Holdet D en (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Malthe Kristiansen
Hold 2025 D en (D en)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)

Growing Up
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet ’Growing Up’ fungerer som grundforløbet for alle engelskhold, og er standardiseret således alle elever læser og arbejder med det samme kernestof og materiale. Forløbet fokuserer på at introducere eleverne til engelskfagets mange sider (heriblandt tekst- og filmanalyse, grammatik, ordforråd m.m.), samtidigt med at der søges en diskussion af klassiske og universelle spørgsmål såsom: ”Hvad vil det sige at vokse op?”, ”Hvornår er man voksen?”, ”Stopper man med at vokse op?”, og ”Hvordan påvirker familie og miljø vores opvækst og udvikling af identitet?”. Undervejs i forløbet introduceres eleverne ligeledes til PEEL modellen og trænes i dens skrivning. Der ses og analyseres også en film, der passer til Growing Up temaet, men denne varierer fra hold til hold.

Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Cross, L. [pseudonym for Griffiths, H.]. (2000). The Sin Bin or Lucy's Heart. I K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging – Or Not Belonging (s. 33–38). Gyldendal
- Hemingway, E. (1921). Indian Camp. I In Our Time. Boni & Liveright.
- Lively, P. (1986). Clara’s Day. I P. Lively, Pack of Cards: Stories 1978–1986
- Morissette, A. (1995). Perfect [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jpDDosM649g
- P!nk. (2002). Family Portrait [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hSjIz8oQuko
- Wain, J. (1966). Manhood. I Death of the Hind Legs and Other Stories. Reprinted i K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging - Or Not Belonging (s. 11–23). Gyldendal
Supplerende materiale:
- En film der passer til Growing Up forløbet.
Omfang: 18 sider.

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning

Grammatik:
- Ordklasser
- Ordstilling
- Genetiv
- Kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer