Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lotte Bæk Mortensen
|
Hold
|
2024 la/2a (2a la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRO til latin
Vi læser forskelige tekster, der kulturelt, historisk og grammatisk introducerer holdet til latin c
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NERO og OCTAVIA
I dette forløb er fokus kejser Nero og hans rådgiver Seneca.
Vi læser uddrag af Pseudo-Senecas tragedie OCTAVIA.
Eleverne læser desuden to breve af Seneca (i oversættelse) og får kendskab til nogle af Senecas stoiske tanker.
Uddrag af Octavia:
Scene 1: v. 181- 196 (læses kursorisk)
Scene 2: v. 320 - 334
Scene 3: v. 434 - 446 + v. 453 - 462 + 561 - 573 (læses kursorisk)
Scene 4: v. 614 - 617
Scene 5: v. 646 - 655 + v. 669 - 678 (læses kursorisk)
Scene 6: v. 754 - 761
Scene 7: v. 792 - 808 (delvist kursorisk)
Scene 9: v. 898 - 904
NS = ca. 3
To breve af Seneca:
Brev 51
Brev 74 - uddrag
Supplerende materiale:
BBC doku-drama om kejser Nero.
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Brevkursus i det rette liv
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Agrippina var kejsermorder og kejsermager
NS andet materiale = ca. 20
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så går vi i gang med latin.
-
Latinsk grammatik.mp4
-
Lav de fem (5) første sætninger i tekst 2 (Lectio II). I skal oversætte og analysere (sætte analysetegn) Vær obs på, at vi nu arbejder med GENITIV. I sætning 2 er ROMANORUM genitiv, pluralis - så hvordan skal I oversætte det?
-
Vi skal læse en tekst om den trojanske helt, Aeneas.
-
Følg linket og læs den meget kendte myte om ROMULUS og REMUS. Skriv 5 nøgleord i ELEVFEEDBACK OG find et billede, der viser ulvinden, der redder tvillingerne. Opload også i Elevfeedback.
-
Lektie består af to ting:
-
OCTAVIAN tager noget med til den søde tand
-
Lektie:
-
www.thelatinlibrary.com
-
Lektie: lav arbejdsarket til Plinius et Vesuvius Mons (den næste side efter teksten, vi arbejdede med) Brug linket til at finde glosens GENITIVFORM eller dit bøjningsark.
-
Lektie: find alle verberne og det tilhørende subjekt (grundled) i Cicero et Tiro-teksten.
-
Lektie: lav arbejdsmark til Cicero et Tiro (nb. et proprium = egenavn. F.eks. Marcus (m2) eller Octavia (f.1)
-
Så er vi gang med vores første rigtige forløb i latin. Vi læser en tragedie, der handler om Octavia. Hun er en meget ung kvinde (fra en fornem romersk familie) og gift med kejser Nero.
-
Lektie står af to dele:
-
Agrippina the Younger: Nero's Infamous Mother, Part 2
-
Vi er kommet til scene 3 i Octavia. Her møder vi kejser Nero og hans rådgiver, Seneca. Læs - den danske oversættelse - fra v. 436 ("Men se! - Nero kommer.")
-
senecasbreve.html
-
Spørgsmål til Brevkursus i det rette liv.docx Spørgsmål til Brevkursus i det rette liv.docx
-
Vi er kommet til scene 4 i Octavia. Det er en kort scene i I skal derfor læse hele scene 4. Overskriften er Agrippinas genfærd. Hvad er et genfærd? Hvis du ikke kender det ord, må du slå det op.
-
I tekststykke 7 skal du finde alle verberne (du må også gerne finde det tilhørende subjekt/grundled)
-
Lektie består af to dele: 1) Skriv - i nøgleord (min. 10 stå) - hvad du ved om Kejser Nero. Opload på Elevfeedback. SKriv også, om den Nero, vi så i dokudramaet afviger meget fra den Nero, vi oplever i Octavia.
-
1) Find verberne + tilhørende subjekt i tekststykke 9. Vær obs på at du har verballed i imperativ (bydemåde) og verber i 1. person singularis.
-
Hold A (ALEC til og med LINNEA) læser scene 7 i den danske oversættelse. Du skal opsummere tekststykket for en klassekammerat. 1) Hvor foregår det? 2) Hvilke karakterer er med i scenen 3) Understreg 3-5 passager i teksten, du vil fremhæve.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Petronius' Cena Trimalchionis
Vi læser uddrag af Petronius' Cena Trimalchionis.
Perspektiverende tekster er breve skrevet af Plinius d. Yngre.
NS = 4
NS andet materiale = 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
OVID - kendte myter
I dette forløb får eleverne kendskab til Ovid, hans liv og senere betydning i europæisk kultur.
Vi læser nogle af Ovids mest kendte myter fra hans store værk Metamorfoserne.
Vi læser uddrag af 1., 2. og 8. sang
Jupiter og Europa (2. bog v. 858 - 875)
Myten om Minos, Daedalus og Ariadne (8. bog v. 152 - 235)
Eleverne arbejder gruppevis med videopræsentationer af følgende myter (som alle læses kursorisk):
Apollo og Daphne
Narcissus
Pygmalion
NS = 3
Perspektiverende materiale:
Introduktion til Ovids Elskovskunst - Håndbog i hor + tekstuddrag v. 1 - 38.
Supplerende materiale:
Podcast fra Politiken om romerske digtere "Helte og Sex".
Kollektiv læsning af Pablo Montoyas "Langt fra Rom" (2017)
NS andet materiale = ca. 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576915025",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576915025",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576915025"
}