Titel
13
|
Folkedrab
Formål:
Forløbets formål er, at få indsigt i generelle strukturer i forbindelse med udviklingen frem i mod og udførelsen af et folkemord, samt tilegne sig viden og analyse materiale om folkedrabet i Rwanda. Forløbet har særligt arbejdet med, hvordan et folkedrab udvikler sig, samt hvilke konsekvenser det har efterfølgende for offer og gerningsmænd.
Der er først taget udgangspunkt i folkedrabsteori og i den forbindelse nazisternes folkedrab på Europas jøder m.fl. Dernæst har forløbet haft sit særlige fokus på folkedrabet i Rwanda.
Centrale problemstillinger til forløbet:
Hvilken ideologi ligger der bag et folkemord?
Hvilke årsager var der til folkedrabet i Rwanda?
Hvordan har man i Rwanda forsøgt at foretage et retsopgør og komme videre som en nation efter folkedrabet.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materialeliste:
MATERIALE
"At leve sammen igen", Folkedrab.dk, folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/leve-sammen-igen (tilgået 06.09.23).
Bender, Johan & Hans-Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945 belyst ved kilder, Munksgaard, 1997, s. 75-77, 121-122, 122-123, 124-126.
Buckley-Zistel, Susanne: "What caused the Rwandan Genocide", TED-Ed, https://www.youtube.com/watch?v=MF7EbUGlaOU (tilgået 06.09.23).
Cannon, Martin: Conflict and intervention, Course Companion, Oxford, 2015, s. 45, 46, 46-47, 83, 91-93.
"De første transporter til Auschwitz", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-foerstetransporter-til-auschwitz-fortalt-kommandanten-auschwitz-rudolf-hoss (tilgået 06.09.23).
"Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindringbenaegtelse/foerste-internationale (tilgået 06.09.23).
"Det juridiske efterspil", Folkedrab.dk, htt s://folkedrab.dk/eksem ler- aafolkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/juridiske-efterspil-rwanda (tilgået 06.09.23).
"Einsatzgrupperne", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvadskete-under-holocaust/einsatzgrupperne (tilgået 06.09.23).
"FN-tropperne bliver trukket ud", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paafolkedrab/rwanda/attentat-hadekampagne-massakrer (tilgået 06.09.23).
"Holocaust-benægtelsens grundelementer", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/temaer/holocaustbenaegtelse/hvad-er-holocaust-benaegtelse/holocaust-benaegtelsens-grundelementer (tilgået
06.09.23).
"Hvordan opstår folkedrab? tre teoretiske bud", Folkedrab.dk, folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud (tilgået 06.09.23).
"Jødiske ghettoer", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvadskete-under-holocaust/joediske-ghettoer (tilgået 06.09.23).
"Koncentrationslejre", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvadskete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre-0 (tilgået 06.09.23).
"Nürnberglovene", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene (tilgået 06.09.23).
"Projekt ny nation", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspilprojekt-ny-nation/proiekt-ny-nation-dag-er-vi-alle (tilgået 06.09.23).
"Rwandas historie", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandashistorie (tilgået 06.09.23).
Severin, Molten: Folkedrabet i Rwanda, Frydenlund, 2021, s. 15-18, 57-63, 65-71, 74-75, 77-82.
Thorsen, Nils: "Krigsreporteren: Vi kan alle slå vores nabo ihjel", Politiken, 07.03.09, https ://politiken.dk/kultur/art5019792/Krigsreporteren-Vi-kan-alle-sl%C3 %A5-vores-naboihjel (tilgået 31.10.18).
"Udryddelseslejre", Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvadskete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre-l (tilgået 06.09.23).
Filmisk materiale:
Sometimes in April, Raoul Peck, HBO films, 2005.
80 normalsider.
Arbejdsformer
Der er i forløbet været følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, eksamenslignende øvelser med formulering af problemstillinger og små filmklip.
|