Titel
3
|
Kristendom
Forløbsbeskrivelse: I dette forløb arbejdes med kristendommen. I forløbet har eleverne fået viden om og indblik i kristendommens indhold, formative periode, samt kendskab til moderne kristendom med eksempler fra Danmark.
Besøg i Buddinge kirke, oplæg om den senmoderne folkekirke.
Faglige mål for forløbet:
• at få indblik i historiske og samfundsmæssige forhold i Palæstina på Jesu tid.
• at få indblik i de centrale jødiske forestillinger (pagt og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger.
• at kunne redegøre for kristendommens forestillinger om synd og frelse, herunder oprindelses-, problem- og løsningsmyte.
• at kunne redegøre for centrale kristne dogmer, herunder treenigheden og Jesu dobbelte natur.
• at kunne skelne overordnet mellem GT og NT og derudover få et vist kendskab til skrifterne i NT, herunder Jesu forkyndelse og lidelseshistorie.
• at få kendskab til Paulus’ betydning for kristendommens udvikling.
• at kunne redegøre for og analysere udvalgte ritualer inden for kristendommen med inddragelse af ritualteori.
• at kunne karakterisere, analysere og perspektivere indefra og udefra kildemateriale (klassisk og nutidigt) til kristendommen med inddragelse af religionsfaglige begreber.
• at få kendskab til Reformationen og Martin Luther.
• at kunne forklare kristendommens rolle og betydning i en europæisk/dansk kontekst.
• at kunne fortolke og vurdere kristne synspunkter på etiske og aktuelle diskussioner.
• at få indblik i kristendommens mangfoldighed, som den kommer til udtryk i det globale samfund og i Danmark i dag.
• at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)
Quizlet til kristendom: https://quizlet.com/_91cnhf?x=1jqt&i=108xce
Materiale:
Baggrundstof:
Følner, Hanne, mf, Kuplen, muren og graven – Jerusalem som helligt sted for tre religioner, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 157-58; 161-162; 177-180. (8 s)
Forman, Jens, De kristnes religion, Systime, 2012, s. 54-56m (Om messias), s. 65-68ø (Om Jesu forkyndelse). (6 s)
Poulsen, Allan, Religion – kort og godt, Columbus, 2018, s. 91, 102-105 (5 s)
Begrebsnøglen, Kategorisering af religiøse udøvere (3 s)
Andreasen, Esben, Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991, s. 81; 82; 86-87. (4 s)
Tekster:
Bibeltekster:
Det gamle testemente:
Skabelsen og syndefald: 1. mos. kap. 1-3. (3,8 s)
Abraham: 1 mos. kap. 17 (1 s)
Exodus: 2. mos. kap. 1-2; 11-12 (4 s)
Davids sønnens fredsrige: Es. kap. 11. (0,5 s)
Herrens lidende tjener: Es. kap. 53,1-12. (0,9 s)
Det nye testemente:
Evangelieindledninger: Matt, 1,1-25; Mark, 1,1-15; Luk, 2,1-21; Joh, 1,1-18. (3 s)
Jesu død og opstandelse: Mark. kap. 14-16. (5 s)
Nadveren: Luk. kap. 22,7-23. (0,7 s)
Bjergprædiken (i uddrag): Matt. Kap. 5, 1-2; 17-48; kap. 6, 1-18; kap. 7, 1-14. (3,3 s)
Paulus brev til Galaterne, 3. (1,5 s)
Øvrige tekster:
Den apostolske trosbekendelse. (0,5 s).
Folkekirkens nadverritual, B. (1,4 s)
Kort uddrag af Martin Luther, Om et kristent menneskets frihed, 1520. (0,3 s)
Brevkasse: Hvordan bliver man frelst? Kristendom.dk, 30. januar 2008 (1 s)
Film, hjemmesider osv.:
Chapman, Wells, Hickner, “Prinsen af Ægypten”, 1998, DreamWorks, 99 min.
Falling plates, https://www.youtube.com/watch?v=KGlx11BxF24, 4 min.
Nadver, Folkekirken, Lolland-Falster Stift, 2020: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Oo5yWqiPMEk 4 min.
Nadver, Folkekirken, INSP media, 2013: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=nMp9Jjzk7Bg 0:48 min.
Podcast: Biblen Leth fortalt, afsnit ”Galaterbrevet” https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-6, 30 min
De unge præster, afsnit 1, DR, 2016, 28 min.
Klip om Skt. Knuds kirke Fredericia (katolsk kirke i Danmark), indenfor og udenfor kirken, religionsportalen.dk: https://religion.systime.dk/?id=704 ca. 16 min.
Sideomfang: 53 sider og 182 min video og lyd.
|