Holdet 2024 re/2y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristina Helleberg Kaae
Hold 2024 re/2y (2y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hinduisme
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Scientology
Titel 5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hinduisme

Forløbsbeskrivelse: I forløbet har eleverne arbejdet med hinduismen som eksempel på en polyteistisk religion. Gennem forløbet har eleverne kendskab til eksempler på hinduistiske tekster, begreber og ritualer. Vi har arbejdet med menneskets grundproblem og veje til frelsen, etik og kaster, samt eksempler på hinduisme i Danmark.

Mål for forløbet:
- Du har viden om centrale dele af hinduismens udvikling.
- Du kan forklare gudbegrebet i hinduismen.
- Du har viden om centrale hellige tekster (Vedaer, Upanishaderne, Bhagavadgita og Manus lovbog).
- Du kan forklare centrale sider af hinduistisk tro og praksis (menneskets grundproblem, samsara, atman, brahman, karma, moskha, frelsesvej og puja).
- Du kan karakterisere, analysere og perspektivere hinduistiske tekster/andet materiale ift. indefra/udefra-synsvinkel, verdensforståelse, menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelsesforståelse.
- Du har indsigt i hinduismens mangfoldighed og globale betydning, fx i dansk kontekst.
- Du kan karakterisere og analysere nutidige hinduistiske og ikke-hinduistiske synspunkter, samt anvende religionsfaglige tilgange til at forstå aktuelle problemstillinger.
- Du kan forklare forskellige/ligheder mellem hinduisme og kristendom/islam.
- Du kan anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til hinduismen: https://quizlet.com/dk/619491606/begreber-til-hinduismeforlob-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

Materiale:
Baggrundsmateriale:
Andreasen, Esben, Religion og kultur – en grundbog, Systime, 2. udg, 2005, s. 45-48 (4 s)
Handout om hinduistiske tekster. (1 s)
Lassen, Mikkel Tharne (red.), Religioner lever, Lindhard og Ringhof, 2017, 146-149. (4 s)
Poulsen, Allan, Religion. Kort og godt, Columbus, 2018, s. 165-170: Om hinduismens etik. (5 s)
Om Bhagavad Gita: https://www.religion.dk/leksikon/bhagavadgita  (1,5 s)
Risager, Miriam, ”Hinduisme i Danmark”, Kristelige Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/viden/hinduisme-i-danmark  (2 s)

Tekster:
"Chandogya Upanishad III, 14" In: Ahle, Allan m. fl. Horisont 2013, Gyldendal 1.udg. side 226 (1 s)
”Purusha-hymnen” In: Ahle, Allan m. fl. Horisont (2013), Gyldendal 1.udg. s.20 (1 s)
Shiva Purana: Om skabelsen, fra Poulsen, Allan, Hinduisme, Systime, 2012, s. 135-36. (1,5 s)
”Rent og urent. Om kødspisning og vegetarianisme”. ”Urenhed ved død, fødsel og berøring”, Fra Manus Lovbog i Religionshistoriske hovedværker, Systime 2008 s.30-31 (2 s)
”De blandede kaster”, ”Lavkasternes erhverv”, ”De ulovlige kaster”. Fra Manus Lovbog i Poulsen, Allan: Hinduismen, Systime 2012 s.176 (1 s)
”Uddrag af Bhagavadgita I, 22-35 og II, 5-8 samt 11-37” In: Thiedecke, Johnny m.fl. (2006). Ansigt til ansigt med inderne. Pantheon s.46-47 (3 s)
”Bhagavadgita uddrag Niende sang”. In: Mogensen, Kaj (1978): Hinduisme i fortid og nutid. Nyt nordisk forlag. (1 s)

Billede/video osv.:
SPESIAL: Religionshistorie(n) på 5 minutter https://vimeo.com/165586373 (5 min)
Tv-program: ”Ta’ selv tro”, DR2, 2005 (30 min).
Dokumentar: ”Kumaré – den falske guru”, Vikram Gandhi, 2012 (81 min).
”Anne på Herrens mark – Hinduer”, Tv Syd, 2010: https://www.tvsyd.dk/nyheder/11-06-2010/1930/1930-udsendelsen-11-juni-2010?clip=6611b9a7-dfdf-42c9-a9b4-3f43cb43bd70 (10 min).
Ganeshtemplet i Herning: Til puja en hverdagsaften, religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=554 (3 min)
”De kasteløse: Verdens værste job”, DR2, 2006 (29 min).
Tv2 Lorry: ”Munken Gaura Nitai har levet syv år uden sex, alkohol og kød”, 2020: https://www.facebook.com/watch/?v=241252663830110   (2 min)
Holy Cribs: The Mandir, TrueTube: https://www.youtube.com/watch?v=KpWoc0nMTdI  (8:24 min)
Explainer: What is Kumbh Mela festival in India?, 60 Minutes Australia: https://www.youtube.com/watch?v=BipL-4ZoZik (3:19 min)
Varanasi: Sacred City: https://www.youtube.com/watch?v=JoC_x3Hzkkc (3:20 min)
Holi: Explaining the Festival of Colors: https://www.britannica.com/video/253602/History-and-observance-of-Holi-Hindu-festival  (2:40 min)

Materiale om teori og metode:
Madsen, Lene et al., Grundbog til religion c, Systime, 3. udg., 2019, s. 311-312, 314-316, 318-319, 330, 335-336. (8,5 s).
Lærerark om religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. (2 s).

Omfang: 38,5 sider og 177 min film/video.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Forløbsbeskrivelse: Forløbet giver eleverne indblik i islam som religion. Forløbet kommer omkring islams formative periode, 6 trosdogmer, 5 søjler og sharia. Eleverne har arbejdet med tekster fra koranen og hadith, samt se eksempler på moderne islam. Der er arbejdet med Jan Hjärpes model, begreberne maksimalisme og minimalisme, samt konversionsteori. Forløbet er afsluttet med et tema om radikalisering.

Besøg hos Islamisk trossamfund.

Faglige mål for forløbet:
- at kunne redegøre for islams opståen og dens formative skikkelser (herunder den historiske kontekst som danner baggrund for islam, samt forholdet til jødedom og kristendom).
- udviklingen Muhammeds religion fra Mekka-tiden til Medina-tiden samt splittelsen af sunni- og shia-islam)
- at kunne redegøre for gudsbegrebet, Koranens status og Muhammeds rolle i islam
- at kunne redegøre for centrale sider af den muslimske tro og praksis som de fem søjler, de seks trosdogmer og sharia.
- at kunne karakterisere, analysere og perspektivere Koran- og hadithtekster og andre former for indefra og udefra kildemateriale med henblik på at forstå verdensopfattelse, menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelsesforståelse
- at få indsigt i islams mangfoldighed og globale betydning, som den kommer til udtryk i især dens europæiske og danske fremtrædelsesformer i dag.
- at kunne karakterisere og analysere muslimske (fx fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme) og ikke-muslimske nutidige synspunkter, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå aktuelle problemstillinger og konflikter
- at kunne redegøre for vigtige forskelle og ligheder mellem islam, kristendom og hindusime gennem et komparativt perspektiv
- at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til islam: https://quizlet.com/_bboi5e?x=1jqt&i=108xce

Materiale:
Baggrundsmateriale:
Lassen, Mikkel Thrane (red.), ”Religioner lever – Grundbog til religion”, Lindhart og Ringhof, 2017, s. 96-116. (20 s)
Begrebsnøglen til religion, Om konversion (4 s)
Deniz Kitir, ”Klassisk og moderne islam”, Systime, Tema om radikalisering og islamisk modkultur. (4 s)

Tekster:
Koranen (Ellen Wolf oversættelse): Sura 1, Sura 112, Sura 4,155-166; 171, Sura 45,23-35, Sura 69,13-37 (3,5 s).
Hadith om åbenbaringen. I Religionshistoriske hovedværker. Al-Bukhari Hadith samling s.7-9 (3 s)
Oversigt over Guds 99 navne: http://islamstudie.dk/?page_id=1035 (1 s).
Konversionsberetning: ”Interview med Ali om Konversion”, i Østergaard, Kate, ”Danske verdensreligioner – Islam”, 2007, s. 198-201 (4 s).
Pedersen, Edvard Wulff (red.), Tekster og stemmer fra en muslimsk verden, Gyldendal 1982, s. 25-27: Abdul Halim Mahmud ”Islam er underkastelse under Gud”. (1 s)

Film/videoklip/billeder/hjemmeside:
Uddrag fra filmen: Muhammed – the last prophet, 2002: https://www.youtube.com/watch?v=4KHlfcRLALs (klip om ”Mekka før Islam”, ”Den første åbenbaring”, ”Muhammeds budskab i Mekka”, ”Hijra” og ”Muhammed tilbage i Mekka” (22 min)
Hadith om god opførelse: https://www.youtube.com/watch?v=y_ivsBIJEQM (6 min)
Pepsi cola – Halal or Haram: https://www.youtube.com/watch?v=WKgVsCuL-zI (3 min)
Bøn: https://www.youtube.com/watch?v=girbk4odqC8 (1:55 min)
The Vice Guide to Travel - Mecca diaries, 2012: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI (15 min)
Dokumentar: TV2, Victors hellige krig, 2016 (44 min)

Samlet omfang: Ca. 40,5 sider og 92 min film/videoklip
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbsbeskrivelse: I dette forløb arbejdes med kristendommen. I forløbet har eleverne fået viden om og indblik i kristendommens indhold, formative periode, samt kendskab til moderne kristendom med eksempler fra Danmark.

