Holdet 2024 ol/3s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lotte Bom Riise
Hold 2024 ol/3s (3s ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lykke
Titel 2 Guder og helte
Titel 3 Antikkens arkitektur og dens efterliv
Titel 4 Medea
Titel 5 Platons dualisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lykke

Forløbet er et filosofi-forløb, der tager udgangspunkt i aktuelle anskuelser og tekster, der vedrører lykke, derfra bevæger vi os tilbage til Sokrates "eudaimonia" og Senecas definition af "euthymia"/"tranquilitate animi".

Eleverne diskuterer indledningsvist deres egne opfattelser af lykke, og vi inddrager bl.a. "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?"

Eleverne introduceres til den græsk-romerske antikke filosofi, med særligt fokus på Sokrates, Platon og Seneca, og hvordan filosofien med overgangen fra mytos til logos udgør en ny måde at anskue og forstå verden.

Vi arbejder med uddrag af forsvarstalen og efterfølgende et brev af Senecas  og uddrag af "Om sindsro"


Kernetekster:
Platon: uddrag af "Sokrates' forsvarstale" side 227-246 i "Kend dig Selv"
Senecas brev til Lucilius nr. 54
Uddrag af Senecas "Om sindsro" side 129-147

Perspektivtekster:
Bent Greve: "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?" Fra videnskab.dk
Niels Overgaard: uddrag af "Det hele handler ikke om dig" side 55-56
Kommentar fra Berlingske af Oscar Cordes Hvass: "Vi er unge og deprimerede, og kuren hedder stoicisme"

Sekundære tekster:
Uddrag om den sokratiske dialog fra "Brug filosofien" af Hinge og Juul
Uddrag om Seneca og stoicisme fra "Romersk antologi"
"Ancient Greece in 18 minitus" https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo
Lars Bjørnskov: "Lykke"



Kernetekster:
Platon: uddrag af "Sokrates' forsvarstale" side 227-246 i "Kend dig Selv"
Senecas brev til Lucilius nr. 54
Uddrag af Senecas "Om sindsro" side 129-147

Perspektivtekster:
Bent Greve: "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?" Fra videnskab.dk
Niels Overgaard: uddrag af "Det hele handler ikke om dig" side 55-56
Kommentar fra Berlingske af Oscar Cordes Hvass: "Vi er unge og deprimerede, og kuren hedder stoicisme"

Sekundære tekster:
Uddrag om den sokratiske dialog fra "Brug filosofien" af Hinge og Juul
Uddrag om Seneca og stoicisme fra "Romersk antologi"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Guder og helte

Elevernes introduceres til den græske mytologi, den første litteratur og tilhørende kultur.

De arbejder med den græske mytologi, særligt med fokus på skabelseshistorien, de olympiske guder og grækernes tro og dyrkning af guderne. Eleverne holder gruppeoplæg om guderne.
De arbejder med det Herodots historie om Polykrates ring med fokus på hybris og nemesis, og det græske epos med fokus på indholdsmæssig og stilistisk analyse samt værkernes betydning for dansk og europæisk/ vestlig kultur. Den indholdsmæssige analyse har særligt fokus på heltetyper og helteidealer, gudernes rolle for menneskene og samfundsskildringer.

Kernetekster:
Herodot: ”Polykrates ring”
”Odysseen” 6. og 9. sang i Otto Sten Dues oversættelse


Perspektivtekster:
”Odysseus, Achilles og kineserne” artikel af Frank Nielsen, Weekendavisen april 2011
uddrag af "Den nordiske Odysse" af Emilie Fuglsang
"What have we learned from history?" https://www.youtube.com/watch?v=JjShDCqs7jk

Sekundærtekster:
Politiken historie: podcast om "Gamle grækere #1: Homer"
Restudy om "Historiografi" og "Epos"

Eksamenstræningsøvelser som videooplæg i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antikkens arkitektur og dens efterliv

Indhold:
I forløbet introduceres eleverne til den klassiske arkitektur og arbejder selv med analyse af antikkens og eftertidens bygninger med særligt fokus på form, funktion og symbolværdi. Eleverne udarbejder i grupper videopræsentationer af et antikt monument og et perspektivmonument.

Monumenter:
1. Parthenon på Athens Akropolis
2. Nike-templet på Athens Akropolis
3. Erecteion på Athens Akropolis
4. Portunus-templet på Forum Boarium
5. Panteon i Rom
6. Teatret i Epidaurus
7. Colloseum i Rom
8. Hefaistos-templet på Athens Agora

Perspektivmonumenter:
Vor Frue
Retten i Kbh
Hvidt klassistisk "borgerbyggeri" fra indre København
Mussolinis "Colloseum"
Folketingssalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Platons dualisme

Indhold:
Forløbet centrerer sig om Platons hulelignelse, og dens betydning for eftertidens tænkning. Forløbet lægger sig i forlængelse af filosofiforløbet om lykke og trækker på begreber og baggrundviden herfra. Nye begreber er "dualisme" og "ideernes- og fænomenernes verden".

Kernetekst: 
Platons hulelignelse

Perspektivtekster:
Staffeldt: ”Indvielsen”
H. C. Andersen: ”Nissen og spækhøkeren”


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer