Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lotte Bom Riise
|
Hold
|
2024 ol/3t (3t ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lykke
Forløbet er et filosofi-forløb, der tager udgangspunkt i aktuelle anskuelser og tekster, der vedrører lykke, derfra bevæger vi os tilbage til Sokrates "eudaimonia" og Senecas definition af "euthymia"/"tranquilitate animi".
Eleverne diskuterer indledningsvist deres egne opfattelser af lykke, og vi inddrager bl.a. "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?"
Eleverne introduceres til den græsk-romerske antikke filosofi, med særligt fokus på Sokrates, Platon og Seneca, og hvordan filosofien med overgangen fra mytos til logos udgør en ny måde at anskue og forstå verden.
Vi arbejder med uddrag af forsvarstalen og efterfølgende et brev af Senecas og uddrag af "Om sindsro"
Kernetekster:
Platon: uddrag af "Sokrates' forsvarstale" side 227-246 i "Kend dig Selv"
Senecas brev til Lucilius nr. 54
Uddrag af Senecas "Om sindsro" side 129-147
Perspektivtekster:
Niels Overgaard: uddrag af "Det hele handler ikke om dig" side 55-56
Kommentar fra Berlingske af Oscar Cordes Hvass: "Vi er unge og deprimerede, og kuren hedder stoicisme"
Sekundære tekster:
Uddrag om den sokratiske dialog fra "Brug filosofien" af Hinge og Juul
Uddrag om Seneca og stoicisme fra "Romersk antologi"
"Ancient Greece in 18 minitus" https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo
Lars Bjørnskov: "Lykke"
Bent Greve: "Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?" Fra videnskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se youtubefimen: ” Ancient Greece in 18 minutes” • https://www.youtube.com/watch?v=gFRxmi4uCGo
-
Undersøg spørgsmålene (på nettet og husk at være kristiske over for de kilder I finder):
-
Kig jeres noter i hæftet igennem, kig evt. på ppt'en, der ligger på drevet, hvis I har behov for det, og genlæs dokumentet "Sokrates og det lykkelige liv".
-
Læs frem til side 237 i Sokrates' forsvarstale. Læs langsomt og lav lidt understregninger og noter i teksten.
-
Læs side 231-237 i "Forsvarstalen" og redegør kort (skriftligt i jeres mappe) for denne tekstdels kommunikationssituation.
-
Læs frem til side 246 (resten af Platon teksten) lav lidt noter og understregninger undervejs i læsningen.
-
Lav resten af arbejdsspørgsmålene (på papir) til Sokrates' forsvarstale færdig, og læs kopiarket om Seneca, som I fik udleveret i timen.Efter strafudmålingen - arbejdsspørgsmål (lykkefokus).docx
-
Læs kopiarket om Seneca og arket med Senecas brev til Lucilius - og læs det nu!
-
Læs frem til side 133 i "Om sindsro" og skriv en masse gode noter til indhold (og de overskudsagtige, skriver også noter til udformningen af teksten). Hvis der er noget I ikke forstår, så lav lige en note på det også, så vi kan tage det sammen på kla
-
Læs frem til side 145 i "Om sindsro" prøv at give de enkelte afsnit overskrift, og noter jer centrale pointer i de forskellige afsnit. Overvej også, hvordan har formidler sine tanker (sprog, virkemidler etc.)
-
Læs frem til side 147 linje 21 - jeg har kortet lektien meget ned, så prøv at læse den godt og lav noter til stykket undervejs.
-
Læs perspektivteksten "Vi er unge og deprimerede..." Den skal ikke analyseres lige så grundigt som kerneteksten, men hold fokus på hvad den handler om, og hvad den har med antikken at gøre.
-
Stoisk brevkasse: find et eksempel på en nutidig udfordring og skriv et løsningsforslag, der trækker på den stoiske filosofi. Læs også "Det hele handler ikke om dig"-uddraget. Læs det med henblik på at forstå de centale pointer og ikke tekstanalyse.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Guder og helte
Elevernes introduceres til den græske mytologi, den første litteratur og tilhørende kultur.
De arbejder med den græske mytologi, særligt med fokus på skabelseshistorien, de olympiske guder og grækernes tro og dyrkning af guderne. Eleverne holder gruppeoplæg om guderne.
De arbejder med det Herodots historie om Polykrates ring med fokus på hybris og nemesis, og det græske epos med fokus på indholdsmæssig og stilistisk analyse samt værkernes betydning for dansk og europæisk/ vestlig kultur. Den indholdsmæssige analyse har særligt fokus på heltetyper og helteidealer, gudernes rolle for menneskene og samfundsskildringer.
Kernetekster:
Herodot: ”Polykrates ring”
”Odysseen” 6. og 9. sang i Otto Sten Dues oversættelse
Perspektivtekster:
”Odysseus, Achilles og kineserne” artikel af Frank Nielsen, Weekendavisen april 2011
uddrag af "Den nordiske Odysse" af Emilie Fuglsang
Sekundærtekster:
Politiken historie: podcast om "Gamle grækere #1: Homer"
Restudy om "Historiografi" og "Epos"
Eksamenstræningsøvelser som videooplæg i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læg jeres ppt'er til gudepræsentationerne i mappen "mytologi" på jeres old-drev.
-
Læs Polykrates' ring. Lav noter og underskrivninger undervejs (og noter, hvis der er noget I ikke forstår, så vi kan samle op på det sammen) Skriv et kort handlingsresume, lav en præsentation af teksten og lav en personkarakteristik af Polykrates.
-
Repeter det I har lært om græsk mytologi og epos, hvis ikke I har noter I jeres hæfte, så kig i ppt'erne på drevet og lav lidt noter i hæftet.
-
Læs i Odyseens 9. sang vers 1-36 og 105-306
-
Læs frem til vers 419 i 9. sang
-
Se de to små filmklip om arkitektur, der ligger på drevet, og de flittige kan også prøve arkitekturspillet:
-
Rejseplan til og fra Glyptoteket.docx
-
Skriv eller ring, hvis I bliver i tvivl om noget! 30228667
-
Læs resten af 9. sang i Odysseen, lav noter undervejs.
-
Lav arbejdspørgsmålene til og med personkarakteristik og interpersonelle relationer
-
Læs artiklen "Achilleus, Odysseus og kineserne", der er en perspektivtekst. Så hvis I har glemt, hvor man skal lægge læsefokus på sådan en, skal I finde jeres noter til perspektivtekster i jeres hæfte :)
-
Læs perspektivteksten "Achilleus, Odysseus og kineserne" Og skriv en tolkning/ opsamling på analysen af Odysse-uddragene
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antikkens arkitektur og dens efterliv
Indhold:
I forløbet introduceres eleverne til den klassiske arkitektur og arbejder selv med analyse af antikkens og eftertidens bygninger med særligt fokus på form, funktion og symbolværdi. Eleverne udarbejder i grupper videopræsentationer af et antikt monument og et perspektivmonument.
Monumenter:
1. Parthenon på Athens Akropolis
2. Nike-templet på Athens Akropolis
3. Erecteion på Athens Akropolis
4. Portunus-templet på Forum Boarium
5. Panteon i Rom
6. Teatret i Epidaurus
7. Colloseum i Rom
8. Athena Pronaia
9. Hefaistos-templet på Athens Agora
Perspektivmonumenter:
Vor Frue
Retten i Kbh
Hvidt klassistisk "borgerbyggeri" fra indre København
Mussolinis "Colloseum"
Folketingssalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ødipus og skæbnen
I dette forløb analyseres og fortolkes Sofokles' tragedie "Ødipus", og der stiftes bekendtskab med Aristoteles' dramateori og det antikke teater som demokratisk kulturinstitution.
I læsningen af tragedien lægges vægt på væsentlige værdier og tanker og stykkets mange antitetiske temaer, som danner baggrunden for Sofokles’ opfattelse af menneskelivets vilkår.
Kernetekst:
Sofokles: "Kong Ødipus"
104 sider
Perspektivtekster:
Bo Tao Michaelis:"Anklagerens vidne"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Platons dualisme
Indhold:
Forløbet centrerer sig om Platons hulelignelse og dens betydning for eftertidens tænkning. Forløbet lægger sig i forlængelse af filosofiforløbet om lykke og trækker på begreber og baggrundviden herfra. Nye begreber er "dualisme" og "ideernes- og fænomenernes verden".
Kernetekst:
Platons hulelignelse
Perspektivtekster:
Staffeldt: ”Indvielsen”
H. C. Andersen: ”Nissen og spækhøkeren”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547172066",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547172066",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547172066"
}