Besøg i Buddinge kirke, oplæg om den senmoderne folkekirke.

Faglige mål for forløbet:
• at få indblik i historiske og samfundsmæssige forhold i Palæstina på Jesu tid.
• at få indblik i de centrale jødiske forestillinger (pagt og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger.
• at kunne redegøre for kristendommens forestillinger om synd og frelse, herunder oprindelses-, problem- og løsningsmyte.
• at kunne redegøre for centrale kristne dogmer, herunder treenigheden og Jesu dobbelte natur.
• at kunne skelne overordnet mellem GT og NT og derudover få et vist kendskab til skrifterne i NT, herunder Jesu forkyndelse og lidelseshistorie.
• at få kendskab til Paulus’ betydning for kristendommens udvikling.
• at kunne redegøre for og analysere udvalgte ritualer inden for kristendommen med inddragelse af ritualteori.
• at kunne karakterisere, analysere og perspektivere indefra og udefra kildemateriale (klassisk og nutidigt) til kristendommen med inddragelse af religionsfaglige begreber.
• at få kendskab til Reformationen og Martin Luther.
• at kunne forklare kristendommens rolle og betydning i en europæisk/dansk kontekst.
• at kunne fortolke og vurdere kristne synspunkter på etiske og aktuelle diskussioner.
• at få indblik i kristendommens mangfoldighed, som den kommer til udtryk i det globale samfund og i Danmark i dag.
• at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Quizlet til kristendom: https://quizlet.com/_91cnhf?x=1jqt&i=108xce

Materiale:
Baggrundstof:
Følner, Hanne, mf, Kuplen, muren og graven – Jerusalem som helligt sted for tre religioner, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 157-58; 161-162; 177-180. (8 s)
Forman, Jens, De kristnes religion, Systime, 2012, s. 54-56m (Om messias), s. 65-68ø (Om Jesu forkyndelse). (6 s)
Poulsen, Allan, Religion – kort og godt, Columbus, 2018, s. 91, 102-105 (5 s)
Begrebsnøglen, Kategorisering af religiøse udøvere (3 s)
Andreasen, Esben, Mennesket og magterne, Gyldendal, 1991, s. 81; 82; 86-87. (4 s)

Tekster:
Bibeltekster:
Det gamle testemente:
Skabelsen og syndefald: 1. mos. kap. 1-3. (3,8 s)
Abraham: 1 mos. kap. 17 (1 s)
Exodus: 2. mos. kap. 1-2; 11-12 (4 s)
Davids sønnens fredsrige: Es. kap. 11. (0,5 s)
Herrens lidende tjener: Es. kap. 53,1-12. (0,9 s)

Det nye testemente:
Evangelieindledninger: Matt, 1,1-25; Mark, 1,1-15; Luk, 2,1-21; Joh, 1,1-18. (3 s)
Jesu død og opstandelse: Mark. kap. 14-16. (5 s)
Nadveren: Luk. kap. 22,7-23. (0,7 s)
Bjergprædiken (i uddrag): Matt. Kap. 5, 1-2; 17-48; kap. 6, 1-18; kap. 7, 1-14. (3,3 s)
Paulus brev til Galaterne, 3. (1,5 s)

Øvrige tekster:
Den apostolske trosbekendelse. (0,5 s).
Folkekirkens nadverritual, B. (1,4 s)
Kort uddrag af Martin Luther, Om et kristent menneskets frihed, 1520. (0,3 s)
Brevkasse: Hvordan bliver man frelst? Kristendom.dk, 30. januar 2008 (1 s)

Film, hjemmesider osv.:
Chapman, Wells, Hickner, “Prinsen af Ægypten”, 1998, DreamWorks, 99 min.
Falling plates, https://www.youtube.com/watch?v=KGlx11BxF24, 4 min.
Nadver, Folkekirken, Lolland-Falster Stift, 2020: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Oo5yWqiPMEk 4 min.
Nadver, Folkekirken, INSP media, 2013: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=nMp9Jjzk7Bg 0:48 min.
Podcast: Biblen Leth fortalt, afsnit ”Galaterbrevet” https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-6, 30 min
De unge præster, afsnit 1, DR, 2016, 28 min.
Klip om Skt. Knuds kirke Fredericia (katolsk kirke i Danmark), indenfor og udenfor kirken, religionsportalen.dk: https://religion.systime.dk/?id=704 ca. 16 min.

