Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Annette Kristine Brix Frandsen
|
Hold
|
2024 ol/3z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer
Omfang: 9 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Paidaia
Iliaden 1. sang (den hele) + 22. sang (uddrag)
Formål: At kende Homer og de tekster, der tilskrives ham. At kunne bruge viden om genre i sin analyse af teksterne. At forstå "det homeriske menneske", dvs det menneskesyn og livssyn, teksterne afspejler, og at sætte dette ind i den kulturhistoriske kontekst (arkaisk tid).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Platon og sofisterne
Omfang: 13 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Haastrup og Simonsen: "Sofistikken" samt Chr Gorm Tortzen: Kend dig selv, - et Platonuddrag.
Platon: "Gorgias" (uddrag fra Haastrup og Simonsen: "Sofistikken", side 41-47
Platon: "Hulebilledet" (uddrag fra "Staten" i Chr Gorm Tortzen: Kend dig selv, - et Platonuddrag, side 159-170)
Platon: Faidon (uddrag fra Platon: Faidon, ved Niels Henningsen, side 44-50)
Perspektiv: Hal Koch: "Sammenligning mellem Sofisterne, Platon og Sokrates" fra Hal Koch: "Hvad er demokrati" side 72-74
Formål: At forstå forskellene i sofisternes og Platons modsatte tænkninger, og hvordan dette bunder i deres forskellige forståelser af sandhed, og endelig hvilken konsekvens det har for deres opfattelse retfærdighed og det gode samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den græske tragedie
Omfang: 8 moduler
Materiale
Supplerende stof fra Garff og Hjortsø: "Medea" side 70-76
Euripides: "Medea", ved Garff og Hjortsø, 1952
Formål: At kende det mytiske stof, som Euripides' Medea tager udgangspunkt i, for at få øje på, hvordan Euripides fortæller historien og med hvilke hensigter. I fortolkningen inddrages de tre forskellige livsanskuelser, som vi mødte hos hhv Homer, sofisterne og Platon. Tragediegenren forstås som en genre, der afspejler samtidens aktuelle problemstillinger. Fokus på det retfærdige samfund og den gode leder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stoicisme - et romersk perspektiv
Omfang: 6 moduler
Materiale
Supplerende stof: "Stoicisme for begyndere" i Niels Overgaard: "Det hele handler ikke om dig", side 31-37, egen introduktion til Seneca og "Om sindsro", Søren Hindsholm: "Brevkursus i det rette liv"
Seneca: Om sindsro (uddrag, kap 1-2) + Moralske breve, nr 47 + 107
Formål: At kende til stoicismens etik og genfinde dette i Senecas tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk-romersk kunst
Omfang: 8 moduler
Materiale
Supplerende stof: egen PP om skulpturens udvikling fra arkaisk til romersk tid samt om renæssance, nyklassicisme og socialistisk realisme.
Antik skulptur: Kleobis og Biton, Chiotissa-koren, Guden fra Kap Artemision, Kvinde iført peblos, Spydbæreren, Karyatide fra Erechteion, Skraberen, Eirene og Ploutos, Sokrates statuette, Afrodite fra Knidos, Den barbarinske faun, Nike fra Samothrake, Augustus fra Prima Porta.
Efterantik skulptur: Michelangelo: "Pieta" + "David", Thorvaldsen: "Jason med det gyldne skind" + "Maria Fjódorovna Barjátinskaja", György Segesdi: ”Karl Marx og Friedrich Engels” + István Kiss: „ Sovjetrepublikkens monument”
Formål: At kunne beskrive skulptur ved hjælp af relevant fagterminologi og i en meningsfuld systematik. At kunne bruge denne beskrivelse i en datering af antikke værker og dernæst genkende antikke træk i efterantik skulptur fra hhv renæssanve, nyklassicisme og socialistisk realisme; reflektere over den antikke references virkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547193771",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547193771",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547193771"
}