Holdet 2024 re/2t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristina Helleberg Kaae
Hold 2024 re/2t (2t re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hinduisme
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Shinto
Titel 5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hinduisme

Forløbsbeskrivelse: I forløbet har eleverne arbejdet med hinduismen som eksempel på en polyteistisk religion. Gennem forløbet har eleverne kendskab til eksempler på hinduistiske tekster, begreber og ritualer. Vi har arbejdet med menneskets grundproblem og veje til frelsen, etik og kaster, samt eksempler på hinduisme i Danmark.

Mål for forløbet:
- Du har viden om centrale dele af hinduismens udvikling.
- Du kan forklare gudbegrebet i hinduismen.
- Du har viden om centrale hellige tekster (Vedaer, Upanishaderne, Bhagavadgita og Manus lovbog).
- Du kan forklare centrale sider af hinduistisk tro og praksis (menneskets grundproblem, samsara, atman, brahman, karma, moskha, frelsesvej og puja).
- Du kan karakterisere, analysere og perspektivere hinduistiske tekster/andet materiale ift. indefra/udefra-synsvinkel, verdensforståelse, menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelsesforståelse.
- Du har indsigt i hinduismens mangfoldighed og globale betydning, fx i dansk kontekst.
- Du kan karakterisere og analysere nutidige hinduistiske og ikke-hinduistiske synspunkter, samt anvende religionsfaglige tilgange til at forstå aktuelle problemstillinger.
- Du kan forklare forskellige/ligheder mellem hinduisme og kristendom/islam.
- Du kan anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til hinduismen: https://quizlet.com/dk/619491606/begreber-til-hinduismeforlob-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

Materiale:
Baggrundsmateriale:
Andreasen, Esben, Religion og kultur – en grundbog, Systime, 2. udg, 2005, s. 45-48 (4 s)
Handout om hinduistiske tekster. (1 s)
Lassen, Mikkel Tharne (red.), Religioner lever, Lindhard og Ringhof, 2017, 146-149. (4 s)
Poulsen, Allan, Religion. Kort og godt, Columbus, 2018, s. 165-170: Om hinduismens etik. (5 s)
Om Bhagavad Gita: https://www.religion.dk/leksikon/bhagavadgita  (1,5 s)
Risager, Miriam, ”Hinduisme i Danmark”, Kristelige Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/viden/hinduisme-i-danmark  (2 s)

Tekster:
"Chandogya Upanishad III, 14" In: Ahle, Allan m. fl. Horisont 2013, Gyldendal 1.udg. side 226 (1 s)
”Purusha-hymnen” In: Ahle, Allan m. fl. Horisont (2013), Gyldendal 1.udg. s.20 (1 s)
Shiva Purana: Om skabelsen, fra Poulsen, Allan, Hinduisme, Systime, 2012, s. 135-36. (1,5 s)
”Rent og urent. Om kødspisning og vegetarianisme”. ”Urenhed ved død, fødsel og berøring”, Fra Manus Lovbog i Religionshistoriske hovedværker, Systime 2008 s.30-31 (2 s)
”De blandede kaster”, ”Lavkasternes erhverv”, ”De ulovlige kaster”. Fra Manus Lovbog i Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime 2012 s.176 (1 s)
”Uddrag af Bhagavadgita I, 22-35 og II, 5-8 samt 11-37” In: Thiedecke, Johnny m.fl. (2006). Ansigt til ansigt med inderne. Pantheon s.46-47 (3 s)
”Bhagavadgita uddrag Niende sang”. In: Mogensen, Kaj (1978): Hinduisme i fortid og nutid. Nyt nordisk forlag. (1 s)

Billede/video osv.:
SPESIAL: Religionshistorie(n) på 5 minutter https://vimeo.com/165586373 (5 min)
Tv-program: ”Ta’ selv tro”, DR2, 2005 (30 min).
Dokumentar: ”Kumaré – den falske guru”, Vikram Gandhi, 2012 (81 min).
”Anne på Herrens mark – Hinduer”, Tv Syd, 2010: https://www.tvsyd.dk/nyheder/11-06-2010/1930/1930-udsendelsen-11-juni-2010?clip=6611b9a7-dfdf-42c9-a9b4-3f43cb43bd70 (10 min).
Ganeshtemplet i Herning: Til puja en hverdagsaften, religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=554 (3 min)
”De kasteløse: Verdens værste job”, DR2, 2006 (29 min).
Tv2 Lorry: ”Munken Gaura Nitai har levet syv år uden sex, alkohol og kød”, 2020: https://www.facebook.com/watch/?v=241252663830110   (2 min)
Holy Cribs: The Mandir, TrueTube: https://www.youtube.com/watch?v=KpWoc0nMTdI  (8:24 min)
Explainer: What is Kumbh Mela festival in India?, 60 Minutes Australia: https://www.youtube.com/watch?v=BipL-4ZoZik (3:19 min)
Varanasi: Sacred City: https://www.youtube.com/watch?v=JoC_x3Hzkkc (3:20 min)
Holi: Explaining the Festival of Colors: https://www.britannica.com/video/253602/History-and-observance-of-Holi-Hindu-festival  (2:40 min)

Materiale om teori og metode:
Madsen, Lene et al., Grundbog til religion c, Systime, 3. udg., 2019, s. 311-312, 314-316, 318-319, 330, 335-336. (8,5 s).
Lærerark om religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. (2 s).

Omfang: 38,5 sider og 177 min film/video.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbsbeskrivelse: I dette forløb arbejdes med kristendommen. I forløbet har eleverne fået viden om og indblik i kristendommens indhold, formative periode, samt kendskab til moderne kristendom med eksempler fra Danmark.

Besøg i Buddinge kirke, oplæg om den senmoderne folkekirke.

Faglige mål for forløbet:
• at få indblik i historiske og samfundsmæssige forhold i Palæstina på Jesu tid.
• at få indblik i de centrale jødiske forestillinger (pagt og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger.
• at kunne redegøre for kristendommens forestillinger om synd og frelse, herunder oprindelses-, problem- og løsningsmyte.
• at kunne redegøre for centrale kristne dogmer, herunder treenigheden og Jesu dobbelte natur.
• at kunne skelne overordnet mellem GT og NT og derudover få et vist kendskab til skrifterne i NT, herunder Jesu forkyndelse og lidelseshistorie.
• at få kendskab til Paulus’ betydning for kristendommens udvikling.
• at kunne redegøre for og analysere udvalgte ritualer inden for kristendommen med inddragelse af ritualteori.
• at kunne karakterisere, analysere og perspektivere indefra og udefra kildemateriale (klassisk og nutidigt) til kristendommen med inddragelse af religionsfaglige begreber.
• at få kendskab til Reformationen og Martin Luther.
• at kunne forklare kristendommens rolle og betydning i en europæisk/dansk kontekst.
• at kunne fortolke og vurdere kristne synspunkter på etiske og aktuelle diskussioner.
• at få indblik i kristendommens mangfoldighed, som den kommer til udtryk i det globale samfund og i Danmark i dag.
• at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til kristendom: https://quizlet.com/_91cnhf?x=1jqt&i=108xce

Materiale:
Baggrundstof:
Følner, Hanne, mf, Kuplen, muren og graven – Jerusalem som helligt sted for tre religioner, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 157-58; 161-162; 177-180. (8 s)
Forman, Jens, De kristnes religion, Systime, 2012, s. 54-56m (Om messias), s. 65-68ø (Om Jesu forkyndelse). (6 s)
Poulsen, Allan, Religion – kort og godt, Columbus, 2018, s. 91, 102-105 (5 s)
Begrebsnøglen, Kategorisering af religiøse udøvere (3 s)

Tekster:
Bibeltekster:
Det gamle testemente:
Skabelsen og syndefald: 1. mos. kap. 1-3. (3,8 s)
Abraham: 1 mos. kap. 17 (1 s)
Exodus: 2. mos. kap. 1-2; 11-12 (4 s)
Davids sønnens fredsrige: Es. kap. 11. (0,5 s)
Herrens lidende tjener: Es. kap. 53,1-12. (0,9 s)

Det nye testemente:
Evangelieindledninger: Matt, 1,1-25; Mark, 1,1-15; Luk, 2,1-21; Joh, 1,1-18. (3 s)
Jesu død og opstandelse: Mark. kap. 14-16. (5 s)
Nadveren: Luk. kap. 22,7-23. (0,7 s)
Bjergprædiken (i uddrag): Matt. Kap. 5, 1-2; 17-48; kap. 6, 1-18; kap. 7, 1-14. (3,3 s)
Paulus brev til Galaterne, 3. (1,5 s)

Øvrige tekster:
Den apostolske trosbekendelse. (0,5 s).
Folkekirkens nadverritual, B. (1,4 s)
Kort uddrag af Martin Luther, Om et kristent menneskets frihed, 1520. (0,3 s)
Brevkasse: Hvordan bliver man frelst? Kristendom.dk, 30. januar 2008 (1 s)

Film, hjemmesider osv.:
Chapman, Wells, Hickner, “Prinsen af Ægypten”, 1998, DreamWorks, 99 min.
Falling plates, https://www.youtube.com/watch?v=KGlx11BxF24, 4 min.
Nadver, Folkekirken, Lolland-Falster Stift, 2020: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Oo5yWqiPMEk 4 min.
Nadver, Folkekirken, INSP media, 2013: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=nMp9Jjzk7Bg 0:48 min.
Podcast: Biblen Leth fortalt, afsnit ”Galaterbrevet” https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-6, 30 min

Materialer til innovation med naturgeografi:
Mikkelsen, Poul Storgaard, Klimaetik og religion, Forlaget Univers, 2020, s. 114-117; 139-140.

Sideomfang: 49 sider og 138 min video og lyd.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløbsbeskrivelse: Forløbet giver eleverne indblik i islam som religion. Forløbet kommer omkring islams formative periode, 6 trosdogmer, 5 søjler og sharia. Eleverne har arbejdet med tekster fra koranen og hadith, samt se eksempler på moderne islam. Der er arbejdet med Jan Hjärpes model, begreberne maksimalisme og minimalisme, samt konversionsteori.

Besøg hos Islamisk trossamfund.

Faglige mål for forløbet:
- at kunne redegøre for islams opståen og dens formative skikkelser (herunder den historiske kontekst som danner baggrund for islam, samt forholdet til jødedom og kristendom).
- udviklingen Muhammeds religion fra Mekka-tiden til Medina-tiden samt splittelsen af sunni- og shia-islam)
- at kunne redegøre for gudsbegrebet, Koranens status og Muhammeds rolle i islam
- at kunne redegøre for centrale sider af den muslimske tro og praksis som de fem søjler, de seks trosdogmer og sharia.
- at kunne karakterisere, analysere og perspektivere Koran- og hadithtekster og andre former for indefra og udefra kildemateriale med henblik på at forstå verdensopfattelse, menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelsesforståelse
- at få indsigt i islams mangfoldighed og globale betydning, som den kommer til udtryk i især dens europæiske og danske fremtrædelsesformer i dag.
- at kunne karakterisere og analysere muslimske (fx fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme) og ikke-muslimske nutidige synspunkter, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå aktuelle problemstillinger og konflikter
- at kunne redegøre for vigtige forskelle og ligheder mellem islam, kristendom og hindusime gennem et komparativt perspektiv
- at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til islam: https://quizlet.com/_bboi5e?x=1jqt&i=108xce

Materiale:
Baggrundsmateriale:
Lassen, Mikkel Thrane (red.), ”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhart og Ringhof, 2017, s. 96-119. (20 s)
Begrebsnøglen til religion, Om konversion (4 s)

Tekster:
Koranen (Ellen Wolf oversættelse): Sura 1, Sura 112, Sura 4,155-166; 171, Sura 45,23-35, Sura 69,13-37 (3,5 s).
Hadith om åbenbaringen. I Religionshistoriske hovedværker. Al-Bukhari Hadith samling s.7-9 (3 s)
Oversigt over Guds 99 navne: http://islamstudie.dk/?page_id=1035 (1 s).
Konversionsberetning: ”Interview med Ali om Konversion”, i Østergaard, Kate, ”Danske verdensreligioner – Islam”, 2007, s. 198-201 (4 s).
Pedersen, Edvard Wulff (red.), Tekster og stemmer fra en muslimsk verden, Gyldendal 1982, s. 25-27: Abdul Halim Mahmud ”Islam er underkastelse under Gud”. (1 s)

Film/videoklip/billeder/hjemmeside:
Uddrag fra filmen: Muhammed – the last prophet, 2002: https://www.youtube.com/watch?v=4KHlfcRLALs (klip om ”Mekka før Islam”, ”Den første åbenbaring”, ”Muhammeds budskab i Mekka”, ”Hijra” og ”Muhammed tilbage i Mekka” (22 min)
Hadith om god opførelse: https://www.youtube.com/watch?v=y_ivsBIJEQM (6 min)
Pepsi cola – Halal or Haram: https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI (3 min)
Bøn: https://www.youtube.com/watch?v=girbk4odqC8 (1:55 min)
The Vice Guide to Travel - Mecca diaries, 2012: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI (15 min)

Øvrigt:
Eleverne har desuden undersøgt emnerne islamisme, tørklædedebat, omskæringsdebat, jihad og kvindelige imamer med inddragelse af relevant materiale.

Samlet omfang: Ca. 36,5 sider og 48 min film/videoklip
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shinto

Forløbsbeskrivelse: Forløbet giver eleverne indblik i shinto som religion. I forløbet arbejdes med religionens centrale forestillinger, især kami-begrebet, samt med den rituelle praksis med fokus på betydningen af renhed. Der arbejdes desuden med forholdet mellem stat og religion, forholdet til naturen og teodicé-problemstillinger i forbindelse med tsunamien i 2011. Afslutningsvist er der arbejdet med shinto og medialisering.

Mål for forløbet:
• Du kan karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative shinto-kilder.
• Du kan diskutere religionsbegrebet i relation til shinto, herunder karakterisere hvad der kendetegner religiøsitet i Japan (religiøs pluralisme, ortopraksi, pragmatisk religion og levet religion).
• Du kan analysere centrale forestillinger i shinto, herunder især kami-begrebet.
• Du kan redegøre for shinto mellem stat og religion med Yasakuni-problemet som case.
• Du kan forstå rituel praksis og betydningen af renhed i shinto.
• Du kan diskutere teodicé-problemstillinger i forbindelse med tsunamien 2011.
• Du kan perspektivere medialiseringen af shinto med henblik på at diskutere religionens betydning i Japan.
• Du kan forklare forskellige/ligheder mellem shinto og kristendom/islam/hinduisme.
• Du kan anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v.

Quizlet til shinto: https://quizlet.com/dk/1017356833/begreber-til-shinto-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

Materiale:
Baggrundsmateriale:
Lassen, Mikkel Thrane (red.), Religioner lever, Lindhart og Ringhof, 2017, s. 11-12, 25-26, 244-265.

Tekster:
Ama Toshimaro: Hvorfor er japanere a-religiøse? I Andreasen og Borup: Japansk religion. Forlaget Univers. 2013. s 19-21.
Carmen Blacher: Kami. I Andreasen og Borup: Japansk religion. Forlaget Univers. 2013. s 54-56.
Kojiki: Myter fra Kojiki. I Andreasen og Borup: Japansk religion. Forlaget Univers. 2013. s. 58-65.
Norito, den store renselse. I Andreasen og Borup: Japansk religion. Forlaget Univers. 2013. s.66-70.
Esben Andreasen: “Ise – shintos hellige by”. I Andreasen og Borup: Japansk religion. Forlaget Univers. 2013. s. 73-76.
Barbara Bradley Hagerty: “Efter tsunamien søger japanerne mod de gamle ritualer” i Grundbogen til religion c, Systime 2012.

Film/video:
Shinto bil-velsignelsesritual: https://www.youtube.com/watch?v=hf6B-_tp6gM (0:40 min)
Saint young men (anime): https://www.youtube.com/watch?v=-P4BJdOMce8 (0:38 min)
Visiting a shinto shrine (how to pray, what to do): https://www.youtube.com/watch?v=RjHhFgvq_co (8 min)
Trailer, Shugendo now: https://www.youtube.com/watch?v=HDK9_JgQdn8 (1:31 min)
BBCs nyhedsudsendelse om Shinzo Abes besøg i Yasukuni: http://www.bbc.com/news/world-asia-25518137 (1:57 min)
History Yasukuni Jinja a place where the Japanese pray for peace of the country: https://www.youtube.com/watch?v=R_ToHusZbRI (1:25 min)
Tokyo Llama: “Cleansing Our House of Spirits | Shinto Ceremony”: https://www.youtube.com/watch?v=GMBJXAnqTeY  (8:54 min)
Chris Sumo: Yokozuna Terunofuji: 1st ever matchday ring-entering ceremony (Sep 12th, 2021): https://www.youtube.com/watch?v=c5fOntPspOs (2:29 min)
Lucien Murray-Pitts: “Our 11/11/11 Wedding - Meiji Shrine Ceremony - Shinto Style”: https://www.youtube.com/watch?v=EXDOc9clJ5o (8:05 min)
Ishihara Shintaro udtaler sig om katastrofen, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=0-sGVXHbWvE (0:13 min)
CNNs dækning af tsunamien i Japan: https://www.youtube.com/watch?v=MegVkyremr4 (2:11 min)
Hayao Miyazaki, “Chihiro og heksene”, 2001, 125 min.

Hjemmesider:
http://www.jinjahoncho.or.jp/en/index.html
http://www.isejingu.or.jp/en/

Omfang: ca. 45 sider og 159 min video/film
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opsamling

Vi taler om eksamen og genopfrisker årets emner.

Tekster til repetition: (alle elever har arbejdet med Shivakult)
Shivakult: Fra Kaj Mogensen: Hinduisme - i fortid og nutid. NNF 1985. T.14 i uddrag.
Grundprincipper i Islam: Fra Følner, Hanne mf., Kuplen, Muren og Graven, Gyldendal, 2009, s. 223.
Kristen etik: Matt. 22,34-40 og 25,31-46.

Quizlet til årets forløb:
- Quizlet til hinduismen: https://quizlet.com/dk/619491606/begreber-til-hinduismeforlob-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

- Quizlet til kristendom: https://quizlet.com/_91cnhf?x=1jqt&i=108xce

- Quizlet til islam: https://quizlet.com/_bboi5e?x=1jqt&i=108xce

- Quizlet til Shinto: https://quizlet.com/dk/1017356833/begreber-til-shinto-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

- Quizlet med fagbegreber til religion: https://quizlet.com/dk/623469788/fagbegreber-til-religion-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer