Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Tine Baage Mikkelstrup
|
|
Hold
|
2025 GF bk/111 (GF bk/111)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
1) Komposition (praktiske, induktive øvelser - harmonisk/dynamisk, , billedsamtale - gestiklinjer, blikretninger mm. - og mappeforside. )
2) Lys og skygge (induktiv tegneøvelse af dyrekranier, samtale om modellering vha. lys og skygge, billedeksempler og billedsamtale om, hvordan lys skaber form, stemning og iscenesætter)
3) Rumgengivelse 1 (hvordan skabes en illusion af rum på en plan flade? Rumskabende virkemidler, linearperspektiv-øvelse)
4) Rumgengivelse 2 (andre rumskabende virkemidler tilføjes)
5) Farvelære (Ittens farvecirkel og øvelse i farveblandinger + øvelse i kontraster og deres virkning. Kold-varm, komplementær og kvalitetskontrast)
6) Symbolsystemer ("Formalgåden" som repetition af de 5 virkemidler, her kommer "teknik" på som det sidste af 5.) PP om symbolik og en øvelse, hvor eleverne skal iscenesætte et symbol vha. de formalanalytiske virkemidler på et mobil-foto). Dette strækker sig af og til ind i det næste modul....
7) Billedanalyse-opgave (6 grupper med hver deres maleri, som skal analyseres ift. formalanalytiske virkemidler og symbolik. Analysen filmes. Derefter får hver gruppe feedback af en anden gruppe - her bruges feedback-ark fra mappen. Eleverne anvender deres feedback til at forberede et oplæg for holdet)
8) Fremlæggelser på baggrund af feedbacken.
9) Film om Olafur Eliasson (elastiktid) - her kan samtaler med eleverne påbegyndes. Ved tidspres udgår filmen til fordel for portfolio-opgaven.
10)-13) Praktisk arbejde med portfolio-opgave: Maleri som iscenesættelse af et selvvalgt vanitas-symbol med bevidst anvendelse af komposition, lys/skygge, farver og rum. Herunder samtaler med eleverne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71394863229",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71394863229",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71394863229"
}