Holdet 2024 ng/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Magnus Limborg
Hold 2024 ng/2m (2m ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til naturgeografi
Titel 2 Vejr og klima
Titel 3 Plastik
Titel 4 Pladetektonik, vulkaner og jordskælv
Titel 5 Floder
Titel 6 Landskabsdannelsen i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til naturgeografi

Gåtur i lokalområdet for at se på menneskeskabt infrastruktur, landskabselementer og byplanlægning.
Medbring overtøj og fodtøj, så du kan være udendørs i en time.
Overvej hvordan vejret har været over sommeren i Europa og resten af verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vejr og klima

Nedbørdannelse, vejrsystemer og klimaudvikling.
Menneskeskabte klimaforandringer og drivhusgasser.
Projektarbejde om klimadebatten. Udarbejdelse af PP og factsheet. Paneldiskussion og debat i klassen.

Forsøg:
Varmefylde: Opvarmning af vand og sand.
Sø- og landbrise: Konvektion med røg og fyrfadslys.
Destillation af saltvand og nedbørsdannelse.
Indstråling: Belysning af globus i forskellige indstrålingsvinkler.
Måling og beregning af den lokale strålingsbalance: Måling af indgående og udgående kort- og langbølget stråling.
Havændringer. Smeltning af is i vand (havis) og på land (indlandsis).
Betydningen af CO2 for temperaturændringer i atmosfæren. Forsøg, hvor der tilføjes CO2 til et bægerglas og temperaturændringen observeres.

Bearbejdning af data fra hydrotermfigurer.
Det globale vindsystem og nedbør: Anvendelse af satellitbilleder ift. lokalisering af nedbørsområder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Plastik

Plastikproblematikken
Øvelse med dannelse af plastikøer
Digitale kort og plastiks transport til havet.
Artikler og posters om plastikproblemet og løsningsforslag.

Ekskursion og lokal indsamling af plastik i forbindelse med Masseeksperimentet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løsninger på plastikproblemet 08-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pladetektonik, vulkaner og jordskælv

Fokus på de enkelte pladerandes betydning for typen af vulkanisme og jordskælv.
Arbejde med forekomsten og dannelsen af mineralske råstoffer og malme.

Demonstrationsforsøg med fjedre for at illustrere forskellige typer jordskælvsbølger.

Fem elevforsøg:
1) Subduktion - Bestemmelse af densiteten af oceanbund (basalt) og kontinentalplade (granit).
2) Isostasi - Flydende træklodser til illustration af udviklingen fra unge til gamle eroderede bjerge.
3) Konvektion i kappen - Kar med isterninger og opvarmning. Samt frugtfarve.
4) Bjergartsbestemmelse - Kategorisering i de tre hovedgrupper; magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter.
5) Erosion - Sliskeforsøg med erosion af jord.

Stor rapport om pladegrænser, vulkaner, jordskælv og ressourcer.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pladetektonik 14-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floder

Floder; regulering, dæmninger, vandkraft.
Oversvømmelser
Samspillet mellem menneske og natur
Byer og floder



Studietur til Szczecin:
1) Szczecin - bustur til flodsletten og kajaksejlads på floden Oder (både det menneskepåvirkede udrettede løb og det naturlige meandrerende løb).
2) Szczecin - byvandring og sikring mod floden.
3) Szczecin - Besøg på det maritime museum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Landskabsdannelsen i Danmark

Teoretisk gennemgang af landskabselementer i Danmark, der er relateret til istiden.
Heldagsekskursion til Mølleådalen. Opgaveløsning og feltarbejde på turen og efterfølgende oplæg for resten af klassen med præsentation af resultater.  
Udleveret note om Mølleådalen.
Per Smed: "Sten i det danske landskab". Side 50-53.
Kategorisering og lokalisering af ledeblokke
Landhævning og isostasi – forsøg med træklodser i vand og sammenpresning af svamp.
Nedsivning af vand gennem ler- og sandjord til illustration af grundvandsdannelsen i Vest- og Østdanmark.
Studie af sedimentationshastigheder af forskellige kornstørrelser i rør.

Rapport om forskellige landskabselementer fra istiden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mølleåen 06-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer