Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Bo Nørgaard Evers
|
|
Hold
|
2025 A nv bi (A nv bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bakterier og mikroorganismer
FORMÅL
At opnå forståelse for,
hvordan celler er opbygget og fungerer. Forskelle på og ligheder mellem pro- og eukaryote celler.
transport af stoffer over cellemembranen
osmose og diffusion
gæring og vækstfaser
brug af gær i industrien
enzymers opbygning og funktion
den naturvidenskabelige metode
MATERIALER
Kompendium
METODE
Tavleundervisning, feltundersøgelse og eksperimentelle forsøg, gruppearbejde, poster, undersøgelsesbaseret undervisning
Øvelser:
- Osmose i vandpest
- Mikroskopering af celler
- konservering af grøntsager
- surdej
- gærforsøg med ballon og vækstbetingelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i kompendiet s. 1-5
-
Kompendium Mad og mikroorgansimer.docx
-
OBS: Vi skal have lavet de endelige hold til idrætsdagen og fundet den perfekte udklædning!
-
CELLEBIOLOGI NV.docx
-
Plantecellens opbygning – Biologividen
-
Billedjagt flercellede organismer.docx
-
Mikroskopi planteceller.docx
-
Opsamling fra sidst omkring celletyper og forsøg
-
Sylte grøntsager Øvelsesvejledning - print en ud til hver gruppe.docx
-
2. Arbejdsark elever.docx
-
Besvar:
-
Sourdough for Science: Demo
-
Surdej.pdf
-
Vækstfaser - op og tegne - En computer pr gruppe med ud på gangen.docx
-
Journal 'Gæring og vækstbetingelser' - tag en kopi med gruppen.docx
-
Vækst og pH.docx
-
Journal 'Surdej' - tag en kopi.docx
-
Gruppe 1: Louis, Alva, Iris, AlfredGruppe 2: Nicklas, Emilie K., Mert, MilleGruppe 3: Ludvig, Thea, Magnus, GryGruppe 4: Isabella M., Linea, Regitze, Matti
-
Gruppe 1: Louis, Alva, Iris, AlfredGruppe 2: Nicklas, Emilie K., Mert, MilleGruppe 3: Ludvig, Thea, Magnus, GryGruppe 4: Isabella M., Linea, Regitze, MattiGruppe 5: Frederik, Sophia, Asger, ElenaGruppe 6: Anton, Isabella K., ElmaGruppe 7: Ismail, Alb
-
Repetition:
-
MODUL 11 REpetition.docx
-
Gruppe:Forsøg:Ekstra: Naturvidenskabelig metode1Forsøg 1: Gærforsøg med salt og sukker.Induktiv og deduktiv2Forsøg 2: Mikroskopiering af planteceller – også med salt.Kvalitative og kvantitative date3Forsøg 3: Konservering af gulerod og peberfrugtFelt
-
Kopi af Poster NV eksamen - TAG EN KOPI.pdf
-
Gærforsøg - tennisbane.pdf
-
Tennisbane (Forsøg) - kompetenceskabelon - TAG EN KOPI.pdf
-
Vækst og temperatur.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766292551",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766292551",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766292551"
}