Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Mia Sommergaard
|
Hold
|
2024 ol/3r (3r ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Styreformer til debat - politisk filosofi
Filosofisk søjle med udgangspunkt i moderne problemstilling.
Forløbet er baseret på det centrale spørgsmål: Er demokrati den bedste styreform? Igennem et udvalg af tekster fra forskellige forfattere og perioder bliver I introducerede for det antikke samfunds politiske ideologier med et særligt fokus på det athenske demokrati og forskellige
holdninger hertil.
Vi afslutter med et kort projektforløb hvor I skal reflektere over antikkens tanker om demokrati og præsentere hvordan det kunne inspirere ændringer i forhold til hvordan samarbejdet er organiseret på klasse, årgang og campus niveau.
Temaer: Styreformer. Athens demokrati. Demokrati til diskussion.
I skal kunne:
• Analysere og fortolke græske eller romerske tekster i deres antikke kontekst
• Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
• Differentiere mellem de forskellige styreformer og relatere dem til det antikke samfund.
• Relaterer holdninger i de antikke tekster til forfatteren og konteksten.
• Forstå det athenske demokrati og hvordan det adskiller sig fra det moderne demokrati.
• Have en basal forståelse af Platon og hans filosofi
• Identificere, forklare og forholde jer til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
Kernetekster
• Herodot ”Persernes diskussion af den bedste forfatning”
• Thukydid ”Perikles’ gravtale”
• Platon ”Staten” – Bog 8 557a-561e (Platons samlede værker IV)
• Aristoteles ""Statslæren: Om demokrati" (i ”Kilderne til Athens demokrati” af Mogens Herman Hansen, Hans Reitzels Forlag 2007
• Cicero ”Om styreformer” (tekst 14 i ”Drømme eller Mareridt” af Johnny Thiedecke, Pantheon
2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos: Iliaden
Med hovedfokus på Achilleus og Hektor udforskes fremstillingen af den homeriske helt og centrale begreber som kleos og timé.
Eleverne skal kunne
• Analysere og fortolke en græsk tekst i dens antikke kontekst
• Genkende de træk som er karakteristiske for epos og forklare brugen af dem.
• Analysere tekstudvalget i forhold til genretræk.
• Identificere de forskellige heltetyper og sammenstille dem med den moderne opfattelse af en helt.
• Forklare forholdet mellem de græske guder og karaktererne i Iliaden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lysistrate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunst Skulptur
Vi arbejder med skulptur fra antikken (arkaisk, klassisk, hellenistisk og romersk). Vi skal se på hvordan skulpturen udvikler sig gennem den antikke periode i sit udtryk og anvendelse og hvordan den antikke skulptur lever videre i efterantikken.
I skal kunne:
• Analysere og fortolke græske og romerske monumenter både i forhold til den antikke kontekst og i forhold til betydningen for senere europæisk kultur.
• Genkende træk fra de forskellige periode: Arkaisk (sen/tidlig), Klassisk (tidlig/høj/sen), Hellenistisk (barok/rocco/ekstrem realisme) og Romersk (kejserportrættet).
• Datere skulpturen på baggrund af stiltræk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Underholdning i antikken
Som afsluttende forløb undersøger vi betydningen og udviklingen af sport/underholdning i antikken. Forløbet dækker udvikling fra de mytiske gravlege, de historiske olympiske lege og gladiatorkampe til de moderne olympiske lege. Forløbet tjener som en opsamling for året, da teksterne vi læser kan relateres til 3 andre forløb vi har været igennem: Epos, Styreformer og antik skulptur.
Temaer:
Underholdning i antikken, kroppen, grækerne og romerne
I skal kunne:
• Analysere og fortolke græske eller romerske tekster i deres antikke kontekst.
• Vise hvordan antikken har haft betydning for europæisk kultur.
• Differentiere og forklare sportens betydning i forbindelse med homeriske gravlege, antikke græske lege, romerske lege og det moderne OL.
• Trække tråde tilbage til de tidligere forløb vi har gennemgået: Styreformer i antikken, , Epos og Skulptur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547156362",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547156362",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547156362"
}