Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Katrine Nielsen
|
Hold
|
2024 ke/p (1p ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Saltlakrids (+ den grunlæggende kemi)
I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for
- Atomets opbygning herunder elementarpartikler, elektronskaller.
- Det periodiske system. Grupper, undergrupper og perioder.
- Kemiske reaktioner, herunder reaktionsskemaer, tilstandsformer og afstemning
- Ioner og ionforbindelser/salte, herunder navngivning og kemisk skrivemåde.
- Krystalgitter/iongitter
- Fældningsreaktioner
Øvelse:
Fremstilling af salmiak
Materiale:
- God Kemi C: s. 1-7, s. 14-17, (saltlakrids-kompendium)
- Basiskemi C: Udvalgte s. fra kap. 1, 2, 3 og 4 (se s. 6-7 i "Saltlakridskompendiet")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FS1
Fagligt samspil med matematik. Eleverne har arbejde med forurening af grundvand, og i den sammenhæng lavet øvelse om fældningsreaktioner.
Øvelse: Analyse af vandprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gift
Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for følgende kernestof
- Molekyler og kovalente bindinger
- Elektronegativitet og opløselighed
- Stofmængdeberegning
- Stofmængdekoncentration
Øvelse: Giftkage med natron
Materiale:
- Basiskemi C: s. 67-70,
- God Kemi C: Videoer: Molekylforbindelser og elektronparbindinger, navngivning af molekyler, molekylforbindelser og polaritet, hvilke ioner dannes og ionforbindelser
- Gymnasiekemi.dk: Måling, mol og masse
- Biotechacademy.dk: Basal kemi - Opgaver i mængdeberegning med stofmængde, koncentration og volumen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Surt show
Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for følgende kernestof
- Syre, base og amfolyt
- Syre-basereaktioner
- pH-måling
- pH-beregning
- Syre-basetitrering
Øvelse: Bestemmelse af syreindholdet i en energidrik
Materiale:
- Gymnasiekemi: Syrer, baser og amfolytter, pH-skalaen, neutralisering og titrering,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi
I forløbet er eleverne blevet præsenteret for følgende kernestof
- Carbonhydrider, herunder alkaner, alkener og alkyner
- Navngivning af alkaner
- Fuldstændige og ufuldstændige forbrændingsreaktioner
- Substitutions- og additionsreaktioner
Øvelse: Reaktioner med carbonhydrider
Materiale:
Gymnasiekemi.dk: Organisk kemi og alkaner, alkener og alkyner, kemi og klima (de første 8 min.), alkoholer.
Basiskemi C: s. 122-126,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69146602922",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69146602922",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69146602922"
}