Titel
1
|
Vikinger før og nu
Forløbsbeskrivelse for forløb om vikingetiden
Omfang: ca. 10 timer i 1.g
Formål:
Med hensyn til de formelle krav vil eleverne arbejde med at:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarkshistorien
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende ̶
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Med hensyn til elevernes kompetencer vil eleverne arbejde med at:
- Stifte bekendtskab med historiefaget i gymnasiet
- Få indsigt i vikingetidens samfund, levemåde og kultur
- Stifte bekendtskab med kildebegrebet og kildekritik gennem analyse af en bred vifte af historiske kilder
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Indhold
Eleverne bliver gennem fremstillinger og kilder præsenteret for vikingetiden som periode med fokus på bl.a. levevilkår, overgang til kristendommen og især også den senere fremstilling af vikingen som (nationalt) symbol. Formålet med forløbet er at introducere eleverne for historie som fag bl.a. med begyndende arbejde med kildeanalyse og andre historiske begreber.
Litteratur:
Artikler
- Grubb, Ulrik: Menneske og samfund. I: Blom, Mads; Boritz, Mette; Broen, Marie (m.fl) (red.) Vinkler på vikingetiden, s. 15-28.
- Baastrup, Maria Panum: Vikingerne og deres togter. I: Blom, Mads; Boritz, Mette; Broen, Marie (m.fl) (red.) Vinkler på vikingetiden, s. 29-37.
- Hybel, Niels: Det danske riges tilblivelse. I: Blom, Mads; Boritz, Mette; Broen, Marie (m.fl) (red.) Vinkler på vikingetiden, s. 71-77.
- Sonne, Lasse: Nordisk religion og overgangen til kristendommen. I: Blom, Mads; Boritz, Mette; Broen, Marie (m.fl) (red.) Vinkler på vikingetiden, s. 83-90.
Film
- Hvordan vikingerne ændrede verden
- Trailer fra ”Vikings” (Netflix-serie)
- Fem ting du skal vide om vikingetiden (youtube)
- Hjelm har alle dage været en god idé. Rådet for større trafik. Youtube
Normalsider ca. 90
Fagligt stof:
Ca 90%
Supplerende stof:
Ca. 10%
Tilrettelæggelse:
Forløbet blander fremstillingsstof og kildemateriale, men afsluttes med en time, hvor eleverne skal forsøge at stille historiske spørgsmål til kilder som forberedelse til at kunne lave en egentlig problemstilling.
Evaluering
Forløbet evalueres mundtligt i sidste time.
|