Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Inge Støttrup
|
|
Hold
|
2025 E sa (E sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - identitet og ulighed
Grundforløb samfundsfag
I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget men sociologi har fyldt mest.
Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”
Kernestof:
Politik:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode.
Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet
108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus; sider: 12-20, 30-38, 43-44, 63-77, 81-88, 108-123, 177-192
-
LSO s.12-20.pdf
-
Læs lektien med fokus på at få fat i de fagbegreber, der står i emnefeltet. Hvis det er svært, så fortvivl ikke, vi skal nok få styr på det i timen. Lektien er vedhæftet som pdf, hvis I ikke har fået bøger endnu.
-
20250815093405539.pdf
-
Tal om socialisation
-
Rappport fra Sex og samfund
-
Den første gang: Unge fokuserer på den gode præstation
-
04 Oversigtsskema trad-mod-senmod til elever.docx
-
Elever: Frygten for at vælge forkert får unge til at gå i stå
-
PEE-afsnit om unge og stress
-
Danske politikere - wordwall
-
Danske politikere - træk på plads
-
07 Genkend ideologierne .docx
-
Test: Hvor er dine politiske placering?
-
Video om de klassiske ideologier
-
09xx Demokratidag Undersøgelsesopgave Grundforløb E.docx
-
Link til mappe i drevet
-
09xx Opsamling efter gruppearbejde.docx
-
Læs lektien med fokus på begreberne i noten. NB: I får fri 14.45, da jeg skal til klassemøde.
-
Cirkulær økonomi - hvorfor er det vigtigt? - Danmarks Naturfredningsforening
-
Din lektie er at finde 10 stykker tøj i dit skab og skrive ned, i hvilket land, det er produceret. Det står typisk på vaskemærket.
-
I dag skal vi runde grundforløbet af og lige repetere, hvad vi har lært. Ingen lektier. :)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923564147",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923564147",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923564147"
}