Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/2q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Jonathan Riber Hedetoft Røder, Kristine Rask Raae, Lykke Keldsted Bøgsted Hvidepil
Hold
2024 bi/2q (
2q bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cellebiologi, mikrobiologi og gæring
Titel 2
Hvad skal vi spise og hvorfor?
Titel 3
Blodsukker og diabetes
Titel 4
DNA - cellernes arvemateriale
Titel 5
På GG's grønne gren
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cellebiologi, mikrobiologi og gæring
Forløbet handler om cellers opbygning og funktion af udvalgte organeller, om membrantransport, DNA-replikation og mitose, mikroorganismer og gæring.
Materiale:
Biologi i udvikling 1. udg, s. 9-11, 14-21 + 173-176
Biologi i udvikling 2. udg., s. 33-42 (PDF)
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartofler
- Gæring (Pust ballon op med gær)
Indhold
Kernestof:
Jeg kan se at I endnu ikke fået jeres bio-bog, så i stedet har jeg smidt en pdf op med en mini-lektie.
Lav sp. færdig fra sidste uges modul + læs s. 17 - 21
Besvar summeopgaven fra sidste modul. Kan findes under pp. 2# på slide 18.
Besvar summeopgaven fra sidste modul. Kan findes under pp. 2# på slide 18 på drevet.
OSMOSE I KARTOFFEL.docx
S.173-176 + husk jeres hæfter
Lav jeres cellecyklus-tegning færdig
Samme lektie, som til sidste modul + de 12 sp. fra arb. selv.
Gæring. Pust ballon op med gær..docx
Svar på alle spørgsmålene i forsøgsvejledningen om Gæring. Samt s. 75-85 i grundbog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad skal vi spise og hvorfor?
Forløbet handler om kost og fordøjelse, om den kemiske opbygning af næringsstoffer, fordøjelse, enzymers funktion og næringsstoffers optagelse.
Materiale:
Biologi i udvikling 1. ud, s. 75 - 92
Eksperimentelt arbejde:
- Fordøjelse af mælkefedt vha. lipase
Indhold
Kernestof:
S.86-92
S.86-91
Medbring fordøjelsestegningerne fra sidst.
Evaluering af innovationsforløbet
Fordøjelse af mælkefedt vha lipase.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Blodsukker og diabetes
Om næringsstoffers optagelse (fortsat), carbohydraters opbygning, blodsukker og funktionen af insulin og glucagon. Herudover er der arbejdet med diabetes.
Materiale:
Biologi i udvikling 1. udg, s. 95 - 101
Diabtest og insulin (hæfte fra Novo), s. 4-7
Note: Kort om diabetes (fra diabetesforeningen)
Animation om type 2-diabetes: https://youtu.be/JAjZv41iUJU?si=luuJUpEvhZcnZLyi
Eksperimentelt arbejde:
- Målinger af blodsukker
Indhold
Kernestof:
S. 95-97, 100-101
Hej alle. Vi skal jo have vores første biologimodul sammen i dag, tirsdag - og som I kan se, skal vi også have fordybelseslæsning i modulet. Så husk jeres bog til læsning - I behøver ikke at have biologibogen med i dag :) Vi ses, Kristine
Spørgeskema om biologi
Lektie: Læs biologi i udvikling s. 98 - 101. Se grundigt på figur 132 og tabellen på figur 133 - og noter biologi-fagbegreber fra lektien. Hav begreberne med til time (Der er valgfagsmesse i noget af modulet).
Opgaver om carbohydrater og blodsukker
Lektie: Læs Biologi i udvikling s. 95 - 97 om næringsstoffers optagelse og de hurtige og langsomme kulhydrater. I skal desuden kunne forklare betydningen af begreberne: Insulin, glukose, glykogen, glukagon og transportmolekyler (i membranen).
Lektie: Læs øvelsesvejledningen 'Måling af blodssukker' grundigt. Den findes på link nedenfor.
VEJLEDNING Måling af blodsukker
RAPPORT om blodsukkermåling
Fælles RESULTATER - skriv jeres data ind
Vi skal arbejde med rapporten om øvelsen fra i fredags. Så husk resultater, noter, billeder mm fra forsøget - og hav godt styr på øvelsesvejledningen
Afsnit
OPGAVER om diabetes
Læs noten 'Kort om diabetes', der ligger i vores bio-mappe (kost og fordøjelse) - og kan findes på linket herunder. Skriv spørgsmål ned til teksten, hvis der er noget I ikke forstår, så I kan spørge i timen
Kort om diabetes
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DNA - cellernes arvemateriale
Der er i forløbet: DNA - cellernes arvemateriale arbejdet med følgende kernestof:
- Makromolekyler: proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, nedarvningsprincipper (+ eksempel på evolutionsmekansime: blodtype og malaria)
- Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
- Sundhed og sygdom (supplerende)
Materiale:
- BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 169-172, 176-194.
-
https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/
(blodtyper i DK)
-
https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA
(blodtyper forklaret)
-
https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU
(menstruationscyklus)
Øvelser:
- Nedarvning af gener
- Blodtypebestemmelse vha. antistoffer
- Graviditet og tests
Nøgle fagbegreber:
- Celle, kromosom, DNA, nukleotid, baseparringsprincip
- Gen, genom, proteinsyntesen, transkription, translation, RNA, den genetiske kode
- Allel, genotype, heterozygot, homozygot, fænotype
- Krydsningsskema, dominant nedarvning, recessiv nedarvning, monogen nedarvning (et-gens nedarvning)
- Endokrine kirtler, hormoner og feedbackmekanismer
- Kønsorganer, kønshormoner, menstruationscyklus, forplantning
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs Biologi i udvikling, s. 169 - 172 + 176 - 178. Vi skal starte på et emne om DNA, gener og nedarvning af genetiske egenskaber
OPGAVE Skriv om figur 241
Opgave. Proteinsynese - den genetiske kode
Lektie: Læs Biologi i udvikling s. 179 - 180 om proteinsyntese. Skriv fagbegreber ned, der nævnes i lektien - og hav dem med til time
Opgave om genetik
Lektie: Læs Biologi i udvikling s. 181 - 184 om genetiske grundbegreber
Opgaver genetik II
Lektie: Læs biologi i udvikling s. 184 - 189, kun det første afsnit på s 189 om stamtavler
VEJLEDNING Undersøg jeres familie
OPGAVER stamtræer
Lektie: Spørg så mange som muligt i din familie om udvalgte genetiske egenskaber, så vi kan lave stamtræer (nærmere info - se mail fra mig)
Tjekliste for nedarvningstyper i stamtræsanalyse.pdf
Opgave stamtavler.pdf
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank G Jørgensen, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI I UDVIKLING (udg. 2015), NUCLEUS; sider: 133-145, 189-194
RESULTATER 2q (blodtype)
Ø blodtypebestemmelse vha. antistoffer.docx
Blodtype ABO forklaret
Blodtyper i DK
Resultater 2q blodtype
Arbejdsspørgsmål, mandens kønsorganer og hormoner.docx
DAGENS TEKST (PDF)
Menstruationscyklus
Medbring biologibogen!
QUIZ - tip en 13'er (klik på linket og se nederst på siden)
Ø graviditet og tests.docx
Evaluering af undervisningen i biologi
Repeter forløb efter behov (læs noter, PowerPoints, læs tekststykker i biologibogen, se videoer osv.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
På GG's grønne gren
Der er i forløbet: på GG's grønne gren, arbejdet med følgende kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og biodiversitet
- Bæredygtighed og miljøbeskyttelse (supplerende)
Materiale:
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/2-oekosystemersopbygning/
(økosystemers opbygning)
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/3-energiogvaekst/
(energi og vækst)
-
https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/4-stofkredsloeb/
(stofkredsløb)
- Biologi til tiden, s. 126-129 (PDF)
- Søen som økosystem (PDF)
- https://naturfilm.info/biomanipulation-i-soendersoe/ (biomanipulation)
Øvelser:
- Makroindeks
Nøgle fagbegreber:
- Økosystem, abiotiske- og biotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter, fødekædetyper
- Fotosyntese og respiration, fotoautotrof, heterotrof, begrænsende faktor og energistrømme
- Makroindeks, næringsrig-, næringsfattig sø, eutrofiering, biomanipulation
Indhold
Kernestof:
2.Økosystemersopbygning - WWF Danmark
Ø Makroindex.docx
Biologi til tiden, s. 126-129.pdf
Energi og vækst (opgave 1).docx
Energi og vækst (opgave 2).docx
3.Energi og vækst - WWF Danmark
OPGAVE (læserbrev): Næringsrig- og fattig sø.docx
Søen som økosystem (forklaringer og quiz)
Søen som økosystem.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66113613737", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66113613737", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66113613737" }