Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jacob Thamdrup Jensen, Jacob Østergaard Houlberg
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Medier og politik
Titel 2 Forløb 2: Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Forløb 3: Ulighed og Forskelle i DK
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og bæredygtighed
Titel 5 Forløb 5: Velfærdsstatens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Medier og politik

Kernestof
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier ̶
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

1) Introduktion + styreformer og demokratiopfattelser
- Deltagelsesdemokrati
- Konkurrencedemokrati
- Direkte og indirekte demokrati
- Eastons model


2) Pligter og rettigheder i det danske repræsentative demokrati
- Statsborgerskab og medborgerskab
- Civile, politiske og sociale rettigheder

3) Parti- og politikeradfærd:
- Molins model
- Strøms model
- Downs om medianvælgere og rational choice-tilgang

4) Vælgertyper og vælgeradfærd
- Kernevælger og marginalvælger
- Partiidentifikationsmodellen, den sociologiske model og rational choice forklaringen på vælgernes adfærd.
- New politics (identitetspolitik) vs. old politics (realpolitik)
-       Abortspørgsmålet i USA som eksempel på identitetspolitik

5) Medier og deres rolle i demokratiet:
- Sociale medier vs. klassiske medier
- De fem nyhedskriterier
- Journalistidealer: Den ’nøgne’ versus den ’påklædte’ journalist

6) Politisk kommunikation og brug af sociale medier i politik:
- Framing og priming
- Offensiv-, defensiv-, proaktiv- og reaktiv spin

7) Debatten på sociale medier
- Danskernes forbrug af sociale medier
- Sociale medier og den demokratiske dialog på SoMe
- Bobler, shitstorme og ekkokamre

Materiale:
Grundbogsmateriale:
Brøndum, Peter, & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Columbus 2017, 3. udgave (s. 125-132, 147-154 og 158-173). 45ns

Boserup Skov, Oliver, m.fl.: Samf på B. Columbus 2021 (side 192-202). 10ns


Supplerende materiale – artikler, statistik, film m.m.
DR-udsendelse ’Staten vil eje min gravide krop’ (2024). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753 (27min)

Youtube-video ’Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen’ (2013) af Morten Fremming. Link:https://www.youtube.com/watch?v=fAtfA9G9hEI&ab_channel=MortenFremming (13min)

Korsgaard, Lea: ’Den der råber, lyver’ (2020). Artikel fra Zetland. Link: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271 (6ns)

Udvalgt statistisk fra rapporten ’Medborgerskab i Danmark – regeringens arbejde for bedre integration’ (2021)

DR-Artikel ’Socialdemokratiet begraver slogan om velfærd frem for skattelettelser’ (2023) af Anders Byskov Svendsen, Morten Henriksen, Mette Viktoria Pabst Andersen & Søren Larsen. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-begraver-slogan-om-velfaerd-frem-skattelettelser (4ns)


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2: Identitet i det senmoderne samfund

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering

Teori og begreber
- Socialisering,
- kønsroller,
-normer og sanktioner
- traditionelle-moderne-senmoderne samfund,
- Giddens teori,
- Ziehes teori
- Becks teori
- Goffmans toeri
- Rosas teori
- DK partiers holdning til mistrivsel blandt unge.

Litteratur
- Luk Samfundet op (2017), Kapitel 2 og 3
- Samf på B. (2022), Afsnit om Hartmut Rosa

Empiri
- chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://kum.dk/fileadmin/
_mediernesudvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier_2021.pdf

-https://www.zetland.dk/historie/sO9kEdGQ-aOLVP7q7-5bdbf

- https://gymnasieskolen.dk/articles/politikere-uenige-om-karakterernes-betydning-for-mistrivsel/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Ulighed og Forskelle i DK

Kernestof
- Social og kulturelle forskelle

Teori og begreber
- Livsform
- Levevilkår (Klasse, mobilitet, arv)
- Livsstil (Minvera-model)
- Bourdieus teori
- Pikettys teori (R > G)

Litteratur:
- Luk Samfundet Op (2017), Kap. 4
- Videnskab.dk om Pikettys teori https://videnskab.dk/kultur-samfund/pikettys-oekonomiske-forudsigelser-har-udloest-ophedet-debat-om-ulighed/

Empiri
- https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13698508/750.000.000-kroner-i-puljen:-syv-ud-af-10-danskere-ville-fortsaette-med-at-arbejde-hvis-de-vandt-den-store-gevinst-ville-du?publisherId=9291517&lang=da
- https://www.youtube.com/watch?v=to2htz8zCYc
- https://www.youtube.com/watch?v=HL-YUTFqtuI
- chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fho.dk/wp-content/uploads/2019/02/stor-ulighed-i-danskernes-formuer.pdf
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og bæredygtighed

Kernestof
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Teori og begreber
- Økonomi: Prioritering mellem begrænsede ressourcer
- Bæredygtigheds definition
- Doughnut-modellen
- Markedsmekanisme: Udbud/efterspørgsel
- Behov: Behovspyramide (mangel og vækst)
- Stat (lov), Marked(pris) og Civilsamfund (frivillighed)
- Økonomiske mål:
- Økonomiske kredsløb
- Økonomiske Konjunkturer:
- Økonomisk politik (kort sigt) : Finanspolitik (Ekspansiv/kontraktiv),
Pengepolitik (Nationalbanken = fastkurs med euroen = stabile priser)(ECB,renten, Ekspansiv/kontraktiv) Multiplikatoreffekten
- Økonomisk politik (lang sigt):  Strukturpolitik (fx Skat, erhverv,  arbejdsmarked), reformer (uddannelse, dagpenge, kontanthjælp mm)., strategi (pisk/gulerod), Flexicurity,
- Økonomiske systemer: Plan, Marked og Blanding

Materiale
- Luk Samfundet op 2017 (3.udgave), Kapitel 8
- DR - Økonomi for Dummies, afsnit 1. https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
- Doughnut-økonomi forklaret: https://www.youtube.com/watch?v=6MK6tuZ7Rws

Empiri
- https://goodlife.leeds.ac.uk/national-snapshots/countries/
-  https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
- https://www.google.com/url?q=https://www.information.dk/debat/2014/04/markedet-taenker-paa-klimaet&sa=D&source=docs&ust=1746446064233476&usg=AOvVaw3BOclzLL5xPKyeGpZExYK7
- https://concito.dk/nyheder/genrejs-dansk-oekonomi-med-groen-genstart
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Velfærdsstatens udfordringer

Kernestof
- Velfærdsprincipper (stat, marked og civilsamfund)
- Ligestilling mellem kønnene

Teori og begreber
- Velfærdsmodeller
- Den danske velfærdstats udvikling
- Velfærdstatens udfordringer (interne og eksterne)

Empiri
- Elever har arbejdet med selvvalgt empiri til at undersøge de forskellige udfordringer.

Litteratur
- Luk Samfundet op (2018), Kapitel 9, Kapitel 1 (s.13-25)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer