Holdet 2024 bk/22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Josefine Viktor Bache-Jensen
Hold 2024 bk/22 (1g bk/22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mesterværker og formalanalyse
Titel 2 Tegneserier
Titel 3 Ekspressivitet og ekspressionisme
Titel 4 Arkitektur og modernisme
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Tegneserier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mesterværker og formalanalyse

Vi arbejder med at transformere kendte kunstværker og med formalanalyse.
I skal tage udgangspunkt i et kendt kunstværk, som I genskaber i et billede og derefter skal I individuelt skabe et nyt værk med udgangspunkt i jeres mesterværk.
I skal finde information om kunstneren og lave en lille analyse af værket.

Vi skal have et modul om rumillsion.

Værker:

Vincent van Gogh: ”Stjernenatten”, 1889
Johannes Vermeer: ”Pige med perleørering”, 1665
Edvard Munch: ”skriget”, 1893

Jean-Honoré Fragonard: "Gyngen", 1767-1768
Leonardo da Vinci: ”Mona Lisa”, 1503 - 1519
Leonardo da Vinci: ”Den sidste nadver”, 1495 -149
Jean-Francois Millet: "Akssankersker", 1857






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tegneserier

Vi arbejder med tegneserier.
Vi analyserer tegneserier og lavet vores egen tegneserie som afslutning på forløbet.
Begreber:
konturstreg
talebobler
tænkeboblobler
lydord
bevægelsesstreger
visuel karakteristik
infobokse
Sekvenser:
moment til moment
Aktion til aktion
Objekt til objekt
scene til scene
perspektiv til perspektiv

Beskæring:
Super total
Total
Halvtotal
Halvnær
nær
ultranær
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ekspressivitet og ekspressionisme

Vi arbejder med ekspressionisme som en periode (særligt i Tyskland) i starten af 1900 tallet.
Vi arbejder med, hvordan farver, komposition og penselsstrøg kan skabe ekspressionistiske værker.

Vi arbejder med små øvelser, hvor I skal tegne jeres makker ekspressionistisk og derefter male makkeren ekspressionistisk ud fra en følelse, som i trækker.
Til sidst i forløbet skal I male jer selv ekspressionistisk ud fra et foto af jer selv, som I selv har valgt.
Det er vigtigt, at du tænker over:

Hvad for følelser skal dit værk udtrykke
Hvordan vil du bruge penselstrøg, farver og komposition til at understrege følelsen

Efterfølgende laver vi en analyse af værket.

Værker:

Emil Nolde: ”Dans om den gyldne kalv”, 1910
Edvard Munch: Skriget (1893)
Vincent van Gogh: Stjernenat (1889)
Umberto Boccioni: ”Dobbeltsyn”, 1912
Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), “Berlin Street Scene,” (1913-14). Oil on canvas
Emil Nolde: Maske. Stilleben 3 (1911)
Jenny Saville, Prism, 2020,
Ernst Ludwig Kirchner: "Selvportræt som soldat", 1915
Egon Schiele: "Self-Portrait", 1911
Marianne von Werefkin: "Self-portrait", c. 1910
Edvard Munch, Självporträtt i Bergen, 1916


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur og modernisme

Vi arbejder med arkitektur.
Vi undersøger begreberne: Primær funktion og sekundær funktion- symbol og sekundær funktion ideologi.

Vi arbejde med arkitekturanalyse ud fra undersøgelsen af:

Funktion, materialer, lys, farve, linjer og form, placering og samlet vurdering.

Vi arbejder også med Le Corbusiers tanker om arkitektur og det gode liv, samt principperne for modernistisk arkitektur:

1) søjler
2) tagterasse
3) det frie plan
4) frit facadedesign
5) horisontale vinduesbånd

Vi undersøger den vellykkede plads ud fra de 6 parametre:

Funktion, brugere, akser, form, adgang, udsmykning og samlet oplevelse.

Vi afslutter forløbet med at designe nye "bellehøjhuse", der anvender Le Corbusiers ideer om modernistisk arkitektur og det gode liv, samt inkorporerer naturen og aktiviteter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Natur, klima, liv

Vi arbejder kort med naturen i kunsthistorien og kunsten i dag.

Begreber:

Installation
Skulptur/ready made

Natursyn:
Holocæn
Antroprocæn
Alt er natur

Analyse af skulptur og installation

Værker:
KunstnerPeter Christian Skovgaard: ”Bøgeskov i maj”, 1857
Lundbye: ”Hankehøj ved Vallekilde efterårslandskab” 1847
Ivan Aivazovsky: ”The ninth wave”, 1850
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet, 1818
H.A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889
Jean-François Millet, “Man with a Hoe” (ca. 1860-1862)
Monet: ”impression Soleil levant” 1872.
Monet: ” Den japanske bro”.1899
Edvard Munch: ”Skriget”, 1893
Arnold Böcklin: "De dødes ø", 1883.
Ejnar Nielsen "Den blinde. Gjern" 1896 og 1898
Jonas F Thorstein: “KING FREDERIKS CASTLE Drawing”
Jonas F Thorstein: : “NOAH Drawing”
Jonas F Thorstein: “Royal Rescue Painting”
jens Galschiøt: ”Unbearable”, 2015
Heather Ackroyd og Dan Harvey: Cunningham building, 2013 og
2424 Dilston Grove, 2003
Rune Bosse: ”Stien eller tid imellem træe”r, Overgaden, 2019.
Olafur Eliasson: ”riverbed”, 2014
Katharina Grosse: Asphalt Air and Hair, 2017.
Hanna Cormick: The mermaid, 2020
Gudrun Steen-Andersen: “ Heads-up”, 2017

















Eksamensprojekt:

I skal lave et værk, der handler om jeres forhold til naturen og det liv, man lever i dag i forhold til naturen.
I bestemmer selv, hvilket natursyn i arbejder med, og hvilket stemning værket udtrykker.
Værket skal være en skulptur/ ready made eller en mini-installation, og det skal enten være ude i naturen, eller det skal bruge noget natur som materiale.
Værket skal bruge minimum et symbol.
Jeres projekt skal indeholde:
Mindmap fra ide-generering
Udkast til forskellige ideer + relevante billeder.
Skitse til den endelig ide + en forklaring af ideen
Jeres værk
En analyse og tolkning af værket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tegneserier

Vi arbejder med tegneserier.
Vi analyserer tegneserier og lavet vores egen tegneserie som afslutning på forløbet.
Begreber:
konturstreg
talebobler
tænkeboblobler
lydord
bevægelsesstreger
visuel karakteristik
infobokse
Sekvenser:
moment til moment
Aktion til aktion
Objekt til objekt
scene til scene
perspektiv til perspektiv

Beskæring:
Super total
Total
Halvtotal
Halvnær
nær
ultranær
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer