Holdet 2024 re/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lau Lorenzen
Hold 2024 re/2m (2m re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Vi lægger ud med to modulers intro til religion. Derefter kristendom.

Kernestof:
De Kristnes Religion; sider: 11-57, 70-73, 78-90

Paulus, hvem var han og hvorfor var han så vigtig? Hvor hører vi fra ham i bibelen?
Hvordan bygger kristendom på jødedom?
Messiasforventninger, der er to væsentlige, kongen og menneskesønnen, hvad er det for noget?
Den centrale kristne fortælling: Skabelsesmyten, syndefaldsmyten og forsoningsmyten. Hvad er en myte?
Arvesynd.
Jesus´ rolle. Opstandelsen. To-naturslæren.
Lignelser. Den barmhjertige Samaritaner
Treenighed.
Fundamentalisme og modernisme (moderat og radikal).
Bibelens opbygning. GT og NT. Evangelier (3 synoptiske + Johannes). Pagterne.
Fra lovreligion til trosreligion.
Moral/Etik. 10 bud eller hvad? Det dobbelte kærlighedsbud. Den gyldne regel.
Bjergprædiken. Radikalisering af buddene (umuligt at overholde)
Kristendom i Danmark. Teisme, ateisme, agnosticisme, det religiøse supermarked, synkretisme.
Luther og reformationen.
Frikirker i DK

Ekskursion i Buddinge kirke: to folkekirkepræster fortæller om frelse, dåb,  paradis og helvede, m.m.


Lukasevangeliet kap. 10 v. 25-37
Apostlenes gerninger kap.2 v 36-38 (mission)
Johannesevangeliet kap. 14 v. 1-7 (Jesus som hjørnesten)
Galaterbrevet kap 1. v. 1-2, 11-12 , 15-16, kap. 2 v. 7-8, kap. 3 v 1-13 (om Paulus og jødekristne - Paulus og tro, samt Paulus' autoritet)
1 Mos 1-2,4 "verdens skabelse" og 1 Mos 2,4-2,25 "Adam og Eva"
Matt 1,1-17 og Luk 3,23-38 (synoptiske evangelier)
1 mos 2,4-3,24 (problemmyte, den kristne grundfortælling)
Es. 52,13 - 53,12 og Mark 4,1-34 (messiasforventninger)
Matt 4,1-11 og Matt 8,14-16 og Mark 14, 26-28 og Mark 14, 32-36 og Mark 15, 34 og Mark 15, 37-39 og Joh 19, 30 (Jesus som menneske og gud. Jesus død på korset)
Matt 5, 21-30 og Matt 5, 43-48 (bjergprædiken, fjendekærlighed)


myter - nordgrønland og andamanerne


http://www.kristendom.dk/indføring/martin-luther-1483-1546

www.frikirkenet.dk

https://www.dr.dk/nyheder/udland/guds-influencer-kan-blive-den-foerste-helgen-fra-generation-y

Podcast: Christian Fuhlendorrfs podcast - ”Hva så! Forklarer alt – Hvorfor har vi religion” del 1 og 2.

Film:
"The Passion of the Christ", 2004, Mel Gibson
Første afsnit af "Mirakler i Midtjylland" (https://www.dr.dk/undervisning/religion/mirakler-i-midtjylland)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Eleverne forventes at opnå kendskab til islam i både traditionel og moderne form.
Følgende områder og begreber forventes eleverne at kunne redegøre for: Islams historie, Muhammed, Koranen, Sharia, de 5 søjler, Sunni/Shia, Hajj, muslimske ritualer og analyser deraf (særligt bønnen), overgangsritualer med tilhørende teori, Muhammedkrisen og konversion.

Islams historie
Muhammed
Koranen
Sharia, de 5 søjler, sunni/shia (sidstnævnte overfladisk)
Hajj - ritualanalyse - overgangsritualer - Van Gennep (her ser vi også en Apachepiges overgang fra barn til voksen)
Muslimske ritualer - bøn, renselse - ritualanalyse (Podemann)
Jan Hjärpes model
Konvertit-islam - konversion - Lewis Rambos model
Muhammedkrisen
Jihad (herunder forskellige tolkninger: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme, sekularisme)

Grundbog: Danske verdensreligioner - islam. Østergaard, 2006
s. 18-31, 138-143, 147-149,161-167, 192-204, 265-275.

kildetekst 32 - s.139-140 (interview med Mirzet om religion)
kildetekst 34 - s.147-148 (hvordan man beder)
kildetekst 76 - s.271-272 (præsentationer af demokratiske muslimer)
kildetekst 55 - s.198-201 (interview med Ali om konversion)

Sura 9: 72-73 (dualitet mellem troende og vantro)
Sura 8: 41 + Sura 4:24 + Sura 9:5 (Muhammeds voldelige liv m.m.)
Sura 4:95 (Jihad)


Dokumentarfilm:
"Hajj"
"De forbandede tegninger"
"Når naboens datter bliver muslim" (DR dokumentar)

Forskellige klip fra "SKAM", hvor vi følger Sana.

Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=jSwNbuazyG0 –  https://www.youtube.com/watch?v=pVhAwLkbfcU - Muhammeds himmelfærd, fortalt som børnefortællinger

https://www.youtube.com/watch?v=TpcbfxtdoI8&t=5s - John Green Crash Course om islam, koranen og de fem søjler

https://www.youtube.com/watch?v=4QYrAqrpshw - Edward Said - Framed: The Politics of Stereotypes in News (orientalism)

https://www.youtube.com/watch?v=5B3Abpv0ysM&fbclid=IwAR04o3IA-6VW0fgUQVveAxLEDgBL6pOoVtg0mn3-GwkMXTSwJpQZCpgEVvI&app=desktop - overgangsritual Apache

https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2017/08/hajj-2017-depth-sacred-journey-170824132159144.html - Hajj oversigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hinduisme

I forløbet vil vi arbejde med centrale sider ved hinduisme, herunder hinduismens oprindelse, formative periode samt nutidige udtryk.

Fokuspunkter/kernebegreber:
Veda-tid (/vedisk tid), klassisk tid. Vedaerne.
Samsara, karma, brahman, atman, moksha.
Hinduistiske guder - trimurti - (især Brahma, Vishnu, Shiva).
Monoteisme - polyteisme - henoteisme.
Ritualer: puja.
Purusha-myten og kastesystemet
De tre frelsesveje.
De fire livsmål.
De fire livsstadier/-aldre.
Baghavadgita
Yoga og meditation

Indefra - udefra.
Myte.
Ritual (herunder offer og overgangsritualer).
Monoteisme, polyteisme og henoteisme.
Profan - hellig.
Axis mundi.
soteriologi

Ninian Smarts dimensioner.

Sider læst i grundbogen Allan Poulsen, “Hinduismen, Systime:
7-11, 28-38, 40-50, 56-60, 68-73, 91-105.
Uddrag af Upanishaderne (Brihadaranyaka-Upanishad) om karma, samsara og moksha, Poulsen s. 123-124.
Uddrag af Bhagavadgita, Poulsen s. 126-131.
"Det tilbagetrukne stadium" Poulsen s.171-172
Purusha-myten, Poulsen s.174-175



Supplerende materiale:

”På Herrens Mark” udsendelse af TV Syd om hindutemplet i Brande.

"Indiens hellige mænd" dokumentar via CFU

"Fra hash til Hare Krishna" - TV2 ECHO, fra serien "Tæt På"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Buddhisme med særligt fokus på:

Buddhalegenden
benarestalen
Hovedretninger, Theravada, Mahayana, Vajrayana
Bodhisattvaidealet
Livshjulet
5 Skandhaer
Dharma: De 4-ædle sandheder- Den 8-leddede vej/middelvejen
Samsara og nirvana
Reinkarnation
Sangha og munke
Tripitaka
Arhat og bodhisattva.
Boddhisattvaer og tulkuer (tulkusystemet - lamaer)

Film:
Buddhas budbringere "Buddhas liv", 2004

Serie:
Den 2. dimension, Kristian Leth, buddhisme-afsnittet

Klip:
Klip om theravada buddhisme i Myanmar (synkretisme, templer, munke offerhandling m.m.) - http://www.tibetfilm.dk/emu/burbu/burbu%20introw.htm

Klip om ordinering af munk i Myanmar - https://www.youtube.com/watch?v=MpKzoH0mTDU

Grundbog: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Højholdt 1994
s.12-15, 19-21, 24-40, 79-87

kildetekster fra Højholdt-bogen:
buddhalegenden
benarestalen
tekst 12 s.79-80 (tibetansk buddhisme, af Lama Govinda)

Mennesket og magterne - en grundbog til religion, s. 150-153 (om sangha)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer