Holdet 2024 sa/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Martin Wissing Jensen
Hold 2024 sa/w (1w sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik, ideologier og det politiske system
Titel 2 Grundforløb
Titel 3 Velfærd i fremtiden?
Titel 4 Fattigdom i Danmark?
Titel 5 Livsstil og identitet
Titel 6 Samfundsøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Grundforløb

Grundforløb samfundsfag

I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget med sociologi har fuldt mest.
Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”

Kernestof:

Politik:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning

Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode.

Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet

Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,

108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fattigdom i Danmark?

Gennemgang af absolut og relativ fattigdom, fattigdomsgrænser i Danmark, forskellige politiske/ideologiske syn på fattigdom, diskussion af fordele og ulemper ved definitioner/opgørelsesmetoder.

Grundbog:
Luk Samfundet op (2017), kap. 4

Supplerende:
Klassesamfund.dk
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/12-procent-faerre-boern-levede-sidste-aar-i-relativ-fattigdom
Nu starter slaget om fattigdomsydelserne – lad dig ikke narre af højrefløjens myter
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE11948926/suen-skal-fordobles-100000-unge-studerende-lever-i-relativ-fattigdom/
https://ekstrabladet.dk/opinionen/leifdonbaek/nej-jens-du-er-ikke-fattig/8012139
https://www.berlingske.dk/politik/jacob-mark-deler-la-leders-tanker-om-aandelig-fattigdom.-han-har-et-bud

Dokumentar: Barndom på bistand (1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer