Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lotte Bom Riise
|
Hold
|
2024 ol/3s (3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lykke
Forløbet er et filosofi-forløb, der tager udgangspunkt i aktuelle anskuelser og tekster, der vedrører lykke, derfra bevæger vi os tilbage til Sokrates "eudaimonia" og Senecas definition af "euthymia"/"tranquilitate animi".
Eleverne diskuterer indledningsvist deres egne opfattelser af lykke, og vi inddrager bl.a. "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?"
Eleverne introduceres til den græsk-romerske antikke filosofi, med særligt fokus på Sokrates, Platon og Seneca, og hvordan filosofien med overgangen fra mytos til logos udgør en ny måde at anskue og forstå verden.
Vi arbejder med uddrag af forsvarstalen og efterfølgende et brev af Senecas og uddrag af "Om sindsro"
Kernetekster:
Platon: uddrag af "Sokrates' forsvarstale" side 227-246 i "Kend dig Selv"
Senecas brev til Lucilius nr. 54
Uddrag af Senecas "Om sindsro" side 129-147
Perspektivtekster:
Bent Greve: "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?" Fra videnskab.dk
Niels Overgaard: uddrag af "Det hele handler ikke om dig" side 55-56
Kommentar fra Berlingske af Oscar Cordes Hvass: "Vi er unge og deprimerede, og kuren hedder stoicisme"
Sekundære tekster:
Uddrag om den sokratiske dialog fra "Brug filosofien" af Hinge og Juul
Uddrag om Seneca og stoicisme fra "Romersk antologi"
"Ancient Greece in 18 minitus" https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo
Lars Bjørnskov: "Lykke"
Kernetekster:
Platon: uddrag af "Sokrates' forsvarstale" side 227-246 i "Kend dig Selv"
Senecas brev til Lucilius nr. 54
Uddrag af Senecas "Om sindsro" side 129-147
Perspektivtekster:
Bent Greve: "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?" Fra videnskab.dk
Niels Overgaard: uddrag af "Det hele handler ikke om dig" side 55-56
Kommentar fra Berlingske af Oscar Cordes Hvass: "Vi er unge og deprimerede, og kuren hedder stoicisme"
Sekundære tekster:
Uddrag om den sokratiske dialog fra "Brug filosofien" af Hinge og Juul
Uddrag om Seneca og stoicisme fra "Romersk antologi"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se youtubefimen: ” Ancient Greece in 18 minutes” • https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo
-
Kære 3s Jeg har desværre måtte aflyse, da jeg næsten helt har mistet stemmen, men vi ses til næste modul. Hvis I af en eller anden grund ikke havde fået lavet jeres lektie, så benyt tiden til at samle op. Dbh Lotte
-
Læs teksten "Sokrates og det lykkelige liv". Det er baggrundsviden, I skal kunne trække på løbende, så læs den korte tekst med henblik på at kunne huske indholdet.
-
Kig jeres old-noter igennem og prøv at danne jeres eget overblik over jeres nye old-faglige viden. I kan evt. kigge på ppt'en, der ligger på jeres drev og meget gerne genlæse de to sider om Sokrates i har I jeres mappe.
-
Læs frem til side 237 i Sokrates' forsvarstale. Læs langsomt og lav lidt understregninger og noter i teksten.
-
Hvis I ikke nåede at besvare de sidste arbejdsspørgsmål, vi arbejdede med i sidste modul, er det lektie.
-
Kære 3s, I får ingen ny læselektie, men i stedet en lille skriveøvelse til det tekststykke, I arbejde med i sidste modul, jeg lægger arbejdsvejledning under opgaver i Lectio, hvor I også uploader jeres arbejde.
-
Læs kopiarket om Seneca
-
Læs Senecas brev, og skriv en analyse af brevet (I jeres hæfte), hvor I redegør for kommunikationssituation, indhold og form.
-
Ingen lektie :)
-
Læs frem til side 135 i "Om sindsro". Giv de enkelte afsnit overskrift, og noter jer centrale pointer i de forskellige afsnit. Overvej også, hvordan har formidler sine tanker (sprog, virkemidler etc.)
-
Læs frem til side 145 i "Om sindsro" prøv at give de enkelte afsnit overskrift, og noter jer centrale pointer i de forskellige afsnit. Overvej også, hvordan han formidler sine tanker (sprog, virkemidler etc.)
-
Læs frem til side 147 linje 21 - jeg har kortet lektien meget ned, så prøv at læse den godt og lav noter til stykket undervejs.
-
Læs artiklen "Vi er unge og deprimerede..."
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Guder og helte
Elevernes introduceres til den græske mytologi, den første litteratur og tilhørende kultur.
De arbejder med den græske mytologi, særligt med fokus på skabelseshistorien, de olympiske guder og grækernes tro og dyrkning af guderne. Eleverne holder gruppeoplæg om guderne.
De arbejder med det Herodots historie om Polykrates ring med fokus på hybris og nemesis, og det græske epos med fokus på indholdsmæssig og stilistisk analyse samt værkernes betydning for dansk og europæisk/ vestlig kultur. Den indholdsmæssige analyse har særligt fokus på heltetyper og helteidealer, gudernes rolle for menneskene og samfundsskildringer.
Kernetekster:
Herodot: ”Polykrates ring”
”Odysseen” 6. og 9. sang i Otto Sten Dues oversættelse
Perspektivtekster:
”Odysseus, Achilles og kineserne” artikel af Frank Nielsen, Weekendavisen april 2011
uddrag af "Den nordiske Odysse" af Emilie Fuglsang
"What have we learned from history?" https://www.youtube.com/watch?v=JjShDCqs7jk
Sekundærtekster:
Politiken historie: podcast om "Gamle grækere #1: Homer"
Restudy om "Historiografi" og "Epos"
Eksamenstræningsøvelser som videooplæg i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs Polykrates' ring. Lav noter og underskrivninger undervejs (og noter, hvis der er noget I ikke forstår, så vi kan samle op på det sammen) Skriv et kort handlingsresume, lav en præsentation af teksten og lav en personkarakteristik af Polykrates.
-
Vi mødes 13:15 ved Glyptoteket.
-
ppt Antikkens Arkitektur - intro (1).pptx
-
Repeter det I har lært om guderne ind til nu, kig i oldmappen på drevet, hvis ikke I har skrevet noter i jeres hæfte. Vi skal høre de sidste elevoplæg om guder, og så skal vi i gang med den trojanske sagnkreds.
-
Louise bager kage :)
-
Læs frem til verselinje 79 i Odysseens første sang. Det er kun 50 linjer, men sæt god tid af til læsningen. Der er nok en del ord I må slå op. Lav små noter til indholdet på teksten, og noter gerne eventuelle spørgsmål til tekststykket.
-
Læs frem til vers 331 i 6. sang (Lydbog 3:25:58 - 3:45:53)
-
Ingen læselektie, men brug 30 min (eller evt. mere) på at besvare spørgsmål til det, vi arbejdede med sidste modul inden jul. Instruktion ligger under opgaver. Fristen er flyttet til torsdag aften :)
-
Læs frem til vers 370 i 9. sang (spring gerne vers 36-104 over, det er ikke pensum). Lyd: 4:53:45-4:56:23 + 5:01:29 + 5:21:17
-
Inden lytningen skal I finde noget om hvordan man arbejder med perspektivtekster i jeres noter, så I lægger rette fokus i jeres læsning af teksten :)
-
Læs resten af 9. sang (lyd: 5:21:17- 5:35:52) Lav tidslinjen over begivenhederne i 9. sang færdig undervejs i læsningen, marker desuden steder der er centrale og interessante i forhold til analyse af form eller indhold. Noter afslutningsvist minimum
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antikkens arkitektur og dens efterliv
Indhold:
I forløbet introduceres eleverne til den klassiske arkitektur og arbejder selv med analyse af antikkens og eftertidens bygninger med særligt fokus på form, funktion og symbolværdi. Eleverne udarbejder i grupper videopræsentationer af et antikt monument og et perspektivmonument.
Monumenter:
1. Parthenon på Athens Akropolis
2. Nike-templet på Athens Akropolis
3. Erecteion på Athens Akropolis
4. Portunus-templet på Forum Boarium
5. Panteon i Rom
6. Teatret i Epidaurus
7. Colloseum i Rom
8. Hefaistos-templet på Athens Agora
Perspektivmonumenter:
Vor Frue
Retten i Kbh
Hvidt klassistisk "borgerbyggeri" fra indre København
Mussolinis "Colloseum"
Folketingssalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medea
I dette forløb analyseres og fortolkes Euripides' tragedie "Medea", og der stiftes bekendtskab med Aristoteles' dramateori og det antikke teater som demokratisk kulturinstitution.
Vi ser Von Triers/Drejers filmatisering af myten på perspektivtekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Platons dualisme
Indhold:
Forløbet centrerer sig om Platons hulelignelse, og dens betydning for eftertidens tænkning. Forløbet lægger sig i forlængelse af filosofiforløbet om lykke og trækker på begreber og baggrundviden herfra. Nye begreber er "dualisme" og "ideernes- og fænomenernes verden".
Kernetekst:
Platons hulelignelse
Perspektivtekster:
Staffeldt: ”Indvielsen”
H. C. Andersen: ”Nissen og spækhøkeren”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547169907",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547169907",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547169907"
}