Sideomfang: 53 sider og 182 min video og lyd.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Scientology

Forløbsbeskrivelse: I forløbet behandles Scientology som et eksempel på en senmoderne religion. I forløbet arbejdes med Scientologys trosindhold og praksis set fra en indefra-synsvinkel, samt hvordan Scientology fremstilles og kritiseres fra en udefra-synsvinkel.

Mål for forløbet:
- at kunne redegøre for centrale dele af Scientologys historie.
- at kunne redegøre for centrale sider af Scientologys tros- og praksis indhold, særligt fokus på antropologi og frelse (Præ-clear, Clear, OT, broen til fuldkommen frihed, Thetan, de otte dynamikker, e-meter og auditering).
- at kunne karakterisere, analysere og perspektivere Scientologys tekster og andre former for indefra og udefra kildemateriale med henblik på at forstå verdensopfattelse, menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelsesforståelse, samt kritik af religionen.
- at kunne karakterisere og analysere Scientology som eksempel på en senmoderne religion.
- at kunne redegøre for vigtige forskelle og ligheder mellem Scientology og hinduisme, kristendom og islam gennem et komparativt perspektiv.
- at kunne anvende religionsfænomenologiske begreber og modeller m.v. (herunder Ninians Smarts 7 dimensioner, ritual-myte-model, overgangsritualets tre faser, indefra/udefra, helligt/profant, myte, ritual, kaos/kosmos osv.)

Baggrundsmateriale:
Andersen, Birgit et al., ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, s. 52-59.
Nielsen, Jacob Vrist, ”Hvad er forskellen på en kult og en sekt”, Kristeligt Dagblad, 31. januar 2011: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-forskellen-paa-en-kult-og-en-sekt
Hagiografi, religion.dk: https://www.religion.dk/leksikon/hagiografi
Artikel: 10 ting Scientology tror på: https://www.religion.dk/andre-religioner-og-trosretninger/10-ting-scientology-tror-p%C3%A5

Tekster:
Andersen, Birgit et al., ”Tekst 12: Den Clear” i ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, s. 69-70.
Andersen, Birgit et al., ”Tekst 13: Kirkens trosbekendelse” i ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, s. 70-71.
Andersen, Birgit et al., ”Tekst 14: Den præclears rapport” i ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, s. 71-73.
Schelde, Nanna, ”Scientology fik mig til at føle mig som en robot”, Kristeligt Dagblad, 2011.
Artikel: ”Scientology afhoppere finder sammen i nyt trosfællesskab”, Kristeligt Dagblad, 2011.
Tekst: ”En opslagsbog fremlagt af den internationale Scientologi kirke”. http://danish.bonafidescientology.org/chapter/03/index.htm

Video og dokumentar:
Video ”Hvad er Scientology”: https://www.scientology.dk/what-is-scientology.html (ca. 2 min)
Video Scientology, Reklame, Super bowl 2025: https://www.youtube.com/watch?v=h0ZzDbLDLMs (ca. 2 min)
Video ”L. Ron Hubbard: Grundlæggeren af Scientology”: https://www.youtube.com/watch?v=dziK04-9qqQ (10 min)
Video ”Menneskets bestanddele”: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/basic-principles-of-scientology/ (3 min)
Video ”Trosbekendelsen”: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-scientology-creeds-and-codes/the-creed-of-the-church.html (ca. 2 min)
Video ”Hvad er auditering”: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-practice-of-scientology/auditing-in-scientology.html (ca. 3 min)
Dokumentar: Gibney, Alex, ”Going Clear: Scientology and the Prison of Belief”, HBO, 2015, 120 min.

Omfang: ca. 23,5 sider og 142 min video/dokumentar.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opsamling

Vi taler om eksamen og genopfrisker årets emner.

Tekster til repetition: (alle elever har arbejdet med Shivakult)
Shivakult: Fra Kaj Mogensen: Hinduisme - i fortid og nutid. NNF 1985. T.14 i uddrag.
Grundprincipper i Islam: Fra Følner, Hanne mf., Kuplen, Muren og Graven, Gyldendal, 2009, s. 223.
Kristen etik: Matt. 22,34-40 og 25,31-46.

Quizlet til årets forløb:
- Quizlet til hinduismen: https://quizlet.com/dk/619491606/begreber-til-hinduismeforlob-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

- Quizlet til kristendom: https://quizlet.com/_91cnhf?x=1jqt&i=108xce

- Quizlet til islam: https://quizlet.com/_bboi5e?x=1jqt&i=108xce

- Quizlet til Scientology: https://quizlet.com/dk/280273048/begreber-til-scientology-20202021-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt

- Quizlet med fagbegreber til religion: https://quizlet.com/dk/623469788/fagbegreber-til-religion-flash-cards/?i=108xce&x=1jqt
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer