Holdet 2024 ke/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Katrine Nielsen
Hold 2024 ke/p (1p ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Saltlakrids (+ den grunlæggende kemi)
Titel 2 FS1
Titel 3 Gift
Titel 4 Surt show
Titel 5 Organisk kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Saltlakrids (+ den grunlæggende kemi)

I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for

- Atomets opbygning herunder elementarpartikler, elektronskaller.
- Det periodiske system. Grupper, undergrupper og perioder.
- Kemiske reaktioner, herunder reaktionsskemaer, tilstandsformer og afstemning
- Ioner og ionforbindelser/salte, herunder navngivning og kemisk skrivemåde.
- Krystalgitter/iongitter
- Fældningsreaktioner

Øvelse:
Fremstilling af salmiak

Materiale:
- God Kemi C: s. 1-7, s. 14-17,  (saltlakrids-kompendium)
- Basiskemi C: Udvalgte s. fra kap. 1, 2, 3 og 4 (se s. 6-7 i "Saltlakridskompendiet")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FS1

Fagligt samspil med matematik. Eleverne har arbejde med forurening af grundvand, og i den sammenhæng lavet øvelse om fældningsreaktioner.

Øvelse: Analyse af vandprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gift

Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for følgende kernestof
- Molekyler og kovalente bindinger
- Elektronegativitet og opløselighed
- Stofmængdeberegning
- Stofmængdekoncentration

Øvelse: Giftkage med natron

Materiale:
- Basiskemi C: s. 67-70,
- God Kemi C: Videoer: Molekylforbindelser og elektronparbindinger, navngivning af molekyler, molekylforbindelser og polaritet, hvilke ioner dannes og ionforbindelser
- Gymnasiekemi.dk: Måling, mol og masse
- Biotechacademy.dk: Basal kemi - Opgaver i mængdeberegning med stofmængde, koncentration og volumen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Surt show

Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for følgende kernestof
- Syre, base og amfolyt
- Syre-basereaktioner
- pH-måling
- pH-beregning
- Syre-basetitrering

Øvelse: Bestemmelse af syreindholdet i en energidrik

Materiale:
- Gymnasiekemi: Syrer, baser og amfolytter, pH-skalaen, neutralisering og titrering,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisk kemi

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for følgende kernestof
- Carbonhydrider, herunder alkaner, alkener og alkyner
- Navngivning af alkaner
- Fuldstændige og ufuldstændige forbrændingsreaktioner
- Substitutions- og additionsreaktioner

Øvelse: Reaktioner med carbonhydrider

Materiale:
Gymnasiekemi.dk: Organisk kemi og alkaner, alkener og alkyner, kemi og klima (de første 8 min.), alkoholer.
Basiskemi C: s. 122-126,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer