Holdet GF bk/111 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Tine Baage Mikkelstrup
Hold 2025 GF bk/111 (GF bk/111)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

1) Komposition (praktiske, induktive øvelser - harmonisk/dynamisk, , billedsamtale - gestiklinjer, blikretninger mm. - og mappeforside. )

2) Lys og skygge (induktiv tegneøvelse af dyrekranier, samtale om modellering vha. lys og skygge, billedeksempler og billedsamtale om, hvordan lys skaber form, stemning og iscenesætter)

3) Rumgengivelse 1 (hvordan skabes en illusion af rum på en plan flade? Rumskabende virkemidler, linearperspektiv-øvelse)

4) Rumgengivelse 2 (andre rumskabende virkemidler tilføjes)

5) Farvelære (Ittens farvecirkel og øvelse i farveblandinger + øvelse i kontraster og deres virkning. Kold-varm, komplementær og kvalitetskontrast)

6) Symbolsystemer ("Formalgåden" som repetition af de 5 virkemidler, her kommer "teknik" på som det sidste af 5.) PP om symbolik og en øvelse, hvor eleverne skal iscenesætte et symbol vha. de formalanalytiske virkemidler på et mobil-foto). Dette strækker sig af og til ind i det næste modul....

7) Billedanalyse-opgave (6 grupper med hver deres maleri, som skal analyseres ift. formalanalytiske virkemidler og symbolik. Analysen filmes. Derefter får hver gruppe feedback af en anden gruppe - her bruges  feedback-ark fra mappen. Eleverne anvender deres feedback til at forberede et oplæg for holdet)

8) Fremlæggelser på baggrund af feedbacken.

9) Film om Olafur Eliasson (elastiktid) - her kan samtaler med eleverne påbegyndes. Ved tidspres udgår filmen til fordel for portfolio-opgaven.

10)-13) Praktisk arbejde med portfolio-opgave: Maleri som iscenesættelse af et selvvalgt vanitas-symbol med bevidst anvendelse af komposition, lys/skygge, farver og rum. Herunder samtaler med eleverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer