’Regina er tyk-aktivist: Kæmper for retten til at være tyk’ (2022)
TV2 ‘Sofie Linde deler Metoo-øjeblik: Du ved godt hvem du er’ (2020).
Manu Sareen (2011): ’Moderne Ligestilling er også for mænd’. Artikel bragt i Information.
Sofie Hvemon ’DA: Mænd og kvinder har lige muligheder i Danmark’ (2019). Bragt i Altinget
Linda Overgaard ’Nej, kvinder og mænd har ikke lige muligheder for at blive ledere’ (2019). Bragt i Djøfbladet
8 marts-redaktionen ’Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?’ (2020). Bragt i Information.
Ladbible ‘Ten boys vs ten girls were left unsupervised in house for a week and the results are absolute chaos’ (2022). Link: https://www.ladbible.com/community/documentary-social-experiment-boys-girls-house-alone-646807-20221214
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 3: den danske økonomi
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Centrale emner, begreber og perspektiver som vi har arbejdet med i forløbet:
1) Behovsopfyldelse og økonomiske systemer
- Stat, marked, civilsamfund
- Maslows behovspyramide
- Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
- Udbud og efterspørgsel
2) De økonomiske mål:
- Økonomisk vækst
- Lav arbejdsløshed
- Inflation / deflation
- Ligevægt på betalingsbalancen
- Bæredygtig/grøn økonomi
- Balance på statsbudgettet
3) Bæredygtig økonomi
- Økonomisk vækst vs. Bæredygtig økonomi
- Det danske landbrug og den nye CO2-afgift
- Partiernes syn på forholdet mellem vækst og bæredygtig økonomi
4) Det økonomiske kredsløb og konjunkturer
- Det simple og udvidede økonomiske kredsløb
- Lav- vs. Højkonjunktur
- Opgangs vs. nedgangskonjunktur
5) Finanspolitik
- Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
- Javier Milei og Argentinas økonomi anno 2025
6) Penge- og strukturpolitik
- Ekspansiv og kontraktiv pengepolitik
- Stramning- opkvalificeringsstrategi
- Kende til forskellige strukturpolitiske reformer
Materiale:
Grundbogsmateriale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ‘Luk Samfundet Op!’ (2017, 3. udgave) side 174-200. Forlaget Columbus.
Andet materiale:
DR-udsendelse ’Økonomi for dummies ’ (2012), afsnit 1. Link: https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8 (28min)
DR-udsendelsen ’Jorden kalder’ afsnit ’Kan en svinebonde leve af linser?’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-kan-en-svinebonde-leve-af-linser_475211 (29min)
DR-udsendelsen ’Milei – Præsidenten med motorsaven’ (2025). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-milei-_-praesidenten-med-motorsaven_502136 (28min)
DR-udsendelse ’Tæt på sandheden: Fra børn og fulde folk’. Link: https://www.youtube.com/watch?v=l4V9W1T7tNI (7min)
Partifilm om syn på forholdet mellem bæredygtighed og økonomisk vækst for Socialdemokratiet, Enhedslisten, Liberal Alliance og Nye Borgerlige i ’Luk Samfundet Op’ af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen. Link: https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/partifilm-om-groen-baeredygtighed-overfor-oekonomisk-vaekst
Youtube-video ’Finanskrisen 2008 - En kort gennemgang’af HHX Mentor. Link: https:/linkcuts.org/28b5vum3 (12min)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538946481",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538946481",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538946481"
}