Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Mikael Nors Ganer
|
Hold
|
2024 me/11 (1g me/11)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb og kampagner
Alle elever har haft grundforløb i kampagner og filmiske virkemidler.
Fokus på forskellige typer af kampagner (politiske kampagner og informations- og oplysningskampagner) deres karakteristika, målgrupper, mediekanaler og filmiske virkemidler + intro til næranalyse.
Grundtekst:
Pensum har været uddragt af "Det Korte format" (Systime) om de to kampagnetyper.
Filmcentralen og deres filmiske virkemidler leksikon
Forløbet har ligeledes været krydret med små praktiske øvelser i at filme.
Evaluering:
Producering af deres egen kampagnevideo + "mini-eksamen" hvor der skulle argumenteres for produktionsmæssige valg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyere medier
Faglige mål:
Teoretisk-analytisk:
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af nyere medier
identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
foretage en mediefaglig perspektivering af nyere medier ud fra en valgt kontekst
Praktisk:
betjene optage- og redigeringsudstyr
gennemføre og distribuere en medieproduktion
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold:
Nyere medier modellen
Hook modellen
Thumbnails
Tutorials
Vlogs
Videoessay
Materiale:
Levende billeder (2018) - nyere medier modellen, videoessayet
Jens Haaning: Show me what you’ve got - 5 effektive hooks til din video
Korte medieformater - Vlogs
Metode:
Forløbet har beskæftiget sig med nyere medie genre, som man særligt kan finde på Youtube. Først er genrene gennemgået teoretisk, hvorefter de er blevet produceret i praksis.
Evaluering:
Gennem produktioner og brugen af teori i forbindelse med disse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581528661",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581528661",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581528661"
}