Holdet 2024 la/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lotte Bæk Mortensen
Hold 2024 la/2a (2a la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRO til latin
Titel 2 NERO og OCTAVIA
Titel 3 Petronius' Cena Trimalchionis
Titel 4 OVID - kendte myter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRO til latin

Vi læser forskelige tekster, der kulturelt, historisk og grammatisk introducerer holdet til latin c
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 NERO og OCTAVIA

I dette forløb er fokus kejser Nero og hans rådgiver Seneca.
Vi læser uddrag af Pseudo-Senecas tragedie OCTAVIA.
Eleverne læser desuden to breve af Seneca (i oversættelse) og får kendskab til nogle af Senecas stoiske tanker.

Uddrag af Octavia:
Scene 1: v. 181- 196 (læses kursorisk)
Scene 2: v. 320 - 334
Scene 3: v. 434 - 446 + v. 453 - 462 + 561 - 573 (læses kursorisk)
Scene 4: v. 614 - 617
Scene 5: v. 646 - 655 + v. 669 - 678 (læses kursorisk)
Scene 6: v. 754 - 761
Scene 7: v. 792 - 808 (delvist kursorisk)
Scene 9: v. 898 - 904


NS = ca. 3

To breve af Seneca:
Brev 51
Brev 74 - uddrag

Supplerende materiale:
BBC doku-drama om kejser Nero.
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Brevkursus i det rette liv
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Agrippina var kejsermorder og kejsermager

NS andet materiale = ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Petronius' Cena Trimalchionis

Vi læser uddrag af Petronius' Cena Trimalchionis.

Perspektiverende tekster er breve skrevet af Plinius d. Yngre.

NS = 4

NS andet materiale = 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 OVID - kendte myter

I dette forløb får eleverne kendskab til Ovid, hans liv og senere betydning i europæisk kultur.

Vi læser nogle af Ovids mest kendte myter fra hans store værk Metamorfoserne.

Vi læser uddrag af 1., 2. og 8. sang

Jupiter og Europa (2. bog v. 858 - 875)
Myten om Minos, Daedalus og Ariadne (8. bog v. 152 - 235)

Eleverne arbejder gruppevis med videopræsentationer af følgende myter (som alle læses kursorisk):
Apollo og Daphne
Narcissus
Pygmalion

NS = 3

Perspektiverende materiale:

Introduktion til Ovids Elskovskunst - Håndbog i hor + tekstuddrag v. 1 - 38.

Supplerende materiale:

Podcast fra Politiken om romerske digtere "Helte og Sex".
Kollektiv læsning af Pablo Montoyas "Langt fra Rom" (2017)

NS andet materiale = ca. 20









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer