Holdet 2024 bi/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jonathan Riber Hedetoft Røder, Tobias Frykman
Hold 2024 bi/q (1q bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og osmose
Titel 2 Sundhed og kroppen
Titel 3 Gener og genitalier
Titel 4 På GG's grønne gren
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og osmose

Forløbet omhandler cellebiologi samt udvalgte cellulære processer.

Materiale:
- Biologi i udvikling 1. udg, s. 9-16, 173-176

Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartofler

Nøgle fagbegreber:
- Prokaryote-, eukaryote celler, cellemembran, ribosomer, endoplasmatisk retikulum (ER), cytoskelet, cellevæg
- Bakterier: grampositive, gramnegative, plasmider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sundhed og kroppen

Vi har repeteret osmose og cellens opbygning.
Biologi i Udvikling s. 14-20
Vigtige begreber: osmose, cellemembran, cellekerne, ribosomer, DNA, mitokondrier, grønkorn, cellevæg

Makronæringsstoffer
Biologi i Udvikling s. 75-82
Vigtige begreber: kulhydrater, monosakkarider, disakkarider, polysakkarider, fedt, mættede og umættede fedtsyrer, proteiner, aminosyrer, hydrogenbindinger, enzymer, bromelain (en protease i ananas-saft) og gelatine (kollagen-protein, der er ødelagt med varme).
Koblet med fordøjelssystemet (fra NV-forløbet). Materiale: Bæredygtigt madforbrug, s. 15-18 (PDF)

Kondition
Biologi i Udvikling s. 103-120
Vigtige begreber: kondital, O2, CO2, respiration, ATP, store og lille kredsløb, blod, hæmoglobin, hæmatokritværdi, puls, slagvolumen, minutvolumen, åndedrætsfrekvens, åndedrætsdybde, vitalkapacitet, systolisk og diastolisk blodtryk, åreforkalkning, blodprop.


Vitalkapacitet - forsøg - vejledning på drev
Puls og blodtryk - forsøg (ingen skrifttlig vejledning - vi målte bare og snakkede om resultaterne i relation til siderne i bogen).
Proteiner og enzymer - forsøg - vejledning på drev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gener og genitalier

Der er i forløbet: genetik og genitalier arbejdet med følgende kernestof:
- Makromolekyler: proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, nedarvningsprincipper (+ eksempel på evolutionsmekansime: blodtype og malaria)
- Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
- Sundhed og sygdom (supplerende)

Materiale:
- BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 168-172, 179-194
- https://www.vucdigital.dk/bio_film/proteinsyntese.html (proteinsyntesen forklaret)
- https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/ (blodtyper i DK)
- https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA (blodtyper forklaret)
- https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU (menstruationscyklus)

Øvelser:
- Nedarvnings af egenskaber
- Blodtypebestemmelse vha. antistoffer
- Graviditet og tests

Nøgle fagbegreber:
- Celle, kromosom, DNA, nukleotid, baseparringsprincip
- Gen, genom, proteinsyntesen, transkription, translation, RNA, den genetiske kode
- Allel, genotype, heterozygot, homozygot, fænotype
- Krydsningsskema, dominant nedarvning, recessiv nedarvning, monogen nedarvning (et-gens nedarvning)
- Endokrine kirtler, hormoner og feedbackmekanismer
- Kønsorganer, kønshormoner, menstruationscyklus, forplantning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På GG's grønne gren

Der er i forløbet: på GG's grønne gren, arbejdet med følgende kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- Bæredygtighed og miljøbeskyttelse (supplerende)

Materiale:
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/ (økosystemers opbygning)
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/ (energi og vækst)
- https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/4-stofkredsloeb/ (stofkredsløb)
- Biologi til tiden, s. 126-129 (PDF)
- Søen som økosystem (PDF)
- https://naturfilm.info/biomanipulation-i-soendersoe/ (biomanipulation)

Øvelser:
- Makroindeks

Nøgle fagbegreber:
- Økosystem, abiotiske- og biotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter, fødekædetyper
- Fotosyntese og respiration, fotoautotrof, heterotrof, begrænsende faktor og energistrømme
- Makroindeks, næringsrig-, næringsfattig sø, eutrofiering, biomanipulation
- Kulstofskredsløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer