Titel
2
|
The Beatles - Særligt studeret emne
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
I det særligt studerede emne ’The Beatles’ har eleverne arbejdet med 3 nedslag i The Beatles’ karriere, som spænder fra starten af deres karriere, efter deres gennembrud og til slut med deres psykedeliske periode. Klassen har fået en baggrundsforståelse for The Beatles som band, den samtid i 60’erne, som de skrev sig ind i og deres indflydelse. Der er primært blevet arbejdet med 3 numre for forskellige tider i The Beatles’ karriere, som er ’Twist and Shout’, (1961) ’Help’ (1965) og ’Lucy in the sky’ (1967). Forskellige analytiske parametre så som form, korsvar, toneart, lyrisk analyse, sound etc. er blevet gennemgået. Til slut, træk eleverne paralleller mellem de analyserede sange.
Sammenspil: 3 grupper med selvvalgte sange – forårskoncert og potentielt eksamensprojekt. Sange: ’Alle skuffer over tid', Minds of 99, 'Vennerne skinner', August Høyen, 'Mamma Mia', ABBA.
Teori: Toneart, taktart.
FAGLIGE MÅL:
Musikkundskab:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Musikudøvelse:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
KERNESTOF:
Musikkundskab:
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik – væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Musikudøvelse:
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
ANVENDT MATERIALE – KERNESTOF:
- Musik, transkription + lyrik: 'Twist and shout', The Beatles.
- Musik, transkription + lyrik: 'Help', The Beatles.
- Musik, transkription + lyrik: 'Lucy in the sky with diamonds', The Beatles.
SUPPLERENDE STOF:
- ’Eventyret om Beatles’, Musikipedia – uddrag.
- ’Lucy in the sky with diamonds’, Tartelet.dk – uddrag.
- ’Korstemmer’, Musikipedia.
- Teorikompendium – taktarter, kvintcirkel, Jakob M. Jensen.
- ’Soundbox-modellen’, Rockmusik i tid og rum, Grønager, Aare, Rønnenfelt, s. 118-127.
ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning: teori som tavleundervisning samt klassediskussion om arbejdsspørgsmål.
- Gruppearbejde: analyse af forskelligt materiale i grupper.
- Projektarbejde i form af sammenspil til forårskoncert.
Omfang: omkring 30 sider.
Forløbets samlede undervisningstid: 11 moduler á 90 minutter + 1 modul til forårskoncert.
|