Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet Spansk/ApN 2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Dorrit Rine Vejen Hansen
Hold
2025 Spansk/ApN 2 (
Spansk/ApN 2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP/spansk
Titel 2
AP/spansk
Titel 3
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP/spansk
Forløbsbeskrivelse:
I fremmedsprogsregi undervises i fonetik, grammatik (basal morfologi og syntaks) ud fra spansksproget materiale (En vivo cap. 1-7) i følgende discipliner:
AlLFABET og UDTALE
- Vokaler
- Konsonanter
- Trykregler
- Trykstreg
- Sætningsmelodi
- Sammentrækning
- Spørgsmåls- og udråbstegn
KENDEORD (Artikler)
- Bestemte kendeord + sammentrækning ved a og de
- Ubestemte kendeord
NAVNEORD (Substantiver)
- Navneordenes køn
- Navneordenes tal
- Ejefald
TILLÆGSORD (Adjektiver)
- bøjning
- placering
TALORD (Numeralier)
- Kardinaltal
STEDORD (Pronominer)
- Personlige stedord som grundled
- Spørgende stedord
UDSAGNSORD (Verber)
- Regelmæssige udsagnsord i 1. bøjning (-ar)
- Uregelmæssige udsagnsord (ser – estar – hay – ir - tener)
NÆGTELSEN 'NO' (placering i forhold til verbal)
BASAL SÆTNINGSOPBYGNING (mulige sætningsled ud fra verbalets valens). Her anvendes ”Babelstårnets” grundmodeller s30 og s31.
---------------------------------
Der laves flere små tests undervejs, lige som eleverne præsenteres for en ”prøve-prøve” som optakt til den endelige AP-prøve.
Der øves grammatik og gloser via digitale platforme som Quizlet og Kahoot.
I forløbet er indlagt et kulturmøde med Mexico og "De dødes dag" i filmforevisningen af "Coco" (2017)
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos (velkommen). Jeg glæder mig til at møde jer:-) Husk skriveredskab.
3 TXT 1-7.pdf
Lille lektie: Lær de personlige stedord som subjekt (grundled) udenad: yo (jeg), tú (du), él (han, den, det), ella (hun, den, det), usted (De), nosotros/as (vi), vosotros/as (I) og ellos (de), ellas (de) og ustedes (De). Kig også på side 16 i grammti
Lektie: Øv jer på at kunne bøje verbet ser (at være): soy (jeg er), eres (du er), es (han, hun, den, det, De er), somos (vi er), sois (I er), son (de/De er) samt læs dine noter om artikler ('un', 'una', 'el', 'la' singularis). Medbring al materialet,
Lektie: 1. En vivo TEKSTBOG: Øv dig i at læse kap 2. : Dalí, un genio excéntrico? på smukt spansk :) Sig det gerne højt for dig selv, når du læser 2. Oversæt kapitlet til dansk, så godt du kan ! Gloser til venstre for teksten 3. Besvar de 4 spørgsmål
Titel ikke lektie
Lektie: Genøv og læs reglerne for substantiver (navneord) i grammatikhæftet, side 10-11 og på det uddelte papir den 26.8, og genøv/læs om artikler (kendeord) i jeres noter og i grammatikhæftet side 7-8 og øv jer på denne quizlet med artikel/substanti
Program: 1. Repetition af artikler og substantiver quizlet (kongruens) + (opgave 2.4). 2. ser/estar/hay 3. nyt: ar-verber + kapitel 4 + genitiv (ejefald)
Lektie: Øv jer på at bøje 1. bøjningsverber (ar-verber), fx hablar (at tale): hablO, hablAS, hablA, hablAMOS, hablAIS og hablAN (kig på side 18 i grammatikhæftet) og læs om genitiv (ejefald) på side 12 i grammatikken - hvordan dannes genitiv på spans
Lektie: 1. Lav i En vivo ØVEhæftet opgave 5 og 6 s 21-22 - det drejer sig om bøjningen af -ar verber og om ejefald (genitiv) - hvis du er i tvivl om grammatikken, så kig i dit hæfte og i "Indholdsfortegnelse til grammatik i AP" på s18 og s12 Medbring
Afsnit
Lektie: Vi starter med en lille skriftlig prøve! LÆS I GRAMMATIK-HÆFTET OG I DIT KLADDEHÆFTE OM:
Lektie: Øv jer på at kunne bøje ar-verber (fx hablar), ser, estar og subjektspronominer (yo, tú,...). Kig i jeres noter eller i gramtikken. Medbring al ap-materiale og skriveredskab.
Lektie: Læs og oversæt mundtligt kap. 5 i En vivo TEKSThæftet (brug kun 15 minutter på dette kapitel). Medbring al ap-materiale og skriveredskab.
Lektie: øv jer på at kunne bøje ser/estar/hablar (ar-verber) og øv jer på pronominerne (yo, tú, él...) så I kan det hele udenad. Medbring al ap-materiale, kladdehæfte og skriveredskab.
Lektie: Kig i dine noter (og medbring al ap-materiale osv) og spørg i modulet, hvis du er i tvivl om noget i forhold til nedenstående punkter: 1. Bøjning i præsens af ar-verber (fx hablar, tomar, bailar) 2. Bøjning i præsens af ser og estar 3. Forsk
Program:
Ikke lektie: Oevelser i spansk læringsstrategi.pptx
Ikke lektie: Eksempler på konkrete forståelsesstrategier i spansk.docx
LEKTIE: Lav opgaven i TRANSPARENS: Hvor meget kan du forstå af artiklen om Málaga? Er det det første eller det andet danske resumé, der bedst gengiver betydningen af den spanske tekst? Medbring al ap-materiale og skriveredskaber
Link til download af ExamCookie
Bilag A: Oplysning om behandling af personoplysninger ifm ExamCookie
Bilag B: Praktisk information om brug af ExamCookie:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,01
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP/spansk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71407384787", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71407384787", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71407384787" }