Holdet 2024 re/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lise Lysgaard Espersen
Hold 2024 re/3x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Intro og Islam
Titel 2 Forløb 2: Kristendom
Titel 3 Forløb 3: Buddhisme
Titel 4 Forløb 4 Organdonation Etiske og rel. perspektiver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Intro og Islam

Intro til faget og refleksioner over, hvad religion er. Dertil intro til indefra/udefra perspektiv, myter, Ninian Smarts model

Islam
Fokus:
At kunne redegøre for, analysere og perspektivere tekster med forskellig synsvinkel
At kunne redegøre for væsentlige sider ved den formative side af islam:
Islams gudsbegreb, Koranen, Abraham, Mohammed, moskeen som helligsted, Kabaen i Mekka.
At kunne anvende religionsfaglige begreber som åbenbaring, myte, ritualer og bøn, spiseregler/ halal og haram, sunni/shia, sharia, søjlerne, jihad, islamisme.

At kunne redegøre for væsentlige sider ved den formative og nutidige side af islam:
Sharia, forskellige holdninger til sharia (traditionalisme, modernisme, fundamentalisme, sekularisme).
Forskelligt trosengagement (minimalisme og maksimalisme).
Muslimer som minoritet i DK (indvandring, integration, demokrati)
Konversion

Baggrund:
Danske verdensreligioner - Islam (2007) (=DV) af Kate Østergaard. Gyldendal s. 18-38; 63-73; 138-150; 161-168; 194-204.
Det vigtigste at vide om islams 5 søjler Af Henning Nørhøj og Mads Boel Bendix. Det vigtigste at vide om islams 5 søjler - Religion.dk
Kildemateriale:
Sura 7, 157-158
Sura 96, 1-5

Hadith: Troens hovedpunkter
Hadith: Åbenbaringen. Tekst 2 (DV)
Interview med Ali om konversion. Tekst 55 (DV)
Arafatbønnen. Raheel Asghar. Tekst 27 i Muslimernes religion af Jens Forman. Systime (2006)
Uddrag af interview med Hicham Chouceir, formand for Forening for Moske og Islamisk Center i Århus (Om at være muslim) Morgenavisen Jyllandsposten 24.4.05.
En dag i Islam. Af: Jakob Werdelin. Information 21. Juli 2001.
Fasten. Tønnesen. Tekst 12 i Horisont, af Allan Ahle et al. Systime.


Supplerende materialer:
Dokumentar: Hajj https://www.youtube.com/watch?v=liPFurz5Rn0
Filmklip:
Rituel renselse: https://www.youtube.com/watch?v=aO2ARpY9_rI
Bøn: https://www.youtube.com/watch?v=girbk4odqC8
Skam. DR Sæson 4. episode 9, min: 26-26

Besøg i den lokale moske på Dortheavej.

                                                                                                 85 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2: Kristendom


Religion C
Kristendom
At kunne redegøre for kristendommens historiske udvikling
At kunne læse, forstå og fortolke tekstmater med forskellig synsvinkel
Kristendommens formative periode: Den mytiske Kristus, jøde- og hedningekristne, Paulus.
Kristne forestillinger: Synd, frelse, trosbekendelse, treenighed,
næstekærlighed/etik
Martin Luther, reformationens betydning
Kristne ritualer (dåb og nadver)
Danskerne og folkekirken (medlemstal, national identitet, service-kirke,
folkekirken samt kendetegn ved religion i det senmoderne samfund).

Vi arbejder med uddrag tekster fra forskellige materialer.
Baggrund:
Jens Forman: De kristnes religion (2008) Systime. S. 47-50, 54-56, 105-108,
Carsten Lykke Kjeldsen et al.: Begrebsnøglen (2016-17) Systime s. 104-107, 41-42
Lene Madsen et al.: Grundbog til religion C (2012-13) s. 53-57, 67-69 + værktøjskasse s. 162-169.

Kildetekster
Allan Poulsen et al. Kristendom i nutid (2000) s. 137-139. Dertil tekster herfra:
T 5: Adam og Eva, 2. Mos 2,4-3,24
T 17: Verdens skabelse, 1. Mos 1-2,4a
T 28: Herrens lidende tjener, Es. 52,13-53,12
T: 43: Fra Bjergprædikenen, Matt, 21-30 + 38-48
T 46: Den barmhjertige samaritaner Luk 10,25-37
T 80: Samtale med P.G. Lindhardt
Lidelseshistorien. Biblen 2020 Matt kap 26-28
Den gyldne regel. Matt. 7,12
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner Luk 10 25-37.
Ramsdal: Jeg kan ikke tro på at Jesus fysisk opstod af graven" JP 25.12.2014
Interview Jesus' opstandelse er en troværdig historisk beretning. Af Anette Ingemansen. 23.3.2018. Im.dk
Interview: Sofie Gråbøl. Jeg blev døbt for to år siden. AF Signe W Bentzen. EB 17.4.2006.

Supplerende materiale
Barnedåb i folkekirken: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4
5 skarpe om Luther: https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY

Feltarbejde i Natkirken i Vor Frue kirke. Observation af Nadvergudstjeneste, herunder opmærksomhed på helligstedets indretning, ritualer og aktører/rollefordeling. Efterfølgende opsamling og perspektivering til forløbet.
                                                                                                      55 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 3: Buddhisme

Buddhisme
Fokus:
At kunne disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
At redegøre for væsentlige sider af én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
At kunne anvende religionsfaglige begreber som:
Siddharta Gautama, 3 Juveler: Buddha, Dharma og Sangha,
Buddhistiske trosforestillinger: de 4 ædle sandheder, Middelvejen, de 5 skandhaer, karma, Samsara/Livshjulet
Buddhistiske hovedretninger: Theravada, Mahayana(boddhisattva-ideal), vajrayana/Tibetansk buddhisme.
Hellige skrifter: Tripitaka (trekurven) + buddhistiske ritualer, særligt meditation.
Tibetansk budddhisme/Vajrayana: Upaya, Tantra, Lama, Meditation, Tulku.

Spiros typologi
Buddhisme i Vesten, herunder konvertitbuddhisme og immigrantbuddhisme

Baggrund:
”Buddhisme Introduktion og tekster” af Anders Nielsen. Systime (2015) s. 19-38; 45-63; 113-126; 131-136; 139-140

Kildemateriale:
Buddhalegenden
Benarestalen
Ildprædikenen
Hvem er jeg?
De fem, Otte og Ti forskrifter
De ti bud
Filmklip om Lama Ole Nygaard (8 min) https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog Buddhisme i vesten – På Herrens mark: https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Hanne og Ole Nydahl. Uddrag af ”Når jernfuglen flyver”. Religionerne s. 133-135.
”En sej religion – interview med Hiep, Lena og Mai”. Templet i Quang Huong, 2002.

Supplerende materiale:
The Life of Buddha: https://www.youtube.com/watch?v=1wUh3E9PSbI
“Jeg er shopaholic” af Annelise Pedersen. Ekstrabladet.dk: Danske kendte
Citat 1: Meditation
Recitation: Lydfiler, Religionsportalen, Systime
GLIDEFALD – YouTube
Offer og gavegivning: Fire puja offering for healing and purification - YouTube
Helligsteder: https://www.youtube.com/watch?v=7KBurCUK-ng
Tilflugten forbinder os med buddhismen. Religion.dk 30.12.2005. (Grundbog til religion C. s. 171)
Man bestemmer selv sit liv. Religion.dk 30.12.2005 (Grundbogen til religion C s. 172)

Feltarbejde på nettet
Pararbejde om analyse af hjemmesiderne: https://buddha.dk/ og https://phendeling.dk/wp/ samt perspektivering til https://www.vestligbuddhisme.dk/
Spørgsmål til analyse hentet i: Perspektiver på religion” (2016) af Stig F. Sørensen. Frydenlund s. 444-446.

                                                                                                       65 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4 Organdonation Etiske og rel. perspektiver

Organdonation. Etiske og religiøse perspektiver
Fokus på:
At redegøre for væsentlige sider religionsfagligt emne, valgt i dialog med klassen.
At karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
At karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

At kunne anvende religionsfaglige begreber som:
Hellig krop - profan krop,
Magisk tænkning – lighedsmagi/berøringsmagi
Organer med symbolsk betydning
Tabu
Hjertedød – hjernedød
Ritualer ved død + udfordringer i forbindelse med hjernedød
Religiøse argumenter for/imod organdonation
Ikke-religiøse argumenter for/imod organdonation
Aktuel debat om organdonation, herunder politisk pres
Nytteetik
Pligtetik

Baggrund:
Ibogen: Når døden giver liv fra Systime (2023)
https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?loopRedirect=1
Afsnit: 10.1-10.6
Filmklip om etik:
https://www.youtube.com/watch?v=qZTkygBAkz4
https://www.youtube.com/watch?v=uazNCE7ZlyY

Gruppeopgaver til kildemateriale fra ovennævnte Ibog:
Tekst 1: Den amerikanske hjemmeside “Donor Alliances”‘s syn på organdonation
Tekst 2: Den katolske kirkes syn på organdonation
Tekst 3: En indremissionsk hjemmesides syn på organdonation
Tekst 4: Organdonation ifølge Koranen
Tekst 5: Organdonation ifølge en dansk hospitalsimam
Tekst 6: Organdonation ifølge en nordamerikansk fatwa
Tekst 8: Organdonation ifølge en tibetansk buddhistisk nonne
Tekst 9: Det Etiske Råd: Hvad begrunder organdonationens etiske relevans

Supplerende stof
Om begravelse og bisættelse på folkekirken.dk
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-buddhisme/tibetansk-himmelbegravelse
Gruppeopgaver om holdninger til organdonation og udvikling vedr. lovgivning:
Stort flertal i Det Etiske Råd: Mest etisk forsvarligt at organdonation forbliver aktivt tilvalg af Rasmus Fahrendorff. KD. 30.1.23.
Debatten om organdonation tvinger os til at forholde os til vores død af Isabella Balanchi. KD 2.2.23.
”Mennesker med minoritetsbaggrund siger oftere nej til organdonation” af Maja Funch (KD. 21.11.24)
”Over 100.000 tog stilling til organdonation efter brev om nye regler” Ritzau (KD. 19.1.25)
”Organdonation er i dag en gave…” af Dorthe Enger. (KD. 15.2.23.)
”Julie til brevkassen: Skal jeg donere mine organer efter min død? Brev til Annette og Jørgen Due Madsen (KD 10.10.24)
Kampagnemateriale:
https://www.facebook.com/sundhedsstyrelsenDK/videos/har-du-taget-stilling-til-organdonation-organdonation-kan-v%C3%A6re-sv%C3%A6rt-at-tale-om-/1839828649885989/
https://www.facebook.com/sundhedsstyrelsenDK/videos/l%C3%A6s-mere-om-organdonation/646569310682050/

                                                                                                                Ca. 25 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde