Holdet 2024 mu/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Smilla Eveliina Tapiola Bundesen
Hold 2024 mu/1 (1g mu/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Blues
Titel 2 The Beatles - Særligt studeret emne
Titel 3 Vestlig kunstmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Blues

Forløbsbeskrivelse:
I det tematiske forløb ’Blues’ skal eleverne undersøge blues-genrens historiske og kulturelle kontekst, som fundamentet for videre arbejde med melodi- og tekstanalyse. Eleverne bliver bekendte med musikalsk teori tilknyttet blues-genren og det forventes, at de kan følgende begreber: blues-skema, bluesskala og dets forskel fra en almindelig dur-skala samt ’blå’ toner. Ligeledes forventes det, at eleverne kan redegøre for den typiske ’tone’ og tekstlige udtryk i en bluessang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Beatles - Særligt studeret emne

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
I det særligt studerede emne ’The Beatles’ har eleverne arbejdet med 3 nedslag i The Beatles’ karriere, som spænder fra starten af deres karriere, efter deres gennembrud og til slut med deres psykedeliske periode. Klassen har fået en baggrundsforståelse for The Beatles som band, den samtid i 60’erne, som de skrev sig ind i og deres indflydelse. Der er primært blevet arbejdet med 3 numre for forskellige tider i The Beatles’ karriere, som er ’Twist and Shout’, (1961) ’Help’ (1965) og ’Lucy in the sky’ (1967). Forskellige analytiske parametre så som form, korsvar, toneart, lyrisk analyse, sound etc. er blevet gennemgået. Til slut, træk eleverne paralleller mellem de analyserede sange.

Sammenspil: 3 grupper med selvvalgte sange – forårskoncert og potentielt eksamensprojekt. Sange: ’Alle skuffer over tid', Minds of 99, 'Vennerne skinner', August Høyen, 'Mamma Mia', ABBA.
Teori: Toneart, taktart.

FAGLIGE MÅL:
Musikkundskab:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Musikudøvelse:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

KERNESTOF:
Musikkundskab:
–  grundlæggende musiklære og hørelære
–  musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik –  væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
–  et særligt studeret område
–  kortere tekster med relation til kernestoffet.


Musikudøvelse:
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.


ANVENDT MATERIALE – KERNESTOF:
- Musik, transkription + lyrik: 'Twist and shout', The Beatles.
- Musik, transkription + lyrik: 'Help', The Beatles.
- Musik, transkription + lyrik: 'Lucy in the sky with diamonds', The Beatles.

SUPPLERENDE STOF:
- ’Eventyret om Beatles’, Musikipedia – uddrag.
- ’Lucy in the sky with diamonds’, Tartelet.dk – uddrag.
- ’Korstemmer’, Musikipedia.
- Teorikompendium – taktarter, kvintcirkel, Jakob M. Jensen.
- ’Soundbox-modellen’, Rockmusik i tid og rum, Grønager, Aare, Rønnenfelt, s. 118-127.


ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning: teori som tavleundervisning samt klassediskussion om arbejdsspørgsmål.
- Gruppearbejde: analyse af forskelligt materiale i grupper.
- Projektarbejde i form af sammenspil til forårskoncert.

Omfang: omkring 30 sider.

Forløbets samlede undervisningstid: 11 moduler á 90 minutter + 1 modul til forårskoncert.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vestlig kunstmusik

FORLØB:
I forløbet ’Vestlig kunstmusik’ har eleverne arbejdet med den klassiske vestlige musiktradition med nedslag i to musikhistoriske perioder; Barokken og Romantikken. I Barokken har klassen arbejdet med 'La Primavera', 1. sats af 'Foråret' i 'De Fire Årstider' og i Romantikken har klassen arbejdet med 'Der Lindenbaum' af Schubert. Hele satser er blevet analyseret med diverse analytiske nedslag med fokus på træning af musikanalytiske begreber. Væsentlige begreber har været: ambitus, trinvis bevægelse, tonegentagelse, opadgående/nedadgående fraser, pulsmarkering, komplementærrytmik og sammenfald.

Musikkundskab:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Musikudøvelse:
̶  synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire

Musikkundskab:
–  grundlæggende musiklære og hørelære
–  musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
–  væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
–  kortere tekster med relation til kernestoffet.

Musikudøvelse:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker

KERNESTOF:
- Musik + transkription: ”1. sats af Foråret, De Fire Årstider", Vivaldi.
- Musik + transkription + oversat tekst: ”Der Lindenbaum”, Schubert.

SUPPLERENDE STOF:
- ”Skala, toneart, kvintcirkel”, s. 21-27, C-nøglen, Johannes Grønager.
- "Rytmisk og melodisk analyse" - begrebsark.
- ”Den romantiske lied” fra ’Undervisningsmateriale til MUSIK C’, Susanne Christiansen og Mette Haaning (2019).

- Klasseundervisning: teori som tavleundervisning samt klassediskussion om arbejdsspørgsmål.

- Gruppearbejde: analyse af forskelligt materiale i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer