Titel
3
|
Forløb#3 Græsk og Romersk Arkitektur
Eleven skal kunne: beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur. Som grundbog har vi benyttet K. Holm & M. Kluge 2020: Kunsten at se på Monumenter, Aarhus: Systime.
Fokuspunkter: visuel analyse og formsprog, arkitekturordner (dorisk, ionisk og korinthisk).
Centrale begreber: utilitas, firmitas og venustas, som beskrevet af Vitruvius i De architectura ca. 30-20 f.Kr. Krepis (stereobat og stylobat), kannelurer, kapitæl, (echinus, abacus, volut, perlestav, æggestav, akantusblade), arkitrav, metope, triglyf, mutuli, guttae, tandsnit, geison, tympanon, sima, naos (cella), pronaos, opisthodomos, peripteral, dipteral, pseudoperipteral, peristyle og amphiprostyle. Teater: orchestra, diazoma, kerkides, skene og paradoi.
Elevgennemgang af følgende monumenter:
Græske monumenter:
Erechtheion på Athens Akropolis
Nike-templet på Athens Akropolis
Parthenon på Athens Akropolis
Heratemplerne i Pæstum
Romerske monumenter:
Portunus-templet i Rom
Pantheon i Rom
Teatret i Epidavros og/eller Colosseum i Rom
Perspektivmonumenter: C.F. Harsdorffs Palæ på Kongens Nytorv, Borgerhusene i Vestergade i København, Vor frue Kirke i København, Københavns Byret , Christiansborgs Slotskirke, Thorvaldsens Museum i København, Det Kongelige Teater i København.
Eleverne har desuden været på rundvisning på Gladsaxe Rådhus opført af Vilhelm Lauritzen og Knud Munk i hhv. 1935-1937, 1950-1953 og 1986.
Supplerende stof:
Nils Thorsen, Trump: Offentlige amerikanske bygninger skal være 'smukke'. Politiken 24/12 2020.
Præsidentielt dekret à 20/1 2025: Promoting Beautiful Federal Civic Architecture: https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/promoting-beautiful-federal-civic-architecture/
|