Holdet 2024 ol/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Karin Hjerrild
Hold 2024 ol/3e (3e ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De olympiske lege
Titel 2 KUNST
Titel 3 Helteforløb
Titel 4 Herakles
Titel 5 Det gode, det sande og det skønne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 KUNST

Klassen har fået og selv gennemgået skulpturer med særlig fokus på beskrivelse, men datering og kunsthistorie, funktionsanalyse og bredere kulturhistorisk fortolkning har også stået centralt.

Til en eventuel eksamen skal klassen op i UKENDT skulptur.
De gennemgåede værker kan ses i denne mappe: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1R2e3xviv33F_L9XLaZXN_1jkTeBWQ7tM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Helteforløb

Vi har læst Homers Iliade, 1., 18. og 22. sang
Desuden har vi læst Vergils Aeneide, II sang, vers 1-360

Som perspektiv har vi set Wolfgang Petersens "Troy"

Fokus har været på helteegenskaber og eposgenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det gode, det sande og det skønne

Vi har læst Symposion (Per Krarup 1986), s. 51 (efter Agathons tale) til slutningen af Sokrates´ tale på side 70. De øvrige taler er læst i referat.

Fokus har ligget på idealisme som filosofisk retning. Vi har især talt om retorik og sofisme, sandhed og indsigtens forskellige trin,  daimonens rolle, fænomenernes og ideernes verden

Som perspektiv er læst uddrag af Søren Kierkegaards Enten-Eller, som kan ses her på lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer