Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Kristine Rask Raae
|
|
Hold
|
2025 L nv bi (L nv bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Mad og mikroorgansimer
EMNER:
I forløbet er der arbejdet med:
Cellers opbygning og funktionen af grundlæggende strukturer i celler. med forskelle og ligheder mellem pro- og eukaryote celler, med transport af stoffer ind og ud af celler, med osmose og diffusion, respiration og gæring og med mikroorganismers vækstfaser.
Desuden har vi arbejdet med eksempler på anvendelse af gær til fødevarer og i industrien, med enzymers opbygning og funktion.
Gennem hele forløbet har der været fokus på den naturvidenskabelige metode.
MATERIALER: NV-kompendium
METODE
Tavleundervisning, gruppearbejde, poster, feltundersøgelse og eksperimentelt arbejde.
ØVELSER:
- Mikroskopering af celler
- Osmose i planteceller (rødløg i mikroskop)
- Konservering af grøntsager
- Surdej
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til biologi og biotek i NV. Inden I kommer til modulet skal I downloade NV-bio-kompendiet til jeres computer (hvis ikke I kan få det til at virke, så husk at sige det til mig i modulet). I skal ikke læse i det endnu - vi starter når vi ses.
-
Kompendium til NV-biologi-biotek
-
Lektie: Inden I kommer til modulet skal I se den video om osmose, som I kan finde på linket nedenfor. Bare se den igennem en enkelt gang, vi taler om den i timen
-
Video: Osmose kort fortalt
-
Lektie: Læs om osmose i dit NV-bio-kompendium, s. 5 - 8, og skriv spørgsmål ned hvis der er noget du ikke forstår.
-
Ingen lektier til dette modul :)
-
FORSØG syltning af grøntsager
-
Lektie: Læs om ‘Flercellede organismer’ i kompendiet, dvs. s. 8 - 9. Skriv spørgsmål ned, hvis der er noget fra lektien I ikke forstår.
-
Vi skal afslutte forsøget om konservering i dag, så der er ingen nye lektier, men husk at have styr på jeres noter og billeder fra opstart af forsøget (og husk at alle fra gruppen skal have adgang til det)
-
Modulet skal handle om kulhydrater, om kulhydrater i kosten og om fordøjelse. Ingen nye lektier.
-
Arbejdsark om fordøjelse (bruges i timen)
-
Lektie: Læs i NV-kompendiet om vækstfaser, dvs. s. 12 - 13. Alle skal desuden tage et rent, tomt syltetøjsglas (eller tilsvarende plastik-bøtte) med til time
-
Lektie: Læs i NV-kompendiet om vækstfaser, dvs. s. 12 - 13 (igen) + se video om surdej inden timen, hvis ikke I fik helt styr på, hvad I skulle sidst (link nedenfor)
-
Sourdough for Science: Demo
-
Opgave A Forklar figur
-
Opgave B. Forklar figur
-
Lektie: Læs om enzymer, temperatur og pH på s. 14 - 16 i kompendiet. Skriv spørgsmål ned til lektien, hvis der er noget I ikke forstår (så I kan stille dem i modulet).
-
UDKLIP 'Verdens største insulinfabrik...' (skal bruges i timen)
-
Evaluering af NV biologi-biotek
-
Lektie: Print figurer mm, som I vil have på jeres posters og tag dem med til timen + tag evt. en limstift med, hvis I har derhjemme
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766357442",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766357442",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71766357442"
}