Holdet 2024 ol/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Annette Kristine Brix Frandsen
Hold 2024 ol/3z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer
Titel 2 Platon og sofisterne
Titel 3 Den græske tragedie
Titel 4 Stoicisme - et romersk perspektiv
Titel 5 Græsk-romersk kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer

Omfang: 9 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Paidaia
Iliaden 1. sang (den hele) + 22. sang (uddrag)

Formål: At kende Homer og de tekster, der tilskrives ham. At kunne bruge viden om genre i sin analyse af teksterne. At forstå "det homeriske menneske", dvs det menneskesyn og livssyn, teksterne afspejler, og at sætte dette ind i den kulturhistoriske kontekst (arkaisk tid).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Platon og sofisterne

Omfang: 13 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Haastrup og Simonsen: "Sofistikken" samt Chr Gorm Tortzen: Kend dig selv, - et Platonuddrag.
Platon: "Gorgias" (uddrag fra Haastrup og Simonsen: "Sofistikken", side 41-47
Platon: "Hulebilledet" (uddrag fra "Staten" i Chr Gorm Tortzen: Kend dig selv, - et Platonuddrag, side 159-170)
Platon: Faidon (uddrag fra Platon: Faidon, ved Niels Henningsen, side 44-50)
Perspektiv: Hal Koch: "Sammenligning mellem Sofisterne, Platon og Sokrates" fra Hal Koch: "Hvad er demokrati" side 72-74

Formål: At forstå forskellene i sofisternes og Platons modsatte  tænkninger, og hvordan dette bunder i deres forskellige forståelser af sandhed, og endelig hvilken konsekvens det har for deres opfattelse retfærdighed og det gode samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den græske tragedie

Omfang: 8 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Garff og Hjortsø: "Medea" side 70-76
Euripides: "Medea", ved Garff og Hjortsø, 1952

Formål: At kende det mytiske stof, som Euripides' Medea tager udgangspunkt i, for at få øje på, hvordan Euripides fortæller historien og med hvilke hensigter. I fortolkningen inddrages de tre forskellige livsanskuelser, som vi mødte hos hhv Homer, sofisterne og Platon. Tragediegenren forstås som en genre, der afspejler samtidens aktuelle problemstillinger. Fokus på det retfærdige samfund og den gode leder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Stoicisme - et romersk perspektiv

Omfang: 6 moduler
Materiale
Supplerende stof: "Stoicisme for begyndere" i Niels Overgaard: "Det hele handler ikke om dig", side 31-37, egen introduktion til Seneca og "Om sindsro", Søren Hindsholm: "Brevkursus i det rette liv"
Seneca: Om sindsro (uddrag, kap 1-2) + Moralske breve, nr 47 + 107

Formål: At kende til stoicismens etik og genfinde dette i Senecas tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk-romersk kunst

Omfang: 8 moduler
Materiale
Supplerende stof: egen PP om skulpturens udvikling fra arkaisk til romersk tid samt om renæssance, nyklassicisme og socialistisk realisme.
Antik skulptur: Kleobis og Biton, Chiotissa-koren, Guden fra Kap Artemision, Kvinde iført peblos, Spydbæreren, Karyatide fra Erechteion, Skraberen, Eirene og Ploutos, Sokrates statuette, Afrodite fra Knidos, Den barbarinske faun, Nike fra Samothrake, Augustus fra Prima Porta.
Efterantik skulptur: Michelangelo: "Pieta" + "David", Thorvaldsen: "Jason med det gyldne skind" + "Maria Fjódorovna Barjátinskaja", György Segesdi: ”Karl Marx og Friedrich Engels” + István Kiss: „ Sovjetrepublikkens monument”

Formål: At kunne beskrive skulptur ved hjælp af relevant fagterminologi og i en meningsfuld systematik. At kunne bruge denne beskrivelse i en datering af antikke værker og dernæst genkende antikke træk i efterantik skulptur fra hhv renæssanve, nyklassicisme og socialistisk realisme; reflektere over den antikke references virkning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer