Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Liselotte Tang
|
Hold
|
2024 if/2y (2y if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01. Hvad er en computer?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02. Programmering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03. Internettet og sikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04. Game Design
I forløbet arbejdes der med tilegnelse og anvendelse af grundlæggende teoretisk viden om gamedesign, innovation og programmering i Gamelab (Code.org). Projektgrupperne udvikler hver deres spil ud fra på forhånd angivet kravsspecifikation og målgruppe, med fokus på spilmekanikker, målgruppeanalyse, brugertest, design af brugergrænseflade, udvikling af hi-fi prototyper på baggrund af brugertest, samt præsentation af det færdige produkt. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering)
Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1v0oTS7S0zScoVTnSF0Cfb7OPhHx57mIfdn0sbVbHgKI/edit?tab=t.0#heading=h.tkgwd7o307of
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05. Generativ AI og store sprogmodeller
I forløbet arbejdes der med grundlæggende viden om, hvad generativ kunstig intelligens er, og hvordan det kan anvendes, med særligt fokus på store sprogmodeller. Forløbet arbejder med begreberne som kunstig intelligens (AI), Generativ AI, Machine learning, Neurale netværk, Deep learning, Træning af algoritmer, Bias, Store sprogmodeller (LLM), etiske og sikkerhedsmæssige betragtninger, klimaaftryk og prompts
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Anvendte materialer:
Omfang anslået til 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06: Interaktionsdesign og app-udvikling
I forløbet arbejdes der med anvendelse af grundlæggende viden om interaktionsdesign, innovation og programmering i Applab. Projektgrupperne udvikler hver deres rejseapp, med fokus på definition af målgruppe, design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion, udvikling af prototyper i samarbejde med brugerne, brugertest, samt udvikling af it-systemets interaktionsdesign med anvendelse af de grundlæggende principper. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering)
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
Anvendte materialer
Omfang anslået til 50 sider
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave s. 28-35, 38-41, 42-46, 67-71, 81-88, 93-98, 108-111
Se link til forløbsplanen her: https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?pli=1&tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
07. Udvikling af hjemmesider
Link til forløbsplan her:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65799765251",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65799765251",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65799765251"
}