Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Karin Hjerrild
|
Hold
|
2024 ol/3e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De olympiske lege
Vi har læst Pindars første olympiske epinikion (de første 120 linjer) og har haft fokus på heltebegreber, mytologi og disciplinerne ved de olympiske lege - både i græsk historie og i en moderne og selvgjort fortolkning.
Vi har set Disneys Hercules-tegnefilm som perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
KUNST
Klassen har fået og selv gennemgået skulpturer med særlig fokus på beskrivelse, men datering og kunsthistorie, funktionsanalyse og bredere kulturhistorisk fortolkning har også stået centralt.
Til en eventuel eksamen skal klassen op i UKENDT skulptur.
De gennemgåede værker kan ses i denne mappe: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1R2e3xviv33F_L9XLaZXN_1jkTeBWQ7tM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Noter til Pindars Første Olympiske Epinikion
-
Medbring Paideia og Græsk Mytologi, blyant og computer.
-
Medbring kopien af Pindars Første Olympiske Epinikion
-
L.Hjortsø: GRÆSK MYTOLOGI (udgivet 1980), Gyldendal; sider: 16-52, 100-104
-
Medbring Græsk Mytologi og Paideia
-
BBC for børn og barnlige sjæle: Antikke Olympiske Lege
-
Medbring: Paideia og græsk Mytologi
-
Program Penathlon
-
Alle: Samme lektie som mandag til de olympiske lege.
-
Mytologiske oplæg: Poseidon (Peter og Beier), Zeus (Nickolai og Filippa) og Hera (Fatima og Kajsa)
-
Mytologiske oplæg: Demeter (Anna og Gustav), Athene (Asbjørn, Hella og Sesse) og Apollon (Durlav og Nathalie)
-
3e ol google classroom
-
Medbring "Græsk Mytologi", "Homers Iliade" og dit hæfte
-
Program og regler for Penathlon
-
Mytologiske oplæg: Artemis (Maja og Johanne) og Hefaistos (Haris og Inanna)
-
Otto Steen Due: HOMERS ILIADE (udgivet 2011), Gyldendal; sider: 7-8, 10-22, 292-307, 346-359
-
Mytologiske oplæg: Afrodite (Mohamad og Bjerg), Artemis (Maja og Johanne) og Hefaistos (Haris og Inanna)
-
Mytologiske oplæg: Ares (Bernhard og Sofie), Hermes (Annika og Severin) og Dionysos (Hassan og Fabian)
-
3e ol fællesnoter til Homers Iliade første sang
-
Noter til Homers Iliade første sang
-
Quizlet om epos med fokus på Iliaden
-
Medbring Homers Iliade og oldhæfte
-
Valg af kunst eller arkitektur
-
Medbring Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Valg af arkitektur eller kunst
-
Fællesnoter til Homers Iliade, første sang
-
Medbring Homers Iliade, Paideia og dit oldhæfte
-
Brian Andreasen, Jens Reflund Poulsen: PAIDEIA (udgivet 2015), Systime; sider: 45-54, 93-101, 171-177, 201-207
-
Medbring Paideia, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Referat af Homers Ilade fra Ribe Katedralskole
-
Tegninger til 2.-17. sang af Iliaden
-
3e ol par til tegning af Iliaden.png
-
Medbring Homers Odyssé, Paideia og jeres oldhæfte
-
Medbring Homers Iliade og dit oldhæfte.
-
Medbring udover Paideia, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Medbring udover Homers Iliade også dit oldhæfte
-
Fællesnoter til Homers Iliade attende sang
-
Quizlet Iliaden
-
Fællesnoter til attende sang af Iliaden
-
Referat af Homers Iliade
-
Medbring Græsk mytologi, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Medbring Homers Iliade
-
Fællesnoter til Homers Iliade toogtyvende sang
-
Medbring Homers Iliade, Græsk mytologi og Paideia
-
Fællesnoter til Homers Iliade 22. sang
-
Under elevfeedback: Skriv de forskelle og ligheder, I lagde mærke til, mellem ""Homers Iliade" + myten om Troja og filmen "Troy" (den del, vi så mandag)
-
Gruppeopgave til skulptur
-
Slides til skulpturopgave
-
Vergils Aeneide II sang, s. 105-106
-
Medbring Paideia
-
Skulpturopgave
-
Skulpturopgave slides
-
Kunstslides
-
Noter til Vergils Aeneide II sang
-
Noter til Vergils Aeneide, II sang
-
Jeg har ført fravær for selvarbejdsmodulet fredag, men hvis man når noget af det manglende inden dette modul, kan jeg rette fravær.
-
Medbring Paideia og dit oldhæfte
-
Oplæg om skulptur: Inanna, Johanne, Kajsa, Mohamad og Severin
-
Euripides´ Herakles, s. 23-37 nederst
-
Oplæg om skulptur: Bernhard, Durlav, Hella, Sesse og Nickolai
-
Oplæg om skulptur: Maja, Gustav, Haris, Filippa og Sofie
-
Fællesnoter til Euripides´ Herakles
-
Medbring kopien af Herakles + jeres oldhæfte
-
Oplæg om skulptur: Anna, Asbjørn, Fabian, Kasper Bjerg og Nathalie
-
Oplæg om skulptur: Annika, Fatima, Hassan, Kasper Beier og Petar
-
3e ol skulpturoplæg
-
Fællesnoter til prolog og parodos
-
Quizlet om græsk tragedie
-
Inden modulet: Læs Euripides´ Herakles, vers 347-814 (s. 38-57)
-
Herakles del 2
-
Inden modulet: Læs Euripides´ Herakles, vers 815-1428 (s. 57-82)
-
Medbring din kopi af Herakles
-
Inden kl 22 tirsdag: Skriv noterne færdig til 3. del af Herakles
-
Medbring kopien af teksten + oldhæfte
-
Ved Krarup, P.: SYMPOSION (PLATON) (udgivet 1998), Gyldendal; sider: 5-9, 51-70
-
Medbring Symposion, Paideia, fuldt opladt telefon og blyant (ja, vi skal tegne).
-
Gjørups tegning med noter.pdf
-
Pantheon fra ekskursionen
-
Medbring Symposion og dit oldhæfte
-
3e ol uddrag af enten-eller (2).docx
-
Søren Kierkegaard
-
Det gode, det sande og det skønne
-
Medbring Symposion
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Helteforløb
Vi har læst Homers Iliade, 1., 18. og 22. sang
Desuden har vi læst Vergils Aeneide, II sang, vers 1-360
Som perspektiv har vi set Wolfgang Petersens "Troy"
Fokus har været på helteegenskaber og eposgenren.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mytologiske oplæg: Afrodite (Mohamad og Bjerg), Artemis (Maja og Johanne) og Hefaistos (Haris og Inanna)
-
Otto Steen Due: HOMERS ILIADE (udgivet 2011), Gyldendal; sider: 7-8, 10-22, 292-307, 346-359
-
Mytologiske oplæg: Ares (Bernhard og Sofie), Hermes (Annika og Severin) og Dionysos (Hassan og Fabian)
-
3e ol fællesnoter til Homers Iliade første sang
-
Noter til Homers Iliade første sang
-
Quizlet om epos med fokus på Iliaden
-
Medbring Homers Iliade og oldhæfte
-
Valg af kunst eller arkitektur
-
Medbring Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Valg af arkitektur eller kunst
-
Fællesnoter til Homers Iliade, første sang
-
Medbring Homers Iliade, Paideia og dit oldhæfte
-
Brian Andreasen, Jens Reflund Poulsen: PAIDEIA (udgivet 2015), Systime; sider: 45-54, 93-101, 171-177, 201-207
-
Medbring Paideia, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Referat af Homers Ilade fra Ribe Katedralskole
-
Tegninger til 2.-17. sang af Iliaden
-
3e ol par til tegning af Iliaden.png
-
Medbring Homers Odyssé, Paideia og jeres oldhæfte
-
Medbring Homers Iliade og dit oldhæfte.
-
Medbring udover Paideia, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Medbring udover Homers Iliade også dit oldhæfte
-
Fællesnoter til Homers Iliade attende sang
-
Quizlet Iliaden
-
Fællesnoter til attende sang af Iliaden
-
Referat af Homers Iliade
-
Medbring Græsk mytologi, Homers Iliade og dit oldhæfte
-
Medbring Homers Iliade
-
Fællesnoter til Homers Iliade toogtyvende sang
-
Medbring Homers Iliade, Græsk mytologi og Paideia
-
Fællesnoter til Homers Iliade 22. sang
-
Under elevfeedback: Skriv de forskelle og ligheder, I lagde mærke til, mellem ""Homers Iliade" + myten om Troja og filmen "Troy" (den del, vi så mandag)
-
3e ol google classroom
-
Gruppeopgave til skulptur
-
Slides til skulpturopgave
-
Vergils Aeneide II sang, s. 105-106
-
Medbring Paideia
-
Skulpturopgave
-
Skulpturopgave slides
-
Kunstslides
-
Noter til Vergils Aeneide II sang
-
Noter til Vergils Aeneide, II sang
-
Jeg har ført fravær for selvarbejdsmodulet fredag, men hvis man når noget af det manglende inden dette modul, kan jeg rette fravær.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Herakles
Vi har læst hele Euripides´ tragedie "Herakles" med særlig fokus på tragediens form og funktion. På heltebegreber og gudernes rolle.
Som perspektiv har vi repeteret Disneys tegnefilm "Hercules"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Paideia og dit oldhæfte
-
Oplæg om skulptur: Inanna, Johanne, Kajsa, Mohamad og Severin
-
Euripides´ Herakles, s. 23-37 nederst
-
Oplæg om skulptur: Bernhard, Durlav, Hella, Sesse og Nickolai
-
Oplæg om skulptur: Maja, Gustav, Haris, Filippa og Sofie
-
Fællesnoter til Euripides´ Herakles
-
Medbring kopien af Herakles + jeres oldhæfte
-
Oplæg om skulptur: Anna, Asbjørn, Fabian, Kasper Bjerg og Nathalie
-
Oplæg om skulptur: Annika, Fatima, Hassan, Kasper Beier og Petar
-
3e ol skulpturoplæg
-
Fællesnoter til prolog og parodos
-
Quizlet om græsk tragedie
-
Inden modulet: Læs Euripides´ Herakles, vers 347-814 (s. 38-57)
-
Herakles del 2
-
Inden modulet: Læs Euripides´ Herakles, vers 815-1428 (s. 57-82)
-
Medbring din kopi af Herakles
-
Inden kl 22 tirsdag: Skriv noterne færdig til 3. del af Herakles
-
Medbring kopien af teksten + oldhæfte
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det gode, det sande og det skønne
Vi har læst Symposion (Per Krarup 1986), s. 51 (efter Agathons tale) til slutningen af Sokrates´ tale på side 70. De øvrige taler er læst i referat.
Fokus har ligget på idealisme som filosofisk retning. Vi har især talt om retorik og sofisme, sandhed og indsigtens forskellige trin, daimonens rolle, fænomenernes og ideernes verden
Som perspektiv er læst uddrag af Søren Kierkegaards Enten-Eller, som kan ses her på lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547087024",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547087024",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547087024"
}