Holdet 2024 re/2q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Martin Lærkes
Hold 2024 re/2q (2q re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Buddhisme
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Nyateisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Buddhisme

INTRODUKTION
De 4 forløb har været Buddhisme, Islam, Kristendom og Nyateisme.
De fleste anvendte materialer findes i de 5 kompendier - ét til hvert forløb, samt et om "fænomenologi og metode". Ikke alt materiale i kompendierne er læst.
*En oversigt over alt anvendt materiale ligger på drev (og sendes til censor).
Kun hjemmesider på denne liste må besøges i forberedelseslokalet. Det anbefales at downloade det anvendte materiale og tavlenoter til egen computer fra Google Drev.

FÆNOMENOLOGI
Vi har (ved hjælp af kompendiet) koncentreret os om begreberne:
Ritual (Podemann-Sørensen), Fundamentalisme, Overgangsritual (van Gennep), Konversion (Lewis Rambo), samt Buddhismetyper (Melford Spiro).

Derudover har vi mere overfladisk berørt:
Indefra/udefra, Monoteisme (Monolatri, Polyteisme, Afguderi), Soteriologi, Eskatologi, Myte (Ætiologi), Helligt/Profant, Beskyttelsestabu, Synkretisme og Kognitiv dissonans.

Vi berørte også overfladisk Max webers fortryllede/traditionelle og affortryllede/moderne samfund - og Anthony Giddens senmoderne (aftraditionaliserede, individualistiske og refleksive) samfund, der ser ud til at føre til genfortryllelse og synkretisme. Endelig bevægelsen mod et post-faktuelt genfortryllet samfund.

OVERSIGT OVER LÆST MATERIALE
En excel-oversigt over læst materiale ligger i drev under eksamensforberedelse.
For nemheds skyld opsummeres dog her:
*Kuplen, muren, graven - side: 128-131, 156-162, 168, 177-180, 204-208, 210-217.
*Buddhisme (Nielsen) - side: 19-41, 46-51, 62-63, 121-126, 131-136
*Metodekompendium - side: 1-5, 12-28 (Dvs. ikke renhed, åbenbaring og offer)
*Ateismekompendium - side: 2-19
*Islamkompenium - side: 2-20
*Kristendomskompendium - side: 2-3, 5-26
*Buddhismekompendium - side: 2-12, 15-17

yderligere materiale ses i excel-arket på drev.

FORLØB 1: BUDDHISME
Forløb, der tager udgangspunkt i den oprindelige Theravada-buddhisme, der har Buddhas egen livsførelse som sit ideal. Forløbet ser buddhismen som en reaktion på nye tanker i hinduismen, og i de første moduler tager vi udgangspunt i de 3 juveler: Buddha (og legenden om hans erkendelse), Dharma (jeg-illusionen, den 8-ledede (middel)-vej, de 4 ædle sandheder, de 5 skandaer, Årsagskæden, livshjulet og de 3 rodårsager), og Sangha (Sila, paramitaerne, meditation, offer, bøn og dana).
Det endelige mål: At udslukkes og dermed blive fra for lidelsen (og genfødslerne) ved at bringe sindet til ro gennem meditation og munkelivets ikke-tilknytning/-livstørst.

Herefter overgangen fra Arhat idealet til Mahayanas Bodhisattvaideal om omsorg og visdom, der skal føre til udslukkelsen af ikke kun ens egen lidelse men alle bevidsthedsvæsners lidelse. Herunder tilkomsten af en ændret meditationspraksis og flere "virksomme midler" (upaya), først og fremmest recitation og hengivelse til bodhisattvaer og himmelske væsner. Størst af dem Amitabha, der kan give genfødsel i Amaitabhas rene land.

Til sidst har vi set på Mahayana varianten Vajrayana - både i en tibatansk udformning (repræsenteret ved filmen The Unmistaken Child) og en moderne vestlig udformning ved besøg på Buddhistisk Center. Her hørte vi om at erfare sin og andres buddhanatur, vi hørte om at så karmiske frø, og vi hørte at vestlig vajrayana "faktisk" er mere autentisk end vajrayana og mahayana i østen, som er alt for præget af kristne frelser-forestillinger. Endelig det, at erfaringen af sindets usårlighed gør os frydefulde, frygtløse og kærlige.

Endelig sluttede vi selvfølgelig af med en sang - True Happiness This Way Lies (af TheThe), der beskriver, hvordan mennesket aldrig er tilfredst og at lykke findes i at være fri for alt begær.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

ISLAM
I forløbet lærer vi om islam, der er troen på at gud (Allah) gennem profeten og Koranen har åbenbaret, hvordan det bedste menneskeliv leves, og at mennesket bør være lydigt og leve sådan.

Forløb med fokus på hvordan man som muslim kan adlyde Allahs vilje. Islam er repræsenteret ved en mainstream traditionalistisk islam, der lægger vægt på de skriftkloges udlægninger (tafsir). Herunder fiqh systemet, koranens tilblivelse samt udviklingen af anerkendte hadither, fatwaer (og Sharia). Af kernelære ses først og fremmest på de 6 trosartikler og de 5 søjler.

Islam ses dog også repræsenteret ved dels modernistiske synspunkter (først og fremmest repræsenteret ved filmen Ijtihad), samt fundamentalistisk/salafistiske synspunkter - repræsenteret ved Hamas. Der ud over arbejdede vi med de nu igen aktuelle Muhammedtegninger og diskuterede ytringsfrihed og grænser for ytringsfrihed.

Afslutningsvis arbejdede vi med en konversionsberetning, og så hørte vi en nasheed (muslimsk musik uden instrumenter) med titlen Dawah (af Omar Esa), der beskriver, hvordan man kan kalde andre til islam gennem sin livsførelse (og udbredelse af budskabet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

KRISTENDOM
Forløb planlagt i to dele:
Første halvdel fokuserer på kristendommens historiske rødder: De jødiske pagter og messiasforventningen, lidelseshistorien, evangelieskrifterne, Jesu lære om Gudsriget (der er en tilstand, ikke et sted, der må medføre en bestemt handlemåde (og dermed skaber et "sted"?)). I forlængelse heraf Jesu lære om at Guds kommende dom medfører høje etiske krav til os (Bjergprædikenen og lignelserne om Gudsriget).

Der ud over apostlen Paulus og den direkte linje til Luther, der begge mener, at de høje etiske krav skal forstås som umulige, og at menneskets frelse derfor kun kan skaffes gennem tilgivelse, hvilket Jesus sikrede gennem sit sonoffer (og opstandelse) - dvs. læren om retfærdiggørelse ved troen (på sonofferet/genopstandelsen) alene.

Anden halvdel fokuserer på moderne dansk kristendom, samt hvilken rolle næstekærlighed og gode gerninger spiller for det protestantiske menneske - er næstekærlighed et ideal? Et krav? Bør man føre næstekærlig politik? Traditionelt synspunkt repræsenteret ved besøg af Kristeligt Forbund for Studerende - der dog var parate til et læse dele af Bibelen som lyrik!

Vi så også på dåben som overgangsritual og hørte den moderne kristne sang So Will I.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,50 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyateisme

NYATEISME
Religion er et fag om verdensbilleder og om at forstå andres verdensbilleder. I Danmark er det ikke ualmindeligt ikke at tro på en gud, så det verdensbillede skal det sidste forløb handle om.

Hovedvægten i forløbet ligger på den nyateistiske tænkning og argumentation, eksemplificeret i 3 film af og om Richard Dawkins. Hovedvægten her på hans argument om at tro (ikke religion) "Discourages independant thought, it's Divisive and it's Dangerous" samt de 3 slags falsk evidens "Authority, Tradition and Revalation".

I forløbet kommer både nyateismens argumenter og de religiøse modargumenter til udtryk, og vi har arbejdet med at få overblik over argumenterne. Vi har fokuseret på Richard Dawkins egen argumentation, samt de modargumenter, der præsenteres af hans modstandere (Ted Haggard, Yousef al-Khattab, Herschel Glück, Adrian Hawkes, Keenan Roberts og Michael Bray). Vi har set forskellige varianter af følgende argumenter: (1) Videnskab og religion er ligeværdige teorier, (2) Moral uden Gud er subjektiv og værdiløs, (3) Forældre har ret til at opdrage deres børn som de vil.

Der ud over har vi læst den danske teolog Lars Sandbecks nye kritik af nyateismen, som han mener at kunne tilbagevise dels på grund af "transcendenserfaring" og det "Kalam Kosmologiske Gudsbevis".

Derudover en lille afstikker til Sigmund Freuds klassiske kritik af religion som en illusion - et værn mod afmagten, Karl Marx kritik af religion som folkets opium - magthavernes værn mod revolution og endelig Friedrich Nietzsches kritik af især kristendommen som slavemoral - svage individers værn mod stærke individer.

Endelig har eleverne set og fremlagt dekonversionsberetninger fra youtube - med inddragelse af fagbegrebet Kognitiv dissonans. Forløbet sluttede med sangen "From the Perspective of God" (af Bo Burnham), der handler om en generel medmenneskelighed uden behov for religiøs autoritet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer