Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Martin Wissing Jensen
|
Hold
|
2024 sa/w (1w sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb
Grundforløb samfundsfag
I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget med sociologi har fuldt mest.
Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”
Kernestof:
Politik:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode.
Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,
108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærd i fremtiden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Livsstil og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538947720",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538947720",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538947720"
}