Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jacob Thamdrup Jensen, Jacob Østergaard Houlberg
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Medier og politik
Kernestof
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier ̶
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
1) Introduktion + styreformer og demokratiopfattelser
- Deltagelsesdemokrati
- Konkurrencedemokrati
- Direkte og indirekte demokrati
- Eastons model
2) Pligter og rettigheder i det danske repræsentative demokrati
- Statsborgerskab og medborgerskab
- Civile, politiske og sociale rettigheder
3) Parti- og politikeradfærd:
- Molins model
- Strøms model
- Downs om medianvælgere og rational choice-tilgang
4) Vælgertyper og vælgeradfærd
- Kernevælger og marginalvælger
- Partiidentifikationsmodellen, den sociologiske model og rational choice forklaringen på vælgernes adfærd.
- New politics (identitetspolitik) vs. old politics (realpolitik)
- Abortspørgsmålet i USA som eksempel på identitetspolitik
5) Medier og deres rolle i demokratiet:
- Sociale medier vs. klassiske medier
- De fem nyhedskriterier
- Journalistidealer: Den ’nøgne’ versus den ’påklædte’ journalist
6) Politisk kommunikation og brug af sociale medier i politik:
- Framing og priming
- Offensiv-, defensiv-, proaktiv- og reaktiv spin
7) Debatten på sociale medier
- Danskernes forbrug af sociale medier
- Sociale medier og den demokratiske dialog på SoMe
- Bobler, shitstorme og ekkokamre
Materiale:
Grundbogsmateriale:
Brøndum, Peter, & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Columbus 2017, 3. udgave (s. 125-132, 147-154 og 158-173). 45ns
Boserup Skov, Oliver, m.fl.: Samf på B. Columbus 2021 (side 192-202). 10ns
Supplerende materiale – artikler, statistik, film m.m.
DR-udsendelse ’Staten vil eje min gravide krop’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753 (27min)
Youtube-video ’Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen’ (2013) af Morten Fremming. Link:https://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI&ab_channel=MortenFremming (13min)
Korsgaard, Lea: ’Den der råber, lyver’ (2020). Artikel fra Zetland. Link: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271 (6ns)
Udvalgt statistisk fra rapporten ’Medborgerskab i Danmark – regeringens arbejde for bedre integration’ (2021)
DR-Artikel ’Socialdemokratiet begraver slogan om velfærd frem for skattelettelser’ (2023) af Anders Byskov Svendsen, Morten Henriksen, Mette Viktoria Pabst Andersen & Søren Larsen. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-begraver-slogan-om-velfaerd-frem-skattelettelser (4ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2: Identitet i det senmoderne samfund
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
Teori og begreber
- Socialisering,
- kønsroller,
-normer og sanktioner
- traditionelle-moderne-senmoderne samfund,
- Giddens teori,
- Ziehes teori
- Becks teori
- Goffmans toeri
- Rosas teori
- DK partiers holdning til mistrivsel blandt unge.
Litteratur
- Luk Samfundet op (2017), Kapitel 2 og 3
- Samf på B. (2022), Afsnit om Hartmut Rosa
Empiri
- chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://kum.dk/fileadmin/
_mediernesudvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier_2021.pdf
-https://www.zetland.dk/historie/sO9kEdGQ-aOLVP7q7-5bdbf
- https://gymnasieskolen.dk/articles/politikere-uenige-om-karakterernes-betydning-for-mistrivsel/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Økonomi og bæredygtighed
Kernestof
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Teori og begreber
- Økonomi: Prioritering mellem begrænsede ressourcer
- Bæredygtigheds definition
- Doughnut-modellen
- Markedsmekanisme: Udbud/efterspørgsel
- Behov: Behovspyramide (mangel og vækst)
- Stat (lov), Marked(pris) og Civilsamfund (frivillighed)
- Økonomiske mål:
- Økonomiske kredsløb
- Økonomiske Konjunkturer:
- Økonomisk politik (kort sigt) : Finanspolitik (Ekspansiv/kontraktiv),
Pengepolitik (Nationalbanken = fastkurs med euroen = stabile priser)(ECB,renten, Ekspansiv/kontraktiv) Multiplikatoreffekten
- Økonomisk politik (lang sigt): Strukturpolitik (fx Skat, erhverv, arbejdsmarked), reformer (uddannelse, dagpenge, kontanthjælp mm)., strategi (pisk/gulerod), Flexicurity,
- Økonomiske systemer: Plan, Marked og Blanding
Materiale
- Luk Samfundet op 2017 (3.udgave), Kapitel 8
- DR - Økonomi for Dummies, afsnit 1. https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
- Doughnut-økonomi forklaret: https://www.youtube.com/watch?v=6MK6tuZ7Rws
Empiri
- https://goodlife.leeds.ac.uk/national-snapshots/countries/
- https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
- https://www.google.com/url?q=https://www.information.dk/debat/2014/04/markedet-taenker-paa-klimaet&sa=D&source=docs&ust=1746446064233476&usg=AOvVaw3BOclzLL5xPKyeGpZExYK7
- https://concito.dk/nyheder/genrejs-dansk-oekonomi-med-groen-genstart
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Velfærdsstatens udfordringer
Kernestof
- Velfærdsprincipper (stat, marked og civilsamfund)
- Ligestilling mellem kønnene
Teori og begreber
- Velfærdsmodeller
- Den danske velfærdstats udvikling
- Velfærdstatens udfordringer (interne og eksterne)
Empiri
- Elever har arbejdet med selvvalgt empiri til at undersøge de forskellige udfordringer.
Litteratur
- Luk Samfundet op (2018), Kapitel 9, Kapitel 1 (s.13-25)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538949368",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538949368",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538949368"
}