Holdet 2024 if/2y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Liselotte Tang
Hold 2024 if/2y (2y if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01. Hvad er en computer?
Titel 2 02. Programmering
Titel 3 03. Internettet og sikkerhed
Titel 4 04. Game Design
Titel 5 05. Generativ AI og store sprogmodeller
Titel 6 06: Interaktionsdesign og app-udvikling
Titel 7 07. Udvikling af hjemmesider
Titel 8 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01. Hvad er en computer?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02. Programmering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04. Game Design

I forløbet arbejdes der med tilegnelse og anvendelse af grundlæggende teoretisk viden om gamedesign, innovation og programmering i Gamelab (Code.org). Projektgrupperne udvikler hver deres spil ud fra på forhånd angivet kravsspecifikation og målgruppe, med fokus på spilmekanikker, målgruppeanalyse, brugertest, design af brugergrænseflade, udvikling af hi-fi prototyper på baggrund af brugertest, samt præsentation af det færdige produkt. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering)

Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1v0oTS7S0zScoVTnSF0Cfb7OPhHx57mIfdn0sbVbHgKI/edit?tab=t.0#heading=h.tkgwd7o307of
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05. Generativ AI og store sprogmodeller

I forløbet arbejdes der med grundlæggende viden om, hvad generativ kunstig intelligens er, og hvordan det kan anvendes, med særligt fokus på store sprogmodeller. Forløbet arbejder med begreberne som kunstig intelligens (AI), Generativ AI, Machine learning, Neurale netværk, Deep learning, Træning af algoritmer, Bias, Store sprogmodeller (LLM), etiske og sikkerhedsmæssige betragtninger, klimaaftryk og prompts

Kernestof og faglige mål:
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Anvendte materialer:
Omfang anslået til 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 06: Interaktionsdesign og app-udvikling


I forløbet arbejdes der med anvendelse af grundlæggende viden om interaktionsdesign, innovation og programmering i Applab. Projektgrupperne udvikler hver deres rejseapp, med fokus på definition af målgruppe, design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion, udvikling af prototyper i samarbejde med brugerne, brugertest, samt udvikling af it-systemets interaktionsdesign med anvendelse af de grundlæggende principper. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering)

Kernestof og faglige mål:
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker

Anvendte materialer
Omfang anslået til 50 sider

Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave s. 28-35, 38-41, 42-46, 67-71, 81-88, 93-98, 108-111

Se link til forløbsplanen her: https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?pli=1&tab=t.0
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer