Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Amalie Winge
|
|
Hold
|
2025 N sa (N sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Identitet
Grundforløb samfundsfag
I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget med sociologi har fuldt mest.
Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”
Kernestof:
Politik:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
Metode:
kvantitativ og kvalitativ metode.
Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Vi har brugt bogen ”Luk samfundet Op 3. udgave.” Sider læst i grundbogen:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,
108-123 Ideologier, værdi og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LEKTIE: Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 12-20: Luk samfundet op l 12-20.pdf
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 30-36.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 36-38 og 43-44.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 63-69.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 69-77.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 81-87.
-
Ns PEE-afsnit om "De perfekte piger" og det senmoderne samfund
-
Partigrupper
-
I dette modul skal vi til demokratidag. I skal derfor møde en række ungdomspartier. I inddeles i grupper, som har ansvaret for at undersøge et af partierne. I kan se fordelingen nedenfor.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 110-115.
-
Ikke lektie: Spørgeskema
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 118-121.
-
I skal sætte jer i jeres partigrupper:
-
Ingen lektier!
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 177-184.
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus: side 184-189
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923585843",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923585843",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70923585843"
}