|
Titel
1
|
1. Grundforløb: Ung i det senmoderne samfund
Alle elever på Gladsaxe Gymnasium har haft et grundforløb med en introduktion til samfundsfag og til forskellige sociologiske, politologiske og økonomiske begreber og problemstillinger. Eleverne har haft det på forskellige grundforløbshold, men grundbogen (Liv i Danmark (grøn udg.) og hovedindholdet har været det samme.
I sociologi har det bl.a. handlet om sociologiske grundbegreber identitet, normer, socialisering, familietyper, sociale grupper m.m. Men også om det senmoderne samfund (Ziehe, Giddens).
I økonomi har det handlet om det økonomiske kredsløb og begreber som:
Marked
Civilsamfund
Stat
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
De økonomiske mål
Økonomisk vækst
Lav arbejdsløshed
Lav inflation
Ligevægt på betalingsbalancen
Bæredygtig økonomi
Balance på statsbudgettet
I politik har fokus bl.a. ligget på en introduktion til de politiske ideologier.
Alle discipliner i samfundsfag (politik, økonomi og sociologi) har været berørt i forløbet, men fokus har særligt ligget på de sociologiske grundbegreber og temaet Ung i det senmoderne samfund.
I forhold til eksamen kan fokus i dette forløb ligge på temaer og begreber som:
Socialisering (primær, sekundær, dobbeltsocialisering, multisocialisering)
Normer (formelle/skrevne og uformelle/uskrevne)
Internalisering af normer
Positive og negative sanktioner
Social kontrol
Sociale roller, rollekoflikter
Identitet (jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet)
Det traditionelle samfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund
Giddens om senmoderniteten: individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, udlejring af de sociale relationer, ekspertsystemer
Eksistentiel angst på grund af de mange valgmuligheder, søgen efter ontologisk sikkerhed
Ziehe om senmoderniteten: kulturel frisættelse, formbarhed, individualisering, frigørelse fra traditionen, antiautoritet
Ziehes tre reaktioner på senmodernitetens mange valg –> subjektivering (involvere andre i sit (følelses)liv), ontologisering (søge efter en fast mening med livet), potensering (søge efter stærke oplevelser)
Kernestof:
Sociologi:
•̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik:
•̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi:
•̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Grundtekster:
Liv i Danmark (grøn udg.), siderne 12-20, 30-44, 63-77, 81-88, 108-123, 177-190.
Enkelte supplerende materialer, som der er linket til under modulerne, og som kan findes i Drev.
Læst grundbogsstof, ca. 70 s.
|