Titel
15
|
Mennesket i moderniteten - realisme og modernisme
Formålet med forløbet er:
Mht de formelle krav;
- at læse kanonforfattere (Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg).
- At læse tekster fra 1900-tallet, som er repræsentative for realisme og modernisme.
- At læse tekster fra 2000-tallet, herunder de seneste fem år.
- at læse tekster på svensk.
- at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
- at dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne.
- at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
- at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed.
- at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Mht elevernes kompetencer;
- eleverne skal have kendskab til moderniteten og til menneskets vilkår heri som det skildres i 1900-tallets realistiske og modernistiske litteratur.
- eleverne skal have indsigt i realismens og modernismens forskellige faser, tematikker og formsprog.
- eleverne skal have indsigt i litteraturen i 2000-tallet, herunder minimalmodernismen.
- eleverne skal have indsigt i de seneste fem års litteratur og nogle af de temaer og tendenser som ses her.
- eleverne skal kunne analysere og fortolke teksterne teksthistorisk og perspektivere teksterne.
- eleverne skal reflektere over og være bevidste om teksternes identitets- og dannelsesmæssige aspekt.
Indhold: Litteratur/materiale:
Kernestof:
- Johannes V. Jensen: Af Maskinerne, 1901
- Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
- Pär Lagerkvist: Ångest, 1916
- Edward Munch: billedet Skriget, 1893
- Tom Kristensen: Fribytter, 1920
- Tom Kristensen: Aften, 1920
- Mogens Klitgaard: Af Der sidder en mand i en sporvogn, 1937
- Klaus Rifbjerg: Teknik, 1960
- Peter Seeberg: Patienten, 1962
- Vita Andersen: Aftnerne var næsten de værste, 1977
- Michael Strunge: Plasticsolen, 1981
- Søren Ulrik Thomsen: Levende, 1981
- Helle Helle: En stol for lidt, 1996
- Caspar Eric: Af Nike, 2015
- Asta Olivia Nordenhof: Af Penge på lommen, 2020
Supplerende stof:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2014, af Barbara Kjær-Hansen m.fl., s. 8-15, 138-141, 146-149, 151-156,159, 161-166, 167-169, 173-179, 181-183, 187-188.
- Realismer - Modernismer, 2010, af Steffen Auring m.fl., s. 7-32.
- https://www.sagatid.dk/svensk-sprog
- https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar
- https://5aarslitt.systime.dk/ (om Medialiseringens digitale stemme, Køn, krop og seksualitet, Katastrofen)
- https://www.youtube.com/watch?v=1JAh2r0bwIs
- FOOLS’ PARADISE, 2024, - forestilling, der mixer dans, performance, musik- og dukketeater for at vække Kviums verdener til live. Forestillingen er en karikatur af et samfund, hvor dybt ensomme mennesker fører sig frem med selviscenesættelse og grådighed. I deres handlingers arrogance er angsten for at blive skubbet ud af fællesskabet bøjet i neon.
Antal normalsider i alt: ca. 95
Arbejdsformer/tilrettelæggelse:
- Forløbet indledes med en overordnet oversigt over 1900-tallets modernismer og realismer, herunder disses forskellige faser, tematikker og formsprog.
- Teksterne læses i kronologisk rækkefølge efter udgivelsesår med fokus på hvilken type realisme eller modernisme, den enkelte tekst repræsenterer, samt fokus på hvordan menneskets vilkår i moderniteten skildres i teksten. Alle eleverne får tildelt en tekst, som de holder oplæg om for klassen.
Forløbet afsluttes med en opsamling og afrunding, hvor vi sætter forløbets tekster i kontekst med tidligere tiders litteratur, som vi har læst gennem de tre år.
|