Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Connie Holtermann
|
Hold
|
2024 ng/2p (2p ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er vulkaner farlige?
Vulkanisme. Vulkaners placering og underliggende pladetektonik.
Vulkantyper (keglevulkan/stratovulkan, skjoldvulkan, spaltevulkan, eksplosionsvulkan, supervulkan)
Lavatyper basalt, andesit og rhyolit
Udbrudstyper. Hawaiiske, strombolske, vulkanske og pliniske
Udbrudsprodukter: Tefra som fællesbetegnelse for fast materiale. Lava og gasser. Pyroklastiske strømme og lahar.
VEI
Hotspot
Vulkaners opbygning og hvad der sker under et udbrud: magmas opstigning, afkølning, udkrystallisering. Magmakammer. Gasbobler og tryk.
Pladetektonik. Tektoniske plader. Pladegrænser/rande: konstruktive, destruktive og bevarende
Subduktionszoner og spredningszoner.
Dybgrave, oceanrygge, foldebjerge, vulkanske øbuer
Konvektionsstrømme
Bjergarternes kredsløb/geologiske cyklus: magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter. Dag- og dybbjergarter.
Jordskælv. Hypocenter og epicenter, jordskælvsbølger.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg konvektionsstrømme
Demonstrationsforsøg knyttet til subduktion: Massefylde basalt og granit
Google Earth
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vulkan opgave
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimatilpasning i byer
Klimaforandringernes påvirkning på byerne.
Klimaforandringer. Ændring i temperatur og nedbør.
Nedbørsdannelse. Afkølning, dugpunkt, kondensering/fortætning. Absolut og relativ luftfugtighed. Dugpunktskurven.
Vandets kredsløb, vandbalanceligningen. Potentiel fordampning og nedbør i Dk.
Oversvømmelser og årsager hertil. Arealanvendelse.
LAR-metoder. Dobbeltfunktion og merværdi.
Urbane varmeøer. Albedo.
Globale vinde og nedbør. Dannelse af vinde.
Eksperimentelt arbejde:
Observation og foto af områder i lokalmiljøet med fare for oversvømmelser
Skydannelse
Ekskursion til områder med klimatilpasninger i København
Demonstrationsforsøg Corioliskraften (globus)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klimatilpasning Kbh Poster
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klimaforandringer Sahel (SRO)
Klima og vegetationsforhold i Sahel.
Klima og plantebælter
Globale vindsystem og ITK-zonens betydning for Sahel
Nedbørsforhold og nedbørstype i Sahel
Klimaforandringer: ændringer i temperatur, nedbør og vegetationsdække for området. Risiko for ørkenspredning.
Befolkningsudvikling i området.
Udnyttelsessystemer/økosystemer.
SRO-forløb med klimaforandringer i Sahel og migration til Europa.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvor får vi energien fra?
Fra olie til vindenergi.
Energiforbruget i Dk fra 70'erne og frem til idag.
Oliedannelse (fra organisk slam til olien ligger klar i reservoirbjergarten). Herunder olievinduet, kildebjergart, reservoirbjergart og seglbjergart.
Migration, permeabilitet og porøsitet
Oliefælder og olieudvinding i Nordøsen
Indvindingsgrad og indvindingsmetoder
Strålingsbalancen og drivhuseffekten
Vindenergi i Dk
Vindressourcer og placering af vindmøller i Dki forhold til udvalgte regler.
Eksperimentelt arbejde:
- hjemmeforsøg oliemigration
- olieudvinding fra kridtprøver
- små øvelser med permeabilitet og porøsitet (find 5 ting i klasseværelset)
- Google Earth: vindressourcer i Dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det danske landskab
Weichsel istidens påvirkning på det danske landskab.
Isens bevægelsesretning og ledeblokke.
Transportkapacitet og sedimentation.
Isens og smeltevandets erosion, transport og aflejring.
Landskabsformer:
Randmoræner, bunmoræne, åse, smeltevandssletter/dale, dødislandskab og tunneldale
Isostasi og eustasi
Eksperimentelt arbejde:
Leg med landskabsformer i sandkasse
Øvelse med 5 stationer: slidske med sand, sandkasse, glastavler, landskabskort og kort med ledeblokke
Sedimentationsrør
Ekskursion til Farum Sø
Demostrationsforsøg med isostasi (klodser i vand)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jimmy Mangelsen mf.: NATURGEOGRAFI - Vores Verden 3.udgave (indkøbt 2023)), GO; sider: 203-205, 211-217
-
Læs om det danske landskab s. 203-205, og besvar følgende spm:
-
Brug 30 min på lektien. Læs og forklar dannelsen af tunnelåse, smeltevandssletter, dødishuller og fladbakker så godt du kan.
-
Medbring ng-bogen + dit skrivehæfte
-
Sørg for at I kan forklare dannelse, udseende, materialer og beliggenhed i terrænet af de landskabsformer vi arbejdet med i billedquizzen.
-
I skal alle være ved Farum st. kl. 14:05 (seneste mulige afgang fra Buddinge st. kl. 13:49) Sørg for fornuftige sko og tøj til at være udendørs nogle timer. Tjek vejrudsigten, og medbring evt. paraply/regnjakke.
-
Læs om isostasi og eustasi s. 217.
-
Læs op på dannelse af landskabsformer, herunder form/udseende, materiale (sorteret/lagdelt vs. usorteret/blandet), samt beliggenhed i terrænet - og beliggenhed i Danmark. Fokusér på følgende landskabsformer: smeltevandsslette, åse, tunneldale, dødish
-
Kig igennem studieplanen for følgende forløb:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Landskabsopgave
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576935176",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576935176",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65576935176"
}