Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Danmark på valg
Formålet med grundforløbet har været at tage afsæt i et snarligt kommende folketingsvalg- I den forbindelse har fokus været at introducere eleverne for politikdelen af samfundsfag og præsentere dem for delemner som eksempelvis demokrati, de klassiske hovedideologier, magtens tredeling, vælger- og partityper, mediernes rolle m.m. I introduktionen vil der blive lagt vægt på at eleverne tilegner sig en bred vifte af begreber samt introduceres for diverse modeller, som de selv skal applicere. Baggrunden for forløbet er efterårets folketingsvalg. Forløbet afsluttes med, at eleverne udarbejder partipræsentationer som de skal fremlægge for klassen.
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og dis¬kutere samfundsmæssige problemer.
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktu¬elle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpe¬midler.
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Individuelt arbejde.
- Gruppearbejde.
- Elevoplæg.
- Læreroplæg.
- IT.
Grundbog:
Brøndum, Peter & Hansen, Thor Banke ”Luk samfundet op!”, København 2021, s. 100-166.
Diverse figurer og illustrationer.
Supplerende stof:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/fra-i-dag-er-det-gratis-have-menstruation-i-skotland
https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-09-09-soeren-pape-min-mand-har-sagt-ting-som-er-forkert
https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-08-31-overblik-her-er-regeringens-finanslovsudspil-for-2023
TV-avisen DR1 kl. 18.30 september 2022: https://www.dr.dk/drtv/nyhederogdebat
Statsminister Mette Frederiksens åbningstale 4. oktober 2022 fra 17:45 min:
https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20221/salen/1.aspx?as=1
Endvidere er anvendt små film fra bl.a. Folketingets hjemmeside om emmer som magtens tredeling, Folketingets funktion, regeringen osv.
Valgdebat om folketingsvalget på skolen 26. oktober 2022 med en række forskellige folketingskandidater. Desuden som afrunding på forløbet udarbejdede eleverne partifremlæggelser med tilhørende opponentgrupper.
Omfang: ca. 80 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politologi 1: Aktuel dansk politik FT '22
Forløbet tager afsæt i det i grundforløbet gennemgåede stof og fokuserer på Folketingsvalget 2022 - årsager og konsekvenser - herunder Eastons definition af politik, partier, ideologier, partiadfærd, vælgeradfærd, magt, styreformer og parlamentarisme.
Materialer:
Politikbogen s. 19-24, 28-31, 51, 53-57, 77-94, 96-112, 119-131, 133-140
Folketingets hjemmeside: Grundloven med forklaringer: https://www.ft.dk/da/folkestyret/grundloven-og-folkestyret/grundloven-med-forklaringer
DRs valgsite: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
Klip fra DR2 3.11.22: Debatten - valgte vi midten?
Information 28.8.06: Børn elsker Dansk Folkeparti
https://www.ft.dk/da/partier/om-politiske-partier/partiernes-historie
Klip fra DR2 Debatten 19.1.23: Uhellig alliance?
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-uhellig-alliance_362977
TV2 Nyheder 31.10.22: Grafik viser voldsomme vælgervandringer i blå blok
https://nyheder.tv2.dk/2022-10-31-grafik-viser-voldsomme-vaelgervandringer-i-blaa-blok#RV
TV2 Nyheder 18.11.23: Vælgere forlod Venstre ved valget. Her er, hvor de gik hen
https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-11-18-vaelgere-forlod-venstre-ved-valget-her-er-hvor-de-gik-hen#LM
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Notat til statsministeren
|
21-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politisk kommunikation; medier og spin
Forløbet bygger videre på partiadfærd og vælgeradfærd og sætter det i relation til politisk kommunikation, medier og spin - herunder fokus på medierne som den 4. statsmagt og deres dagsordenssættende og kontrollerende funktion, medialisering, priming, framing, kommunikation på forskellige platforme og strategier for politiske kampagner og brug af personlig branding
Materialer:
Politikbogen s. 142-166
Peter Christensen og Henrik Poulsen: STORE NYHEDER - Undersøgende journalistik fra Watergate til fake news s, 22-32 (læreroplæg), 67-70,
Dokumentar: Dagbog fra midten, Christoffer Guldbrandsen 2009
Udvalgte politikeres SoMe-konti
I forbindelse med forløbet afvikles der en masterclass over to skoledage hhv. d. 9/3 og 18/4 i samarbejde med Radius CPH - kommunikations- og PR-bureau.
Indhold for dagen 9/3:
Plan for torsdag 9. marts:
9.20 Oplæg ved Michael Kristiansen - egne erfaringer som rådgiver for Fogh og politisk kommentator, præsentation af forskellige strategiske værktøjer og forståelse af politik/magt. afslutningsvis med fokus på dannelse af en bred regering og Store Bededags-slaget.
10.20 Pause
10.35 Oplæg til gruppearbejde om Store Bededags-slaget og forskellen på flertals- og mindretalsregeringer
12.40 Frokost
13.30 Fremlæggelse og diskussion af oplæg fra gruppearbejdet
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: At skrive samfundsfag
|
25-03-2023
|
Opgave 3: Fællesdel: Opbrud
|
25-03-2023
|
Opgave 4: Delopgave: Opbrud
|
19-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Samfundsfaglig metode og formidling
Forløbet fokuserer på samfundsfag som videnskabelig disciplin med fokus på fagets metoder - herunder særligt kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode samt empiri og data. Der fokuserer ligeledes på samfundsfaglig formidling jf. Blooms taksonomi.
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5: Opgave ifm. Masterclass
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt 1
Projektet, der afslutter 1.g, udarbejdes i ét af årets gennemgåede forløb. Man må skrive individuelt (4-6 s.), i par (6-8 s.), i en gruppe á tre (8-10 s.) eller fire sammen (10-12 s.).
Problemformuleringen er tredelt efter Blooms taksonomi og indeholder derfor en redegørelse, en analyse og en diskussion/vurdering. Projektet uploades til Lectio og afleveres desuden i print i mit dueslag.
Projektet skal indeholde:
- Forside
- Indledning
- Redegørelse
- Analyse
- Diskussion/Vurdering
- Konklusion
- Litteraturliste
- Evt. Bilag - NB. Forside, litteraturliste og evt. bilag er IKKE inkluderet i sideantallet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6: Opgavesæt samf.A
|
13-05-2023
|
Opgave 7: Projekt I
|
09-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsfaglig formidling: projekt 1
Forløbet tager afsæt i arbejdet med projekt 1, der afsluttede 1.g og fokuserer på mundtlig formidling af dette i mindre grupper. Formålet er at omdanne det skriftlige forlæg til en mundtlig præsentation, der formidler projektets hovedpointer. Efterfølgende gives der mundtlig feedback fra de øvrige gruppemedlemmer.
Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsfaglig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser
- analysere og formidle - skriftligt og mundtligt - empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8: Præsentation projekt 1
|
22-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sociologi 1: Identitetsdannelse, roller, livsstil
Forløbets formål er at repetere og introducere sociologiske nøglebegreber ift. identitetsdannelse, roller og normer - herunder særligt fokus på senmoderne livsstil, Minervamodellen, sociale medier samt sociologerne Anthony Giddens, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Joshua Meyrowitz og Axel Honneth.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
DR1 7.2.23: "Kender du typen?"
Poul Brejnrod m.fl.: Sociologi - Viden, teori og metode s. 35-49, 101-108, 110-112, 171-181, 183-199, 240-253
Jyllands-Posten 28.3.16: Unge bruger sociale medier til at pleje venskaber
Sjællandske medier 15.8.23: Coaching i klassen skal gøre studerende mere robuste
Nordjyske Stiftstidende 18.8.23: Danskere bruger sociale medier mest i EU
Børns vilkår: 100-børn undersøgelsen: https://bornsvilkar.dk/100born/
2.3.23: Kommuner knækker koden til at få unge ud af mistrivsel: Social- og boligstyrelsen: https://sbst.dk/nyheder/2023/kommuner-knaekker-koden-til-at-faa-unge-ud-af-mistrivsel
VIVE rapport 19.12.22: Børn og unge i Danmark velfærd og trivsel: https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-0xgg53xk/
Sundhedsstyrelsen 8.2.23: Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt: https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt
Faktalink: Unge og sociale medier: https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-sociale-medier
Case study (brug af Honneths teori): TV2.dk 12.1.23: Tidligere ghettoskole i vild udvikling - kan danne forbillede for resten af landet: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-01-12-tidligere-ghettoskole-i-vild-udvikling-kan-danne-forbillede-for-resten-af-landet
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indlede nyt forløb: Sociologi. Oplæg: Yasmin, Freya, Frida.
-
Samle op på pointer fra "Kender du typen" + fokus på sociologiske begreber. Medbring computer. Oplæg: Fiona, Inger-Lara.
-
livsstil | lex.dk – Den Store Danske
-
Minervamodellen
-
Medbring computer. Oplæg: Amalie L., Alberte.
-
Artikler sociologi.docx
-
Læs: første artikel i filen der ligger på tirsdagens time ("Unge bruger sociale medier til at pleje venskaber"). Oplæg: Josefia, Alberte.
-
Læs: "Sociologi" s. 35-41 + de to sidste korte artikler, der ligger på tirsdagens time (i filen). Oplæg: Frederikke, Amalie R, Josefia, Alberte.
-
Læs: "Sociologi" s. 42-49 og genlæs evt. s. 35-41. Oplæg: Ida, Ian.
-
Læs: "Sociologi" s. 101-108. Oplæg: Martin, Holger. NB. Indhold i links benyttes i timerne (ikke lektie).
-
100 børn fortæller
-
Kommuner knækker koden til at få unge ud af mistrivsel
-
Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2022 - vive.dk
-
Læs: "Sociologi" s. 171-178 + færdiggøre fokusset på Anthony Giddens (jf. s. 101-108). Oplæg: Linnea.
-
Læs/genlæs: "Sociologi" s. 171-178. Oplæg: Mathilde, Elisa.
-
Læs: "Sociologi" s. 183-188.Vi gennemgår desuden nøglebegreber og teori hos Bourdieu. Oplæg: Patrick, Frederik.
-
Læs: "Sociologi" s. 240-249. NB. Indhold i links benyttes i timen (ikke lektie).
-
Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt
-
Unge og sociale medier | faktalink
-
Læs: "Sociologi" s. 249-253. Arbejde på opgave 9. Medbring computer. OBS: Udlevering af skolefotos
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomi 1: Makroøkonomiske sammenhænge
Forløbet tager udgangspunkt i makroøkonomiens genstandsfelt og makroøkonomiske begreber, teorier og sammenhænge - herunder særligt fokus på nye økonomiske muligheder såsom cirkulær økonomi, deleøkonomi, bæredygtig vækst, grænser for vækst m.m.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Lene Nibuhr Andersen og Jakob Sinding Skött: Økonomibogen s. 12-23, 27-47, 51, 82-102, 107-112
Danmarks statistik september 2023: Et overblik over dansk økonomi: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
Finansministeriet 31.8.23: Finanslovsforslag med fokus på grøn omstilling, velfærd og tryghed:
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/august/finanslovforslag-med-fokus-paa-groen-omstilling-velfaerd-og-tryghed/
Finansministeriet 25.9.23: Regeringen vil forbedre løn og arbejdsvilkår for velfærdsmedarbejdere: https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/september/regeringen-vil-forbedre-loen-og-arbejdsvilkaar-for-velfaerdsmedarbejdere/
DR2 Debatten 31.8.23: Hvem vinder med finansloven?: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvem-vinder-med-finansloven_406084
Faktalink: nudging: https://faktalink.dk/nudging
Case: Priming; Bilkas tilbudsavis uge 41: https://avis.bilka.dk/bilka/aviser/bilka-2023/bilka-uge-41/?page=1
Foreign Policy 3.1.11: GDP: a brief history: https://foreignpolicy.com/2011/01/03/gdp-a-brief-history/#cookie_message_anchor
Mandag Morgen 14.5.21: Fra tulipaner til .com-aktier - sådan opstår finansielle bobler :
https://www.mm.dk/oekonomi/artikel/fra-tulipaner-til-com-aktier-saadan-opstaar-finansielle-bobler
Finans Danmark 2018: Finanskrisen 2008: 10-året for krisen: Hvad skete der?
https://finansdanmark.dk/10-aaret-for-krisen/hvad-skete-der/
Finansministeriet: Forslag til finanslov for finansåret 2024:
https://fm.dk/udgivelser/2023/august/forslag-til-finanslov-for-finansaaret-2024/
Læreroplæg: Nationalregnskabsligningen som model (i samarbejde med matematik)
DR2 Debatten 3.10.23: Partilederdebat - direkte fra Folketingets åbning:
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-partilederdebat-_-direkte-fra-folketingets-aabning_411910
www.statista: Big Mac index 2023: https://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-global-prices-for-a-big-mac/
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 9: Notat til socialministeren
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Flerfagligt forløb om USA
Formål:
Med udgangspunkt i "Serial Killers and True Crime" i engelsk og "Polarisering og kriminalitet" i samfundsfag fokuserer forløbet på historiske og aktuelle tendenser ift. kriminalitet i det amerikanske samfund.
I samfundsfag fokuseres særligt på kriminaliteten som udtryk for individets opråb mod staten og som udtryk for den polarisering politisk, økonomisk og socialt, der skiller det amerikanske samfund. Vi arbejder herunder med begreberne "The United States of America" og "The divided States of America."
Samfundsfag ser de aktuelle tendenser i et historisk perspektiv og lægger vægten på de europæiske settlers, USA's Uafhængighedserklæring og forfatning, the Second Amendment og de politiske og sociale konsekvenser deraf.
De primære samfundsfaglige case studies i relation til kriminalitet er politisk/ideologisk motiverede hændelser som (masse)skyderier, The Oklahoma City Bombing 1995 og stormen på Kongressen, 2021.
Fag 1: Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- undersøge og dokumentere et politikområde
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Fag 2: Faglige mål:
Fag 1: Materiale:
Jyllands-Posten 22.12.17: Gerningsmands skud dræbte alle 58 ofte i Las vegas-massakre:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/masseskyderi-i-den-amerikanske-delstat-maine
DR Nyheder 26.10.23: Mindst 16 dræbt efter masseskyderi i den amerikanske delstat Maine:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/masseskyderi-i-den-amerikanske-delstat-maine
US History.org: The New England Colonies: 3c. Massachusetts Bay - The City Upon a Hill:
https://www.ushistory.org/us/3c.asp
BBC News 20.2.21: United States profile - Timeline:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-16759233
BBC News 29.10.23: Maine mass shooting suspect found dead:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67247726
The Second Amendment:
https://constitution.congress.gov/constitution/amendment-2/
John Winthrop: City upon a Hill, 1630
www.fbi.gov: Oklahoma City Bombing: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/oklahoma-city-bombing
The Guardian 16.3.22: 'Incels' are a rising threat in the US, Secret Service report finds: https://www.theguardian.com/us-news/2022/mar/16/involuntary-celibates-incels-threat-us-secret-service
DIIS 14.1.21: Stormen på Kongressen er værre end 11. september:
https://www.diis.dk/publikationer/stormen-paa-kongressen-vaerre-11-september
TV2 3.2.22: Undersøgelse af stormen på Kongressen viser en af Trumps specielle vaner:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-03-undersoegelse-af-stormen-paa-kongressen-viser-en-af-trumps-specielle-vaner
DR1 Horisont 6.9.22: Scarlett vil vælte USAs konspirationskonge:
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-scarlett-vil-vaelte-usas-konspirationskonge_334666
www.history.com: Sandy Hook school shooting: https://www.history.com/this-day-in-history/gunman-kills-students-and-adults-at-newtown-connecticut-elementary-school
I relation til nedenstående elementer/punkter arbejdes der i samfundsfag med opgaven: Case study: Stormen på Kongressen (metodeopgave)
Du skal sammen med 1-2 selvvalgte klassekammerater arbejde med følgende:
1. Lav en overordnet problemformulering til emnet med tre underspørgsmål, der følger Blooms taksonomi (redegørelse, analyse, diskussion/vurdering)
2. Overvej hvilke udfordringer der kan være, når problemformuleringen skal besvares
3. Overvej hvilke materialer I ville anvende, hvis I skulle skrive en opgave baseret på jeres problemformulering´
I skal skrive stikord og være parate til en mundtlig gennemgang af det undersøgte.
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder.
Fag 2: Materiale:
I planlægningen af det samlede forløb skal der bl.a. være opmærksomhed på nedenstående elementer. Hvilke punkter indgår i forløbet (under punkt 4 og 5 må I meget gerne uddybe, hvordan det er bearbejdet til inspiration til kollegaer)?
Lad de punkter stå, som indgår i forløbet.
1. Udarbejdelse af problemformulering under vejledning.
2. Anvendelse af forskellige faglige metoder
3. Metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser
4. Skriftlig og mundtlig formidling, herunder dialog om resultatet af arbejdet
5. Udvikling og vurdering af innovative løsningsforslag (skal indgå i mindst et forløb i 2.g)
6. Sætte sig ind i nye faglige områder samt selv at udvælge og strukturere relevant materiale (skal indgå i det frie 3.g forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
USA - polarisering og kriminalitet
Formål:
Med udgangspunkt i "Serial Killers and True Crime" i engelsk og "Polarisering og kriminalitet" i samfundsfag fokuserer forløbet på historiske og aktuelle tendenser ift. kriminalitet i det amerikanske samfund.
I samfundsfag fokuseres særligt på kriminaliteten som udtryk for individets opråb mod staten og som udtryk for den polarisering politisk, økonomisk og socialt, der skiller det amerikanske samfund. Vi arbejder herunder med begreberne "The United States of America" og "The divided States of America."
Samfundsfag ser de aktuelle tendenser i et historisk perspektiv og lægger vægten på de europæiske settlers, USA's Uafhængighedserklæring og forfatning, the Second Amendment og de politiske og sociale konsekvenser deraf.
De primære samfundsfaglige case studies i relation til kriminalitet er politisk/ideologisk motiverede hændelser som (masse)skyderier, The Oklahoma City Bombing 1995 og stormen på Kongressen, 2021.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- undersøge og dokumentere et politikområde
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Materialer:
Jyllands-Posten 22.12.17: Gerningsmands skud dræbte alle 58 ofte i Las vegas-massakre:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/masseskyderi-i-den-amerikanske-delstat-maine
DR Nyheder 26.10.23: Mindst 16 dræbt efter masseskyderi i den amerikanske delstat Maine:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/masseskyderi-i-den-amerikanske-delstat-maine
US History.org: The New England Colonies: 3c. Massachusetts Bay - The City Upon a Hill:
https://www.ushistory.org/us/3c.asp
BBC News 20.2.21: United States profile - Timeline:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-16759233
BBC News 29.10.23: Maine mass shooting suspect found dead:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67247726
The Second Amendment:
https://constitution.congress.gov/constitution/amendment-2/
John Winthrop: City upon a Hill, 1630
www.fbi.gov: Oklahoma City Bombing: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/oklahoma-city-bombing
The Guardian 16.3.22: 'Incels' are a rising threat in the US, Secret Service report finds: https://www.theguardian.com/us-news/2022/mar/16/involuntary-celibates-incels-threat-us-secret-service
DIIS 14.1.21: Stormen på Kongressen er værre end 11. september:
https://www.diis.dk/publikationer/stormen-paa-kongressen-vaerre-11-september
TV2 3.2.22: Undersøgelse af stormen på Kongressen viser en af Trumps specielle vaner:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-03-undersoegelse-af-stormen-paa-kongressen-viser-en-af-trumps-specielle-vaner
DR1 Horisont 6.9.22: Scarlett vil vælte USAs konspirationskonge:
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-scarlett-vil-vaelte-usas-konspirationsko
www.history.com: Sandy Hook school shooting: https://www.history.com/this-day-in-history/gunman-kills-students-and-adults-at-newtown-connecticut-elementary-school
I relation til forløbet arbejdes der med nedenstående opgave:
Case study: Stormen på Kongressen (metodeopgave)
Du skal sammen med 1-2 selvvalgte klassekammerater arbejde med følgende:
1. Lav en overordnet problemformulering til emnet med tre underspørgsmål, der følger Blooms taksonomi (redegørelse, analyse, diskussion/vurdering)
2. Overvej hvilke udfordringer der kan være, når problemformuleringen skal besvares
3. Overvej hvilke materialer I ville anvende, hvis I skulle skrive en opgave baseret på jeres problemformulering´
I skal skrive stikord og være parate til mundtlig gennemgang af det undersøgte.
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forbrydelse og straf: USA-DK komparative studier
Med afsæt i det netop afsluttede flerfaglige forløb fokuseres nu på en komparativ undersøgelse af forbrydelse og straf i USA og Danmark.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Danmarks Domstole: https://domstol.dk/om-os/
Syddansk Universitet kronik 2018: Hvorfor straffer vi?:
https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/samfundsvidenskab/sam_nyhedsliste/hvorfor_straffer_vi
Forbrydelse og straf: Undervisningsmateriale fra politiet
Den store danske: USA's retsstystem: https://denstoredanske.lex.dk/USA%27s_retssystem
Faktalink: Dødsstraf i USA: https://faktalink.dk/titelliste/doed/doedusa
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10: Stormen på Kongressen (forløb med en.)
|
09-11-2023
|
Opgave 11: Klima eller velfærd?
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Økonomi 2: Makroøkonomiske sammenhænge fortsat
Forløbet er en fortsættelse af Økonomi 1 og viderebehandler makroøkonomiske sammenhænge med særlig fokus på de makroøkonomiske parametre: arbejdsløshed, inflation, prisstabilitet, betalingsbalancens faste og løbende poster, offentlig saldo, omfordeling og ulighed samt vækst, bæredygtighed og grøn omstilling
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Lene Niebuhr Andersen og Jakob Sinding Skött: Økonomibogen s. 112-147, 151-162, 165-170, 174-176
Finansministeriet 27.11.23: Historisk bred aftale om finansloven for 2024 med fokus på velfærd og den grønne omstilling:
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/november/historisk-bred-aftale-om-finansloven-for-2024-med-fokus-paa-velfaerd-og-den-groenne-omstilling/
Finansministeriet 4.12.23: Regeringen, FH, KL, danske regioner og akademikerne er enige om udmøntningen af en ekstraordinær ramme til løn og arbejdsvilkår på 6,8 mia. i 2026
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/december/regeringen-fh-kl-danske-regioner-og-akademikerne-er-enige-om-udmoentningen-af-en-ekstraordinaer-ramme-til-loen-og-arbejdsvilkaar-paa-6-8-mia-kr-i-2026/
Beskæftigelsesministeriet: Den danske model: https://bm.dk/arbejdsomraader/arbejdsvilkaar/den-danske-model/
Dansk Industri: Den danske arbejdsmarkedsmodel: https://www.danskindustri.dk/om-di/hvad-er-di/di-og-dansk-erhvervsliv/den-danske-model/
Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering: Flexicurity: https://www.star.dk/en/about-the-danish-agency-for-labour-market-and-recruitment/flexicurity/
Danmarks Statistik: Indkomstulighed 2023: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
Frelsens Hær 1.12.23: Vi har for første gang nogensinde modtaget over 20.000 ansøgninger om julehjælp:
https://www.frelsenshaer.dk/vi-har-for-foerste-gang-nogensinde-modtaget-over-20-000-ansoegninger-om-julehjaelp/
Nordea 8.1.24: Renteprognose for 2024 og 2025:
https://nytfranordea.nordea.dk/da/artikler/202401-renteprognose-2024-og-2025
https://www.nationalbanken.dk/da
Erhvervsministeriet juni 2023: Redegørelse for dansk vækst og konkurrenceevne
Case study: Fattigdom og ulighed
Læreroplæg: Thomas Piketty + ted talk: New thoughts on capital in the twentyfirst century, Berlin 2014:
https://www.ted.com/talks/thomas_piketty_new_thoughts_on_capital_in_the_twenty_first_century
Altinget 24.4.22: Her er den bog af Piketty, som du skal læse:
https://www.altinget.dk/artikel/her-er-den-bog-af-piketty-som-du-skal-laese
DR1 2016: En syg forskel episode 1: https://www.dr.dk/drtv/se/en-syg-forskel_103170
DR Nyheder 31.3.23: Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik sætter yderligere turbo på, siger professorer
https://www.dr.dk/nyheder/penge/uligheden-er-rekordhoej-regeringens-politik-saetter-yderligere-turbo-paa-siger
Cepos 26.6.23: Danmark har den 7. laveste ulighed blandt OECD-landene
https://cepos.dk/abcepos-artikler/0004-danmark-har-den-7-laveste-ulighed-blandt-oecd-landene
https://denstoredanske.lex.dk/John_Maynard_Keynes
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
USA - politisk, økonomisk, socialt
Forløbet lægger op til klassens studietur til New York (sammen med dansk) i dagene 1.-7. marts 2024 og fokuserer på USA politisk, økonomisk og socialt - herunder særligt USA's aktuelle situation med politisk splittelse, The divided States, og store poler økonomisk og socialt.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (i dette forløb: dansk)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Materialer:
DR1 Horisont 3.1.23: Jackson stak sin far for at redde USA:
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943
DIIS tidsskriftsartikel 15.5.23: Splittet hjemme og udfordret ude: Hvilken rolle vil USA spille i verden:
https://www.diis.dk/publikationer/splittet-hjemme-udfordret-ude-hvilken-rolle-usa-spille-verden
DR Nyheder 17.3.24: Donald Trump til vælgermøde: Det bliver et blodbad, hvis jeg ikke bliver præsident
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/donald-trump-til-vaelgermoede-det-bliver-et-blodbad-hvis-jeg-ikke-bliver-valgt
TV2 Nyheder 19.3.24: Trump varsler nationalt abortforbud ewfter ukendt antal uger:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-03-19-trump-varsler-nationalt-abortforbud-efter-ukendt-antal-uger
Læreroplæg: The divided States - skillelinjer igennem det amerikanske samfund
I tilknytning til forløbet og studieturen har klassen i grupper udarbejdet mundtlige oplæg med skriftlig dimension om hhv. New York specifikt og USA generelt med fokus på aktuelle politiske, økonomiske, sociale og kulturelle forhold
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder.
I forbindelse med forløbet udarbejder klassen i grupper to præsentationer, der fremlægges inden turen og undervejs på turen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 12: Dansk økonomi
|
08-02-2024
|
Opgave 13: The New York buzz
|
28-02-2024
|
Opgave 14: USA
|
10-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Politologi 2: Politik og magt
Forløbet tager afsæt i aktuel dansk politik og fokuserer (og repeterer) begreberne magt, styreformer, demokratiopfattelser, politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd samt policy analyse og politiske beslutningsprocesser i Danmark med udblik til EU ifm. Europaparlamentsvalget.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og EU
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Jakob Glenstrup Jensby m.fl.: Politikbogen s. 13-24, 77-94, 179-207, 221-238
DR Meningsmåling 15.3.24: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Transskription af pressemøde i statsministeriet 13.3.24: Om styrkelse af forsvaret:
https://www.stm.dk/presse/pressemoedearkiv/pressemoede-den-13-marts-2024/
Statsministeriet: Regeringsgrundlaget opdateret december 2022:
https://www.stm.dk/statsministeriet/publikationer/regeringsgrundlag-2022/
DR Nyheder 3.4.24: Konservative vil have ekstern undersøgelse efter radarsvigt og defekt ammunition
https://www.dr.dk/nyheder/politik/konservative-vil-have-ekstern-undersoegelse-efter-radarsvigt-og-defekt-ammunition
DR Nyheder 3.4.34: Søværnet informerede forsvarskommandoen om fejlramt fregat men oplysningen nåede aldrig frem til ministeren
https://www.dr.dk/nyheder/indland/soevaernet-informerede-forsvarskommandoen-om-fejlramt-fregat-men-oplysningen-naaede
TV2-nyheder 3.4.24: Forsvarschefen er fyret, siger Troels Lund
https://nyheder.tv2.dk/live/politik/2024-04-03-forsvarschefen-er-fyret-siger-troels-lund
DR2 Debatten 4.4.24: Uforsvarligt forsvar?
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-uforsvarligt-forsvar_446909
Altinget 10.5.22: Ny måling viser grøn skillelinje i dansk politik: Rigtig mange er ikke villige til at ofte natur for klimaets skyld:
https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-viser-groen-skillelinje-i-dansk-politik-rigtig-mange-er-ikke-villige-til-at-ofre-natur-for-klimaets-skyld
Folketingets hjemmeside: Lovgivningsprocessen: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget
Borgerforslag.dk: https://www.borgerforslag.dk/
Altinget.dk 25.10.21: Hver anden lokalpolitiker: embedsværket har for stor magt i min kommune
https://www.altinget.dk/artikel/hver-anden-lokalpolitiker-embedsvaerket-har-for-stor-magt-i-min-kommune
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
Policy analyse: Forsvarssagen april 2024; særligt Iver Huitfeldt-sagen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 15: Analyse USA
|
05-04-2024
|
Opgave 16: Studietur New York
|
10-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SRO
Klassens SRO-forløb omhandler "Ulighed og fattigdom i USA" med deltagelse af fagene engelsk, matematik og samfundsfag.
Samfundsfag fokuserer, i forlængelse af klassens studietur til New York, på sociale, økonomiske og politiske aspekter ved fattigdom, ulighed og polarisering i USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Projekt 2
Året afsluttes med projektskrivning i ét af årets gennemgåede forløb.
Projektskrivning har, i forlængelse af øvrige projektopgaver, som formål at skærpe elevernes formelle og analytiske kompetencer ifm. opgaver - herunder særligt samfundsfaglig formidling og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 17: Projekt 2
|
30-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Mundtlig bearbejdning af projekt 2
Det korte forløb tager afsæt i det projekt 2, der afsluttede 2.g.
På baggrund af projektet skal der udarbejdes en præsentation, der skal danne udgangspunkt for et mundtlig fremlæggelse af projektets pointer i mindre grupper.
Den mundtlige præsentation skal indeholde:
1. Overordnet præsentation af emnet
2. Min/vores overordnede konklusion
3. Hvordan nåede jeg/vi frem til konklusionen - altså hvad gjorde jeg/vi i hhv. redegørelse, analyse og diskussion/vurdering
4. Hvilke materialer brugte jeg/vi, og hvilke samfundsfaglige metoder blev anvendt?
Grupper:
1. Elisa, Patrick, Linnea, Martin, Heidi
2. Ian, Ida og Fiona, Freya, Frederik, Amalie P, Inger-Laura
3. Mathilde og Yasmin, Amalie R og Frederikke, Laura og Holger, Josefia, Hjalte
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Analysere og formidle mundtligt empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Fagligt indhold/forløb gennemgået i 1. og 2.g
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde.
- Gruppearbejde.
- Elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 18: Præsentation projekt 2
|
19-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Den gode opgave - den skriftlige eksamensform
Formålet med forløbet er at sætte fokus på skriftlig samfundsfag i almindelighed og den skriftlige årsprøve i 2.g i særdeleshed med en gennemgang af formelle krav, opgavetyper, gode råd m.m.
Materialer:
Opgavesættet fra 2.g skriftlig årsprøve: Velfærd fra vugge til grav?
Handouts med gode råd om den skriftlige prøve
Faglige mål
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Analysere og formidle – skriftligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning, pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 19: Bearbejdning af årsprøve
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Flerfagligt forløb om USA
Formål: 3-7 linjer
Fag 1: Samfundsfag, faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Fag 2: Faglige mål:
ormål: Formålet med forløbet er:
Mht. overordnede formelle krav:
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- At give eleverne indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- At introducere eleverne for centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- At arbejde med centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i forskellige medier
- At demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- At øve eleverne i at kunne navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i forskellige typer
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- At kunne demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metode
- At arbejde med kommunikationsanalyse
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Mht. elevernes kompetence:
- Give repetere elevernea viden om mundtlige og skriftlige talegenrer og retorikkens begreber i teori og praksis
- Repetere elevernes kendskab til, og brug af, argumentationsanalyse (herunder Toulmins argumentationsmodel) i teori og praksis
- Præsentere eleverne for diskursanalysens begreber og anvendelse i praksis på forskellige typer tekster
- Øve eleverne i at kunne anvende den teoretiske viden i både skriftlige opgaver og i mundtlige oplæg
- At gøre eleverne opmærksomme på, hvordan sprogbrug kan være med til at farve holdninger i en valgkamp
- At hjælpe eleverne til at se ligheder og forskelle i fagenes faglige områder og metoder
Fag 1: Materiale:
Materialer:
DR Valg i USA 2024 tema:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa
TV2 Nyheder: Præsidentvalg i USA 2024: Her er alt, du skal vide om valget i USA
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-03-her-er-alt-du-skal-vide-om-valget-i-usa
DR1 3.10.24: Trump vs. Harris: Er Trumps bondeknold et trumfkort:
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-er-trumps-bondeknold-et-trumfkort_480569
TV2 nyheder 5.1.24: Snydetrick ved busstoppested udstiller Bidens store problem:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-01-04-snydetrick-ved-busstoppested-udstiller-bidens-store-problem
Pew Research Center site:
https://www.pewresearch.org/
Fivethirtyeight.com: President: general election, latest Polls:
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/2024/national/
RealClearPolitics.com: Live Opinion, News, Analysis and Polls:
https://www.realclearpolitics.com/
CNN Politics: Election Center 2024:
https://edition.cnn.com/election/2024
DR1 6.11.24: Aftenshowet - Donald Trump bliver USAs næste præsident:
https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-donald-trump-bliver-usas-naeste-praesident_486952
DR Nyheder 10.11.24: Stærk Trump har vundet alle svingstater: Kæmpe ydmygelse for det Demokratiske Parti
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/resultater/staerk-trump-har-vundet-alle-svingstater-kaempe-ydmygelse-det
DR 1 7.11.24: Trumps USA - Demokrater i krise:
https://www.dr.dk/drtv/se/trumps-usa_-demokrater-i-krise_484908
DR1 11.11.24: 21 Søndag - Trumps handelskrig:
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-trumps-handelskrig-nyalia-og-aakanderne-insideren_487500
BBC US Presidential Election Results 2024:
https://www.bbc.com/news/election/2024/us/results
Podcast:
DR Lyd 22.10.24: Stjerner og striber: Guide til en supersized valgdag:
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-guide-til-en-supersized-valgdag-11802437060
DR Lyd 25.10.24: Stjerner og striber: Demokraterne kopierer maga-drejebogen
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-demokraterne-kopierer-maga-drejebogen-
11802437043
DR Lyd 8.11.24: Stjerner og striber: MAGA-terningen er kastet:
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-maga-terningerne-er-kastet-11802437045
Fag 2: Materiale:
Litteratur:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime 2014, 4. udg. s. 157-175.
Jan Aasbjerg Petersen & Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse i dansk. Gyldendal 2018. s. 24-30 & 112-118.
Filmklip og filmuddrag:
Klip fra Detektors: Tricks og tale bl.a. om papagøjesnak
Detektor - Tricks og Tale - Papegøjesnak - YouTube
BBC-udsendelse om aflivningen af giraffen Marius
Bengt Holst on killing a giraffe at Copenhagen Zoo - YouTube
George Bush: Tale efter terrorangrebet 11/9- 2001: "I dag oplevede vores nation ondskaben"
Kampagnevideo fra Dansk Folkeparti 2007
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007 - YouTube
Valgtale af Trump og Kamala Harris
Valgvideo: Kamala Harris og Trump
I planlægningen af det samlede forløb skal der bl.a. være opmærksomhed på nedenstående elementer. Hvilke punkter indgår i forløbet (under punkt 4 og 5 må I meget gerne uddybe, hvordan det er bearbejdet til inspiration til kollegaer)?
Lad de punkter stå, som indgår i forløbet.
1. Udarbejdelse af problemformulering under vejledning.
2. Anvendelse af forskellige faglige metoder
3. Metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser
4. Skriftlig og mundtlig formidling, herunder dialog om resultatet af arbejdet
5. Udvikling og vurdering af innovative løsningsforslag (skal indgå i mindst et forløb i 2.g)
6. Sætte sig ind i nye faglige områder samt selv at udvælge og strukturere relevant materiale (skal indgå i det frie 3.g forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Politologi 3: Medialisering af politik
Med medialisering af politik forstås den historiske proces, hvorigennem den politiske institution bestående af parlamenter, partier, valghandlinger osv. i stigende grad bliver afhængige af medierne og deres logik, men samtidig også den proces, hvor medierne integreres i de politiske organisationer og aktørernes virke, og forløbet fokuserer derfor på former for og konsekvenser af medialiseringen ift. politik i Danmark med udblik til Storbritannien og USA og lægger faglige begreber og teorier ned over case studies.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Jakob Glenstrup Jensby m.fl.: Politikbogen s. 147-165, 201-204 (repetition)
Peter Christensen og Henrik Poulsen: STORE NYHEDER - Undersøgende journalistik fra Watergate til fake news s. 10-18, 31-32, 95-101
DR2 Debatten 13/6-24: Partilederdebat fra Folkemødet 2024 (uddrag):
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-partilederdebat-fra-folkemoedet_459033
https://politiken.dk/danmark/politik/art9989881/Politikeres-brug-af-Politiken 16.7.24: Rapport: Politikeres brug af sociale medier tager tid fra lovgivningsproces:
https://politiken.dk/danmark/politik/art9989881/Politikeres-brug-af-sociale-medier-tager-tid-fra-lovgivningsproces?srsltid=AfmBOortX9q5Iio69nKuc42QQIEbx8wO27fEpusFwiCOeSyTBVEkeW9Y
Altinget 28.8.24: Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati:
https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati
Avisen Danmark 27.11.23: Sociale medier er en forudsætning for de unges demokrati:
https://avisendanmark.dk/debat/kronik-sociale-medier-er-en-forudsaetning-for-de-unges-demokrati
Jyllands-Posten 18.3.24: Truer sociale medier demokratiet:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16860628/truer-sociale-medier-demokratiet/
CBS Speciale 2021: Effekterne af sociale medier i den politiske arena (uddrag)
Dokumentar (Jakob Gottschau, 2018): Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sygeårsprøve samfundsfag
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Sociologi 2: Ulighed i Danmark
Forløbet fokuserer på ulighed i Danmark - herunder økonomisk og social ulighed, absolut og relativ fattigdom, årsager og konsekvenser af ulighed, ulighedsteorier, løsningsmuligheder samt identitetsdannelse og socialisering, social differentiering og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og regionalt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter - perspektiver på social ulighed s. 44-57, 67-73, 79-82, 84-96, 111, 113, 115-118, 137, 156
Altinget.dk 7.3.23: Den geografiske ulighed i Danmark vokser stadig. Vi taler bare ikke om det længere:
https://www.altinget.dk/artikel/uligheden-i-danmark-vokser-stadig-vi-taler-bare-ikke-om-det-laengere
DR1: Prinsesser fra blokken: sæson 1, episode 1:
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
Dr1: Prinsesser fra blokken - otte år senere...: sæson 2, episode 1
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken-_-otte-aar-senere_-fra-vild-til-voksen_464834
Netavisen Pio 24.8.24: Prinsesser fra blokken viser os bagsiden af velfærdssamfundet:
https://piopio.dk/prinsesser-fra-blokken-viser-os-bagsiden-af-velfaerdssamfundet
Danmarks Statistik: Indkomstulighed:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
Lex.dk Den store danske: Social ulighed:
https://denstoredanske.lex.dk/social_ulighed
Altinget.dk 12.3.21: Studerende: Social arv i uddannelsessystemet efterlader børn på perronen
https://www.altinget.dk/social/artikel/studerende-folkeskolen-skal-loeftes-saa-vi-igen-kan-bryde-den-sociale-arv
Kulturmonitor.dk 7.6.19: Fire S-profiler vil bryde med kulturel ulighed: For os er kunst og kultur rugbrød
https://kulturmonitor.dk/debat/art8365516/For-os-er-kunst-og-kultur-rugbr%C3%B8d
Gymnasieskolen 14.3.24: Nu advarer økonomi: Højere karakterkrav skaber øget ulighed:
https://gymnasieskolen.dk/articles/nu-advarer-oekonom-hoejere-karakterkrav-skaber-oeget-ulighed/
Dansk Industri 8.10.24: Ros til regeringen for bredt og erhvervsrettet gymnasium:
https://www.danskindustri.dk/om-di/kontakt-os/presse/arkiv/pressemeddelelser/2024/10/di-ros-til-regeringen-for-bredt-og-erhvervsrettet-gymnasium/
DR Tema: en syg forskel:
https://www.dr.dk/nyheder/tema/en-syg-forskel
Sundhedsstyrelsen: Ulighed i sundhed:
https://www.sst.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Om-ulighed-i-sundhed
Information 2.3.22: Mænd i Aalborg Øst lever 18 år kortere end mænd i Hasseris. Det er helt uacceptabelt:
https://www.information.dk/debat/2022/03/maend-aalborg-oest-lever-18-aar-kortere-kvinder-hasseris-helt-uacceptabelt
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 20: Politik og SoMe
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
International pol.1: Det amerikanske præsidentvalg
Forløbet tager sit afsæt i det amerikanske præsidentvalg 2024 og centreres om aktuelle politiske, sociale og økonomiske forhold i USA med udblik til USA's historie fra grundlæggelsen og frem til samtiden - herunder
sociologiske faktorer som identitetsdannelse, social differentiering og kulturelle mønstre, politiske faktorer som politisk meningsdannelse og medier (herunder sociale medier), samfundsforandringer, forholdet mellem aktør og struktur, ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Forløbet fokuserer ligeledes på USA's rolle i det internationale system og fungerer herunder som introduktion til kernebegreber indenfor international politik som aktør, magt, sikkerhed og generel IP-teori.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
DR Valg i USA 2024 tema:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa
TV2 Nyheder: Præsidentvalg i USA 2024: Her er alt, du skal vide om valget i USA
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-03-her-er-alt-du-skal-vide-om-valget-i-usa
DR1 3.10.24: Trump vs. Harris: Er Trumps bondeknold et trumfkort:
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-er-trumps-bondeknold-et-trumfkort_480569
DR1 4.11.24: Trump vs. Harris: Hvem står stærkest?
https://www.dr.dk/drtv/episode/trump-vs-harris_-hvem-staar-staerkest_484905
DR1 Horisont 29.10.24: Håb for Amerika? - en korrespondents fortælling:
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-haab-for-amerika-en-korrespondents-fortaelling_485313
TV2 nyheder 5.1.24: Snydetrick ved busstoppested udstiller Bidens store problem:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-01-04-snydetrick-ved-busstoppested-udstiller-bidens-store-problem
Pew Research Center site:
https://www.pewresearch.org/
Fivethirtyeight.com: President: general election, latest Polls:
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/2024/national/
RealClearPolitics.com: Live Opinion, News, Analysis and Polls:
https://www.realclearpolitics.com/
CNN Politics: Election Center 2024:
https://edition.cnn.com/election/2024
Altinget.dk: Magtens tredeling: Det politiske system i USA:
https://www.altinget.dk/usa/artikel/magtens-tredeling-det-politiske-system-i-usa
DR1 6.11.24: Aftenshowet - Donald Trump bliver USAs næste præsident:
https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-donald-trump-bliver-usas-naeste-praesident_486952
DR Nyheder 10.11.24: Stærk Trump har vundet alle svingstater: Kæmpe ydmygelse for det Demokratiske Parti
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/resultater/staerk-trump-har-vundet-alle-svingstater-kaempe-ydmygelse-det
DR 1 7.11.24: Trumps USA - Demokrater i krise:
https://www.dr.dk/drtv/se/trumps-usa_-demokrater-i-krise_484908
DR1 11.11.24: 21 Søndag - Trumps handelskrig:
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-trumps-handelskrig-nyalia-og-aakanderne-insideren_487500
BBC US Presidential Election Results 2024:
https://www.bbc.com/news/election/2024/us/results
Dansk Industri/DI 6.11.24: Trump-sejr udfordrer Danmark og Europa:
https://www.danskindustri.dk/om-di/kontakt-os/presse/arkiv/pressemeddelelser/2024/11/trump-sejr-udfordrer-danmark-og-europa/
Dansk Erhverv 6.11.24: Cheføkonom: Mere uforudsigelig fremtid venter danske virksomheder med Trump som præsident:
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2024/november/chefokonom-derfor-er-danske-virksomheder-helt-klar-til-trump-2.0/
Udenrigsministeriet 11.11.24: Samhandelsnotits USA; Dansk samhandel med USA
Podcast:
DR Lyd 22.10.24: Stjerner og striber: Guide til en supersized valgdag:
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-guide-til-en-supersized-valgdag-11802437060
DR Lyd 25.10.24: Stjerner og striber: Demokraterne kopierer maga-drejebogen
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-demokraterne-kopierer-maga-drejebogen-
11802437043
DR Lyd 8.11.24: Stjerner og striber: MAGA-terningen er kastet:
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-maga-terningerne-er-kastet-11802437045
Forløbet indgår desuden i et flerfagligt forløb med fagene historie og engelsk.
Arbejdsformer:
Vekslende hen over forløbet; klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, elevoplæg
I tilknytning til forløbet indgår oplæg ved Mads Fuglede om "Det amerikanske præsidentvalg 2024" samt oplæg om samme ved Peter Kurrild-Klitgaard, oktober 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 21: Eksamenssæt
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
International pol.2: Er USA fortsat en unipol?
Forløbet bygger videre på faglige pointer fra forløbet om det amerikanske præsidentvalg til en bredere forståelse af USAs rolle i det internationale system - herunder særligt USA som falmende hegemon og udfordret unipol. Forløbet inddrager aktørbegrebet, magt, sikkerhed, konflikt samt de klassiske og nyere IP-teorier (realisme, idealisme, den engelske skole, konstruktivisme og københavnerskolen samt neo-neodebatten).
Der inddrages kvalitative og kvantitative data samt komparativ metode og casestudier:
Case: Trump og Ukraine
Case: Trump og Kina
Case: Trump og dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Jesper Hjarsbæk Rasmussen og Jakob Sinding Skött: IP-bogen s. 11-19, 23-47, 51-67, 71-79, 83-88, 91-96, 141-142, 151, 171-173, 175, 223-241 (sidstnævnte sider som læreroplæg)
Mette Skak og Nikolaj Petersen: Teorier om international politik s. 3-9, 12-25, 27-29, 33-34
Læreroplæg: Francis Fukuyama og Samuel P. Huntington
DR TV: Clement i USA - valget og verden:
https://www.dr.dk/drtv/se/clement-i-usa-_-valget-og-verden_484504
Uddrag af DR TV: Debatten 24.10.24: Europa alene hjemme:
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-europa-alene-hjemme_484139
Læreroplæg: International politik og spilteori; særligt John Nash Equilibrium: Klip fra filmen A beautiful mind: https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-paa-jagt-efter-forvundne-familiemedlemmer_493846
TV-avisen 10.12.24 (uddrag): På jagt efter forsvundne familiemedlemmer i Syrien
Folketingets EU-oplysning: Hvordan startede EU?: https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/hvordan-startede-eu
DR2 12.12.24: Debatten: Syrien og Ukraine - hvad vil Vesten?
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-syrien-og-ukraine-_-hvad-vil-vesten_494134
DR Lyd: Genstart 5.12.24: Alt andet end Assad:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-alt-andet-end-assad-11802450494
Altinget.dk 6.1.25: Danmark indtager tre magtfulde roller på verdensscenen i 2025: Her er udfordringerne og prioriteterne :
https://www.altinget.dk/artikel/danmark-indtager-tre-magtfulde-roller-paa-verdensscenen-i-2025-her-er-udfordringerne-og-prioriteterne
abc news 20.1.25: President Donald Trump's inauguration speech:
https://www.youtube.com/watch?v=IFvLorAL5-8
CNN News 20.1.25: Fact check: Inauguration Day 2025: Trump made more than 20 false claims in his Inauguration Day remarks:
https://edition.cnn.com/politics/fact-check-trump-inauguration/index.html
DR Lyd Genstart 29.1.25: En slædepatrulje og fire gamle skuder:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/genstart-en-slaedepatrulje-og-fire-gamle-skuder-11802550053
DR1: Trumps comeback: https://www.dr.dk/drtv/program/trumps-comeback_502141
Putins tale ved München Sikkerhedskonferencen 10.2.07 (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=hQ58Yv6kP44
DR Nyheder 16.2.25: Intens weekend i München: USA gav en skideballe, og Zelenskyj kaldte på en europæisk hær: https://www.dr.dk/nyheder/udland/intens-weekend-i-munchen-usa-gav-en-skideballe-og-zelenskyj-kaldte-paa-en-europaeisk
DR TV: 20 dage i Mariupol (2023): https://www.dr.dk/drtv/program/20-dage-i-mariupol_418966
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 22: Synopsis flerfagligt forløb
|
10-12-2024
|
Opgave 23: IP - begreber og teorier
|
24-01-2025
|
Opgave 24: Case study
|
27-02-2025
|
Terminsprøve
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Politologi 4: Danmark under internationalt pres?
Forløbet fokuserer på aktuel dansk politik under overskriften "Danmark under internationalt pres?" og inddrager politiske begreber og teori - herunder politiske ideologier, partiadfærd og vælgeradfærd samt politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Materialer:
Jakob Glenstrup Jensby: Politikbogen s. 23-24, 99, 104, 107, 168-177, 201-207, 221-238
DR2 Debatten 27.3.25: Truer Trump kongeriget?:
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-truer-trump-kongeriget_513248
Regeringen.dk: https://regeringen.dk/
DIIS Policy Brief 7.4.25: Danmark bør gå i offensiven mod Trumps grønlandsinteresse:
https://www.diis.dk/publikationer/danmark-boer-gaa-offensiven-trumps-groenlandsinteresse
Slotsholmen DR LYD podcast 6.3.25: Statsministerens diplomatiske linedans og Løkkes politiske pølsesnak:
https://www.dr.dk/lyd/p1/slotsholmen/slotsholmen-2025/statsministerens-diplomatiske-linedans-og-loekkes-politiske-poelsesnak-11802543110
Forsvarsministeriets hjemmeside: https://www.fmn.dk/
Slotsholmen DR LYD 24.4.25: Ellemann om toppolitik: Det er ikke noget, jeg vil anbefale nogen: https://www.dr.dk/lyd/p1/slotsholmen/slotsholmen-2025/ellemann-om-toppolitik-det-er-ikke-noget-jeg-vil-anbefale-nogen-11802543117
Arbejdsformer:
Vekslende hen over forløbet; klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 25: Venstres splittelse
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Sociologi 3: Sociale konstruktioner?
Forløbet tager afsæt i tidligere gennemgået sociologisk teori og begreber og fokuserer på socialkonstruktivismen som teoridannelse - herunder inddrages særligt Berger & Luckmann, Foucault og Judith Butler - samt overordnet begreberne identitetsdannelse, socialisering, kulturelle mønstre og forholdet mellem aktør og struktur
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer: aktuelle tidsskrifts- og avisartikler, læreroplæg: Foucault, Berger & Luckmann,. Elevoplæg: Judith Butler
Begrebsafklaring: Socialkonstruktivisme:
https://lex.dk/socialkonstruktivisme?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8cHABhC-ARIsAJnY12zLqkJgMTwWrPESS73PoMDrjJTkP0it3IxYhwAwQa4MSvbHClDOeu4aAjDLEALw_wcB
Læreroplæg: Peter L. Berger and Thomas Luckmann: The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge
TEDxYouth: Ted Talk 28.2. 2016: Rory O' Carroll: We construct our reality
https://www.youtube.com/watch?v=rTB-TG62BNM
Case: Maskulinistisk forestilling og ideologi - herunder begrebet: Incels
Arbejdsformer:
Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i materialer, arbejdsformer, teorier/begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Projektskrivning og repetition
I det afsluttende forløb udarbejdes projekt 3, hvorved der samtidig repeteres det gennemgåede stof fra 1.-3.g
Arbejdsformer: tavleundervisning (repetition) og overvejende individuelt skriftligt projektarbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 26: Projekt 3; notebank
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265783906",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265783906",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265783906"
}