Holdet 2024 me/11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Mikael Nors Ganer
Hold 2024 me/11 (1g me/11)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb og kampagner
Titel 2 Sportsfilm
Titel 3 Nyere medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb og kampagner

Alle elever har haft grundforløb i kampagner og filmiske virkemidler.

Fokus på forskellige typer af kampagner (politiske kampagner og informations- og oplysningskampagner) deres karakteristika, målgrupper, mediekanaler og filmiske virkemidler + intro til næranalyse.

Grundtekst:

Pensum har været uddragt af "Det Korte format" (Systime) om de to kampagnetyper.
Filmcentralen og deres filmiske virkemidler leksikon

Forløbet har ligeledes været krydret med små praktiske øvelser i at filme.

Evaluering:

Producering af deres egen kampagnevideo + "mini-eksamen" hvor der skulle argumenteres for produktionsmæssige valg.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sportsfilm

Faglige mål:
-anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film
-identificere centrale træk ved forskellige genrer
-foretage en mediefaglig perspektivering af film ud fra en valgt kontekst

Materiale:
Berettermodellen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen (2 ns)
Den gode historie: https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/den-gode-historie-paa-film-0?sub-page=117804 (3 ns)
Dramagenren: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/drama (3 ns)
Filmens grundelementer: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog (4 ns)
Aktantmodellen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen (6 ns)
Klipning: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/klipning (4 ns)
Levende billeder (Mimi Olsen) - Genre, Fakta og fiktion (4 ns)
Genre kendetegn og ikonografi (1 ns)
Eget filmleksikon over filmiske virkemidler (6 ns)

Helt filmværk:
Cinderella man (2006)
I, Tonya (2017)
Skøjteskandalen - Tonya & Nancy (2018) (Sportsfilm i fakta format)

Fælles næranalyse:
I, Tonya, Trippel axel scene
Moneyball - https://www.youtube.com/watch?v=sJOU8rlKMBA

Andet AV-materiale brugt i undervisningen:
Kulturmagasiner Gejst . Dokumentarfilm og virkeligheden fra DR1, marts 2019 (s. 200 i levende billeder)

Indhold:
-Genre
-Konflikt
- Aktantmodellen - protagonist og antagonist
- Berettermodellen
-Murray Smith - sympatistruktur
- Sportsfilmens stil
- Set-up og pay-off
- Fiktion
- Fakta
- Autencitetsmarkører

Evaluering:
Samarbejde med pilotproduktions forløbet, hvor de skal producere egen sportsfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nyere medier

Faglige mål:

Teoretisk-analytisk:
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af nyere medier
identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
foretage en mediefaglig perspektivering af nyere medier ud fra en valgt kontekst

Praktisk:
betjene optage- og redigeringsudstyr
gennemføre og distribuere en medieproduktion  
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Indhold:
Nyere medier modellen
Hook modellen
Thumbnails
Tutorials
Vlogs
Videoessay

Materiale:
Levende billeder (2018) - nyere medier modellen, videoessayet
Jens Haaning: Show me what you’ve got - 5 effektive hooks til din video
Korte medieformater - Vlogs

Metode:
Forløbet har beskæftiget sig med nyere medie genre, som man særligt kan finde på Youtube. Først er genrene gennemgået teoretisk, hvorefter de er blevet produceret i praksis.

Evaluering:
Gennem produktioner og brugen af teori i forbindelse med disse


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer