Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Josefine Viktor Bache-Jensen
|
Hold
|
2024 bk/22 (1g bk/22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mesterværker og formalanalyse
Vi arbejder med at transformere kendte kunstværker og med formalanalyse.
I skal tage udgangspunkt i et kendt kunstværk, som I genskaber i et billede og derefter skal I individuelt skabe et nyt værk med udgangspunkt i jeres mesterværk.
I skal finde information om kunstneren og lave en lille analyse af værket.
Vi skal have et modul om rumillsion.
Værker:
Vincent van Gogh: ”Stjernenatten”, 1889
Johannes Vermeer: ”Pige med perleørering”, 1665
Edvard Munch: ”skriget”, 1893
Jean-Honoré Fragonard: "Gyngen", 1767-1768
Leonardo da Vinci: ”Mona Lisa”, 1503 - 1519
Leonardo da Vinci: ”Den sidste nadver”, 1495 -149
Jean-Francois Millet: "Akssankersker", 1857
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tegneserier
Vi arbejder med tegneserier.
Vi analyserer tegneserier og lavet vores egen tegneserie som afslutning på forløbet.
Begreber:
konturstreg
talebobler
tænkeboblobler
lydord
bevægelsesstreger
visuel karakteristik
infobokse
Sekvenser:
moment til moment
Aktion til aktion
Objekt til objekt
scene til scene
perspektiv til perspektiv
Beskæring:
Super total
Total
Halvtotal
Halvnær
nær
ultranær
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekspressivitet og ekspressionisme
Vi arbejder med ekspressionisme som en periode (særligt i Tyskland) i starten af 1900 tallet.
Vi arbejder med, hvordan farver, komposition og penselsstrøg kan skabe ekspressionistiske værker.
Vi arbejder med små øvelser, hvor I skal tegne jeres makker ekspressionistisk og derefter male makkeren ekspressionistisk ud fra en følelse, som i trækker.
Til sidst i forløbet skal I male jer selv ekspressionistisk ud fra et foto af jer selv, som I selv har valgt.
Det er vigtigt, at du tænker over:
Hvad for følelser skal dit værk udtrykke
Hvordan vil du bruge penselstrøg, farver og komposition til at understrege følelsen
Efterfølgende laver vi en analyse af værket.
Værker:
Emil Nolde: ”Dans om den gyldne kalv”, 1910
Edvard Munch: Skriget (1893)
Vincent van Gogh: Stjernenat (1889)
Umberto Boccioni: ”Dobbeltsyn”, 1912
Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), “Berlin Street Scene,” (1913-14). Oil on canvas
Emil Nolde: Maske. Stilleben 3 (1911)
Jenny Saville, Prism, 2020,
Ernst Ludwig Kirchner: "Selvportræt som soldat", 1915
Egon Schiele: "Self-Portrait", 1911
Marianne von Werefkin: "Self-portrait", c. 1910
Edvard Munch, Självporträtt i Bergen, 1916
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur og modernisme
Vi arbejder med arkitektur.
Vi undersøger begreberne: Primær funktion og sekundær funktion- symbol og sekundær funktion ideologi.
Vi arbejde med arkitekturanalyse ud fra undersøgelsen af:
Funktion, materialer, lys, farve, linjer og form, placering og samlet vurdering.
Vi arbejder også med Le Corbusiers tanker om arkitektur og det gode liv, samt principperne for modernistisk arkitektur:
1) søjler
2) tagterasse
3) det frie plan
4) frit facadedesign
5) horisontale vinduesbånd
Vi undersøger den vellykkede plads ud fra de 6 parametre:
Funktion, brugere, akser, form, adgang, udsmykning og samlet oplevelse.
Vi afslutter forløbet med at designe nye "bellehøjhuse", der anvender Le Corbusiers ideer om modernistisk arkitektur og det gode liv, samt inkorporerer naturen og aktiviteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Natur, klima, liv
Vi arbejder kort med naturen i kunsthistorien og kunsten i dag.
Begreber:
Installation
Skulptur/ready made
Natursyn:
Holocæn
Antroprocæn
Alt er natur
Analyse af skulptur og installation
Værker:
KunstnerPeter Christian Skovgaard: ”Bøgeskov i maj”, 1857
Lundbye: ”Hankehøj ved Vallekilde efterårslandskab” 1847
Ivan Aivazovsky: ”The ninth wave”, 1850
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet, 1818
H.A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889
Jean-François Millet, “Man with a Hoe” (ca. 1860-1862)
Monet: ”impression Soleil levant” 1872.
Monet: ” Den japanske bro”.1899
Edvard Munch: ”Skriget”, 1893
Arnold Böcklin: "De dødes ø", 1883.
Ejnar Nielsen "Den blinde. Gjern" 1896 og 1898
Jonas F Thorstein: “KING FREDERIKS CASTLE Drawing”
Jonas F Thorstein: : “NOAH Drawing”
Jonas F Thorstein: “Royal Rescue Painting”
jens Galschiøt: ”Unbearable”, 2015
Heather Ackroyd og Dan Harvey: Cunningham building, 2013 og
2424 Dilston Grove, 2003
Rune Bosse: ”Stien eller tid imellem træe”r, Overgaden, 2019.
Olafur Eliasson: ”riverbed”, 2014
Katharina Grosse: Asphalt Air and Hair, 2017.
Hanna Cormick: The mermaid, 2020
Gudrun Steen-Andersen: “ Heads-up”, 2017
Eksamensprojekt:
I skal lave et værk, der handler om jeres forhold til naturen og det liv, man lever i dag i forhold til naturen.
I bestemmer selv, hvilket natursyn i arbejder med, og hvilket stemning værket udtrykker.
Værket skal være en skulptur/ ready made eller en mini-installation, og det skal enten være ude i naturen, eller det skal bruge noget natur som materiale.
Værket skal bruge minimum et symbol.
Jeres projekt skal indeholde:
Mindmap fra ide-generering
Udkast til forskellige ideer + relevante billeder.
Skitse til den endelig ide + en forklaring af ideen
Jeres værk
En analyse og tolkning af værket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tegneserier
Vi arbejder med tegneserier.
Vi analyserer tegneserier og lavet vores egen tegneserie som afslutning på forløbet.
Begreber:
konturstreg
talebobler
tænkeboblobler
lydord
bevægelsesstreger
visuel karakteristik
infobokse
Sekvenser:
moment til moment
Aktion til aktion
Objekt til objekt
scene til scene
perspektiv til perspektiv
Beskæring:
Super total
Total
Halvtotal
Halvnær
nær
ultranær
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581446753",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581446753",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581446753"
}